Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök husvagnsannonser
» Husvagnshandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Husvagnstester
» Husvagnsforum
» Husvagnslänkar
» Fotogalleriet
» Husvagnsfilmer
» Statistik: Husvagnspriser
» Campingplatser

Övrigt
» Husvagnsförsäkring
» Husvagnsnyheter
» Låna pengar
» Campingtidningar
» Kalender husvagn

Insplanet - Jämför Husvagnsförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik, vård och underhåll
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Växellådan i Fiat 2,8 TDI

2005-01-12, 18:56#1 
Michael Johansso..
Nykomling

Jag läste lite på en engelsk husbilssida om problem med växellådan i Fiat och femmans växel i synnerhet. Någon som känner till detta och som kan berätta lite mer eller lämna tips om var information finns?

Och du "nymmen", jag är säker på att det är en Fiat :-)!!

2005-01-13, 20:01#2 
Michael Johansso..
Nykomling

:-!Ovanstående skall naturligtvis vara 2,8 JTD!!:-)

2005-04-26, 14:52#3 
Håkan D
Nykomling

Hej !
Jag har läst att man absolut inte skall köra under 60 km/h, helst inte under 70 km/h på femmans växel. Eftersom det är centrifugalsmörjning av femmans drev får den får dålig smörjning på låga varv. Detta gäller i alla fall äldre lådor från Fiat, vet inte om detta ävebn gäller nyare lådor

2006-02-14, 19:29#4 
gosoft
Nykomling

Det har spekulerats mycket över varför 5:ans växel på vissa årsmodeller pajat och väldigt många tips och råd har framförts.

Jag har följt dessa råd men min växellåda pajade ändå efter 11000 mil.

Jag var inne på en större Fiatverkstad i Tyskland och vi pratade då om 5:ans växel.

Han skrattade åt alla mina åtgärder för att förlänga livstiden på växellådan. De kan mycket väl ha gjort att när dreven till slut gick sönder blev skadan mycket större eftersom alla kuggarna på 5:an bröts av. Hela lådan fick plockas ner och de flesta dreven och lagren bytas ut.

Enligt honom var de ursprungliga dreven av mycket dålig kvalitet, så de kommer förr eller senare att gå sönder.

De nya dreven håller hög kvalitet och har man bytt till nya drev kommer samma fel inte att hända igen. Dreven skall hålla även om man ligger och drar i 70 km/tim.

Därmed är det inte sagt att man skall göra det, motorn arbetar bättre i högre varvtal.

Vill du se mina gamla tandlösa drev, så gå in på: http://www.gosoft.se/...

2006-11-03, 07:01#5 
Globetrotter
Nykomling

Gomorron!

Tack för informationen om växellådan, gosoft. Jag köpte en husbil (99:a, 3700 mil) i somras och misstänker att jag har just samma problem. Ringde verkstaden och fick ett mumlande svar om "femmans växel" Tydligen inget nytt problem för dom. Fiat tar inget ansvar om husbilen är äldre än 2 år!

2006-11-06, 15:48#6 
kcl001
Nykomling

Om växelspaken rör sig vid gaspådrag/motorbroms på 5:an växel så är man i risksonen. Efter mitt byte så är spaken helt stilla.

2006-11-08, 20:19#7 
Rolandn50
Nykomling

Det med att växelspaken är ett bra tips, som jag dyrbart kan bekräfta.
Köpte våren -03 en 2,8 dtdi som gått drygt 4.000 mil, då tyckte jag att spaken rörde sig en del, men reagerade inte så mycket på det, det var min första husbil med den växelspaksplaceringen. Efter c:a 400 mil så lade 5:ans drev av.
Det olustiga i historien var att jag ett antal år tidigare haft husbil också, då en 75 hk bensindriven -88. Den pajade vid 6.000 mil då jag var på semester i Italien. Dum som ett spån körde jag hela semestern där ner med 4:an för jag ville vänta tills jag kom hem, då jag trodde det var en stor operation. I efterhand fick jag veta att detta var en vanlig o enkel operation som man nästan kunde få fixat på macken där nere. Däremot kunde inte den svenska verkstaden fixa det riktigt, så efter 30 km från verkstaden tjöt det till i lådan, då hade man glömt en liten distansring som sedan pajade något drev....
Jag trodde verkligen att Fiat rättat till detta problemet på 11 år, så jag hade det inte ens i tankarna när jag köpte -99:an.
Tur i oturen i båda fallen var att det började med att 5:an hoppade ur, för att sedan inte alls bli kvar där, så inga andra saker blev skadade i vxllådan.
Nu har jag köpt en 2,8 JTD -06 undrar om det är fixat där ?? Någon som vet ??

2007-02-07, 20:20#8 
Globetrotter
Nykomling

Min växellåda med byte av femmans drev är nu gjort på auktoriserad Iveco/Fiatverkstad i Uddevalla (jag kan rekommendera dom varmt)
Jag passade på att fråga när drevfelet var åtgärdat och fick svaret "från och med 2001 års modeller"

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Husvagnar & husbilar » Teknik, vård och underhåll

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik, vård och underhåll)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Husvagn » Forumstart » Husvagnar & husbilar » Teknik, vård och underhåll