|
| Allt om Sym! 1 2 3 ... 22 23 24 25 [26] 27 28 29 30 31 32 | | |  |  | | 2008-04-11, 19:14 | #626 | Trimkungen Nykomling
Medlem sedan: Oct 28, 2007 | Tjena! Du har fel vikter i malossin, 7gram motsvarar orginal variatorn, dvs. den är stypt. Sätt i 9-9,5 gram och den gör då 70-75 km/h. Under förutsättning att avgasröret är ostrypt.
- Inlägget ändrat 2008-04-11, 19:18 av Trimkungen | | | | | |  |  | | 2008-04-12, 04:13 | #627 | vägkung Medlem
Medlem sedan: Apr 14, 2006 | Diver- Oring mot oring är inte bra, alltså- vänd på packningen så du får en oring mot cylindern, och förgasarens oring mot packningen. Ett bra sätt att kolla om man har "tjuvluft" vid tex anslutningarna till förgasaren/insuget, är att spruta lite startgas vid dessa ställen när mopeden går på tomgång, om varvtalet då ökar har du läckage där, kom bara ihåg att inte "tokspruta " (mycket) av startgasen, en lagom dusch bara.
svaj- "så vill den inte ge med sig" vad betyder det ursäkta, men det låter lite roligt . Jag förmodar att du menar att det händer inte så mycket mer när du ger fullgas vid 40-47 KMH.
- Inlägget ändrat 2008-04-12, 04:17 av vägkung | | | | | |  |  | | 2008-04-12, 13:26 | #628 | svaj Nykomling
Medlem sedan: Mar 18, 2008 | Vägkung ,exakt alltså inget händer vnär jag drar full gas utan den varvar ner til ca4-5000 rpm, sen minskar hastigheten till ca 35 km/h , vettefan vad det kan vara har hört att man ska in på förgasar inställning om man byter ut Luftfiltret. | | | | | |  |  | | 2008-04-12, 16:30 | #629 | euroxracing Nykomling
Medlem sedan: Apr 05, 2008 | Hur stor betydelse har det om man byter/inte byter kopplingsfjädern som man brukar få med när man köper en trimvariator? Vägkung får gärna svara då han verkar kunna det här med variatorer  Men självklart kan vem som helst svara | | | | | |  |  | | 2008-04-12, 20:58 | #630 | vägkung Medlem
Medlem sedan: Apr 14, 2006 | Så här kan man säga om kopplingsfjäderbyte eller inte- Tillverkaren av variatorkitet "tycker" nog att man ska byta till allt som följer med i kitet, men min egen erfarenhet kring detta är- den enskilt största förändringen av "effekt" om vi snackar variatorbyte är byte till s.k trimvariator. Men att följa tillverkarens råd är alltid bäst. Men någon större "effektökning" om du dessutom byter till annan fjäder ska du inte förvänta dig, det är dessutom svårt att få allt att "lira" perfekt.
Köp hellre en trimvariator, varför? Du kan ju läsa mina tidigare inlägg om trimvariatorns annorlunda utformning
| | | | | |  |  | | 2008-04-13, 11:28 | #631 | euroxracing Nykomling
Så här kan man säga om kopplingsfjäderbyte eller inte- Tillverkaren av variatorkitet "tycker" nog att man ska byta till allt som följer med i kitet, men min egen erfarenhet kring detta är- den enskilt största förändringen av "effekt" om vi snackar variatorbyte är byte till s.k trimvariator. Men att följa tillverkarens råd är alltid bäst. Men någon större "effektökning" om du dessutom byter till annan fjäder ska du inte förvänta dig, det är dessutom svårt att få allt att "lira" perfekt.
Köp hellre en trimvariator, varför? Du kan ju läsa mina tidigare inlägg om trimvariatorns annorlunda utformning |
Jo men jag har en trimvariator, en malossi multivar, dock har jag bara bytt variatorn och inte fjädern som medföljde. Så det blir ingen större effektökning om jag byter den också även om jag har trimvariator? Annars struntar jag nog i den med tanke på det du sa om att det kunde vara svårt att få den "lira" perfekt. Fast det skulle vara kul att kolla inne i kopplingen då vissa säger att det finns en strypning där (en vit bricka?) Någon som vet något om det?
| | | | | |  |  | | 2008-04-13, 12:48 | #632 | vägkung Medlem
Medlem sedan: Apr 14, 2006 | euroxracing- Nej någon "större effektökning" får du inte om du byter till den fjäder som medföljde. Men ska du ändå skruva med kopplingen kan du väl montera fjädern, det tar inte längre tid eller så.
Eventuella strypningar i kopplingen har diskuterats här på forumet många gånger, för egen del har jag aldrig sett strypningar (i kopplingen) på SYM, i varje fall aldrig på en eu-moped som får gå i 45KMH. Men osvuret är bäst, och skulle du mot förmodan hitta någon, ja då är ett kort alltid bra
| | | | | |  |  | | 2008-04-13, 15:34 | #633 | Diver Nykomling
Medlem sedan: Apr 10, 2008 | En uppdatering angående mitt problem med slö Sym Jet.
Jag tog isär variatorn. Alltså mina vikter i variatorn är helt slut. Dom är platta på vissa sidor o.s.v. Jag gjorde rent dom och "olja" in dom försiktigt. Hmmmm. Tog även bort den bricka som satt mellan variatorn och hughjulet. Det jag inte tyckte om var att varitorn inte satt helt fast längre. Känns som om brickan skall sitta där.
Nåja. Efter det så gick den mycket bättre. Det borde väl kunna vara så att om vikterna in slungas ut helt, så blir den slö på låga varv, så den är i obalans!?
Vad säger panelen?
Jag antar att jag bör köpa orginal vikter eller öka 1 gram kanske!?
P.S Jag har vänt på o-ringsplattan. Känns bättre så!
MVH Diver | | | | | |  |  | | 2008-04-13, 20:32 | #634 | vägkung Medlem
Medlem sedan: Apr 14, 2006 | Diver- Byt till nya frächa vikter, och absolut ingen olja på vikterna eller i variatorn. Jag vet inte exakt viken "bricka" du menar, men är det den som sitter som ett lock "över" vikterna, så ska du absolut inte ha den lös, den ska sitta där.
Vad gäller vilka vikter tycker jag att du får prova dig fram, de är ju trots allt inte så dyra att köpa
Ta gärna ett kort så vi får se vilken bricka du menar.
Mvh, vägkung | | | | | |  |  | | 2008-04-13, 20:51 | #635 | Diver Nykomling
Tack för svaret. Angående vikterna vet jag tyvärr inte vad som är orginal. Jag har inte instgruktionsboken. Enbart rep manual och där står enbart min mått. Jag läse lite om andra här och det varkar som om 7.5 verkar std?
Brickan? Jag menar den bricka som sitter på själva axeln som är en distans mellan själva "vikt" skivan och kugskivan. Mao tar man bort den borde man få en större "remskiva". Jagkanske har läst fel!? Problemet om man tar bort den är väl att när man skruvar fast muttern som håler allt på plats så når inte kuggskivan ända in till variator skivan. "Distansen" som jag har tagit bort skulle ju tryckt fast en. Hoppas du förstår.
ATcksam för kommentarer.
MVH Diver | | | | | |  |  | | 2008-04-14, 07:35 | #636 | viktor_jet Nykomling

har en sym jet -00. min polare har köpt ett kitt med vikter och han undrade om jag vill ha några så vilka vikter ger bäst effekt?
p.s. ha inte blackbox med fjärr för polisen kan stänga av dem!! fråga mig jag vet.... | | | | | |  |  | | 2008-04-14, 08:42 | #637 | Diver Nykomling
Medlem sedan: Apr 10, 2008 | Jag vore glad om någon kunde berätta vad för vikter som sitter orginal på en Sym Jet g5j från 99. Jag har tyvärr ingen manual och i repboken står bara diameter. Jag har ringt 3 moped affärer i Gbg området och när dom hör ordet Sym Jet så lägger dom nästan på! 
Tack!
OBS! Jag löste detta. Jag hittade infon rinab's hemsida. 7.5 g är orginal. Beställde dom där oxå.
Tack ändå!
MVH Diver
- Inlägget ändrat 2008-04-14, 09:19 av Diver | | | | | |  |  | | 2008-04-15, 18:51 | #638 | Diver Nykomling
Medlem sedan: Apr 10, 2008 | Näää! Nu har jag ****** i det blå skåpet. Nu HAR jag hittat problemet med min slöa Sym Jet. (Vikterna är nu OK). Nä, problemet är att min "koppling"(Skivorna) inte går tillbaka! Tog isär allt nu och "packboxen" är helt slut och dom två skivhalvorna går bara trögt isär och ihop.Fastän fjädern finns där. Mao, den har aldrig åkt ut ordentligt utan jag har alltid startat med en "hög" växel. MEN, en ny sådan kostar ca 2.900 spänn (komplett)(utan kopplinglamell delen) Dom skulle ha runt 1.100 för varje skivhalva + diverse lager och packningar. Vad skall jag göra? Moppen är ju typ värd 3-4.000 kronor. Inte lust att lägga ner så mycket på den. Sedan fick jag inte heller loss dom två skivhalvorna. En "Pinne" fick jag loss men dom andra två siter ju där dom sitter. Hur får jag väck dom?
Finns det en nödlösning? 
Väldigt Tacksam för svar!
MVH Diver | | | | | |  |  | | 2008-04-15, 19:42 | #639 | Macke Medlem

Skrivet av Diver:
Näää! Nu har jag ****** i det blå skåpet. Nu HAR jag hittat problemet med min slöa Sym Jet. (Vikterna är nu OK). Nä, problemet är att min "koppling"(Skivorna) inte går tillbaka! Tog isär allt nu och "packboxen" är helt slut och dom två skivhalvorna går bara trögt isär och ihop.Fastän fjädern finns där. Mao, den har aldrig åkt ut ordentligt utan jag har alltid startat med en "hög" växel. MEN, en ny sådan kostar ca 2.900 spänn (komplett)(utan kopplinglamell delen) Dom skulle ha runt 1.100 för varje skivhalva + diverse lager och packningar. Vad skall jag göra? Moppen är ju typ värd 3-4.000 kronor. Inte lust att lägga ner så mycket på den. Sedan fick jag inte heller loss dom två skivhalvorna. En "Pinne" fick jag loss men dom andra två siter ju där dom sitter. Hur får jag väck dom?
Finns det en nödlösning? 
Väldigt Tacksam för svar!
MVH Diver |
Låter inte roligt det där , men du kan ju kolla om det finns något billigare alternativ på t.ex startuning eller någon annan sida 
Sen har jag en fråga: Om man drar variator ringen, måste man byta munstycke eller vikter då? Blir det nån skillnad i ljud utan variator ringen? // Macke
- Inlägget ändrat 2008-04-15, 19:44 av Macke | | | | | |  |  | | 2008-04-15, 20:16 | #640 | svaj Nykomling
Medlem sedan: Mar 18, 2008 | Vägkung ,exakt alltså inget händer vnär jag drar full gas utan den varvar ner til ca4-5000 rpm, sen minskar hastigheten till ca 35 km/h , vettefan vad det kan vara har hört att man ska in på förgasar inställning om man byter ut Luftfiltret. | | | | | |  |  | | 2008-04-15, 21:40 | #641 | aeroxaerox Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | ursäkta att jag tränger mej på men jag undrar om detta effekt passar sym jet?

snabba svar , tack | | | | | |  |  | | 2008-04-15, 21:45 | #642 | aeroxaerox Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | ursäkta dubbelpost: men om ni inte ser om det passar på bilden gå in på w w w . t w o s t r o k e . s e och gå in på 5. LeoVince - Handmade ZX Avgassystem Mer toppfart! Pris SEK 1.199,00
- Inlägget ändrat 2008-04-15, 21:47 av aeroxaerox | | | | | |  |  | | 2008-04-15, 23:26 | #643 | vägkung Medlem
Medlem sedan: Apr 14, 2006 | Diver- det där låter väldigt skumt tar du isär kopplingen "riktigt"?
Alltså, "skivorna" ska gå "lite" trögt, men det låter som om dina mer eller mindre sitter fast. Kolla igen, och skruva "metodiskt", det brukar inte vara nåt som är fel i kopplingen, det som brukar krångla är i så fall variatorn "fram". Och vad är det för "pinnar" du pratar om?? Försök att lägga upp bilder så blir allt lättare.
aeroxaerox- Maila firman i fråga. Sen kan man ju alltid undra om det är värt att lägga ut 1.199KR på ett avgassystem. Och nej, du får ingen nämnvärd toppfartsökning med ett avgassystem, om detta ska ske får du nog höja motorns prestanda till 70CC. Men det är dina pengar, jag tycker 1.990KR är fööööör mycket för att bli fränast i kvarteret .
svaj- Beskriv exakt vad du har gjort (skruvat) med mopeden så kan vi väl börja nysta, det löser sig
Bilder på era "problem" löser allt 
PS: Två bra sidor med bilder på variator bland annat, visserligen inte SYM , men principen är densamma
http://www.yttertavle.se/160/moped/bajan/baotia... http://flexistentialist.org Klicka vidare till scooter stuff
- Inlägget ändrat 2008-04-16, 00:15 av vägkung | | | | | |  |  | | 2008-04-16, 07:24 | #644 | Diver Nykomling
Medlem sedan: Apr 10, 2008 | Hej Vägkung. Tack för att du tar dig tid. Väldigt svårt med bilder, men jag skall försöka förklara mig. Som sagt, moppen går slött när jag skall iväg. Sedan är det ok på högre hastigheter. Varför? Jo, den bakre remskivan går inte ihop riktigt. Inte ens när remmen är av. Tar jag loss hela kopplingen inklusive remskivan, så efter lite trixande kan jag får dom att gå ihop. DÅ har jag även problem att få på remmen. (Naturlitvis; som det skall vara). Bakre skivan öppen = hög fart/"slö". Bakre skivan stängd = låg fart/stark. Den stora fjäderna är väl det som bestämmer om skivan skall öppna och vid vilket varvtal/hastighet. Mitt problem är att skivan öppnings glidytor är skadade. Detta styrs med pinnar som löper i ett spår på ena skivan (inuti). (Båda skivorna skall ju driva men fortfarande öppna/stänga sig. Så. Det är en slags lagring mellan skivornas axlar som är tätat med "packboxar"/o-ringar och därinne löper (hos mig) tre pinnar som styr skivans bredd. På ena skivan sitter pinnarna och på andra skivan löper spår som pinnarna kan följa. Det måste ju ta stopp någonstans annas skulle ju ena skivan rotera runt den andra.
Alltså detta är ingen Nasa teknologi. Man måste dock ha sett det lite för att förstå.
Här är en bild. Det är "dom" bakre skivorn och dess lagring: http://www.scooter-discounter.com/artikel-group...
Hos mig är nog lagringen (Skivornas axlar) med dess styrpinnar SLUT. Ena oringen var kass. Om styrpinnarna/spåren är dåliga kan ena skivan lätt fastna på vägen ut/tillbaka. (Det nyper snett)
Mao, själva lammelerna/kopplingsklockan är det inget fel på. Utan det bakom!
Det finns inget bra alternativ verkar det som. Antingen köpa nytt/begagnat eller "svetsa skivorna vilket skulle betyda att variatorn bak blir låsgt och jag har bara en diameter på skivan bak!
Hoppas detta förklarar något!
MVH
- Inlägget ändrat 2008-04-16, 07:41 av Diver | | | | | |  |  | | 2008-04-16, 08:36 | #645 | aeroxaerox Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | Jag har satt på ett sportlyftsfilter och sen ska jag köpa effektrör om jag hittar ett bra pris Och så ska jag dra v-ringen  vad kan den gå i då? | | | | | |  |  | | 2008-04-16, 16:39 | #646 | Macke Medlem

Skrivet av aeroxaerox: Jag har satt på ett sportluftsfilter och sen ska jag köpa effektrör om jag hittar ett bra pris Och så ska jag dra v-ringen  vad kan den gå i då? |
Om du har en sym, så kommer den att gå i ungefär 65-70km/h ärligt. | | | | | |  |  | | 2008-04-16, 17:01 | #647 | aeroxaerox Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | skrivet av macke:Om du har en sym, så kommer den att gå i ungefär 65-70km/h ärligt.
borde den inte gå lite fortare för nu har jag dratt pluggen i orginalröret och ett sportluftsfilter går den i 65km/h | | | | | |  |  | | 2008-04-16, 17:42 | #648 | vägkung Medlem
Medlem sedan: Apr 14, 2006 | Diver- Jag kom precis in från verkstaden, jag tog och skruvade ner ett par SYM, en 05:a och en 06:a, och kollade hur kopplingen såg ut, på de bägge såg de lika ut. På "remskivorna" finns det ipressade bronslagringar (ser lika ut som i variatorn fram) dessa lagringar glider på axeln. Jag kan inte se några pinnar som du beskrev, men har du sådana så OK. Och med den information du givit så har jag bara ett råd, köp nytt, eller i vart fall bättre begagnat. Den länk du refererade till visar inga pinnar, jag kan då inte se dom.
Ett annat sätt än att publicera bilder på forumet, är att du Diver ger mig din mail-adress, därifrån kan du skicka bilder tagna med digitalkamera.
aeroxaerox- vad är ett sportlYftsfilter   
Mvh, vägkung
- Inlägget ändrat 2008-04-16, 17:46 av vägkung | | | | | |  |  | | 2008-04-16, 18:36 | #649 | aeroxaerox Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | rolig du va där vägkung | | | | | |  |  | | 2008-04-16, 19:57 | #650 | Diver Nykomling
Pinnarna sitter under höljet. (I lagringen) du ser dom inte utan att öppna. Pinnarna måste ju finnas där, annars skulle ju ena skivan rotera utan att ha drivninig. Det är ju bara ena skivhalvan som har drivning från axeln. Pinnarna följer ett spår som tillåter skivhalvorna att expandera dock med drivning på båda halvorna. Det säger sig självt att det blir en hel del slitage på detta. Var smarta och serva denna del ibland annars blir det dyr och jobbigt. Servar man så kommer man billigt undan. Tänk även på detta om moppen är slö i staren. Det kan då vara så att skivan inte går ihop längre utan fastnar i öppet läge. (HAde jag vetat lite mer om detta så hade jag fatta detta direkt när jag såg at remmen var helt slapp när jag öppnade kåpan. Men jag trodde det skulle vara så. Jag har köpt begagnat från http://www.moppedelen.se/
Kan rekomenderas varmt. Billiga och service inriktade. Dom testar altl dom skickar.
TAck för hjälpen!
MVH
- Inlägget ändrat 2008-04-16, 20:00 av Diver | | | | | |  |  | | Reklam: | Björklinge Bildemontering AB Vi har ett brett sortiment av både nya och begagnade bildelar. Vi säljer även nya reservdelar till Cross, Enduro, Moped, Snöskoter. Märken såsom Galwi... | Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder Allt om Sym! 1 2 3 ... 22 23 24 25 [26] 27 28 29 30 31 32 |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
|
|