Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga asiatiska mopeder
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om Sym! 1 2 3 ... 23 24 25 26 [27] 28 29 30 31 32

2008-04-16, 20:17#651 
aeroxaerox
Medlem

Hej, jag skickade meddelande till w w w . t w o s t r o k e . s e och frågade om detta effekt passade sym jet.
http://www.webcar2000.com/images/gallery/46033/...

Och det gjorde det så om nån undrar så vet niapplause

2008-04-16, 21:04#652 
vägkung
Medlem

Diver- Va kul att allt lösde sig till slut. Jag har två "skrotade" kopplingar till SYM, jag ska efter din information "skära" sönder dessa ännu mer för att se hur du menar.
Personligen har jag aldrig hört talas om det problem som du beskrivit, men första gången är alltid bästdevilgrinapplause

aeroxaerox- Har du "fimpat" blindröret? Om du inte gjort det redan så rekommenderar jag att du gör det innan du köper ett s.k effektrör, denna "lilla" operation höjer mest effekt om man ser till enskild åtgärd, och dessutom är det billigare.
Spar dina surt förvärvade pengar och bjud "fjällan" på bio iställetlovelove då har du halva inne som det heterlaughlaughdevil.
Mvh,
vägkung

2008-04-16, 21:38#653 
aeroxaerox
Medlem

Diver- Va kul att allt lösde sig till slut. Jag har två "skrotade" kopplingar till SYM, jag ska efter din information "skära" sönder dessa ännu mer för att se hur du menar.
Personligen har jag aldrig hört talas om det problem som du beskrivit, men första gången är alltid bäst

aeroxaerox- Har du "fimpat" blindröret? Om du inte gjort det redan så rekommenderar jag att du gör det innan du köper ett s.k effektrör, denna "lilla" operation höjer mest effekt om man ser till enskild åtgärd, och dessutom är det billigare.
Spar dina surt förvärvade pengar och bjud "fjällan" på bio istället då har du halva inne som det heter.
Mvh,
vägkung

haha, ska försöka hitta ett begagnat effektapplause

2008-04-17, 07:32#654 
Macke
Medlem

Citat:
Skrivet av aeroxaerox:
borde den inte gå lite fortare för nu har jag dratt pluggen i orginalröret och ett sportluftsfilter går den i 65km/hwink

Jag skrev 65-70km/h ärligt, och med det menar jag att mätaren oftast visar fel, så om din nu gör 65km/h på mätaren kanske den gör 60km/h när polisen står och siktar med lasern mot dig (60 ärliga kilometer i timmen).
Det här var bara ett exempel, men så här kan det vara ungefär wink
// Macke

- Inlägget ändrat 2008-04-17, 07:34 av Macke

2008-04-17, 08:17#655 
Diver
Nykomling

Personligen har jag aldrig hört talas om det problem som du beskrivit, men första gången är alltid bäst

Inte skära sönder. Det vore synd. Om du tar bort lamellerna so border du har hela skivan i handen. Om du sedan öppnar den fullt, så borde en av pinnarna vara synliga som du skall kunna dra ut. (Beroende på hur sliten den är. Är den sliten så kanske du bara ser ett hål.)
Den skivdel som har den yttersta lagringen, har en tunn plåt som ligger över pinnarna. Det är inte lätt att se att det är två delar. Man tror att allt sitter ihop med ena skivdelen, men det gör det inte. Det är den del som den stora fjädern sitter emot på skivan som går att ta loss. Får du loss den, så kommer resten av sig självt.

Mao, onödigt att skära sönder. Det går att ta loss.

2008-04-17, 15:17#656 
aeroxaerox
Medlem

tjena , tänkte kapa blindröret innan jag skaffar effekt men måste jag skaffa nån bricka och sätta där då eller?

2008-04-17, 15:56#657 
vägkung
Medlem

aeroxaerox-
Så här ska du göra, kapa av röret, slipa bort den "gamla" svetsen där "tarmen" setat, då ska det bara bli ett snyggt hål utan svets omkring. Ta sen en bit plåt som "böjs" likadant som rörets radie/ rundhet, detta är viktigt, om du inte gör så kommer avgaserna att "stångas" mot ett motstånd som inte är bra. Svetsa sen dit den "böjda" plåten över hålet, sen kan han svetsa dit "tarmen" ovanpå plåtbiten.
Nu kommer det att se ut som om du fortfarande har blindröret kvar, och förhoppningsvis går "lagens långa näsa"devil på det.

Det du kommer att märka direkt efer "operationen" är att mopeden blir starkare, den kommer att reagera bättre på gaspådrag.
Du kommer därför att märka mer av alla förändringar t.e.x byte av vikter.

Diver- De två kopplingar som är ämnade för destruktion är så trasiga så det gör inget.

2008-04-17, 16:01#658 
aeroxaerox
Medlem

Tack tack vägkunggrinapplause

2008-04-17, 18:28#659 
svaj
Nykomling

Tjena Väkung
Du har inte någon aning om vad som kan vara problemet med min 07:a? På sida 26 har jag skrivit ca 2 ggr och inte fått något svar skulle vara tacksam, eftersom du verkar vara riktigt hajj på dettaapplause grin

2008-04-17, 20:15#660 
vägkung
Medlem

svaj- Har du "pillat" med förgasaren, och i så fall vad har du gjort? Om mopeden inte varit så ny hade jag sagt att problemet finns att finna i tändsystemet, men det är ju en 07:a så det "problemet" går bort.
Men som sagts tidigare, beskriv EXAKT vad du gjort(allt), så kan "vi" börja nystasmile
Mvh,
vägkung

2008-04-18, 23:00#661 
svaj
Nykomling

Okej Vägkung.
Det jag gjort är följande,tagit bort orginalröret, bytt ut det mot ett effektsystem, inget mer där.
Dragit variatorbrickan, ingen negativ effekt där.
Sen bytte jag Luftfilter,det var då problemen startade (det jag har förklarat i tidigare inlägg), sen har jag bytt huvudmunstycke, pga tips av en kompis att byta upp mig till stl 75 och inte ¨pillat¨ något mer i förgasaren
OBS , det fanns inga problem med bara dragen V-ring och effektrör och huvudmunstycke. Utan det var bara när bytt luftfilter som den inte går som en klockahappy

2008-04-19, 21:50#662 
vägkung
Medlem

svaj- Ursäkta att jag inte svarat tidigare, men jag har haft fullt upp i verkstaden (det är fler än du som har problem sina mopedersad)

Du skriver- Sen bytte jag Luftfilter,det var då problemen startade. Försök att byta tillbaka till originalet så får du se vad som händer. Vad jag förstår "öppnade" du inte förgasaren vid detta tillfälle, om så är fallet, verkar det ju som om problemet är luftfiltret.
Och tog du heller inte bort förgasaren vid bytet kan det ju knappast var "tjuvluft".

Kolla kabelanslutningen till automatchoken så det inte är så att den ligger i (choken alltså), det märks genom att mopeden får för mycket bensin(den brukar också blöddra och kännas svag om choken ligger i).

Byt till ett nytt tändstift.
Hur "upplevde" du mopeden när du "öppnade" förgasaren och böt till ett större munstycke? Gick den lika dåligt efter detta, eller blev det andra "fenomen? Beskriv i så fall skillnaden.
Mvh,
vägkung

2008-04-20, 16:01#663 
svaj
Nykomling

Jojo förstår att du har annat att göra , men tack att du tar dig tid att hjälpa mig iaf :)

Det var ingen skillnad mellan org munstycket och det nya, så det enda skulle vara att jag får skita i luftfiltret, men det kan itne vara att den får FÖR mycket luft? smile

- Inlägget ändrat 2008-04-20, 16:01 av svaj

2008-04-20, 22:33#664 
Anton92j
Medlem

hej vägkung. va länga sedan nuhappy... men nu har jag köpt en ny kolv, kolvringar och packningar. men jag undrar vad jag bör tänka på och göra när jag byter??? vet ju att man ska olja in prylarna och att de ska vara rent när man setter ihop allt... men är de något mer man ska göra??? och så undrar jag hur långt jag ska köra en den och hur fort jag ska köra som snabbast????
tackar för all hjelp!!drool

2008-04-21, 20:16#665 
vägkung
Medlem

Anton92j- Övervarva inte, ta det lugnt i c:a 30 mil. Hur snabbt du kan köra? Ligg inte på topphastighet är det svar jag kan ge.

svaj- Det verkar vara en besvärlig "patient" du har, men prova att byta tillbaka till originalluftfiltret så får du väl se om det blir någon skillnad.
Nästa steg är att kolla förgasaren, och som alltid- meka metodiskt, och kom ihåg Bosse-bildoktorns talesätt "det ska vara ostkakerent" (med det menas att man ska kunna äta ostkaka på delarna man mekar medlaugh.

2008-04-21, 21:30#666 
Anton92j
Medlem

men de är inget mer jag ska göra när jag setter in kolven då???

2008-04-21, 22:05#667 
vägkung
Medlem

Anton92j- Jag skulle kunna skriva en hel roman om vad man ska göra vid kolv+ringbyte, det finns t.ex anvisningar om kolvringsgapets max och minimum spel, information om detta måste du dock hämta ifrån tillverkaren.
Skämt å sido- renlighet, skruva metodiskt, ha inte bråttom, kom ihåg att klämma ihop kolvringen maximalt när cylindern ska träs på över kolven, om du inte gör det, och du försöker med "våld" finns risk för att ringen/arna går sönder, risk för repor i cylinderväggen kan även uppstå om du "tvingar" dit cylindern.
Kom ihåg att "täta" utrymmet till vevhuset med en "kliniskt" rent trasa när du trär på cylindern, detta för att "fånga upp" eventuell smuts att falla ner i vevhuset.
vägkung

2008-04-22, 22:05#668 
Anton92j
Medlem

ok tack men man ska inte horna eller va de är då???happy

2008-04-23, 16:55#669 
viktor_jet
Nykomling

tjaaa alla sym åkare!

har en sym jet -00.
har lite problem med tomgången
och jag vet inte villken utav skruvarna som e luft och tomgång?

2008-04-23, 21:30#670 
ChuckBerrry
Nykomling

Hej igen laugh Nu startar moppe-säsongen igen...Måste bara tacka Vägkung för alla bra tips först....sen funderar jag om detta rör motsvarar ett originalrör utan "blindtarm"? http://danmobility.se/product.asp?c=1756324107&...
Jag vill gärna ha originalet kvar så att jag kan återställa det lite lätt.Man kanske kan svetsa dit ett "blindrör"?grin

2008-04-23, 21:43#671 
melle_
Nykomling

jag har en sym jet euro x racing årsmodell 2008 och undrar vad för strypningar som sitter på den :]]

har kollat mynningen och där satt ingen ,vet att blindtarmen är en strypning också. tacksam för snabba svar ;>

2008-04-23, 23:40#672 
vägkung
Medlem

Anton92j- Jo du "ska" hona cylinderloppet vidbyte till ny kolv+ringar, detta gör en motorfirma åt dig för en billig penning.

ChuckBerrry- Är det "den" ChuckBerrry som figurerat på forumet förut? I så fall- välkommen in igenapplause
Röret som du refererar till ser ut att vara utan den förhatliga blindtarmen, men kom ihåg att "lagens långa näsa" ser direkt om du inte har originalröret monterat, alltså den med blindtarmen. Bra ide- "Man kanske kan svetsa dit ett "blindrör"?

melle_ - Sök bigeyesbigeyes på forumet, du hittar allt matnyttigt därapplausegrin

viktor_jet - Bara för att du ska få lära dig "på det hårda sättet"devil svarar jag så här- låt mopeden gå på tomgång, börja att skruva (högervarv och mycket försiktigt och lugnt, och räkna hur många varv du skruvat på skruven) på en av de två skruvar du kan se på förgasaren, om du då märker att tomgången går upp BINGO, du har hittat tomgångsskruventounge
Anledningen till varför du SKA räkna varven när du skruvar är för att- om du inte skruvat på tomgångsskruven och följdaktligen inte höjt tomgången, ja då har du skruvat på luftskruven, då är det bra att veta vilket utgångsläge skruven haft, alltså det rätta.

2008-04-25, 14:27#673 
zemikey
Medlem

Tjena jag har en symjet 03:a och satte i en cdi box från en 05/06:a och då startar den inte... varför ?sad

2008-04-25, 20:03#674 
vägkung
Medlem

zemikey- Begagnad eller ny CDI? Har du kopplat ihop sladdarna rätt?
Är din CDI (alltså den som satt i från början) trasig? Eller vad var det som gjorde att du skulle byta?

- Inlägget ändrat 2008-04-25, 20:04 av vägkung

2008-04-26, 11:33#675 
Anton92j
Medlem

ok men vad är de som händer när man hornar?? och är de viktigt??? o vad hjelper de????grin

Reklam:
Besök StibixStibix
Säljer motorcyklar, mopeder och tillbehör såsom däck, glasögon, hjälmar, kläder och annat.

Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder
Allt om Sym! 1 2 3 ... 23 24 25 26 [27] 28 29 30 31 32

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder