| Allt om Piaggio NRG! 1 2 3 [4] 5 |
| |
 |  |
| 2008-04-12, 21:18 | #76 |
Mendoz Nykomling
Medlem sedan: Apr 02, 2008 | Jag har plockat bort variatorbrickan och det gav högre tophastighet. Nu har jag plockat bort strypningen som satt i insuget mn motorn verkar gå snålt och den går lika snabbt som förut. Om jag står stilla gasar max så varvar den till 6000 varv och sen så "tappar" den all HK och sen går den upp till 7800 varv. Behöver man byta munstycke på den och om det är så, vad är det man ska byta till?
Det var denna del jag plockade bort som jag antog var strypningen i insuget:

Den satt vid nr.13: http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Piaggio...
Mvh Mendoz
- Inlägget ändrat 2008-04-12, 17:57 av Mendoz |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-12, 21:18 | #77 |
findus_90 Moderator

Medlem sedan: Sep 28, 2006 | Brickan på bilden ser likadan ut som en av mina luftpluggar. 
Pröva att byta munstycke till ett större. Pröva typ 5-10 storlekar större äm orginal. Om du inte har direktinsprutning dvs.
// Findus |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-13, 10:24 | #78 |
Mendoz Nykomling
Medlem sedan: Apr 02, 2008 | Ok. Vad är det för förgasare som sitter på en Piaggio NRG Power -07? Jag har för mig att ciao har en Dellorto förgasare. Jag kollade lite på Rinab (http://rinab.jetshop.se/) och där finns det både "Dellorto" och "Dellorto/Malossi". Någon som vet vad jag bör köpa? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-13, 17:28 | #79 |
Mendoz Nykomling
Medlem sedan: Apr 02, 2008 | Jag kollade på en exploded view (http://www.oemmotorparts.com/oem5.asp?M=Piaggio&T=NRG%20POWER%20DT&Y=2005&L=PI_NRG_DT1&O=CARBURETOR&F=PI_NRG_DT1_CE&L2=PI_NRG_DT1_CE) på Piaggio NRG Power som jag har och där sitter det en storlek 53 munstycke. Jag kollade på dom andra delarna i motorn också och det sitter ingen luftstrypning på någon av dom så om man kör utan luftstrypning som jag nu gör borde man väl ha storlek 53 på munstycket som den på bilden? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-16, 22:20 | #80 |
franzer Nykomling
Medlem sedan: Apr 16, 2008 | Hej alla moppedister. jag försöker små styla min Nrg 07 dt. Jag försöker hitta blå handtag och blå broms handtag . någon som vvet var man kan hitta sånna som verkligen passar till min moppe ?Och sen lite off topic men hur kan man flytta in skylten som bäst ? Tack för svar Mvh Franzer |
| | |
| |
 |  |
| 2008-04-26, 11:38 | #81 |
mackan-55 Nykomling
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-02, 17:08 | #82 |
yohfred Nykomling

Medlem sedan: May 30, 2006 | tja håller på att klyva min piaggio ac motor.. men ja får inte isär den har fått en liten springa på den..vissa säger att man bara ska knacka till men kan de inte bli ett glapp där då så de läcker sen:/ngn som har ngra bra tips?=) |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-07, 00:28 | #83 |
faldo Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | @Mendoz Precis som findus_90 säger så håller du en stypning i din hand. Denna stypning gör så att förgasaren får mindre luft. Som original har Piaggio satt på ett munstycke som matchar den mängd luft som strypningen släpper igenom. Tar du bort denna måste du matcha mängden luft med mängden bensin på nytt och det gör du genom att antingen köpa ett munstyckekitt och prova dig fram, eller ta fram/låna en Dremmelborr och borra upp det munstycke du redan har.
På din moppe sitter en Dellorto 17.5mm och du behöver Dellorto 6mm Huvudmunstycke, finns på de flesta moppeverkstäder eller på StarTuning.se
Jula har dremmelborrar mellan 0.3-1.6mm om du vill borra, prova dig fram med 0.05mm skillnad i taget på borren tills motorn går bra (bör vara någonstans mellan 0.7 och 0.9), sen kan du finjustera med trottelnålen om du märket att gaspådraget "suckar" lite. Hoppas detta hjälpte =)
- Inlägget ändrat 2008-05-07, 00:41 av faldo |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-07, 13:29 | #84 |
AAndreeee Nykomling
Medlem sedan: Mar 13, 2008 | hej jag har en piaggio nrg power pure jet men jag vill byta till vanlig fögge (inte direktinsprutning) på den, är det bara att köpa en vanlig förgasare och sätta på den så d inte är ngn annan skit o pilla me :P? Men om jag inte byter till vanlig fögge hur snabbt går den om jag drar v-brickan? och hur snabbt om jag drar v-brickan och gameboytrimmar? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-07, 13:29 | #85 |
farsan Nykomling

