Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga asiatiska mopeder
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om Sym! 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 ... 31 32

2007-04-15, 19:45#151 
aidin_91
Medlem

dubbel postblushing
det visade sig att denna var en klass 2 moppe:/

2007-04-15, 19:45#152 
RiiQQe
Medlem

PERFEKT =) !! tackar så mycket

2007-04-15, 19:45#153 
Znorre
Nykomling

Jag vet va felet va att moppen inte gick mer när jag drog pluggen i insugettounge
Glömde ju bort att jag hade dragit v-ringen så den bara kom upp i 60tounge
Men nu har jag satt tillbaka ringen så nu gör den 72 på rakagrin

2007-04-15, 19:45#154 
AdrianF
Nykomling

hej! jag undrar hur man lättast trimmar en sym jet sportx? jag kan ingenting om motorer typ. alltså inte trimma den mycket bara några km/h typ 5-10km/h... så finns det något lätt sätt att trima den som en omekanisk människa kan göra??? jag vill helst inte att trimet gör så att accentrationen bli sämre...

2007-04-15, 21:48#155 
RiiQQe
Medlem

Fan, du var den första jag träffat som äger en SportX!! Jag har själv en sådan, mycket fin moped =)

Rickard

2007-04-16, 20:31#156 
ivtec
Nykomling

Hej grabbar jag har en Sym Jet -00 och jag tänkte ostrypa cdi-boxen men jag vet inte hur jag ska komma åt den...vad ska man börja skruva bort ? Tack på förhand !!!!

2007-04-19, 22:29#157 
hannihatten
Nykomling

Hej! jag har dragit variatorstrypningen på min sym sportex och nu toppar den 60+ och varvar betydligt mindre än förut, nackdelen är ju att den är ganska svag efter 45-50 och uppåt.

Kör med moppen till jobbet varje dag 4 mil totalt på bla tvåfilig 70 väg och mycket bilar, tycker väl att man hänger med hyfsat när man ligger i runt 60 km/h och skulle önska att man kunde hålla den hastigheten oavsett motvind och backar, vad skall jag göra för att den skall bli starkareconfused

Skall jag byta vikter i variatorn (till lättare?) eller är det avstrypning av avgasröret som gäller??

Förslag??confused

Mvh/Fritte

2007-04-20, 00:34#158 
vägkung
Medlem

hanihatten- Ta bort blindröret, detta gör att avgaserna kan "tryckas ut" normalt, du får en bättre respons på motorn då, detta kan göra att din moppe blir en aningen starkare.

Kolla så att du inte har någon strypning i luftfiltret, det brukar sitta en "slang" som gör att hålet från förgasaren till luftfiltret blir tätt. Byt till ett lite större munstycke på samma gång, storlek får du prova dig fram till.

Om du byter till lättare vikter får du ju din motor att varva mer, men det låter som om du inte vill att det ska göra så, men om du tänker byta till lättare vikter, gå då bara ner maximalt 2 gram, alltså från 8 till 6 gram, annars får du bara motorn att varva mer.

Den största enskilda effektökning jag fick på min Sym blev efter att jag fimpat blindröret, jag gjorde så att jag slipade bort röret i svetsfogen, sen la jag en plåtbit över hålet och svetsade fast den, sen svetsade jag tillbaka röret, det ser nu ut som att jag inte har gjort något åt röretdevildevil

2007-04-20, 06:43#159 
hannihatten
Nykomling

Tack för tipsen!smile

Jag får väl börja med att fimpa blindröret så får vi se vad det ger för effekt.

Mvh/Fritte

Edit: Man behöver inte byta munstycke efter borttagning av blindrör eller?? Verkar som en del rekommenderar det efter byte till effektrör men det kanske inte är samma sak?

- Inlägget ändrat 2007-04-20, 07:36 av hannihatten

2007-04-20, 12:28#160 
vägkung
Medlem

Allt man gör som ökar effekten, och i detta fall menas att man gör så motorn kan "andas" normalt, tex borttagning av blindrör och ev strypning av luftflödet i luftfiltret, då behövs ett större munstycke, man måste med andra ord "följa efter" med andra förändringar för att uppnå maximal effektökning.
Bränslemängd kontra luftflöde måste med andra ord lira ihop, om bara det ena ändras för att öka effekt, så "drar" det andra ner vinsten av effektökningen.

Om du nu ska ta bort avgasröret för att fimpa blindröret, kolla samtidigt på röret i änden mot cylindern, där kan det finnas en strypning i form av en plugg som gör att flödet bromsas, slipa då upp den till samma diameter som hålet i cylindern, har du då dessutom tagit bort blindtarmen, så kan du glömma allt vad effektrör heter, det blir bara intressant om du ska trimma mer tex 70CC osv osv, kom ihåg att vi snackar 50CC nulaughsmile:devil

2007-04-20, 12:55#161 
hannihatten
Nykomling

Ok , så om jag fimpar blindröret så måste jag gå upp några storlekar i munstycke om det skall funka bra!?

Tycker det verkar lite bökigt att byta munstycke men det kanske det inte är?

Mvh/Fritte

2007-04-20, 15:00#162 
vägkung
Medlem

Nej du måste inte byta munstycke, men som jag redan skrivit- Allt man gör som ökar effekten, och i detta fall menas att man gör så motorn kan "andas" normalt, tex borttagning av blindrör och ev strypning av luftflödet i luftfiltret, då behövs ett större munstycke, man måste med andra ord "följa efter" med andra förändringar för att uppnå maximal effektökning.
Bränslemängd kontra luftflöde måste med andra ord lira ihop, om bara det ena ändras för att öka effekt, så "drar" det andra ner vinsten av effektökningen.

Att byta munstycke är inte svårt, är det "bara" för att du tycker det är bökigt ska du inte avhålla dig för att göra det, du kommer att få en moped som går lite bättre, och då speciellt om du tänker dig att "fimpa" blindröret, sen tycker jag nog att du ska ta bort "slangen" i insuget också, den hindrar nämligen att förhållandet mellan bränsle+luft strypssadsad

2007-04-20, 16:10#163 
hannihatten
Nykomling

Ok! det är väl lika bra att göra det riktigt från början, står det på munstycket vilken storlek det har???

Det brukar pratas här på forumet om att gå upp ca 10 storlekar på munstycket vid avstrypning men man får väl prova sig fram....

Saken är ju den att om man hade haft en halvrisig gammal moppe så hade det väl inte varit så noga men den är ju bara några månader gammal så man är ju lite orolig att man skall sabba något.wink
Men det hade varit jäkligt skönt att få liiiite mer kraft i motorn..blushing

Mvh/Fritte

2007-04-20, 20:07#164 
vägkung
Medlem

Japp, det står på munstycket vilken storlek det är. Ta det bara lugnt och metodiskt när du skruvar, ta gärna kort på allt du gör, då kan du ju se hur allt ska skruvas tillbakagringrin
Den lilla trimmning du eventuellt ska göra kommer inte att förstöra motorn.

Och du har alldeles rätt när du säger- det är väl lika bra göra det riktigt från början.

Att gå upp 10 storlekar vid avstrypning kan du ta med en gnutta skepsis, störst är inte alltid bästlaughlaugh det som gäller är att få motorn att gå så optimalt som möjligt, därför måste du prova dig fram.

Mvh/vägkung

2007-04-21, 19:29#165 
ChuckBerry
Nykomling

Hej igen.Nu är det snart dags att ställa på moppen igen.Har beställt en varvtalsregulator idag och undrar om det är nån som har kopplat in en sån?Vilken färg är det på kabeln som ska kopplas in?En ska ju jordas och den andra ska kopplas ihop med kabeln som går till?????Dessutom måste man ju hitta ett bra ställe att gömma strömbrytaren på grin

2007-04-21, 19:57#166 
ChuckBerry
Nykomling

Här har ni en sprängskiss till moppen om ni behöver det. http://www.jokaosa.fi/crossi/SymJet502000.pdf...

2007-04-21, 20:32#167 
vägkung
Medlem

Tjena "chucken" kul å höra av dig igen.
Vad hade du för Sym nu igen? Frågar pga att du frågar hur man kopplar in en varvtalsregulator, förstår jag dig rätt nu? Men menar du att du har en Sym med "spärrat" varvtal? För det har inte jag nämligen, min kan varva hur mycket som helst, den är alltså inte spärrad original.
Mvh Vägkungsmiledevil

PS: Tack för sprängskissen, och var har du köpt varvtalsregulatorn?

2007-04-21, 20:48#168 
ChuckBerry
Nykomling

Jag har en BasiX.En varvtalsregulator reglerar man varvtalet med så man kan ställa in den så moppen går i t.e.x 45 km/h när man ställer om strömbrytaren.Den beställde jag ifrån danmobility. http://www.danmobility.se/product.asp?c=8775175... Det gäller bara att hitta på nåt bra ställe att gömma brytaren på.Den måste ju vara lättillgänglig också.Funderar på att koppla lyset så att det är på hela tiden och koppla in regulatorn på lysknappen så den går i 45 km/h när lyknappen är på....devil eller 3-4 strömbrytare i rad som måste stå helt rätt för att regulatorn ska stå som off......grin

2007-04-21, 21:00#169 
ChuckBerry
Nykomling

....eller så har man en fjärrkontroll som sitter på nycklarna till moppen...applause Har hittat ett bra ställe att sätta brytaren på men det behåller jag för mig själv.....grin

2007-04-21, 21:04#170 
vägkung
Medlem

Jorå jag förstår vad en varvtalsregulator är för något. Berätta om "hemliga stället"grindevilgrin istället....cool

2007-04-21, 21:19#171 
ChuckBerry
Nykomling

Så att varenda moppe-fjortis sätter sina brytare där?laughNejdu......grinPå vänster sida är det i alla fall(såklart) så man slipper släppa gasen.....laugh

2007-04-21, 21:36#172 
ChuckBerry
Nykomling

Så märkvärdigt ställe är det inte...tänk fisk-gäle.....tounge

- Inlägget ändrat 2007-04-21, 21:38 av ChuckBerry

2007-04-21, 23:11#173 
ChuckBerry
Nykomling

Så fort jag får reda på vilken kabel jag ska koppla in + på så skriver jag in här.Är det någon som redan vet så kan ni gärna hojta till....

2007-04-23, 09:30#174 
lotzofdotz
Nykomling

y0!

köpte nyligen en sym jet basix tror ja den heter en 06a iaf. nån som vet vilket effektrör som passar den bäst o ger bäst effekt?

tacksam för svar!

//David

2007-04-23, 21:12#175 
vägkung
Medlem

Iotzofdotz- Tänker du bara byta till ett effektrör? Eller tänker du trimma mer tex 70CC?

Reklam:

Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder
Allt om Sym! 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 ... 31 32

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (4):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder