Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök Mc-annonser
» Mc-handlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mc-tester
» Mc-forum
» Mc-länkar
» Fotogalleriet
» Mc-filmer
» Statistik: Mc-priser
» Mc-kalender
» Vägtips för Mc
» Campingplatser

Övrigt
» Mc-försäkring
» Mc-delar & tillbehör
» Mc-nyheter
» Mc-tidningar
» Låna pengar

Insplanet - Jämför MC-försäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Försäkring och finansiering
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Hel eller inte hel

2005-03-02, 22:35#1 
Companion
Nykomling

Hur kommer det sig att så många vill helförsäkra alla sina fordon?, Jag har med åren fått en känsla av att helförsäkring hör till folk som inte vill ta ansvar, vill köra för fort, vill köra farligt, och troligen vill köra olagligt eftersom då ökar olycksmöjligheten som bäst.
Eftersom jag arbetar med affärssystem så förstår jag att försäkringsbolagen vill sälja helförsäkringar till dem som vill ta ett större egenansvar, allt annat skulle vara en dålig affär.
Men hur tänker då vi försäkringstagare? vi vill helst köpa en MC för 100000 kr och skaffa en helförsäkring för 1900kr om året, därefter vill vi köra vårdslöst i 4år, kvadda cyckeln totalt och mirakulöst undgå utan en skråma, och sist men inte minst få en ny cyckel för 120000 på försäkringen.
Inte ens med en felprogrammerad miniräknare får jag ihop den ekonomin........ varför ställer försäkringsbolagen upp på detta???
Helförsäkringen täcker ju mina skador även om jag är skyldig till skadan vilken är för mig helt otroligt !!
Jag påstår nu inte att försäkringsbolagen går med på drömexemplet ovan, men de går med på stigande utgifter kopplade till skador på deras försäkrade objekt.
Är det kanske som så att försäkringsbolagen gör som alla vinstdrivande bolag gör, levererar en produkt som kunden efterfrågar och ser till att gå i vinst samtidigt !!!!! mycket troligt så är det just så.....
Det är vi konsumenter som vill ha just en helförsäkring (endast gud vet varför), bieffekten blir just att premien måste upp i takt med att vi konsumenter vill ha valuta för den höga premien (krash).
För de enda pengar försäkringbolagen får in är just premier, och det ska räcka till ALLT, ta en funderare på vad ALLT betyder så kanske även Ni ser det jag ser, den här matematiken går inte ihop......
Jag har sen några år bytt alla mina försäkringar till trafik och kanske nån halv (familjen har bil+bil+MC+moped+moped), Ja, jag vet, det innebär ett högre ansvar, vi låser in cycklarna, låser bilarna och kör med insikt att det blir ingen ersättning om vi kvaddar nåt....
OCH JAG HOPPAS VERKLIGEN ATT INTE MINA PREMIER GÅR TILL HELFÖRSÄKRINGS-CIRKUSEN OVAN BESKRIVEN...

Companion

Reklam:

Du är här: Forumstart » Motorcyklar » Försäkring och finansiering

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Försäkring och finansiering)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Mc » Forumstart » Motorcyklar » Försäkring och finansiering