Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga asiatiska mopeder
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om Sym! 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 ... 31 32

2007-04-14, 23:24#101 
haha_78_haha
Nykomling

Lite ovanför ljuddämparen så sitter det typ som en burk som det går ett rör till från ljuddämparn och till en annat ställe. Är det nån som vet vad det är för burk?
Jag har förövrigt en Sym jet euro X.

2007-04-14, 23:42#102 
vägkung
Medlem

denimos- vad är det som gör att du funderar på att byta till ett mindre munstycke än det som sitter där nu?

haha_78_haha- Jag tror du menar katalytisk avgasrening(katalysatorn)

- Inlägget ändrat 2007-04-15, 00:00 av vägkung

2007-04-15, 12:36#103 
haha_78_haha
Nykomling

Kan man inte göra nått med den där katalysatorn så att moppen går snabbare eller pajjar man moppen då?

2007-04-15, 12:57#104 
denimos
Nykomling

Mitt problem är att munstycket "mäter" upp för mycket bensin. Moppen går väldigt knackigt just nu. Ska man inte ha ett mindre då? Eller är det jag som har blandat ihop det?

2007-04-15, 19:45#105 
carlaj
Nykomling

Hej
Har haft en sym jet sen länge som jag nu blivit sugen på att trimma lite mer.

Undrar var jag ska börja?

Jag lämnade in mopeden när den var ny hos handlaren jag köpte den av som gjorde något elektroniskt så den gick fortare. Innan så slutade typ gasen funka vid 50km/h men efter det så kunde den göra 70km/h utan problem. De sista åren har den dock sackat efter och gör nu endast 60-65km/h typ.

Har varit på service för ett tag sen o allt var bra.

Vad rekomenderas att börja med?
Har varit inne på Scooter Attack och tittat på 70cc pollini samt effektavgas... rekomenderas? har någon annan här trimmat sin Sym jet?

fakta:
Sym Jet -99 chassi nr börjar med RFGG050J6

Såg en rolig grej som tydligen heter "varvtalsregulator". Var kopplar jag in den? (om snuten stoppar mig vill jag ha d)

Hur stor blir skillnaden om jag behåller vanliga standard avgasröret istället för att byta ut det vid ombyggnad till 70cc tror Ni? Dessa avgasrör måste väll dra till sig snutar....

och så en sista fråga, I lund området var kan jag lämna in moppen för ombyggnad? Vet Ni någon bra mekaniker som kan åta sig sånna jobb? (inte svindyr)
Ska nämligen flytta dit o har inget garage och för den delen inte tillräckligt med erfarenhet.

Tack på förhand

- Inlägget ändrat 2006-12-06, 22:21 av carlaj

2007-04-15, 19:45#106 
P0JKEN
Medlem

1. Det dom böt var din CDI-Box för den är strypt den fungerar som variator strypning alltså hålelri varvningen.

2. Att börja med dom tunga och dyra sakerna är ju bra om du vill verkligen satsa. Men det är dyrt och
inte det enklaste att montera om du inte kan få hjälp. Och ja poliserna kommer få öga på dig sad

3. Tyvärr finns det knappt några firmor som hjälper till att trimma, Blivit som trimm förbud bland alla.

Med varvtalsbegränsarn eller blackbox som det kallas fungerar så att du koppar den till cdin boxen
Och dens strypta pick up cabeln du ställer in den själv vart du vill den ska strypa (gissar att alla tar 45-50tounge) och sen stryper du den genom alla olika varianter det finns enkla switchen elelr bromskod,Megnetism,Fjärrkontroll. Men frågan är om det funkar på din nu när du bytt til 100% ostrypt cdi. Folk får rätta mig dära

På trimsidan tycker jag du ska börja med att plugga ut den helt. Ta bort variator strypningen så att den varvar ut helt. Plugga ur röret som är antingen pluggat med en cylinderformad plugg i mynningen som du borrad elelr sliper eller böjer ut. Eller så har du blindtarm som du sågar av och svetsar på igen.
Sen har jag för mig att du har någon slags luftburksplugg.

Men gör så hära läs Millencolins tråd om alla strypningar på alla moppar. Kolla vart din är strypt.
Läs sen Millo´s tråd hur man tar bort variatorstrypningen på en SYM JET . Sen så kan du återkomma på denna tråd eller om du behöver mera hjälp så skicka PM till mig.

Du hittar dom på GUIDER ämnet

Good Luck applause

- Inlägget ändrat 2006-12-06, 23:04 av P0JKEN

2007-04-15, 19:45#107 
P0JKEN
Medlem

Var så snäll att jag gjorde det åt dig

Jet (innan -00 april)
Plugg i avgasröret
Variator ringen
CDI-boxen
Plugg mellan förgasaren och cylindern

CDI är ju redan fixat, Så ger dig på det andra och testa vill du ha mera effektså skaffa mera trim.

Skickar Guiden av Millo hur du tar bort variatorstypningen
http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru... applause

Pluggen i avgasröret sitter i mynningen delar dom sitter på cylindrn. Ta av facket och skruva v avgasröret sen ger du på dig den dumma pluggen.

Plugen mellan förgasarn och cylindern är så enkelt att du tar av förgasarn och bara kollar.

Ta ur pluggen genom att försöka böja borra fräsa elelr allt du kan komma på tounge

Hopaps det hjälpte smile

- Inlägget ändrat 2006-12-06, 23:04 av P0JKEN

2007-04-15, 19:45#108 
millo
Medlem

hej!
har med en likadan sym.

Men i våra originalcdi så behöver man bara klippa den gröna sladden som går in till cdi:n, men det var redan gjort.

Har dragit variatorringen som i guiden.

Pluggen sitter i insuget till cylindern i den del som är närmast motorn, den är konad i ena änden så om du ska slå ut den så var försiktig om du i framtiden ska ha dit den igen. jag missade den första gången, men förstod att man skulle titta lite nogrannare..

sen är det ju avgasmynningen, det mesta är ju redan skrivet här.

Om du ska ha en blackbox (har det med) så är det inte fullt så bra men helt okej, strypningen blir sådär, men har ett råd:. köp en rund strömbrytare på clas ohlson, ta bort plastpluggen/ploppen som sitter längs ut på styret, fila till strömbrytaren och banka in i hålet men innan så måste du dra en sladd, som du kan borra dig igenom styret på insidan. du kopplar på blackboxen på den blågula sladden, om du tar bort sätet så hittar du snabbt en massa sladdar som går in i ett gummihälje, där hittar sdu sladden och där kan du gömma cdi:n

min gör runt 70 med detta.

2007-04-15, 19:45#109 
Znorre
Nykomling

SNÄLLA Hjälp mig...Jag får inte loss vevaxelsmuttern...sad Den sitter som faan rent ut sagt... Har försökt att hålla emot med både skruvmejsel och kniv men inget går...Vill värkligen ha av den och se om ägaren innan har dragit variatorringen...Tack på förhand...

2007-04-15, 19:45#110 
mej_91
Medlem

grejja en mutterknack och lossa skruven med......funkar bättre.....

2007-04-15, 19:45#111 
Znorre
Nykomling

Okej...Tror du det kan gå med tryckluft??

2007-04-15, 19:45#112 
P0JKEN
Medlem

Ja det går prima med trycklufts mutterdragare. Annars kan du förka spärra men du hade ju misslyckats med det. Men kolla millos guide visar hur man kan göra smile

2007-04-15, 19:45#113 
Znorre
Nykomling

Tack men jag har kollat där och han har bara en kniv som han håller emot med...Jag tänkte man kan inte typ låsa den på nått annat sätt...Vill gärna få av vevaxeln så jag får se hur det ser ut...Har ju jullov nu så jag ska kolla över den och lära mig lite mera...Men vet du nått bra "trimmtips" som man kan göra för att trimma de och sen om jag ångrar mig fixa tillbaka till orginal...

2007-04-15, 19:45#114 
P0JKEN
Medlem

Läs översta det jag skrev och kolla guiderna ;D

Problem så får du gärna adda mig på min msn. Som står på min profil smile

2007-04-15, 19:45#115 
Znorre
Nykomling

okej tacksmileom jag får mer problem så addar jag din msn:P

2007-04-15, 19:45#116 
Znorre
Nykomling

Jo en sak tilltounge Hur får man bort den elektriska strypningen på min moppe...Nån som vet?tounge

2007-04-15, 19:45#117 
Yamaha DTR -99
Medlem

Vad har du för moppe dåconfused

2007-04-15, 19:45#118 
Znorre
Nykomling

Om du läser innan du skriver så vet dutounge
Jag har en Sym Jet 50-99

2007-04-15, 19:45#119 
P0JKEN
Medlem

Hörru, Herr Znorre. sa ju det 10 tal gånger till dig på msn, Hur du tar bort alla strypningar.

Men för att det är JUL är jag extra snäll. fram meed avknipsarn av med fotkåpan.
Hitta CDin liten låda(ask) med massa sladdar som sitter vid batteriet. Leta efter en Grön sladd som går till den knipsa den innan den går till cdin. KLART :D
Tejpa båda änderna tejpa ihop tejpa fast på ramen. Så är dom jordade och bra.
så slipperdu kortsluta något elelr brand risk :D ''

GOD JUL Znorre
Önskar P0JKENlove

2007-04-15, 19:45#120 
Yamaha DTR -99
Medlem

Citat:
Om du läser innan du skriver så vet du
Jag har en Sym Jet 50-99

Lästa alla inlägg 2-3grr och det står ingenstanns att du har en sym -99angry

Cdin sitter bakom bakljus insatsen på symarna och inte vid batteriert klipp av den gröna kabeln, Behöver man verkligen jorda demconfused

2007-04-15, 19:45#121 
Znorre
Nykomling

okej tacktounge God jul på dig medgrin

2007-04-15, 19:45#122 
P0JKEN
Medlem

Okej, Bra att edu berätta exakt vad cdin ligger då jag inte vet vart den ligger. Men vet allt på trimsidan på dom.
Då polarn har en sån och jag fick tra reda på allt.

Nja inte jorda som jag råka skriva med isolera dom. alltså dra på ejtejp. Så dom inte slår träffar varandra så det blir kortslutning eller brandrisk smile

2007-04-15, 19:45#123 
Znorre
Nykomling

den ligger precis imellan bakljusen och batteriet...omöjlig att missa:P

2007-04-15, 19:45#124 
Znorre
Nykomling

Idaa plockade jag av variatorringen (fick låna kompisens kompressortounge) så när jag skulle testa den så gjorde den ca 63 när den gjort 55 innan och nu axxa den som en bäver...Den går assegtsad Vad kan vara felet...Tacksam för svarsmile

2007-04-15, 19:45#125 
P0JKEN
Medlem

Det är så att variatorringen, Drar ner lite på sxx ökar i topfart.

Men den sk inte gå skit segt, Kolla så ni satt remen ordentligt vikterna ligger på plats. dragit åt mutter ordenligt. Att den ligger på axeln bra allt det dära. Om den fortfarande går segt. Får ud köpa lite vikter och hitta dom rätta. Så kommer din gå som ett skott din med ;D

Reklam:

Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder
Allt om Sym! 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 ... 31 32

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder