|
| Mc+sidovagn på b-körkort? | | |  |  | | 2006-05-04, 14:54 | #1 | mårten76 Medlem
Medlem sedan: Sep 11, 2005 | Morsning. Jag har fått lite hintar om att det skulle kunna gå att köra en mc+sidovagn på b-körkort om sidovagnen har drivning och/eller är fast monterad på mc:n. Enligt en dam på vägverket så får inga trehjuliga fordon köras på b-kort, fast det undrar jag om det är sant. Trikes är ju 3-hjuliga och får köras på b-kort. Någon som har en bergsäker uppgift på hur det ligger till? Jag är DJÄVULSKT sugen på en mc med sidovagn och det vore skönt att slippa gå omvägen och ta ett mc-kort.. | | | | | |  |  | | 2006-05-04, 22:15 | #2 | mårten76 Medlem
Medlem sedan: Sep 11, 2005 | Jag kan besvara mitt inlägg själv efter att ha fått fakta från en expert..
Tydligen så kunde man från 1981 (osäkert årtal) fram tills eu-inträdet få motorcyklar med drivande fast sidovagn typade för b-körkort. Efter eu-inträdet (1993 var det va?) finns det alltså inga mc som får köras på b-kort. De som under dessa år blev typade för b-kort är fortfarande godkända men priset är tyvärr betydligt högre på dessa pga detta... | | | | | |  |  | | Reklam: | Italia Bike Center Vi servar och säljer Ducati. Nya och begagnade Mc samt Mc-tillbehör. | Du är här: Forumstart » Motorcyklar » Öppet MC-forum |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Öppet MC-forum) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
|
|