Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Sälja och köpa moped
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Ny "kina-moppe" eller begagnad av känt märke? [1] 2

Omröstning:
Ny eller begagnad

Ny kinamoppe34.7%60 röster(34.7%)
Begagnad kinamoppe4.6%8 röster(4.6%)
Begagnad märkesmoppe60.7%105 röster(60.7%)

Totalt antal röster: 173
Omröstningen startade 2006-08-18 och pågår i all evighet...

2006-08-18, 21:50#1 
Bybben
Nykomling

Hellojsan,

Precis blivit medlem och här kommer mitt första inlägg =)

Kan ju börja med att säga att jag är 30+ och tänkte börja åka moppe till jobbet istället för bil. Finns ju en del pengar att tjäna på det. Dessutom är det rätt kul att köra moppe...

Runt 10000 hade jag tänkt att lägga på en moppe. Ett par tusen mer eller mindre spelar ingen större kvitta =) Har varit och kollat på Baotian som de säljer här i stan (Gbg) Kollat runt lite och fått den uppfattningen att kvallitén inte är det bästa på detta märke. Kan ju inte begära allt för de pengarna heller. Men då till min fråga: Köpa ny Baotian eller liknande ny moppe för de pengarna, eller skall jag leta efter en begagnad av kändare märke för samma pengar, som ger mycket bättre kvallité på grejerna? Kom gärna med lite tips på olika moppar i så fall :P

Tack på förhand

2006-08-18, 22:22#2 
Gilera-pojken
Medlem

Jag tycker du ska satsa på en begangnad 2-taktare. Dom är mycket piggare än 4-taktarna.
Om du vill ha en billig moppe men som även är en bra moppe ska du nog börga med att titta på yamaha neos och piaggio mc3.
Finns även fler märkes moppar för bra priser.
Den ända fördelen jag ser med en kina moppe är att den drar lite soppa, ca 0,2 liter milen(2taktare drar runt 0,25-0-4). Sedan har dom ju ett lågt ny pris.

2006-08-19, 00:16#3 
cryptomaster
Moderator

Skulle jag köpa en moppe i nuläget, då skulle jag satsat på att försöka få tag i en begagnad, helst tjejkörd kinamoppe, med rätt lågt miltal. Helst en -04 som går bra i motorn. Då kan man undvika dessa "svåra" strypningar som kommit på nyare modeller.

Då skulle jag tagit den, och smackat på nya variatorvikter, och sedan är det bara tuta och köra. Min kompis 04 har gått i nuläget, strax över 1000 mil, och den går fortfarande. Han har bara bytt drivrem en gång.

Är faktiskt förvånad att den fortfarande går med tanke på hur många gånger han vurpat och bildligt talat voltat med moppen.

2006-08-19, 00:17#4 
tnil
Medlem

Jag är nog lite partisk i målet eftesom jag har bott i Kina.
Äger nu två Kina-moppar, en egen-importerad 30 moppe med trampor och variatordrift.
Den andra en ny Lifan LF50Q-5 köpt hemma i Svedala. Jag är mycket nöjd med min Lifan!

Jag anser att min inte bör lägga mer än 10 000 kr på en moped. Den är tänkt att vara billig i inköp och drift.
Kostar den mer kan man lika väl köpa en MC. Försäkringen blir mycket billigare än en eu-moped.
För transport till jobbet räcker det med en lätt MC eller en eu-moped.

2006-08-19, 16:19#5 
Bybben
Nykomling

Jag var inne på att köpa en kinamoppe först, men så blev jag lite osäker på kvallitén på dem, efter att läst på lite olika forum. Hur är det att få tag på reservdelar till dem? Kan inte det bli lite svårt?

Jag får väl åka ner till cityscooter som ligger här i Gbg och provköra. Lutar åt en sport, om det nu blir en Baotian. Någon som har någon erfarenhet av cityscooter? Efter vad jag har hört så har de sitt kontor i en gammal lägenhet, och verkstad och moppar utanför stan. Tydligen så skall de ha ett fåtal moppar i stan för provkörning i alla fall.

2006-08-19, 21:11#6 
Phara0
Medlem

En begagnad (helst tjejkörd) märkes moppe. Som inte rullat allt för långt... Letar man lite kan man få riktiga pärlor för en "liten" pening. Fast en ny Kina moppe går väll fint den med ;)

2006-08-19, 21:30#7 
mopedgalenwike
Medlem

Men är du 30 + kanske du inte bryr dig så mycket hur den ser ut tounge då hade ajg tatt en 4 taktare

2006-08-20, 09:38#8 
swip
Nykomling

Jag köpte min Baotian Sport de lux på city scooter de var helt ok. har haft min i en månad, visst man märker att det inte är den bästa kvaliten. men ska du bara till jobbet så är den helt perfekt. Den går ca 55 otrimmad. Jag är nöjd hittills.

2006-08-20, 10:43#9 
T.B.
Moderator

Citat:
cryptomaster: Skulle jag köpa en moppe i nuläget, då skulle jag satsat på att försöka få tag i en begagnad, helst tjejkörd kinamoppe

Jag kan ana mig till varför men jag kan som exempel ta två unga tjejer
här i juvelstaden.
Vet inte vem de försöker ta kål på, sig själva eller sina mopeder.
Tror moped tjuvar skulle ha svårt att hänga med när de kör.
Alla runt omkring här kommer inte att vara spekulanter på dessa när
de kommer ut på begagnat marknaden.
Hoppas inte det blir du eller någon annan heller för den delen
som blir olyckliga ägare till dem.
Har man otur så är tjejen inte så oskuldsfull som hon ser ut........
PS: En ny kinamoppe är inte så dyr.smile

- Inlägget ändrat 2006-08-20, 10:44 av T.B.

2006-08-23, 08:32#10 
JohnVanB
Moderator

Citat:
Bybben i Lördags: .........Jag var inne på att köpa en kinamoppe först, men så blev jag lite osäker på kvallitén på dem, efter att läst på lite olika forum. Hur är det att få tag på reservdelar till dem? Kan inte det bli lite svårt? .....

År 2005 såldes i Sverige 6100 st Baotian ( enbart Baotian, inte Qingqi eller andra likadana ).
Närmaste konkurrent var Peugeot med 3500 st.

Klart överläge för Baotian alltså. Ska man också räkna in de andra, Qingqi, TWS, Viking m.fl så vet jag inte vilken siffra vi hamnar på....

Tro mig när jag säger att det är väldigt lätt att få tag på reservdelar!smile

/
JohnVanB

2006-08-23, 10:26#11 
tjabba
Nykomling

Jag köpte min moppe av precis samma anledning som du Bybben(åka med till jobbet och slippa ha två bilar), dock kör jag även barn till dagis/fritids så jag köpte mig en Yamati Strada RX 50 hos JPR-Import i Borås. Stradan är lite större än de sk "tjejmopparna" den har även större däck vilket gör att den är väldigt stabil. Priset var 9 995:-. Kvaliten är därefter...väldigt mycket plast och lite halvtaskig passform på vissa delar. Den funkar dock väldigt bra...ska bli intressant och se hur den klarar vintern.

- Inlägget ändrat 2006-08-23, 10:28 av tjabba

2006-08-24, 21:01#12 
Bybben
Nykomling

Vinterkörning blir nog inget för mig. Då får det bli den varma och goa bilen istället =)

Såldes det över 6000 Baotian förra året så är det nog som du säger, JohnVanB, att reservdelar är lätt att få tag på. Då behöver jag inte bekymra mig om det, om jag nu köper en Baotian...

Jag står fortfarande i valet och kvalet vad jag skall köpa. Har kollat runt lite på Blocket bl.a på begagnat, men inte hittat något som passat och för rätt pengar. I och för sig så har jag ingen brådis att köpa nu heller, utan det blir nog inte förrän till våren som min moppe-premiär blir. Så jag har ett tag till på mig att fundera, som tur är ;P

2006-08-25, 20:16#13 
Caretaker
Moderator

Jag äger en baotian sport-05. Den har gått 550 mil nu....körde hela vintern trots -22°c. Inga problem förutom spåryttaren kring trottelnålen som fick bytas mot en najtrådbit som nypits fast..nåväl, den blev inkörd i lugnt tempo första 30 mil...inget "onödigt" skruvande utan bara rutinjobb - service.
Till min son köpte jag en Suzuki TS50x - han skulle ju ha crossmoppe som sina polare - det var bland de dummaste köp jag gjort! Den har strulat hela tiden...nu har packbox farit så det läcker vxl.olja in i vevhuset...suck. Det blir "kajkanten" nästa för den känns det som.
M a o: köp en ny kinamoppe och kör in den lugnt och serva den väl så ska du se att det blir bra!

cool

CT

2006-08-25, 22:32#14 
JohnVanB
Moderator

Jag brukar säga såhär:
Problemet med kina-moppar är inte kvalitén. Problemet är kunskaps-kvalitén om dem...
M.a.o som Caretaker säger.....grin

/
JohnVanB

2006-08-26, 10:33#15 
Bybben
Nykomling

Och jag som kan typ nada om moppar då, hur skall det då gå för mig? grin

2006-08-26, 11:15#16 
xRay
Medlem

Det kommer att gå bra för dig. Jag kan heller inte så mycket och det har gått väldigt bra med min Baotian Sport (05:a) hittils! cool Inget har faktiskt gått sönder på min än och den har gått runt 120 mil nu. Bara kört in den bra och bytt oljor. Sedan drog jag mässingskruven och den gick 65-70kmh! Och reservdelar finns det gått om och det här forumet såklart!

- Inlägget ändrat 2006-08-26, 11:15 av xRay

2006-08-28, 11:34#17 
Fuster
Medlem

Jag tycker helt klart att du ska välja en begangnd "märkes moppe" framför en ny kina moppe eftersom kina moppar är almänt tråkiga och har låg kvalité och dessutom så fins det i princip inga verkstäder som utför service och repara tioner på dessa moppare. Väljer du en märkes moppe däremot så får du en pigg och trevlig moppe som har mycke högre kvalité, sen att det fins verkstäder som servar o reparerar är ett mycket stort plus! Det är även mycke enkelt att få tag på reserdelar vilket ofta kan vara ett problem med kina mopparna. Jag tycker att du ska kolla närmare på följande modeller: Yamaha Neos. Piaggio Typhoon. Peugeot Vivacity. Dessa moppar är inte allt för dyra begagnade ca: 7000 till 11000 för ett fint ex.

2006-09-15, 21:39#18 
swip
Nykomling

Nä nu har jag fått nog av Boatian Sport som jag köpte i Juli. Jag var nöjd då, men nu ska jag lämna tillbaka den. Har haft mycket strul med den. NU ska jag köpa mig en märkes moped.

2006-09-23, 16:44#19 
babehasse
Medlem

Hej. Jag tycker att du ska köpa en baotian. Jag har en baotian classic som gått 700 mil och den funkar kanon. Det är betydligt billigare med reservdelar till baotian ifall något skulle gå sönder. T.ex ett gashandtag till baotian kostar runt 100-120 kr och till en peguot speedfight kostar dom runt 250 kr.. så det är skillnad..kör du bara lungt och varsamt så håller dem exakt lika bra som en märkes moped. Det är min åsikt. och oftast så har återförsäljaren som säljer dessa mopeder också en verkstad som dom kan utföra service och reparationer på baotian, med kunnig personal. mvh emil

2006-09-23, 23:47#20 
Naturvit
Nykomling

Hejsan!

Jag hade lite samma tankar som du ang. moppeval och köpte till slut en ny Kymco Agility för 13 papp. En 4-taktare som går jämnt och fint fram och tillbaks från jobbet.
Kan noll om moppemek och just därför känns det tryggt att ha en verkstad med bra service i närheten.

Rekommenderas! smile

2006-09-24, 18:58#21 
babehasse
Medlem

har du köpt nån moped än? *Nyfiken*

2006-09-29, 12:52#22 
Sveerige
Medlem

Bättre med begagnad märkes moped. lättare att få tag i trimdelar o reservdelar. jag hade satsat på Begagnat happy

2006-09-29, 18:26#23 
findus_90
Moderator

Köp en Baotian Retro mycket fin moped. Kostar allt från 8000 till 12000kr happy

2006-09-30, 14:48#24 
CoLoR
Avstängd
en sån tänckte jag köppa men sedan sa jag nej till den Baotian Retro

2007-03-10, 15:18#25 
gabriello15
Nykomling

Jag har en Lifan LF50Q-5 (kina-moppe) o kvaliten är jätte bra.. den drar ca. 1.6 liter/100km. o full tank e bara 30 spänn smile full tank är 5 Liter grin

Reklam:
Besök Clas OhlsonClas Ohlson
Tillbehör och reservdelar för bland annat motorcykel och moped samt bil och husvagn. Även bilvårdsprodukter och liknande.

Du är här: Forumstart » Mopeder » Sälja och köpa moped
Ny "kina-moppe" eller begagnad av känt märke? [1] 2

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa moped)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (9):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Sälja och köpa moped