den gör ca: 75-80 km/h efter gameboytrimning + att ringen är borta. glöm det där med att sätta dit en förgasare. för mycket jobb.. betydligt enklare att sälja den du har, och köpa en med förgasare. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-07, 13:29 | #86 |
faldo Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | Precis som farsan skriver så är det extremt bökigt. Du måste närmare bestämt byta hela tändningssystemet då en insprutningsmotor inte startar genom att du bara hjälper kolven lite på traven för att skapa en knall. PureJet är en väldigt inveklad motor som slutade tillverkas 2008 just därför det blev för mycket problem med den. I övrigt är gameboytrimm och variatorring dom enda trimmen du kan fixa på ett enkelt sätt, vill du trimma moppen är en förgasare med utbytbara munstycken att föredra. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-07, 17:46 | #87 |
danielDD_92 Nykomling
Medlem sedan: May 07, 2008 | Hejsan allihopa. jag undrar hur jag drar Varriatorbrickan. och vart den sitter på min NRG Mc3 |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-10, 18:25 | #88 |
faldo Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | danielDD_92, kolla här: http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru...
- Inlägget ändrat 2008-05-10, 18:26 av faldo |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-23, 21:18 | #89 |
mattestig_15 Nykomling
Medlem sedan: May 18, 2008 | danielDD_92 vad har du för års moddel på din nrg
//mattestig_15 |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-19, 14:36 | #90 |
Zecure Nykomling
Medlem sedan: Jan 02, 2003 | Mopeden är "precis" inkörd. ca 130 mil Mopeden har varit på verkstad 3 tillfällen nu detta då motordiagnoslampan har tänts, anledningen till att den tänds har verkstan inte fått fram, lampan tändes efter att man kört ett slag (motor är varm) och stänger motorn för att t.ex. tanka. När man startar igen så tänds motorlampan. Inget märks i övrigt, motor låter likadant som innan man stannade. Efter att ha stått i ca 1,5 till 2 timmar så går det att köra igen. Jag har även noterat att tempmätaren ligger lågt. Tempmätaren indikerar tre av elva delsträck (segment i LCD display). Då man stannar en kort stund (2-3 minuter) så stiger tempen upp till ”mitten” av mätaren. Motorn går då också bättre. Har frågat i verkstad om termostaten kan vara problemet. Men inte fått svar (undflyende beteende). Motor har bråkat, på tomgång & maxgas är det relativt bra dock misständer den på höga varv, men i ”mellanregistret” går den riktigt orent, motorn hackar och slamrar. Har påtalat detta varje gång de har haft den på verkstan, Det har under en period varit bättre, men aldrig borta helt. Verkstan har bytt tändstift & rengjort luftfilter. Programvara är uppdaterad (cdi?).
Hur skall denna typ av motor ”låta”? Är det normalt med oren gång & lite skrammel i motorn? Slamret stör mig & jag oroas av eventuella haverier. Om det nu är termostaten som är problemet. Då har kanske motorn gått kallt under hela motorns inkörnings period, Hur skadligt är det?
Det är kanske så att, pågrund av kall motor har delar tagit skada & därför börjar motorn skramla?
Har fortfarande garanti, men är lite orolig att ett haveri är på gång. Och i vanlig ordning skall det givetvis inträffa när garanti perioden är slut.
Tacksam för hjälp & tips.
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-19, 14:36 | #91 |
SweDef Nykomling

