Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Mopedfilmer
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

  Insplanet - Jämför Mopedförsäkring

 

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga asiatiska mopeder
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om Jinlun Fighter! [1] 2 3 4 5
 
2006-09-16, 17:45#1 
limmet
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2006
jag skulle behöva lite hjälp med att få upp lite styrka i min jinlun fighter (JL50QT-4) jag har redan kollat runt lite här på forumet och även gjort lite saker som ni har tipsat om tex har jag plockat luftburkspluggen, bytt till 90 munstycke, tagit bort throttelstoppet och även pluggat igen blindröret men ändå så går moppen dåligt ca 30 km/h i uppförsbacke och ca 60 km/h på vanlig väg, ge mig mer tips på vad jag kan göra förutom att byta variatorvikter (för det ska jag göra snart) om det finns något mer man kan göra förutom det skriv på.
   
 
2006-09-16, 18:05#2 
Caretaker
Moderator




Medlem sedan:
Jun 07, 2005
Jaha...jag antar att det är samma motor som på baotian m. fl. d v s en GY6 / 139QMB..i så fall finns det 70cc och 80cc cylindrar...det finns större förgasare. Ska även finnas vassare trimkamaxlar.

cool

CT
   
 
2006-09-17, 15:42#3 
limmet
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2006
jo men det vet jag att det finns men jag vill helst inte köpa något mer till moppen för min budget är ganska begränsad , om du förstår, har du fler förslag så skriv dom också isåfall.
   
 
2006-09-17, 15:48#4 
mej_91
Medlem




Medlem sedan:
Jul 22, 2006
kolla om cdi boxen e strypt.......sitter under sadelfacket....de står på "baoutian faq-strypningar" hur du kollar cool
om den nu e vartalsstrypt kan de göra ganska mycket på toppfart och axxcoolsmile
   
 
2006-09-17, 19:53#5 
limmet
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2006
den är inte cdi strypt, jag har kollat
   
 
2006-09-19, 19:20#6 
limmet
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2006
ingen som har några andra förslag än dom som redan finns, eller länkar till bra moped webshoppar (helst svenska eller engelska).
   
 
2006-09-30, 11:19#7 
limmet
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2006
hallå!! har alla gått i idegrin eller vad är det som händer det verkar som om ingen vill skriva längre jag börjar bli lite otålig för det börjar bli kallt nu och jag vill helst ha lite mer tips innan vintern kommer.
   
 
2007-07-02, 17:59#8 
limmet
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2006
är det någon som vet om det är värt att köpa/göra en boost bottle till en jinlun fighter?? för vad jag har hört så ska en boost bottle inte fungera på 4-taktare. någon som vet/hört något annorlunda eller som vet hur man kan göra en boost bottle till jinlun snälla hjälp mig då!! jag vill väldigt gärna få upp lite ork i min jinlun, har bytt förgasar munstycke till 90, har tagit bort luft burks pluggen, har även kollat variatorn efter eventuella pluggar men har inte hittat några, har också plockat bort throttelstoppet i förgasaren men ändå gör den "bara" 55-60 på vanlig väg och ca 25-30 i uppförsbacke, har ni några bra tips eller liknande så tar jag gäna emot dom.
   
 
2007-07-02, 17:59#9 
timmyinthepark
Nykomling


Medlem sedan:
Sep 11, 2006
det funkar jätte bra har ne sådan moppe själv ovh har boost bottle smile men men min moppe går ju som sagt i 130 km/h drool
   
 
2007-07-02, 17:59#10 
limmet
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2006
130 km/h!!!! vad har du för moped???? jag har typ plockat alla strypningar på min men ändå gör den som sagt "bara" 55-60 km/h vad kan man göra mer???
   
 
2007-07-02, 17:59#11 
wildwox
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2006
Boost bottle funkar bara på motorer som har en REEDVEVTIL i insuget
Det finns inga 4-taktsmotorer med REEDVENTILER, bara 2-taktare
Men det finns dom som kör 4-taktare med boost bottle för att det ser fräkt ut
Men någon effekt ger det inte

Men det finns en annan typ av booster till 4taktare men det sitter på avgasröret
Och är en förtjockning mitt på röret som skall jämna ut avgaspuffarna
Och som då ger en liten effektvinst

Sök på te.x dirtbike / fiddy mm... i USA = .com
   
 
2007-07-02, 17:59#12 
hogstedt
Medlem




Medlem sedan:
Sep 28, 2005
Nej du Wildwox, Boostbotle har testats och visat sig fungera även på 4-takt.
Läs i trådar som "Powerbox" om det...
Boostbotlen ser inte fräck ut om den är hemma byggd..
   
 
2007-07-02, 17:59#13 
wildwox
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2006
Det var som f_n jag hadde fel, förlåt mig
Men det fungerar bäst på 2 taktare med reedventil
Men tydligen ska det ge effekt på en 4 taktare också
Jag skall testa det på min 50cc motor när moppe är klar
Hitta de lite länkar på program att räkna ut bottle zise mm...

Fyra olika program zipade http://malerbakken.homeftp.net/filer/Trim.zip Fann detta på URL.
http://www.etanol.nu/forum/viewtopic.php?p=2661...

Bimotion's sida gratis nerladdning av program URL. http://www.bimotion.se/index2.htm
Bilder Yamaha powebox URL. http://eindiancompanies.com/images/resonator.ht...
   
 
2007-07-02, 17:59#14 
wildwox
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2006
Limmet
Kolla denna gasbox (powerbox boost bottle) på cykelkraft 249:- jätte snygga
http://www.cykelkraft.se/pix1024/...
   
 
2007-07-02, 17:59#15 
limmet
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2006
nu har jag gjort en egen boost bottle med ett av programmen som wildwox har länkat till men jag märker inge större skillnad förutom lite bättre drag vid låga varv (3000-5500 rp/m) men annars var det ingen större skillnad
   
 
2007-07-02, 17:59#16 
wildwox
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2006
Jag har ej provat skjälv men vad jag förstått så är vinsten med boost bottle
Just i det varvtalsregistret som du talar om 3000-5500 rpm
Så då har du gort rätt med andra ord
Vinsten kanke inte är så stor på en 4 taktare
Men det är ju billigt och lätt att komma åt denna lilla effektökning med endast en boost bottle
Längtar tills jag kan prova det skjälv
   
 
2007-07-02, 17:59#17 
limmet
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2006
varför kan du inte prova själv då??? har du ingen burk eller vad??
   
 
2007-07-02, 17:59#18 
wildwox
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2006
Limmet
Moppen är inte färdig, läs min tråd (GY50 Förbätringar med bilder)

   
 
2007-07-02, 17:59#19 
limmet
Medlem


Medlem sedan:
Aug 11, 2006
okej då fattar jag varför du inte kan fixa med boost bottlegrin men sätt på det när du är klar det ger ju ingen större effekt men lite skillnad märks i allafall cool
   
 
2007-07-02, 17:59#20 
wildwox
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2006
Limmet
Jag har redan beställt ett extra insug till moppen som skall portas lite och borra utag för min kommande powerbox, vad jag skall ha för burk vet jag inte just nu, men skall bygga en egen
Att köpa en färdig tycker jag inte är någon sport
   
 
2007-07-02, 17:59#21 
JohnVanB
Moderator




Medlem sedan:
Apr 22, 2005
Citat:
Just i det varvtalsregistret som du talar om 3000-5500 rpm


I vilket varvtal powerboxen kommer att arbeta, styrs av flaskans storlek samt diameter och längd på slangen. Det går tex. att bygga en powerbox som arbetar på 8000 eller 10000 rpm, om man nu skulle vilja..

/
JohnVanB
   
 
2007-07-02, 17:59#22 
wildwox
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2006
JohnVanB
Jo det är klart det går, och du påstår nog också att den effektivaste powerboxen är den som som har som störst verkningsgrad vid högsta varvtal

Jag tror att du sådana powerboxar på dina moppar och din cross

Vilken tur att jag skjälv får bestämma vilka värden och parrametrar som jag vill ha på mina powerboxar


- Inlägget ändrat 2006-09-17, 12:25 av wildwox
   
 
2007-07-02, 17:59#23 
JohnVanB
Moderator




Medlem sedan:
Apr 22, 2005
hehe.....nee.....att lägga powerboxen på dessa vartal är ju egenligen som att pissa i mississippi.
Men det går...
Oerhört svårt att ställa förknasarn också.

Ja....det är smart att man kan själv justera vid vilka varvtal boxen ska vara aktiv. De flesta vill ju ha den vid dragläge, om man kör med koppling, och vid tillslagsmomentet för sekundären, kopplingen, om man kör med variator. Detta varierar ju beroende på kopplingfjädrar, 2-takt eller 4-takt etc.
Citat:
Jag tror att du sådana powerboxar på dina moppar och din cross
Varför tror du det?

/
JohnVanB


- Inlägget ändrat 2006-09-17, 12:58 av JohnVanB
   
 
2007-07-02, 17:59#24 
wildwox
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2006
JohnVanB
Även om vinsten är liten
Så är vinsten på en powerbox ca' 5 gånger större på låg och mellan / rpm
Än på på de varvtal du talar om 8000 - 10 000 / rpm oavsett bottlesize och rördimentioner

Så varför komma med ett sådant påstående
Och sedan så är det en scooter 4-taktare vi pratar om inte en 2 takt med reedventil

Venturi venturi venturi.....................................
   
 
2007-07-02, 17:59#25 
JohnVanB
Moderator




Medlem sedan:
Apr 22, 2005
Ja...som jag sa i föregående inlägg. Vi säger samma saker...tror du missuppfattar det bara..
Citat:
hehe.....nee.....att lägga powerboxen på dessa vartal är ju egenligen som att pissa i mississippi.
Men det går...
Oerhört svårt att ställa förknasarn också.

Ja....det är smart att man kan själv justera vid vilka varvtal boxen ska vara aktiv. De flesta vill ju ha den vid dragläge, om man kör med koppling, och vid tillslagsmomentet för sekundären, kopplingen, om man kör med variator. Detta varierar ju beroende på kopplingfjädrar, 2-takt eller 4-takt etc.
Att lägga powerboxen på 8000-10000 rpm är som att pissa i mississippi.
Vilket påstående har jag kommit med? jag vet inte riktigt var du vill komma med din "argumentation" när vi säger samma saker?
Jag har aldig påstått att vinsten skulle vara större på högre vartal....

/
JohnVanB
   
 
Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder
Allt om Jinlun Fighter! [1] 2 3 4 5

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder)

« Tillbaks till föregående sida


Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  
 

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder