| Allt om Sym! 1 2 3 ... 26 27 28 29 [30] 31 |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 05:43 | #726 |
Caboose351 Nykomling

Medlem sedan: Mar 09, 2008 | Jag har en Sym Jet Euro X 50 som skulle ha servats efter 100 mil, den har nu gått 140 mil. Jag vill gärna ta den till service men min service verkstad ligger seriöst 50 min därifrån jag bor. Jag kan ju inte åka med den dit, det skulle ta ass långtid och så skulle det ju behövas ny jävla service direckt när jag kommer tbx XD. Jag har frågat mina föräldrar om vi kanske kan hyra ett släp och köra den dit, men de säger "Äh, det e bara en moppe, hur mkt service kan en sån behöva". De vägrar alltså. Men om de har sagt så är de ju deras probem om den pajar :P. Jag har även frågat i några andra värkstäder i staden där jag bor, de vägrar utföra min service av pga garanti grejset. Hur som hällst, tänkte att jag kunde ufröra servicen, lr iaf nått liknande sj. Asså, jag förstår ju att jag inte kan göra allt som de gör, men jag kanske kan kolla lite så att allt står rätt till och så, så att den har lite mer chans att överleva :P . Jag har erfarenhet då jag brukar mecka med min och andras mopeder, jag har även 2 kompisar som går fordons programet. Så om nån kunde säga vad som egentligen händer vid service skulle det vara stor hjälp. Kanske nån fin lista lr lite tips på vad som kan göras.
Tack på förhand |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 05:43 | #727 |
Lilla Gumman Nykomling
Till en EU-moped följer det ibland med verktyg så man kan sköta första servicen själv. I instruktionsboken till mopeden står det vad man ska göra och hur ofta.
Jag har en Yamati Strada RX 50. Där står det följande:
Oljan ska bytas var 100:de mil.
Tändstiftet ska rengöras och bytas var 200:de mil.
Bränslefiltret ska rengöras var 100:de mil, bytas vid behov.
Luftfiltret ska rengöras varje gång man har kört 200 mil, och bytas då man kört 500 mil. Alltså
Tja, sen kollar man kedja, bromsar o.s.v. så att allt fungerar.
Lilla Gumman |
 | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 05:43 | #728 |
Caboose351 Nykomling

Medlem sedan: Mar 09, 2008 | Tack :D. 1 fråga återstår dock; Broms vätskan då? Hur ofta behöver den fyllas på. Och hur fan gör man det XD |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 05:43 | #729 |
Lilla Gumman Nykomling
Bromsvätskan byts efter var 300:de mil.
Fråga mig inte var bromsvätskan sitter. Jag bara läser innantill i instruktionsboken. Själv föredrar jag att lämna in den så det blir ordentligt gjort. Men kan man meka kan man ju spara en del pengar. 
Lilla Gumman |
 | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 08:44 | #730 |
Caboose351 Nykomling

Medlem sedan: Mar 09, 2008 | Ok, tack. Kan ju inte vara så svårt att lista ut vart de ska fyllas på endå :P |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 08:54 | #731 |
viktor_jet Nykomling

Medlem sedan: Mar 07, 2008 | på styret under kåpan sitter det en liten behållare med bromsolja men du måste ta bort den gammla i genom att "lufta brmsarna" och det kan vara lite klurigt om man inte vet hur man gör |
 | |
| |
 |  |
| 2008-06-04, 13:05 | #732 |
GeddaN3 Nykomling
Medlem sedan: Jun 04, 2008 | vart kan man köpa orginla delar till sym jet i sverige vem har importen???? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-05, 17:11 | #733 |
euroxracing Nykomling
Medlem sedan: Apr 05, 2008 | har en sym med ostrypt rör, borttagen skorsten i luftburken, borttagen v-ring samt malossi variator med 9,5g's vikter. Har fått upp den i över 70 km/h på raksträcka, hade förmodligen lite medvind då, men får alltid upp den i 65+ km/h. Hur stor skillnad tror ni det skulle bli ifall jag bytte till ett större munstycke? den bluddrar lite nämligen, precis som om den vill ha mer bensin. Och hur stor skillnade skulle jag märka om jag bytte till den tryckfjäder som följde med variatorn? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-05, 19:18 | #734 |
euroxracing Nykomling
Medlem sedan: Apr 05, 2008 | gick inte att editera nu.. tryckfjädern som följde med variatorn var gul, jag antar att olika "hårdhet" på fjädrarna har olika färg. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-12, 15:10 | #735 |
tjingeling Nykomling

