Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Mopedfilmer
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Insplanet - Jämför Mopedförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Allmänt moppesnack
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Vad säger Lagboken? 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 ... 23 24

2007-01-13, 13:20#101 
Allbaz
Medlem

Är att byta munstycke ett måste, om ja bytar till det röret? Går den skit annars happyconfused

2007-01-13, 13:30#102 
Bohman08
Nykomling

jag vart stoppad i ett alkotest och då provkörde dom ändå skiten. han fick bara upp den i 43 för han var rätt stor o tog inte så lång sats. men får han göra så? vägen som han provkörde den på var en 30 väg och han körde i 43!? jag tror inte polisen kollar så mycket på dioder och lysrör. dom såg inte mina röda dioder som jag har fram sedan har jag även 4 blåa som lyser som fan vid fötterna. dom kollade mest så jag inte var full lr hade trimmat den. bigeyes

2007-01-13, 13:59#103 
Yamaha_dtr
Avstängd
Vet sånna som har lagt sej bakom en polis bil i 60 och varvade och sen körde där ifrån, dom brydde sej inte

2007-01-13, 14:50#104 
ken1
Moderator

Citat:
jag vart stoppad i ett alkotest och då provkörde dom ändå skiten. han fick bara upp den i 43 för han var rätt stor o tog inte så lång sats. men får han göra så? vägen som han provkörde den på var en 30 väg och han körde i 43!? jag tror inte polisen kollar så mycket på dioder och lysrör. dom såg inte mina röda dioder som jag har fram sedan har jag även 4 blåa som lyser som fan vid fötterna. dom kollade mest så jag inte var full lr hade trimmat den.

Ja, polis får göra så, behöver heller inte hålla hastighetsgräns när har tjänsteutövning trots att varken blåljus eller siren används.
Konstapeln som kontrollerade dig var nog på gott humör eller orkade inte skriva obot på dina dioder helt enkelt, bot på otillåten ljuskälla annars.

2007-01-13, 19:43#105 
Ludde!
Medlem

@P0JKEN, inte lätt att hitta orginalrör? Klart det är.. Bara prata med återförsäljaren att beställa hem ett, dock är det inte speciellt billigt, 4k skulle mitt kosta till en Blaster. Sen _FÅR_ man köpa ett nytt rör om det är godkänt som ersättningsrör.

2007-01-13, 23:10#106 
Vivacity-Robban
Medlem

4k var väll inget , till min viva kostar det 6k

2007-03-08, 19:52#107 
Derbi91
Nykomling

Tjena bryr sej snutarna om man tar bort speglarna och blinkersana?
för jag tycker de inte ä så snyggt att ha blinkers på en cross moppe igalla fall där bak.
isånafall vad får man för böter?

2007-03-08, 19:58#108 
Allbaz
Medlem

Är det eu eller vanlig, är det en vanlig tror jag inte att det har någon betydelse.

2007-03-08, 20:02#109 
Derbi91
Nykomling

det är en EU moppe smile

2007-03-08, 20:07#110 
Allbaz
Medlem

Citat:
det är en EU moppe

Hmm, okej! Skulle inte tro att det är lagligt direkt, men tror inte att ''många'' poliser hade brytt sig.

- Inlägget ändrat 2007-03-08, 20:08 av Allbaz

2007-03-08, 20:51#111 
Saxen
Nykomling

Registreringsskylt
Vad får jag för böter om jag tar bort/flyttar registreringsskylten på min EU-Moped?
Du får 400 kr i böter om du tar bort din registreringsskylt. 300 kr i böter om den inte sitter centralt längst bak på mopeden (T.ex. om man flyttat in skylten i hjulhuset m.m).

Är det lagligt med mini-skylt?
Nej. VägVerkets logga måste finnas på skylten. Det är alltså bara skyltar som beställts från vägverket som är lagliga.
Alla andra skyltar är olagliga.
Att köra med en av en reklamfirma eller liknande tillverkad registreringsskylt är alltså jämställt med att köra helt utan.

Får jag förändra originalskyltens utseende på något sätt?
Nej, det får du inte.

--------------------------------------------

Hastighet
Vad gäller för EU samt 30-moppe?
En 30-moppe får gå i max 40 km/h, går den i 41-45 km/h så blir det 300:- i böter. Går den över 45 km/h så blir du rapporterad för olovlig körning. Hastigheten mäts på plant underlag med full gas.
En EU-Moped får max gå i 52 km/h, går den snabbare så är det olovlig körning.

Böter
Vad får jag för böter om jag kör EU-moped utan att inneha förarbevis/körkort/traktorkort?
Du får 1200 :- (Det räknas inte som olovlig körning)

Att inte stanna på polismans tecken
Att inte lyda polismans anvisning i trafiken kostar:

1000:- för motordrivet fordon utom moped klass 2 (gäller alltså moped klass 1)
600:- för cykel / moped klass 2 / hästfordon
300:- annan trafikant (ex. gående)

Om man dessutom har trimmat mopeden bakas beloppet in i dagsböterna. Vet inte hur mycket åklagaren/tingsrätten lägger på.

Köra utan hjälm?
Klass 2: Förare/passagerare 300:-. Klass 1: Förare 400:-, passagerare 300:-

Köra 30-moppe när man är under 15?
Det är föräldrarnas ansvar.

Hur mycket får man i böter om man kör EU-moppe när man är under 15?
Samma som ovanför.

Föraren har hjälm men skjutsar någon utan hjälm?
Föraren får inga böter om passageraren är 15 år eller äldre. Är passageraren 14 år eller yngre så blir det 300:- böter för föraren.

Hur mycket böter får man om man skjutsar någon och båda har hjälm?
Inga böter om mopeden är byggd för att kunna skjutsa. Annars blir det 300:- för båda.

Hur mycket böter får man om man skjutsar någon som har hjälm, men man själv inte har hjälm?
Det blir 300:- för föraren.

Hur mycket får man i böter för sladd/spinn spår i asfalt?
600:-

Köra trimmad moppe?
Dagsböter (grundar sig på den inkomst man har). För hemmavarande barn utan inkomst ligger böterna på mellan 900-1200:- Det är åklagaren som skickar ut böteslappen, inte polisen.
Länsstyrelsen beslutar i normalfallet om 6 månaders spärrtid. Det betyder att man inte kan få körkortstillstånd inom den tid spärrtiden löper. Har man körkortstillstånd så kan man få det återkallat i 4 månader.

Registreringsskylt borttagen på klass 1-moped?
400:-

Otillåten fordonstrafik?

Köra EU-moped på gång- och cykelbana
500:-

Stopplikt?
EU-moped: 1000:-. 30-moped: 600:-

Rött ljus
EU-moped: 1200:-. 30-moped: 600:-

Kört på motorväg/motortrafikled?

Modifiering
Kan jag registrera om min 30 moped till EU-moped?
Nej det kan du inte.

Kan jag göra min EU-moped till en lätt mc?
Nej det kan du inte. Man kunde göra om Motorhispania RX till en lätt mc förut
men inte längre.

Kan jag ta bort alla pluggar och sen dreva ner den så den går i 45 km/h?
Det är olagligt att ändra mopedens orginalutförande. Mopeden ska vara orörd och alla förändringar som påverkar mopedens hastighet eller styrka är förbjudna.

Får jag byta munstycke på min moped?
Ja. Detta räknas som nödvändig justering

Är det lagligt att höja en moped?
Grunden är att du inte får göra några som helst ändringar på ett fordon som är helfordonsgodkänt. En EU-moped är helfordonsgodkänd.

Lampor/Belysning
Måste jag ha blinkers på min moped? Vad får jag för straff om jag inte har det?
Om du har blinkers monterade på din moped så ska dom fungera.
Dom måste också vara E-märkta (det står ett litet "E" inringat på blinkersglaset".
De ska blinka orange.
Det är inte lagligt med toningsspray oavsett färg.

Vad händer om jag inte har en fungerande bak- eller framlampa?
Framlykta 600:- (mörker/gryning/skymning), 300:- (övriga förhållanden)
Baklykta 600:- (mörker/gryning/skymning), 300:- (övriga förhållanden)
Reflexanordning 600:- (mörker/gryning/skymning), 300:- (övriga förhållanden)
Böter för övrig belysning som inte är av godkänd typ:
Användande av fordon med fordonsdelar/fordonstillbehör av ej godkänd typ/ej märkt på föreskrivet sätt 300:-

Får jag ha ett neonrör på min moped?
När det gäller neonljus så går åsikterna isär lite.
En del poliser bötfäller (400:-) direkt och gör en flygande besiktning (lika som bilprovningens protokoll).
Vissa poliser har en mildare bedömning och tycker att det går bra så länge som ljuset är undertill och reflekterar nere i vägbanan. Men då skall man inte kunna se ljuskällan. Man får alltså inte kunna se själva neonröret.
Man får heller inte ha tex blåa dioder eftersom det är en utryckningsfärg.

Försäkring
Måste min moped vara försäkrad? Vad händer om den inte är det?
Alla mopeder måste ha en trafikförsäkring. Har man inte det blir det 300kr i böter.

Jag har varit och kollat på en moped. Hur ska jag veta att den inte är stulen?
Först och främst så ska du kräva att se ett typintyg (Kallas registreringsbevis för Eu-Mopeder). Har ägaren inte detta kan du börja misstänka att den är stulen. Du ska ta och kolla på ramnumret sedan skriva upp det. Är detta en Eu-moped så ska du ta registreringsnumret och ramnumret och ringa till VägVerket och kolla om den har blivit anmäld stulen. Ring till polisen i din kommun och ange ramnumret.

Däck
Hur djupa mönster måste jag ha i mina däck?
Däckens mönsterdjup måste vara minst 1 mm djupa. (Samma för MC och moped)
400:- för samtliga däck. Har man två däck med otillräckligt profildjup så är det "bara" 400:- i böter. (inte 800:- )

Skjutsning
Får jag skjutsa på min moped?
Mopeden skall vara byggd för skjutsning.
1. Det skall finnas tillräckligt lång sadel så att båda får plats.
2. Det skall finnas tillräckligt lång fotplatta för att både förarens och passagerarens fötter (skor) skall få plats. Det kan också finnas fotpinnar för passageraren. Men dessa fotpinnar får inte sitta på svingen.
3. Det skall finnas något för passageraren att hålla sig i. En vinge, handtag eller en rem som går över sadeln.
Om mopeden är i detta skick så får man skjutsa en passagerare oavsett ålder.
Om en eller fler av de tre sakerna saknas så är det cykelskjutsningsreglerna som gäller.

I Trafiken
Får jag köra på bakhjulet, eller göra en stoppie?
Nej. Du måste kunna göra en undanmanöver tex om en bil bromsar hårt så ska du också kunna göra det. Detta räknas som vårdslöshet i trafik.
Dom här tricken kan du göra på inhägnat område.

Måste jag ha en hastighetsmätare på min 30-moppe?
En 30-moppe behöver ingen hastighetsmätare.
Alla mopeder registrerade efter 1 juli 2002 måste ha godkänd hastighetsmätare.

Hur ligger det till med backspeglar?
En 30-moppe behöver inte ha någon backspegel. En EU-Moped skall dock ha minst en backspegel.

Måste man ha en tuta på mopeden?
Ja, det är krav på ett signalhorn.

---------------------------------------------

Parkering
Vart får man och vart får man inte parkera sin EU-moped?
Du får inte parkera en EU-Moped i ett cykelställ eller liknande. Den måste parkeras i en bilruta, dvs samma regler som för alla registrerade fordon.

---------------------------------------------

Lämplighetsintyg (körkortstillstånd)
Vad händer om man blir av med lämplighetsintyget?
Har man inget körkortstillstånd så får man vänta 6 månader tills man får ansöka och få körkortstillstånd. Har man körkortstillstånd när så återkallas det i minst 4 månader.
I normalfallet gäller spärrtiden från rapporteringstillfället.

----------------------------------------------

Övriga Frågor
Kan jag åka fast för en stillastående trimmad moped?
Polisen måste ha sett dig köra mopeden.

Kan jag skaffa ett nytt typintyg till min moppe?
Ring din lokala mopedhandlare eller generalagent så kanske de kan hjälpa dig.

Får jag ha ett släp till min moped?
Nej, en moped får inte dra/skjuta ett annat fordon.
I vissa fall kan man ha cykelkärra efter mopeden. Cykelkärra räknas inte som fordon.

Min moped går i 60km/h orginal! Vad säger lagen om detta?
Det är ditt ansvar att din moped går i laglig hastighet. Går den för fort så måste du strypa den mer, så att den går lagligt. Vänd dig till den firma du köpte mopeden av.

Om jag får skjuts av min polares moppe och den är trimmad får då jag böter för att jag åker på ett trimmat fordon?
Nej du får inga böter. Men om det skulle vara DIN trimmade moped och du sitter bakpå (passagerare), så får du en rapport på tillåtande till olovlig körning.

Jag försökte fly från polisen med mopeden men då slog de efter mig med batongen, får de göra så?
Ja, polisen får ta till det våld som krävs för att få stopp på dig då du kan utgöra en fara för dina medtrafikanter.

----------------------------------------------

Fullständig registreringsbesiktning på EU-moped
När polisen har gjort en "flygande inspektion" och skrivit ett besiktningspapper på att du skall göra en fullständig registreringsbesiktning hos svensk bilprovning så skall du göra på detta vis:
1. Ring bilprovningen och beställ tid så fort som möjligt. Det kan vara lång väntetid.
Fråga samtidigt vilka verkstäder bilprovningen godkänt för att skriva ett intyg på att mopeden är i godkänt skick. Det är bara dessa verkstäders intyg som svensk bilprovning godtar.

2. Kontakta verkstaden och lämna in moppen för att göra den laglig igen.

Ett alternativ är att du själv ser till att moppen är laglig. Sedan lämnar du in den till den godkända verkstaden. (Jag vet inte vilket alternativ som är billigast. Men jag tror att det är billigare att du själv ser till att moppen får tillbaka originaldelarna. Du får kolla med verkstaden)

3. När moppen är kontrollerad av verkstaden så får du ett intyg på att moppen är laglig igen. Nu får du använda moppen, men se till att du har intyget med dig och att det inte gått mer än en månad sedan polisen skrev ut besiktningsprotokollet. Går det mer än en månad så blir det körförbud på moppen, trots att du har intyget från verkstaden.

4. Kör till besiktningen och gör den fullständiga registreringsbesiktningen. GLÖM INTE VERKSTADSINTYGET Du måste ha det med dig för att moppen skall "gå igenom" besiktningen.

2007-03-08, 21:14#112 
T.B.
Moderator
ERKnFAD:
Ditt inlägg blev borttaget då det uppmanar till lagbrott.
Dessutom riskera andras liv och hälsa är synnerligen
ett syniskt sätt att se på deras säkerhet.
Detta för att du skall undkomma lagen.
Nu manar jag alla att sluta att komma med sådana råd.
MVH
Thomas.

2007-03-08, 21:27#113 
Derbi91
Nykomling

men vet någon vad man får för böter om man tar bort blinkersen ? och är det lagligt och ha mini blinkers ?

2007-03-08, 21:28#114 
Mouradona
Medlem

Tror de e lagligt me miniblinkers sålänge dom är ce-märkta eller var det va ? :P

2007-03-08, 21:31#115 
Derbi91
Nykomling

Okej tack för svaret smile

2007-03-08, 21:49#116 
arkearke
Medlem

Men dom flesta riktigt snygga e inte ce märkta tyvärr ju...

2007-03-14, 21:12#117 
Wolixe
Medlem

Jag funderar på att köpa ett effekt rör, för mitt vanliga börjar rosta sönder och jag "orkar" inte måla om det. Så jag undrar vad för böter/straff man får om man blir tagen med ett pluggat effekt rör???grin

2007-03-14, 21:12#118 
rickard_
Medlem

det är olika från polis till polis. men har hört att dom inte brukar bry sej sålänge moppen gör 45km/h.men eftersom moppen kommer göra mer så finns risken att du åker dit. straffet isf bli böter men lämpet kan också försenas om man har otur eller trimmar mycket.

- Inlägget ändrat 2007-03-14, 19:22 av rickard_

2007-03-14, 21:12#119 
Gilera-pojken
Medlem

Blir nog böter skulle jag tro, eller en muntlig varning. Inte så farligt ifall det är pluggat.

2007-03-14, 21:12#120 
storlax
Nykomling

confused

Det här har jag faktiskt också tänkt på med böter när man kör trimmat. En kompis sa till mig i dag att om man har körkort (bil) och man kör av någon anledning trimmat då kann man bli av med körkortet.

Har ni hört detta, kann det stämma????

2007-03-14, 21:20#121 
Regga_xD
Medlem

Ja jag har också hört att man kan bli av med körkortet.

När polisen stannade mig sa dom inget om att jag inte hade blinkers, hastighets mätare eller backspeglar. Han pekade på mitt avgasrör och frågade om det var orginal. [har ett laser xpro crohm] SKILLAD POLIS! ;D

2007-03-21, 21:48#122 
rrx_rieju
Nykomling

tja jag undrar hur mycket det kostar om man åker fastsad

2007-03-21, 21:48#123 
Ciaoen
Medlem

beror väl på av vilken anledning du åker fastwink

2007-03-21, 21:48#124 
rrx_rieju
Nykomling

trimmning assågrinlaugh

2007-03-21, 21:48#125 
_bengan
Medlem

finns nårra trådar om det redangrin

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Mopeder » Allmänt moppesnack
Vad säger Lagboken? 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 ... 23 24

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Allmänt moppesnack)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Allmänt moppesnack