Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga asiatiska mopeder
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om Sym! 1 [2] 3 4 5 6 ... 30 31

2006-06-12, 08:29#26 
ChuckBerry
Nykomling

Du har inte testat med tyngre vikter?Tyngre vikter+kapat blindrör kanske funkar?För högre hastighet måste man få remmen att gå så långt ut som möjligt på den främre skivan och så långt in som möjligt på den bakre.Men det har du nog redan räknat ut.Avgassystemet kanske jag köper ett nytt då det kan vara bra att ha originalet kvar.

2006-06-13, 11:30#27 
vägkung
Medlem

Originalvikterna är nu återmonterade och det funkar som det ska. Har kapat bort blindröret nu, jag tätade hålet där blindröret satt, och svetsade tillbaka själva röret, så nu ser det ut som att inget är gjort där. Efter denna "operation" lät den kanske en aning mer men det kan också bero på att jag filade upp avgaspluggen till en större diameter, jag tog alltså inte bort hela pluggen i avgasrörets början.
Jo visst ska väl(normalt sett) tyngre vikter ge en aningens högre toppfart, men samtidigt är det ju så att motorn ska ju också orka "dra runt" de tyngre vikterna, det kanske finns större anledning att laborera med vikter+kontrafjäder+kopplingsfjädrar när man kommer upp i 70cc och mer trim, som det nu är känns det lite onödigt, "vi" har ju bara 50cc och ungefär 3hkr.

2006-06-14, 08:53#28 
Negnam
Nykomling

Har inte börjat skruva än i min (25) mil än bara men har fått förklarat av serviceteknikern där jag köpte min att brickan sitter på bakre variator (Den närmast bakdäcket alltså) och är i metall. Jag har ju som sagt en SYM jet euro-x 50. Blindröret är bara att kapa av med en rondell (var noga att se till att pilla bort den rördel som går in i ljuddämparen med) sedan svetsa igen hålet med en bricka. Vill man dölja att man gjort det kan blindröret med fördel svetsas tillbaka ovanpå brickan sedan samt att man målar på med lite värmefärg också precis som vägkung beskriver det :) iofs får man ju lös ett effektsystem för under 1000 lappen idag.

Vi har ingen plugg i röret på på euro-x heller.

Vad gäller vikter tror jag inte på att sätta dit tyngre då du får en marginell toppfartökning utan en par gram lättare + variatorbricka bort för full utväxling är nog det optimala. vill man ha ännu mer effekt får man nog börja gå in på race variatorer samt sattsa på 70cc cylinder

2006-06-14, 17:27#29 
vägkung
Medlem

Ja du Negnam, det ska bli kul och höra från dig om och när du tar bort variatorringen i "bakre variatorn", jag har aldrig hört talas om "strypring" i "bakre variatorn" men väl den främre. Ditt "tips" om lättare vikter+variatorringen har jag provat med uselt resultat, det enda som hände var att varvet ökade men ingen ökning av farten.

2006-06-15, 09:50#30 
Negnam
Nykomling

Ja du vägkung... Kan vara därför det skiter sig för dig då hehe. Lägre vikt gör ju naturligt att den varvar mer. Sedan skiljer det naturligtvis på olika modeller var strypningen sitter.. DVS variatorbrickan sitter ALLTID på det variatorhjul som skall trycka remmen utåt och beroende på märke sitter den olika. variatorpaketet kan ju monteras åt olika håll (har även haft en paggio där brickan sitter på den bakre axeln)..

Kan det vara så att du har tagit bort ledhylsan på din istället för strypbrickan???
låter väldigt konstigt att du inte får någon hastighetsökning när du tagit bort den då det gör att variatorhjulet går hela vägen in och den växlar ut som den ska utan bricka. Att den verkar slira tyder ju på att variatorn inte nyper åt tillräckligt mot remmen, det vill säga den växlar inte ut som den ska! Att du dessutom köpt en trimvariator och vikter därtill + tagit strypningen i ljuddämparen borde räcka för att få den att gå på bakhjulet (förutsatt att du inte väger 200+ förståss. Sedan har jag förstått att du har en annan modell än mig och CB. Min är på 4,16hk orginal.

2006-06-15, 10:30#31 
Negnam
Nykomling

Men det ska ju din vara också om du har en basic.. fast det finns 2 olika SYM basic.. klass1 och 2 dvs 25kmh och 45kmh

2006-06-15, 20:17#32 
ChuckBerry
Nykomling

Min har nu gått 45 mil.Kan man dra brickan i variatorn nu eller ska jag vänta lite till?I.o.m att den varvar mindre så borde man ju nästan kunna dra den direkt(utan att köra in den)?Sen tror jag att man ska byta en komponent i taget och sedan testa.

2006-06-15, 21:25#33 
vägkung
Medlem

Hej på er alla lyckliga Sym-ägare!
Så här är det Negnam- 45kmh moppe har jag.Jag har plockat bort plastringen som förhindrar att "variatorbrickorna nyper" åt remmen som det är tänkt från början. Den enda hylsa som är kvar på den variatorn nu(främre), är den som"styr upp" variatorn på vevaxeln, skulle jag ta bort den skulle variatorn sitta och vobbla-inte kul skulle jag tro;))
Att tro att vikter+bort med strypning av blindtarm skulle innebära bakhjulsåkning är nog vad jag skulle kalla rena fantasier, detta till trots att jag ej väger 200 pannor.
ChuckBerry- Jag tror att du kan "dra" brickan i variatorn nu, det kunde redan ha gjort när du köpte moppen, strypningen sitter där därför att "vi" i Europa har bestämt att klassificera moppen att gå i 45kmh. Vid tillverkningen sätts denna ring på för den Europeiska marknaden(kanske fler).
Nä nu ska jag ut å försöka med ett par speedwaysladdargrin kanske jag skulle pröva att dra upp den på bakhjulet ändå, jag tror grannarna skulle bli en aningen förvånade, för att inte tala om vad jag skulle bli om jag lyckadesgringrin
Negnam-du kanske skulle köpa min trimvariator+kontrafjäder, du får den billigtsmilesmile

2006-06-16, 13:32#34 
Negnam
Nykomling

HAHA vägkung .. det förstog du nog att det var med en aning ironi jag sa bakhjulsåkning tounge I övrigt har jag bara återberättat det som jag läst via diverse poster här.. Jag påstår mig inte vara någon monsterdemon mekaniker utan har bilmek i grunden samt ett genuint intresse bara,, nog om det

Sagt och gjort så skruvade jag bort strypbricka igårkväll och den satt mycket riktigt på främre variator "svart i kompositmaterial" och nöjde mig med det.. den varvar 7000 och gör 60/65 på rakan nu.. happy 25 mil till så ska jag sätta dit effektdämpare och byte till något lättare vikter tror på allvar att det räcker länge för mig "skulle tro den gör runt 70 då" vilket jag får den att göra utför nu vid runt 7800 varv på varvmätaren. återkommer i det ärendet :)

PS vad ska du ha för grejjerna då? grin

2006-06-17, 20:18#35 
ChuckBerry
Nykomling

Jag har precis som "kungen" en Basix.Kommer att dra brickan imorgon sen blir det ett annat rör då jag gärna vill ha originalet kvar.Vikterna kommer jag också att experimentera lite med.LITE lättare ska man nog ha i alla fall.Motorerna är ju samma-lika i våra moppar.

Mvh:CB

2006-06-18, 22:33#36 
QingQi
Medlem

Vad har Sym Jet för orginal munstycke, och vad ska man ha för storlek om man ska ha ett bättre?happy

Och vilka vikter är bäst?

- Inlägget ändrat 2006-06-18, 01:05 av QingQi

2006-06-19, 13:32#37 
motor_audi
Medlem

tjena jag har en sym jet nya motorn allså dom som är tilverkade 00 och uppåt när jag bytte till 8,5 g vikter istället för 7,5 som är orginal så ökede min både i axx och i toppfart så prova med det istället för att bytta till lättare sen har jag även tagit bort blindröret så nu får jag även upp den på bakan och kan köra en bit :D

2006-06-19, 21:51#38 
vägkung
Medlem

Tjena Negnam!
500:- jämt är det som gäller om du vill ha trimmet, då ingår följande-trimvariator+kontrafjäder+6grams vikter. Priset är precis vad jag har gett för "kitet" alltså inget påslag- du vet Symägare emellan:))Det enda som tillkommer är frakt till dig.

2006-06-22, 17:29#39 
Edvinsson_91
Nykomling

Tjena allla sym jet 50 ägare :P Jag hare en -03 och har endast tagit bort blindrör + frätit upp förgasarn lite . Min gör 60+ på raka . Ett tips är ju att om du tittar munstycke, insug och förgasare så är de strypningar hela skiten . Och orginal cylindern är perfekt att borra upp + att det är väldigt fina/stora bränslekanaler . / Ny moppefanatast

2006-06-22, 17:32#40 
Edvinsson_91
Nykomling

Jag skulle kunna tänka mig att köpa ditt trim kit :P

2006-06-22, 22:54#41 
vägkung
Medlem

Hej Edvinsson_91!
Vill inte försöka vara en besservisser, men vad betyder- "frätit" upp förgasarn lite??"Ett tips är ju att om du tittar munstycke, insug och förgasare så är de strypningar hela skiten"??
Frätit?? Tittar munstycke?? Insug+förgasare strypningar hela skiten???
Ge mig din mailadress eller mobilnummer så gör vi affär.

2006-06-24, 16:11#42 
Edvinsson_91
Nykomling

Ante_ed91@hotmail.com

2006-06-24, 19:29#43 
vägkung
Medlem

Tjena Edvinsson_91 nu har jag skickat ett mail till dig. Jag "döpte" mailet för trimvariator, så du vet att det är ett OK mail.

2006-06-30, 21:45#44 
ChuckBerry
Nykomling

Om man byter vikter till 8,5 och drar variatorbrickan då?Kan man få upp den i 60 då tro?

2006-06-30, 23:36#45 
motor_audi
Medlem

har du en eu moppe så. min gick i 55 före sen byte jag till 8.5 g vikter då gjorde den 60 + att du drar variatorbrickan

2006-07-01, 20:15#46 
ChuckBerry
Nykomling

Yepp.Min gjorde nästan exakt 60 km/t med dragen variatorring.Det räcker nog för mig tror jag :)

2006-07-07, 21:32#47 
ChuckBerry
Nykomling

Ska jag alltså ha tyngre vikter än original?B.t.w. så är inte SYM en "kines-moppe"grin

- Inlägget ändrat 2006-07-07, 21:34 av ChuckBerry

2006-07-07, 23:41#48 
vägkung
Medlem

Ja du kan byta till tyngre vikter för att uppnå "en viss" höjning av farten. Men förvänta dig inget under av hastighetsökning, vi pratar ju trots allt om 50cc:s mopedersmilesmile.

Är det någon som vet var/hur man tappar ur oljan(motoroljan) ur oljeburken? Det börjar bli dags att byta nu, och jag vill göra det så smidigt som möjligt.
En sista fråga- hur mycket olja ska våra moppar dra på låt säg 100 mil?

2006-07-11, 12:26#49 
Mickeoo
Medlem

Tja skulle behöva lite hjälp me att trimma min moppe jag har tagit bort variator ringen men jag vill trimma den mer så jag undar om det finns nån plugg på en sym för jag hittar den inte. om det finns i såfall vart. confused taksam för svar

2006-07-12, 10:17#50 
Mickeoo
Medlem

Tja vilket av rören är blind rör då?

Reklam:
Besök StibixStibix
Säljer motorcyklar, mopeder och tillbehör såsom däck, glasögon, hjälmar, kläder och annat.

Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder
Allt om Sym! 1 [2] 3 4 5 6 ... 30 31

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (14):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder