Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Mopedfilmer
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Insplanet - Jämför Mopedförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Honda & Suzuki forum
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om Honda X8R! [1] 2 3 4 5 ... 9 10

2006-05-14, 15:08#1 
DennisH
Medlem

Hej!

Igår var jag och köpte mig en Honda X8RS hos en tjej. Mopeden hade de inhandlat år 2000, så den har några år på nacken. Men, trots att den är sex år gammal, så ser det ut som att den var i nyskick. Det var till och med en som frågade mig igår om jag köpte den helt ny, alltså, så fin är den. Den hade aldrig varit körd på vintern, och så har den varit pedantiskt skött sa dem.

Hur som helst, nu undrar jag vad jag ska göra för att få den att gå snabbare. Just nu gör den 40km/h, och det är lite för långsamt tycker jag. Om den ändå gjorde kanske 60-70km/h, så hade det varit perfekt. Accerlationen i mopeden ska jag inte klaga på, för den kommer upp i 40 direkt, nästan.

Vad jag hört, så ska man kunna byta någon elektroniskt box, så att mopeden går snabbare. Men vet ej var man kan köpa dem, vad de kostar och hur man monterar det. Någon som vet?

Sedan har jag en fråga till, och det är - hur jag bär mig åt för att ta bort stänkskärmen där bak. Jag har försökt att få bort den, men såg att de två blinkersarna samt bakljuset sitter fastmonterat i skärmen. Vad ska jag göra? Jag anar att det enda sättet är att såga bort stänkskärmen, men då sjunker andrahandsvärdet en hel del på mopeden, eller? Är sådana stänkskärmar dyra att köpa i senda ifall jag nu skulle ångra mig?

Tacksam för svar.

Mvh,
Dennis

2006-05-14, 17:37#2 
_KaJJaN-
Medlem

Om du vill ha upp den i 60-70 så tycker iaf jag att det verkar som ett bättre förslag att dra variatorringen. smile
Jag vet tyvärr inte riktigt hur man ska gå tillväga för att göra detta på din moppe sad
Någon annan som vet?

2006-05-15, 14:57#3 
DennisH
Medlem

60-70km/h duger alldeles utmärkt.

Ska kolla i manualen, det kanske står hur man tar bort den.

2006-05-15, 20:37#4 
DennisH
Medlem

Det står ingenting om det hur man drar variotarbrickan i manualen, det kunde jag väl egentligen tänka ut med ändan, eller hur? grin

Var sitter variatorbrickan? Sitter den innanför den kåpan som sitter över remmen och det?

Någon som vet var man kan få tag i reservdelar till dessa mopeder? Exempelvis bakskärmar, trimljuddämpare, backspeglar etc.

Vore mycket tacksamt med den hjälp man kan få.

2006-05-24, 22:59#5 
DennisH
Medlem

Ingen som kan hjälpa mig med den där variatorbrickan? Hur ser den ut? Som vilken bricka som helst? Var finns den?

/Dennis

2006-05-25, 10:13#6 
Aerox-Pojken2
Avstängd
Variator brickan sitter i variatorncool

Vet inte hur brickan ser ut på honda då det brukar brukar variera (yamaha och peugeot t.ex.).
Men du kan alltid följa några olika guider som finns på moppenet om hur man tar bort brickan.

En om Peugeot:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=2550...

En om yamaha:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=4374
Lycka til cool

2006-06-21, 17:19#7 
dezze
Medlem

Hej Jag har också en Honda x8rs

När jag tog bort min CDIstrypning så gjorde jag så här:
Jag tog bort framkåpan där batteriet finns.När du öppnat den så ser du en liten svart box på vänster sida om batteriet.I ett hörn på den så har dom satt dit silicon. Om du gröper ur siliconet lite så kommer du till två trådar som är ihoplödda. Ta bort lödningen och tejpa över hålet lr vad du nu gör så kommer den att toppa ca 50km/h utan dragen variatorbricka. Om du drar variatorbrickan och byer till 9gramms vikter så kommer den att toppa ca 70km/h.

MVH///DeZZe

2006-10-22, 16:38#8 
DennisH
Medlem

Har tänkt köpa lite tyngre vikter till min moped. Men först måste jag veta hur stora vikterna är som sitter i moppen nu. Och hur mycket de väger (vikterna som sitter på moppen nu är original). Är det någon som vet?

- Inlägget ändrat 2006-10-22, 16:38 av DennisH

2006-10-24, 19:09#9 
micke91
Nykomling

Hej hej!hoppas jag kan hjälpa:P
Variator brickan sitter innan för variator kåpan
1.skruva bort variator kåpan,tror de är med en 8mm hyllsa
2.man måste ha tryckluft,typ kopressor som man kopplar till en ser ut som en pistol vet ej vad en såndan heter :P
3.Till vänster i varitorn sitter de en mutter den skruvar du bort med hjälp av pistolen kan inte använda något annat verktyg tror jag för att då spinner bara remmen:D
4.när den är bort drar du ut innehållet och letar reda på en bricka och tar bort den
5.vikterna sitter även innedär ,när du är klar sätter du tillbaka alla grejor där dom va förtutom brickan den kan du lägga någonstans vettja:D

de är 7 eller 8 gram på hondas vikter orginal

2006-10-24, 19:15#10 
micke91
Nykomling

www.mohlins.se,startuning.se och även scooterattack.com har stylingdelar och reserv delar till honda x8r

2006-10-31, 22:06#11 
DennisH
Medlem

Någon som vet om man kan koppla en Boost Bootle till denna moped? I så fall hur?

Finns det blåexolerade bromshandtagsgrepp att köpa till denna moped? I så fall var?

2006-11-01, 18:11#12 
DennisH
Medlem

Finns det någon tryckfjäder på X8R-S? I så fall var? Går det att byta ut den så att mopeden går bättre?

2006-11-02, 21:08#13 
DennisH
Medlem

Polaren kan byta ut en hylsa på sin Kymco Super 9 för att den ska gå snabbare. Hylsan sitter där fram vid variatorn, och på hylsan sitter remmen.

Finns det att köpa hylsor till Honda X8R-S också? Jag vill ändra utväxlingen på min...

Oerhört tacksam för svar

2006-11-03, 14:22#14 
Crescent_compact
Nykomling

du kan dra variator brickan , men den kmr få mkt sämre acceleration om du gör de , så om du gör de köper du bara nya vikter.. så kmr den accelerera bra sen om du köper rätt vikter smile

2007-06-23, 23:13#15 
Aackeee_
Medlem

Det finns ingen variatorring på honda x8r, det är yttre remskivan som är förminskad ( Den saken som ser ut som en fläkt) samt variatorlocket som är strypt ( brickan som håler vkterna på plats) Variatorremen är också förmiskad, du skall köpa en oversize rem som inte är förmiskad och sätta på, då komemr den gå som f.....n ! / Aackee

2007-07-17, 20:26#16 
Khajeh
Medlem

förlåt om jag använder din tråd nu men.
Jag har också en honda x8r-s ingen aning vilken modell, ,men den är beige iaf.
Den toppar ca 45 enligt min mätare och accelerationen kan man inte klaga på. Jag tycker 45 km/h är lite för lite, skulle vilja att den går runt 65-80 km/h, kan ni profesionella "mopedtrimmare" ge mig några tips. Jag har tänkt på variatorbrickan, men då är problemet den där lille "pistolen" som man inte äger :(. En annan idé jag tänkte på var väll CDI-Boxen, men jag vet inte vart den sitter nämligen, så om ni kunde skicak några bilder ni som har en honda x8r-s och visa några bilder vart, då skulle jag vara riktig tacksam.

Några andra idéer jag hört från kompisar är:
Blindtarmen : vart sitter den? och hur mycke skillnad gör den?
Sen sa min kompis att det fanns en "plugg" under sätet?: vad kallas den "pluggen" och finns den verkligen?

Skulle vara riktigt tacksam om ni besvarade så fort som möjligt :)
Tack

2007-07-20, 19:23#17 
DennisH
Medlem

Det där med blindtarm, det kan du nog lämna bakom dig för det finns inte någon på X8R.

Plugg under sadeln? Han måste då mena pluggen i avgasröret? Om du inte redan dragit den, gör det för då kommer mopeden gå lite bättre iaf.

Gällande CDI:n så kan jag kanske fixa bild någon dag när jag har kameran med ut i garaget. Men jag undrar om det inte redan finns bilder på det där här någonstans på forumet.

Vill du få upp mopeden i 65-80km/h så måste du nog byta variatorlocket/variatorbrickan/what ever. Du får helt enkelt införskaffa dig en sån hydralisk skruvurdragare (namn?). Sen måste du nog byta vikter och ev. byta till ett effektrör. Det är väldigt olika från moped till moped hur mycket skillnad det blir med de olika trimmen.

Min X8R gör i dagsläget (med hyffsat sliten rem och vikter) 75km/h på raka. Med ny rem och vikter gissar jag på närmare 80. Det jag gjort är:

Klippt kabeln i CDI:n
Monterat ett effektrör (Giannelli nånting...)
Sportluftfilter + 88 munstycke
Boost Bootle
Ostrypt variatorlock
Bytt vikter (minns dock inte vikten på dem)
  1 användare har tackat för detta inlägg  

2007-07-20, 21:51#18 
Khajeh
Medlem

Tack DennisH.
jag fattar allt du skriver men, jag är lite rädd när jag ska klippa CDI:boxen
därför att när jag väll gröper ur all silikon och tar bort lödningen, men sen när min lillebror ska ha den. Han vill ha helt orginal ( ingen trimm grabb ^^) då måste jag he tillbaka lödningen på nått sätt, måste ajg löda fast kablarna eller räcker det att typ "limma" eller sätta dit dom på något sätt".

pluggen som du menar i avgasröret, hur drar man den och hur ser den ut?, jag chansar nog på att jag måste ta bort hela avgasrörer eller? ^^.
BTW:Jag är ingen sån där expert på trim osv, om du inte har märkt det :D

gällande variatorn, VAriatorlocket, vilket menar du då? och jag tror min polare har en sån där "pistol" så det blir väl när jag är där så får vi meka lite ;) och vikterna, visst ska man ha tyngre vikter eller ? . Effektrörer hoppar jag nog över därför att vill inte att morsan ska märka för mycket ;). Efter jag öppnat variatorlocket eller vad det är, då är det ju bandet och det som är där bakom, då tarj ag bort den där "propellern" eller vad det ser ut som, sen är det väll brickan jag tar bort där? och då funderar jag om vikterna ska in där ?

fattar dock inte vad du menar med "ostrypt variatorlock",

Men jag Tackar iaf för altl du skrev :D det ska nog hjälpa så snart som möjligT ^^ du kan gärna svara på det här inlägget om det jag funderar över, helst lite bilder ;D ( på din honda också) så får jag ser ut ens honda x8r kan se ut om man lägger ut lite ;) TACK

2007-07-20, 21:52#19 
Khajeh
Medlem

btw, om jag tar bort cdi boxen och allt, är accelerationen fortfarande på topp ?

2007-07-20, 22:11#20 
DennisH
Medlem

Nu är det så att det är inte hela CDI-boxen du ska ta bort utan du ska klippa en kabel i den bara. Men det kanske du visste, bara att du tänkte/skrev lite fel.

Klipper du kabeln kommer motorn att varva mer, dvs gå fortare. Den kommer inte accerlera sämre.

2007-07-20, 22:12#21 
findus_90
Moderator

Den kommen faktiskt accelirera bättre...

// Findus

2007-07-21, 00:39#22 
Khajeh
Medlem

låter riktigt bra ,att den accelerera bättre om man gör så, just nu helt orginal är inte accelerationen dålig precis, men dennis, om du kan så kan du gärna lägga upp några bilder där CDI :boxen är så jag kan göra det så fort som möjligt :D,och btw hur många km/h snabbarekmr den gå?

ochensak, när man väl klippt cdi boxen ,kan man fixxa allt sen om man vill ha orginal igen

2007-07-21, 11:15#23 
findus_90
Moderator

Eftersom x8r har mycket lätta vikter, därför accelirerar den så bra orginal. Därför är det nödvändigt att köpa nya vikter. Så den inte varvar för mycket. smile

Om du har klippt en kabel i CDI:n så kan det vara svårt att åtgärda. Det lättaste sättet är att köpa en ny.

smile

// Findus

2007-07-21, 13:10#24 
DennisH
Medlem

Att X8R:en accerlerar så bra jämfört med andra scootrar beror inte på att den har lätta vikter. Visst, det kanske beror lite på det också. Men det beror mestadels på att den är så nedväxlad.

Det finns att köpa drevsatser för runt 700pix för denna modellen.

2007-07-25, 21:01#25 
ddaniel
Nykomling

Min x8r går riktigt sakta upp te 20,sen går den snabbt upp te 45,där stannar den o varvar som fn..

Vad är felet

Vikter ?

Nått annat ?

O så hittar jag ingen plugg i den, men förra ägaren säger att den är helt orginal ostrypt.

( jag har klippt cdi kabeln,drf den varvar vid 45 )

MVH

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Mopeder » Honda & Suzuki forum
Allt om Honda X8R! [1] 2 3 4 5 ... 9 10

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Honda & Suzuki forum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Honda & Suzuki forum