Medlem sedan: Apr 17, 2008 | Det är mkt problem som känt med dessa insprutsmotorer.
In med en på vekstad igen tills den går 100% RENT utan skrammel, innan garantien går ut! får dom inte den att gå bra så häver du köpet/byter den till en förgasar modell. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-28, 06:04 | #92 |
faldo Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | Tänkte höra om någon kan hjälpa mig att klura ut en lösning till ett lite udda problem jag har... Jag har köpt Stage6 Pro-rör och öppet luftfilter till min Piaggio NRG Power DD som har en 17,5mm Dellorto. Jag har hittat en bra bensinblandning med storlek 92 på munstycket där moppen nästan stegrar mellan 30 och 50km/t, helt sjukt ax... Men det blir en kortvarig glädje, så fort moppen blivit varm och ligger på ca. 7.5-8k varv i 10-20 sekunder så sjuker varvtalet till ca. 6.5-7k varv helt plötsligt och kraften minskar så pass att mopen maxar ca. 50km/t. Bromsar jag in och gasar på fullt igen så finns det knappt någon kraft kvar och axet är MYCKET sämre än vid full gas vid kall motor. Om jag stänger av motorn och låter den svalna en stund så kommer axxet tillbaka vid första gaspådraget, innan motorn blivit varm. Hade precis samma fenomen som med mindre munstycke (68) och original-luftburken och trodde jag behövde större munstycke och mer luft, men samma problem uppstår nu.
Det jag redan testat: bytt vikter, bytt kopplingsfjädrar, bytt munstycke, justerat trottelnål, justerat luftskruv, kopplat bort choken (chokead hela tiden).
Någon som har varit med om något liknande? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-28, 06:04 | #93 |
findus_90 Moderator

Medlem sedan: Sep 28, 2006 | När jag läste det trodde jag att det hade med vikterna att göra. Men när du sedan skrev att du redan hade mixtrat med dem så sket ju det sig.
Jag har faktiskt ingen idé än om vad det kan vara. 
// Findus |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-28, 06:04 | #94 |
faldo Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | Löste problemet... hade satt i fel vikter *pinsamt* Nu gör moppen 10-60km/t på 5 sekunder och ytterligare 5 sekunder tar den sig upp till 85km/t =) Helt godskänt för att vara original-cylinder.
- Inlägget ändrat 2008-06-19, 14:30 av faldo |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-28, 06:04 | #95 |
faldo Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | Här har ni filmen för dom som vill se en NRG i 98 blås :) http://www.youtube.com/watch?v=IykoQplYYBk
Klicka på "watch in high quality" för bättre skärpa. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-28, 06:05 | #96 |
pederg Nykomling
Medlem sedan: Apr 26, 2006 | tja, i sommar ska jag skaffa en ny NRG.. sen vill jag trimma den o styla den lite, men jag vill inte lägga ner för mycket pengar då d ba ska va sommar moppe.. min afrågor e då hur ska jag trimma den så att det blir lätt och går snabbt utan en massa erfarenhet o kunskap, räcker det med ett effekt rör?? styling tror jag att jag vet det mesta, ska slänga på några LED och neon, kan ni rekommendera nåt annat?? oså lite off-topic men funkar en blackbox med effekt rör, det gör väll ändå det?
tackar
Peder |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-28, 06:05 | #97 |
Regga_xD Medlem

Om du ska ha en ny NRG Power med insprut så är det abra att ta brickar så går den 80-85 :) |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-28, 06:05 | #98 |
pederg Nykomling
Medlem sedan: Apr 26, 2006 | jag tror inte att den vanliga NRG Powers har direkt insprut?? tror bara att det är NRG Power Pure Jet som har det...
Peder |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-28, 06:05 | #99 |
Snicko Medlem

Medlem sedan: Jun 04, 2006 | Ja, PureJet betyder Direktinsprutat |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-28, 06:05 | #100 |
JohanEr Nykomling
Medlem sedan: Sep 13, 2006 | Vet ngn vart man kan få tag på kåpor till en Piaggio Nrg Power DT ? |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
Trendimport Trendimport AB säljer produkter inom ATV, cross, moped, Mc och tillbehör. Bland varumärkena finns Qingqi, Baotian,TMS, Linhai samt Olgus. |
Du är här: Forumstart » Mopeder » Italienska scooters & mopeder Allt om Piaggio NRG! 1 2 3 [4] 5 |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Italienska scooters & mopeder) |
« Tillbaks till föregående sida |