Medlem sedan: Apr 01, 2007 | hej! har en sym jet 50 -01 som jag vill trimma. vill veta det som går att göra/trimma så jag inte gör någonting fel och förstör mopeden. är det någon strypning i cdi:n? och om man har sportluftfilter vad ska man ha för munstycken då (72 orginal) ? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-14, 10:23 | #736 |
vägkung Medlem
Medlem sedan: Apr 14, 2006 | tjingeling- Använd sök och du ska finna svar på dina frågor. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-14, 20:59 | #737 |
viktor_jet Nykomling

Medlem sedan: Mar 07, 2008 | tjingeling. jag har 97. det passar bäst på min men jag vet ej om det gör det på din för fag har trimmat en hel del och här är lite du kan göra: 1 ta veck variatorringen 2 kapa blindtarmen på avgasröret 3 byta variatorvikter 4 ta bort strypningen i insuget 5 tabort strypningen i luftburken 6 sänka nålen i troteln 7 byta tändstift till raceingmodell 8 köpa sportluftfilter (glöm ej att ändra munstycke) 9 klippa strypningen i cdi'n och jorda den 10 ställa upp tändningen (väldigt svårt ta hjälp om du inte vet) |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-14, 21:41 | #738 |
mulle meck Medlem

Medlem sedan: Mar 08, 2007 | lönt att ''5. tabort strypningen i luftburken'' ''6. sänka nålen i troteln'' när du skriver ''8. köpa sportluftfilter (glöm ej att ändra munstycke)'' |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-21, 17:54 | #739 |
Erikocessa Nykomling
Medlem sedan: Jun 20, 2008 | är det nån som kan förklara vad trotteln ligger ? eller visa bild och vad ger det för effekt ? ja tror jag vet vad trotteln är men är inte 100 på det:D |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-21, 18:44 | #740 |
Macke Medlem

Medlem sedan: Feb 09, 2008 | Hej! På bilden nedanför, undrar jag varför slangen inringat i röd färg finns där?

Det som är inringat i grönt går ju iallafall till förgasaren, så den ska ju sitta där. Men jag har tittat på dem som har sportluftfilter på sym och dom har bara det gröna på sina mopeder och inte det röda?! Så jag skulle vara glad att få veta varför den finns (den slangen inringat i rött alltså), har den en strypande effekt kanske (såg att skorstenen/den räfflade slangen i luftburken har sin utgång genom det hålet)? // Macke
- Inlägget ändrat 2008-06-21, 18:46 av Macke |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-22, 01:31 | #741 |
Erikocessa Nykomling
Medlem sedan: Jun 20, 2008 | Det är luft insuget det gör ingen effekt om du tar bort det men skorstenen innanför ger effekt och variator ringen skall du också ta. kolla mellan förgasarn och cylindern om de sitter en insugsplugg och ta cdi strypningen :p har inte testat insugspluggen men skall kolla det på måndag och då kan jag skriva här om jag hittar den och vilken sladd till cdin som man ska klipa och jorda så varvar den inte längre |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-22, 13:39 | #742 |
Macke Medlem

Erikocessa skrev: Det är luft insuget det gör ingen effekt om du tar bort det men skorstenen innanför ger effekt och variator ringen skall du också ta. kolla mellan förgasarn och cylindern om de sitter en insugsplugg och ta cdi strypningen :p har inte testat insugspluggen men skall kolla det på måndag och då kan jag skriva här om jag hittar den och vilken sladd till cdin som man ska klipa och jorda så varvar den inte längre. |
Tack, jag kom faktiskt på det själv igår när jag satt och funderade länge och gick ut till moppen och kollade, men jag ska inte ta min skorsten än för jag har inga större munstycken hemma |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-22, 22:13 | #743 |
Erikocessa Nykomling
Medlem sedan: Jun 20, 2008 | Du behöver ínget större munnstycke de behövde inte jag iaf |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-23, 16:12 | #744 |
Macke Medlem

Erikocessa skrev: Du behöver ínget större munnstycke de behövde inte jag iaf |
Okej, men hade du redan bytt munstycke tidigare då eller var det original som satt i? // Macke |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-23, 17:12 | #745 |
Erikocessa Nykomling
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-24, 16:16 | #746 |
Macke Medlem

Erikocessa skrev: Jag hade i det orginala  |
Förlåt för att jag är lite tjatig, men hade du kollat på stiftets färg att den såg bra ut då eller hur visste du att moppen inte behövde annat munstycke? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-25, 21:49 | #747 |
vägkung Medlem
Medlem sedan: Apr 14, 2006 | Jag har fått in en SYM 06:a med ett knepigt fel (jag har inte börjat skruva med den än), kunden beskrev felet så här- efter tvätt av mopeden så fungerar inte variatorn som den ska, "felet" visar sig så här- vid kall motor så fungerar variatorn som den brukade, men vid varm motor vill variatorn fungera som om den skulle gå vid "högvarv" den växlar inte överhuvudtaget ner, stannar man då och försöker åka iväg händer absolut ingenting, man måste hjälpa till att få rull på mopeden innan det händer något, visserligen varvar den som det ska, men som sagt, den driver inte. Jag ska ta in kundens moped på fredag och börja skruva, jag hör av mig igen när jag vet vad det är som är fel.
Mvh, vägkung |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-26, 16:27 | #748 |
Lunsen Nykomling
har en sym jet 02 a 30 moppe variatorn är dragen så den gör 60, sne märkte jag att vikterna var dåliga så jag bytte dom sen stannade mopeden bara en dag asså precis som bensistop det första jag tänkte var stiftet och det var dåligt. Så jag bytte det och nu får jag en svag gnista men där e gnista och det är rätt tips startmotorn går runt men den startar inte, vad kan det vara snälla hjälp mig? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-28, 13:32 | #749 |
euroxracing Nykomling
Medlem sedan: Apr 05, 2008 | Undrar över detta ännu en gång.. Jag har en malossi multivar, till den följde det med en tryckfjäder (gul). Hur stor skillnad märker jag om jag byter fjäder? Blir det nån märkvärdig skillnad, toppfart/axx? Har nämligen bara bytt variatorn hittills. Undrar också hur stor skillnad det skulle göra om jag bytte till ett några storlekar större munstycke? Tack på förhand!
(Obs, har tagit bort v-ringen, ostrypt rör, 9.5g's vikter och malossi multivar.)
- Inlägget ändrat 2008-06-28, 13:35 av euroxracing |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-30, 18:04 | #750 |
RiiQQe Medlem
Jag kör en SymJet SportX -07. Har läst runt lite här i forumet och tittat på lite olika trim man kan göra själv hemma. En sak var att ta bort variatorbrickan, men lyckades inte få bort muttrarna runt variatorkåpan, de satt så gud förbannat . Vad använde ni för ngt verktyg när ni tog bort dem? En annan sak ni diskuterar just nu.. Det där med skortsten och strypningen i luftburken. Har kollat båda, strypningen i luftburken gjorde ingen skillnad. Moppen gick lite hackigare i nedförsbackar bara.. Varför? En annan sak var skorstenen! Antog att det var den som var inringad med grönt? Tog iallafall bort den, det som hände var det jag trodde.. Att moppen gick bra de första meterarna och senare bara dog den! Varför?
Mvh, RiiQQe. |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder Allt om Sym! 1 2 3 ... 26 27 28 29 [30] 31 |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder) |
« Tillbaks till föregående sida |