Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga asiatiska mopeder
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om Sym! 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 31 32

2006-11-08, 13:04#76 
adde_90
Medlem

men varje moppe ser nästan likadan ute vid variatorn :S

2006-11-08, 21:42#77 
Kewee
Nykomling

Jag har sökt i forumet men har inte hittat nåt.

så jag undrar var man kan få tag på en underkåpa?
för jag har tagit bort b-läppen och då e det ju ett stort hål där :O
så jag undrar om det finns nånstans där man kan köpa en underkåpa som passar till en sym jet!

2006-11-20, 00:38#78 
Yamaha DTR -99
Medlem

Ni skriver att det inte finns någon Cdi strypning på sym jet ( -03)men min går bra/lätt upp till 70 då börjar den hackaoch vibrera?? känns precis som en varvspärr. Har 7gr vikter, variator ring borta, blindtarm borta, ingen plugg i början av röret, 75munstycke
Hjälp vore uppskattat

2006-12-07, 19:51#79 
Svullo23
Nykomling

Hej jag har ett alvarligt problem med min Sym jet.

Jag kopplade in en blackbox till moppen, Det gick hyfsat bra men märkte att moppen gick sämre och sämre även när jag hade stängt av blackboxen, Den hackade och när den börjar varva lite så börjar den släppa på gasen.sad

Därför beslöt jag mig att ta bort blackboxen, Men när jag tog bort det så fanns det kvar.
Men när man körde ett tag och varvade den mycket så verkade det som om cdi boxen ställde tillbacka sig.happy

Men sen när jag hade ställt ifrån mig moppen i ca 1 timme och skulle köra iväg igen så var det samma fel igen.sad

Provade med det mesta men blev ingen skillnad.

Det måste juh vara cdi boxen som var sönder tänkte jag och köpte en ny för 700 kr.
Och det vart ingen skillnad!angry

Snälla hjälp! nån som vet var det är för fel?sad

2007-01-03, 15:36#80 
johaan
Nykomling

hur kan man lättast trimma sym jet euro x (helt ny)??

2007-01-09, 16:53#81 
adly thunderbike
Nykomling

jag har en sym jet -00 och den är strypt i cdi boxen och jag vill ha den ostrypt kan man klippa av nån sladd?

2007-01-09, 19:43#82 
adly thunderbike
Nykomling

min cdi box är strypt och jag vill ha den ostrypt och jag undrar om man kan klippa av nån sladd?

2007-02-05, 15:53#83 
RiiQQe
Medlem

Var sitter blindröret på en Sym Jet sport r/s?

2007-04-06, 12:20#84 
Tobbzzie
Nykomling

Hej, jag var inne och kikade på Mop-shop.de efter trim till sym jet, det verkar som det finns 2st olika sym jet, " Sym jet 50 och sym "2 med romerska bokstäver" 50" och det finns mer delar till den andra , vad är skillnaden ? :S, dessutom är ju sidan på tyska så jag fattar ju typ ingenting mer än orden som är nästan lika som engelskan / tacksam för svar! drool

2007-04-07, 12:25#85 
vägkung
Medlem

RiiQQe- blindröret sitter fastsvetsat alldeles i början av avgasröret vid infästningen på cylindern(avgasporten), om du nu har ett blindrör vill säga.

Tobbzzie- Jag tror att de menar Sym Jet 45 moppe och Sym Jet 25 om du förstår vad jag menar.

adly thunderbike- På min Sym 06:a är inte cdi boxen strypt, och vad jag vet är inte de andra Sym modellerna heller varvtalsbegränsade, i vart fall inte de nyare årsmodellerna.

johaan- Beror väl lite på vad du förväntar dig att uppnå, alltså vilken "grad" av effekt. Bort med blindrör, bort med plastringen i variatorn och eventuellt andra vikter i variatorn+ större munstycken. Men kom ihåg att vi pratar om 50cc motorer, förvänta dig därför inga enorma resultat.

2007-04-10, 12:52#86 
Tobbzzie
Nykomling

Tack vägkung, men vilken av dom är vilken? och passar avgasrören från sym jet 2 50 till den vanliga ?, för det fanns ju mer avgasrör på den devil tounge

2007-04-10, 15:35#87 
vägkung
Medlem

Jag tror att det inte spelar någon roll till vilken av de två du köper röret till, jag tror att Sym 25 bara är mer strypt, detta för att få kallas 25 moppe.
Har för mig att det är samma motor, men mer strypt som sagt. Vad är det för trim du är intresserad av?
Om du tex bara ska göra något åt variatorn(byte av vikter etc etc) hjälper nog inte ett effektrör till att höja effekten nämnvärt, om du ska göra det måste du nog gå upp till 70CC cylinder, först då har du någon egentlig nytta av effektrör. Kom ihåg att vi snackar 50CC mopeder.

2007-04-10, 17:10#88 
Tobbzzie
Nykomling

Okej, men jag har tagit bort blindröret och variator ringen , ska byta vikter också, men rören är ju inte bara till 70cc, de funkar ju utmärkt till 50cc också, men då spelar det ingen roll vilket av rören jag köper ?, dom ger då samma effekt fast kanske den jag köper är till 25 ?, eller om det är tvärtom , konstigt ifall det finns mer rör till 25 mopparna, så jag skulle tro att sym jet 2 är 45.. drool

2007-04-10, 18:27#89 
vägkung
Medlem

Behåll du ditt originalrör till den trimmningsgrad du skrivit om. Men om ditt rör mot förmodan skulle ha en "tätning" i början av röret(mot avgasporten) får du väl slipa upp den till samma diameter som själva avgasporten har, det hjälper inte om röret har en större diameter än avgasporten, det är A och O i trimmningshänsende.
Hur har du "fimpat" blindröret? Själv slipade jag upp blindrörets svets, för att sedan med en täckpåt(lika stor som hålet) svetsa fast plåten, och sedan svetsa dit röret igen(bra om farbror blå kommer)devildevil
Kom ihåg att- du tjänar inget på att gå ner(eller upp) mer än 2GR på vikterna från original(som är 8GR)
Slutligen- avgasrörsbyte till ett s.k effektrör har bara betydelse(nämnvärd betydelse) vid större trimmningsgrader, det enda du vinner på är väl uppskattning från dina polaregringrin sen följer en till sak vid sådana byten, du blir ett "lätt byte" för de som färdas i blå-vita bilarangryangry

2007-04-10, 19:20#90 
Tobbzzie
Nykomling

jag kapade bara det och slängde det laugh , men jag tror inte jag håller med dig om att det inte komer ge nån effekt, självklart fixar jag till munstycket och fixar sportluftfilter med , men iaf du kan inte mena att man måste ha 70cc för att uppnå effekt devil

2007-04-10, 23:25#91 
vägkung
Medlem

Det är precis det jag menar, du får inte någon nämnvärd effektökning bara för att du köper ett effektrör till en moped med moderat trimmningsgrad, om bara avgasporten och röret har samma diameter räcker det med det rör som du nu har.
Och du har ju tagit bort blindtarmen som motverkar avgasernas "normala" väg ut(alltså ett normalt motstånd).
Du kan ju testa att ta bort hela avgasröret, då kommer du att märka att mopeden går kasst, ett visst motstånd krävs för att en motor ska gå optimalt(beräknat utifrån trimmningsgrad) så därför kommer du inte märka någon nämnvärd skillnad om du köper ett s.k effektrör. Skulle du däremot trimma ännu mer(70CC eller mer) måste motorn andas på ett helt annat sätt, det är då det blir viktigare hur avstämt ett avgassystem är, men som sagt, inte med den konfiguration(trimmningsgrad) du nu har.
Munstycksbyte är bra, hoppas bara att du ej plockar i ett för stort bara(störst är inte alltid bäst)laughdevil
Sportluftfilter är också bra, men tänk på att filtret är av bra kvalitet så det fungerar ihop med din motor-alltså hur bra avstämt det är, för mycket luft kontra bränsleblandning kan få mopeden att gå illa, här gäller det att justera luftskruven perfekt.
Och jag menar också- alla "snygga trimmtillbehör" gör nog bara ägaren och polarna glada, för att inte tala om de som säljer dessa, de blir bara rikaresadsad
Men det är din moped och dina pengar, så du gör som du vill, jag bara försöker att hjälpa till, och skulle det innebära att du sparar dina stålar kan ju det inte vara av ondolaughlaughlaugh

2007-04-10, 23:54#92 
Tobbzzie
Nykomling

hmmz.. så du menar alltså att alla som har trim rör inte får nån effekt av det ?, nämligen inte så många som har 70cc , av dom jag känner men däremot har många effektrör, menar du att man måste ha 70cc för att få effekt på ett trimrör ? bigeyes tror inte dom är så dum att köpa en "snut lockande" sak för mycket pengar bara för att få det att låta eller se snyggt ut. drool jag är iallafall inte så dum,

2007-04-11, 08:54#93 
vägkung
Medlem

Som jag sagt tidigare, du kommer inte att få någon nämnvärd effekthöjning med ett effektrör på en moped med den lilla trimmning du har(och dina kompisar). För att maximalt utnyttja ett effektrörs potential måste du/ni trimma mer tex 70CC.
Sen har du en sak till att tänka på, du måste ställa effektrörets pris(höga) mot den eventuella otroligt lilla effekthöjning som bytet ger, alltså- effekt per krona.
Den enda effekt som höjs i någon grad mer än motoreffekt är väl "fränhetseffekten" och är man beredd att betala dyrt för det, ja då ska man ju göra detapplauseapplause

2007-04-12, 13:58#94 
RiiQQe
Medlem

TACK VÄGKUNG =) applause

2007-04-13, 12:47#95 
johaan
Nykomling

Okej tack vägkung nu har jag lite o fundera på! applause

2007-04-13, 16:22#96 
haha_78_haha
Nykomling

Jag har en Sym Jet Euro X, och var på nån verkstad.
Jag frågade dom om det gav nån märkbarskillnad om man tog bort blindröret.
Då sa dom att det inte gav nånting extra utan bara skulle förstöra nånting som jag inte kommer på nu.
Så jag undrar om det är någon som märkt nån skillnad om man tar bort blindröret?

2007-04-13, 20:20#97 
vägkung
Medlem

Att ta bort blindröret skadar inte motorn på något vis, om det skulle vara så, skulle mopeder som original inte har blindrör också i så fall skadas. Jag tror mekanikerna du pratade med inte vill hjälpa dig med att ta bort röret, de är ju uppmanade av "myndigheterna" att inte hjälpa till att trimma, det är ju trots allt förbjudet, de vill med andra ord inte medverka till olagliga handlingar.

Den effekt du får genom att ta bort blindröret blir att avgaserna kan "tryckas ut" på ett normalt sätt, istället för att "motverkas" i blindröret också, du får ett bättre avstämt flöde på avgaserna utan blindröretsmilesmile
Ja det blir en viss skillnad på effekten om du tar bort blindröret.

2007-04-14, 11:15#98 
denimos
Nykomling

Hallå!
Har frågat i en annan tråd men kom på att det nog är bättre att fråga här happy
Vilken storlek har org. munstycket på en Sym Jet -98?
Tack på förhand!

2007-04-14, 21:03#99 
vägkung
Medlem

denimos- ta ur munstycket i förgasaren så ser du ju!! Det spelar ingen roll vilken storlek du nu har, du ska ju ändock byta till ett lite större, eller hursmilesmile
Kom bara ihåg att inte sätta i ett för stort, för som jag redan sagt i ett tidigare svar- störst är inte alltid bäst.
Du får helt enkelt prova dig fram, grundregeln är dock- mycket trim betyder större munstycken så enkelt är det.

2007-04-14, 21:45#100 
denimos
Nykomling

Jo, ska göra det imon. Men tror nog jag ska ha mindre munstycke faktiskt..

Reklam:

Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder
Allt om Sym! 1 2 3 [4] 5 6 7 8 ... 31 32

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder