| Allt om Lifan (Alla modeller)! 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 11:11 | #151 |
Fehmi Nykomling
Som den klantskalle man är lyckades jag skruva loss HELA insatsen till huvudmunstycket och då ser det ju minst sagt lite "annorlunda" ut.... Typ som ett jättestort lågfartsmunstycke....
Efter närmare granskning fick jag isär delarna och vet nu hur huvudmunstycket ser ut utan hållare. Det är alltså märkt K72 och bör alltså kunna ersättas med ett original Keihin-munstycke? Eller? Vilken storlek rekommenderas i så fall - minsta storlek hos min lokala handlare är 78 - vad tror ni om det? Eller bör man gå upp ännu mer?
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 18:44 | #152 |
Fehmi Nykomling
Medlem sedan: Dec 27, 2005 | Glad i hågen inhandlade jag 3 st Keihin-huvudmunstycken. Storlekarna 75, 80 och 85, någon av dem borde ju få trött-cuben att sluta hosta. Men naturligvis
Munstyckena var av fel modell, för grova för att gängas i min lilla munstyckes-hållare. (OBS de var små och runda - det handlar alltså INTE om de stora 6-kantiga rackarna. Men som sagt för stora ändå).
Nu är frågan: finns det någon mini-mini modell av Keihin-munstycke som passar Sheng Wey - föggar? Vad heter i såfall de och var kan man köpa dem?
Tacksam för ännu mer hjälp av kloka cub-kamrater |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 18:56 | #153 |
Caretaker Moderator

Medlem sedan: Jun 07, 2005 | Med risk att jag svamlar nu...till kinroaden passar 4mm bing munstycken iaf. inte otroligt att det funkar även på lifan med tanke på att det handlar om billiga kinaförgasare på båda..
CT |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 21:33 | #154 |
Fehmi Nykomling
Efter att ha testat med lite lösa skruvar jag hade liggande hemma har jag konstaterat att "mitt" munstycke har M4-gänga, inte M5 gänga som de "vanliga" runda Keihin-munstyckena. Efter att ha googlat runt ett tag hittade jag bara 3 munstyckstyper med M4 gänga.
* Bing/gamla Keihin (typ Honda CB-hojar från 70-talet) - minsta storlek 80.
* Bing - största storlek 78
* Mikuni - ser inte likadant ut men har M4 gänga - finns i en lång rad storlekar.
Tror ni att det funkar med alla typerna - eftersom gängan är densamma? Om inte - varför? Och ni som redan HAR bytt munstycke på era Cubar - var köpte ni dem och vilket är fabrikatet? Så man slipper famla i blindo.
tacksam för ännu mer hjälp. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 22:10 | #155 |
Caretaker Moderator

Medlem sedan: Jun 07, 2005 | Här finns 4mm (bing) munstycken från strl. 56-88
http://www.alvars.se/forgasare.htm

CT
- Inlägget ändrat 2008-06-02, 22:10 av Caretaker |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 23:42 | #156 |
Fehmi Nykomling
Gamla hederliga Alvars. Där handlade jag ibland åt min gamla Puch Alabama innan grisarna bröt upp garageporten och stal älsklingen! Lifan Cub var den mest oattraktiva moppen jag kunde hitta, det var därför jag köpte just den. Tappade hakan lite när flera tonåringar tycker den är cool! Måste kanske skaffa lås snart.
Återkommer säkert med fler frågor efter Alvars leverans. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-06, 21:58 | #157 |
Fehmi Nykomling
Fick tre munstycken levererade, nr 88, 78 och 74. Väntar på 82 och 70 som var slut i lager. De två största gjorde moppen EXTREMT slö och trött. Plus bluddrig, se de munstyckena kan jag skicka till skogs.
Med 74:ans munstycke gick den något mindre bluddrigt och ryckigt än med originalmunstycket (72) på fullgas, men den blev slöare och orkar bara varva ut i nedförsbackar. Har provat både med sportluftfilter och med original-burken.
Fattar ingenting just nu, jag trodde moppen skulle bli starkare med större munstycke, inte slöare? Och att få den att gå lika bra som den gjorde innan mitt etanol-fiasko verkar helt J..LA omöjligt - oavsett vilket munstycke jag prövar.... Dessutom indikerar den ljusa färgen på stiftets elektrod att den går för MAGERT, trots att samtliga införskaffade munstycken verkar vara för STORA eftersom dom gör moppen SLÖ!
* ska jag sätta din MINDRE munstycke än original? * Kan det bero på att jag inte sotat kröken/röret på 700 mil? Men behövs det på 4-takt? * Andra tänkbara förgasarfel? (har rengjort, kollat bränslefilter och den drar inte tjyvluft)
Någon som har en teori? 
- Inlägget ändrat 2008-06-06, 23:03 av Fehmi |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-08, 19:40 | #158 |
Lucke__ Medlem
Medlem sedan: Aug 10, 2007 | Hej visst är det en 428 kedja på 302:an eller är det en 420?? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-09, 23:23 | #159 |
Lucke__ Medlem
Medlem sedan: Aug 10, 2007 | Hej jag undrar bara om det går att sätta på en 125 cc cylinder på våra 50 cc 302?? Det skulle vara grymt bra om den gjorde det men jag förstår om den inte gör det
Passar denna?? 125cc Cylinder
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-10, 09:34 | #160 |
Fehmi Nykomling
Medlem sedan: Dec 27, 2005 | Cyllen passar så vitt jag förstår. Men eftersom du måste meka en hel del (typ förgasare, topplock med ventiler, kamkedja, drevning mm) är risken stor att det inte blir perfekt. Betydligt enklare är att köpa en komplett 125-motor inklusive förgasare och allt. Bara att koppla el och spinna loss.... Rent juridiskt är detta dock ganska korkat, eftersom fordonet inte blir typgodkänt (helt olagligt) och inte heller går att försäkra. Blir m a o dyrt om man smäller. Bättre då att köpa en RIKTIG 125:a som man kör försäkrad (billigare än moppe). Då är det "bara" brottet olovlig körning man gör sig skyldig till. Fast det är kanske inte så smart det heller...
- Inlägget ändrat 2008-06-10, 10:15 av Fehmi |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-10, 12:02 | #161 |
simon_425 Medlem

Medlem sedan: Mar 09, 2007 | dock blir det samma juridiska förutsättningar med bara ett litet trimm på motorn(allt annat än orginal), så jag tycker att du ska köra på en 125cc motor eller bara köpa cylle + topp. men du får nog byta kamen och porta blocket om du ska få ihop det och det är mkt jobb. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-10, 14:42 | #162 |
Lucke__ Medlem
Medlem sedan: Aug 10, 2007 | Okej. Men om jag köper en 80 eller 75 cc cylinder då?? Blir det lika stora problem då eller är det för det mesta bara att byta?? Dessutom vill jag vara säker på att det är en 428 kedja på 302:an eller är det en 420??
MVH Lucke__ |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-10, 15:02 | #163 |
mattisbig45 Nykomling
Medlem sedan: May 30, 2008 | femhi , har du tagit bort strypningen i luftburken (en liten gummihylsa),om inte så testa det ,bör hjälpa när man har större munstycke. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-10, 23:25 | #164 |
Fehmi Nykomling
Medlem sedan: Dec 27, 2005 | Simon och Lucke: Vad gäller trim så blir såväl farbror blå och försäkringsbolagen MYCKET argare på den som bytt hela cyllen till en 125 kubikare och blåser fram i 95 knyck än på den som dragit luftplugg och insugsstrypning och pruttar fram i säg 60.... Det smartaste och MINST kriminella om man vill åka fort är att köra en skattad, försäkrad och typad motorcykel, även om man saknar bågekort. Varför inte en yamma V-max med typ 200 hästar? Eller, om man har ont om stålar, en beggad Baotian-125:a för typ 5000 spänn? Lägre straff än trimmad moppe...dessutom gäller försäkringen.
Lucke: Kolla tidigare i denna tråd när det gäller kedjan. Jag har för mig att någon person som verkade kunnig skrev att det är 428 på våra cubar. Själv vet jag inte - för jag har aldrig köpt något nytt drev eller ny kedja - börjar bli dags faktiskt...
Mattis: Handlarn som sålde cuben var vänlig nog att leverera den med ostrypt luftburk, borttagen insugsbricka men omdrevad så att den ändå bara toppade 45. Stark som fan - men alldeles för varvig så jag bytte till originaldrev bak. Nu har jag sportluftfilter - så luft får motorn så det borde räcka. Har även testat nylonstrumpa.
Jag kan m a o inte fatta varför den blir slöare och tröttare med större munstycken - just nu kör jag på 74 mot 72 i original...ändå är den trött. Med strl 88 rör den sig knappt alls...En tanke är att den sotat igen som min gamla Alabama brukade göra, men BEHÖVER man sota 4-taktare? Gör ni andra det? Eller kan det va knas med ventilspelet som aldrig justerats trots 750 mil? Alla teorier välkomnas...
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-17, 12:20 | #165 |
NeoToX Nykomling
Medlem sedan: Apr 25, 2008 | En trimkam till våra kina moppar? Vart kan man få tag på en sån? Och skulle det göra någon skillnad? Tacksam för svar 
- Inlägget ändrat 2008-06-17, 12:24 av NeoToX |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-26, 11:46 | #166 |
ammee Nykomling
Medlem sedan: Jun 26, 2008 | Tycker detta är bästa tråden för lifan 302. Har följt denna och försökt lite själv. Lite info om Lifan
Bakdrevet som satt på när jag köpte den var på 36 kuggar med 116 länkar på kedjan.
Jag köpte ett nytt drev (original) på 56 kuggar från http://www.nestorsbil.se som tidigare var återförsäljare.
Förlängde kedjan med c:a 11 länkar genom att köpa ny kedja. Kedjan är en 428 kedja med 7.95 mm invändig bredd, 16.2 mm nitar och 8.4 mm rulle. Köpte standard 428 kedja på http://www.lellesmc.se/lelles/index1.html
Lite kedjeinfo: Kedja Länklängd Drevtjocklek 415 1/2" = 12,7 mm 3/16" = 4,76 mm 420 1/2" = 12,7 mm 1/4" = 6,35 mm 428 1/2" = 12,7 mm 5/16" = 7,94 mm
Även jag tog bort strypningen och labbade med att flytta flottörnålen och skruva på förgasarens skruvar. Den dör inte längre vid gaspådrag, men den är ju svag vid backar.
Med lilla drevet var varv/hastighet toppen, men svag. Med stora drevet blir den för högvarvig. 40km/h vid 9000 rpm och så vill man ju inte ha det. Letar efter nåt drev mitt emellan på c:a 42 kugg, men inte hittat nåt. Misstänker att jag kommer sätta tillbaka lilla drevet och försöka lösa problemet mha munstycken som Fehmi har skrivit lite om. Mycket intressant att följa vad du kommer fram till. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-19, 16:44 | #167 |
SR500 Medlem
Medlem sedan: Aug 10, 2005 | Varför går du inte upp, i antal kugg på framdrevet? behåll det stora bakdrevet, och prova ett 14- 15 kugg fram. det finns med 428 delning.
- Inlägget ändrat 2008-07-19, 16:45 av SR500 |
| | |
| |
 |  |
| 2008-07-24, 18:43 | #168 |
Lucke__ Medlem
Medlem sedan: Aug 10, 2007 | Hej ammee du ta en titt på detta bakdrev http://www.24moto.se/prod-info.asp?pname=Bakdre...
Den har 41 taggar med 428 delning men jag vet inte om det passar våra cubar, men du kanske vet.
MVH Lucke__
PS: jag kom på en ytterligare sak som jag skrivit om tidigare men ingen verkar besvara, och det är om det extremt dryga ljudet blinkersen producerar. Ibland när man stänger av den så tjuter den till och dör ut vilket låter extremt jobbigt och även nästan lite pinsamt, jag har endast tejpat över ljudhålet som producerar detta jobbiga ljud, jag har även testat att koppla bort ljudburken men då slutar blinkersen fungera eftersom den tydligen fungerar som relä med. Går det att ta bort ljudet utan att blinkersen slutar fungera??
MVH Lucke__
- Inlägget ändrat 2008-07-24, 19:05 av Lucke__ |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-08, 12:00 | #169 |
hekexxen Nykomling
Medlem sedan: Aug 08, 2008 | Hej! Jag har köpt en lifan 302 . (Fast den har varit mer isönder en den tiden du har funkat.) Jag undrar var är ett bra ställe att köpa hjul typp lifan och drev till lifa? (Och möjligtvis andra reservdelar.)
Jag undrar också om det finns något sätt att "trimma" upp mopeden eller iallafall få bort strypningen? Skulle bli vålidgt tacksam om nån hjälper mig med de här.
Mvh hekexxen |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-08, 12:18 | #170 |
ztrindberg Nykomling
Medlem sedan: Jul 27, 2008 | Någon som vet hur man får bort det extremt höga insugsljudet?
Det låter ju hemskt mycket, är det lika på alla 302?
Sedan så är ju moppen grymt slö på lågt varv, är det något man kan göra åt det? Någon som provat att ställa om tändningen?
Är den CDI-strypt? För den uppför sig konstigt på lågt varv. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-10, 17:41 | #171 |
ztrindberg Nykomling
Medlem sedan: Jul 27, 2008 | Ingen som har någon koll på denna modell? Vore kanon om det fanns det. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-10, 22:12 | #172 |
Lucke__ Medlem
Nej mitt insug låter inte. Och om du kollar igenom tråden lite kommer du hitta svar på dina flesta frågor det har iallafall jag. Och ja det finns ganska många som kan den här modellen kolla igenom tråden bara. Och nej den är inte CDI-strypt så vitt jag vet men jag är inte expert på 302:an heller. Har för mig att det bara är vissa 2 taktare som har CDI-strypning. Jag kan dessutom inte förstå hur den kan vara svagare när den ligger på ett lågt varvantal. Den borde vara starkast då om du kör på en låg växel. Jag har iallafall nästan alltid saktat in innan backar och växlat ner.
och till hekexxen:
www.24moto.se är en bra sida. Där kan du hitta drev men med hjul blir det nog lite svårare men om jag inte har fel var det någon tidigare i tråden som hade köpt nya hjul så kolla igenom tråden du med. Och ja det finns många sätt att trimma moppen.
MVH Lucke__ |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-11, 08:36 | #173 |
ztrindberg Nykomling
Hmm min bölar något så hemskt om luftfiltret, måste vara något fel på moppen i och med att den knappt orkar iväg från stillastående på ettan....men sedan så rappar den på så in i vassen.
Jag har en ide om att kopplingen "hugger" in för tidigt så jag inte får något varv alls på den, ska prova att ställa in kopplingen.
Varför jag tänkte på CDI-strypning var att växellägesgivaren har ju fyra kablar så jag fick för mig att bara två används till just det men jag ska följa kablarna så ser jag vad dom är till.
Det borde ju bara vara två kablar tycker jag.
Har du eller någon annan en aning om vad det blir för skillnad på t.ex. 13/36 och 15/38 i drevning?
Låter ju samma men tror det blir skillnad ändå.
Har kollat i tråden men blir osäker på om insugsljudet beror på att motorn vill ha större förgasare kanske. Mer luft är ju svårt när det inte ens hjälper med att ta bort luftfiltret.
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-12, 22:38 | #174 |
ztrindberg Nykomling
Medlem sedan: Jul 27, 2008 | Borde väl fungera att helt enkelt byta relä? Kostar max 100 :-
Citat:
PS: jag kom på en ytterligare sak som jag skrivit om tidigare men ingen verkar besvara, och det är om det extremt dryga ljudet blinkersen producerar. Ibland när man stänger av den så tjuter den till och dör ut vilket låter extremt jobbigt och även nästan lite pinsamt, jag har endast tejpat över ljudhålet som producerar detta jobbiga ljud, jag har även testat att koppla bort ljudburken men då slutar blinkersen fungera eftersom den tydligen fungerar som relä med. Går det att ta bort ljudet utan att blinkersen slutar fungera??
MVH Lucke__ | |
| | |
| |
 |  |
| 2008-08-13, 16:58 | #175 |
ztrindberg Nykomling
Medlem sedan: Jul 27, 2008 | Ingen som har någon ide om mina frågor? Det vore väldigt tacksamt att få motorn att fungera innan den blir snyggt ankare............. |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder Allt om Lifan (Alla modeller)! 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder) |
« Tillbaks till föregående sida |