| saab 900 -94 svårstartad |
| |
 |  |
| 2006-01-16, 23:49 | #1 |
norrnorr Nykomling
Medlem sedan: Jan 16, 2006 | jag har en saab 900 -94 när jag har kör och stanar och kör och stanar kortare sträckor så till slut går det inte att starat bilen chek energi gul lampa lyser. start motorn går rut men bilen vill inte starta......får holla på så i en timme med att försöka starta. sen startarden. det går att köra i veckor utan problem men om jag kör kortare sträckor uppstår problemet i gjen.
har bytt bareri. ladningsrelä,
tack den som har några förslag på åtgärd
andreas |
| | |
| |
 |  |
| 2007-12-08, 16:31 | #2 |
nomis Medlem
Medlem sedan: Dec 03, 2006 | hejsan allihopa!! nu e det så att brorsan ska köpa en saab 900i och den saaben har samma problem som "norrnorr", fast om det bara är efter många korta sträcker vet jag ej. men det din den nuvarande bilägaren gör när bilen inte vill starta är att koppla ur batteriet och sätter dit det igen bara så funka den fin fint och startmotorn gå runt och så, så det e ju inget fel på batteriet. men kan det vara att den inte få bränsle? hade nämligen tänkt och laga den själv antingen hemma eller ta upp den skolan då jag gå fordonsprogramet. väldigt tacksam för svar// simon |
| | |
| |
 |  |
| 2007-12-10, 00:14 | #3 |
vråll Medlem

Medlem sedan: Nov 05, 2005 | hej jag vet inte hur det funkar på äldre sabb men på äldre volvo skulle jag gissa på bränlse filtret eller bränsle relät, eller en backventil pränsle pump, men testa att när bilen dör så om du har någon kompis med så ber du han skruva av bränsle slangen vid motorn, också drar du på starten och så kan han då se om det då kommer bränlse ur slangen eller inte. och så om det kommer bränsle så kollar du tändningen |
| | |
| |
 |  |
| 2007-12-10, 10:40 | #4 |
JohnVanB Moderator

Medlem sedan: Apr 22, 2005 | Att felet går till sig då man lyfter av batteripolen gör att man snabbt kan säga att problemet är el-relaterat. Alltså, inget mekaniskt problem.
Kolla jordningarna på olika ställen.....brukar kunna vara ett vanligt problem.
/ JohnVanB |
| | |
| |
 |  |
| 2007-12-10, 20:05 | #5 |
nomis Medlem
Medlem sedan: Dec 03, 2006 | okey ska ta och kolla alla jordningar när han fått hem den denna helgen vråll: att den inte få nån bränsle är jag rätt övetygad om eftersom den starta väldigt lätt efter lyft polarna, den borde väll bli sur om den fick soppa hela tiden. tack så mycket för svare //simon |
| | |
| |
 |  |
| 2007-12-10, 22:49 | #6 |
vråll Medlem

Medlem sedan: Nov 05, 2005 | jag har en porche 944 också den va samma fel på. men jag gorde rent alla ledningar som hade med tändningen att göra och spraya teknik spray på alla kablar och på data box intagen. låt det torka och satt på funkar fint nu. o,b,s teknik spray e en slags spray till ström ledningar |
| | |
| |
 |  |
| 2007-12-11, 13:36 | #7 |
nomis Medlem
Medlem sedan: Dec 03, 2006 | men blev den inte sur som f*n då eller fins det nån spärr att det inte kommer bensin när den inte tänder? aja men värkar som jag få kolla både bränslet och tändningen. men kan man kolla tändningen lika lätt på en bil som en moppe? genom att bara ta av tändstiftet och sätte på motorn och kolla eller kommer det bara spruta massa bensin/olja från hålet i motorn med tanke på att det är diretinsprutning? |
| | |
| |
 |  |
| 2007-12-11, 14:49 | #8 |
vråll Medlem

Medlem sedan: Nov 05, 2005 | en bil tänder på gaserna som blir av bensin så det e nog ingen fara så ta du av tängstiften och titta du. men vad e det för tänsystem på den kolla upp det |
| | |
| |
 |  |
| 2007-12-15, 21:42 | #9 |
nomis Medlem
Medlem sedan: Dec 03, 2006 | hittar inte vad det är för tändsystem men det ska väll inte har nån betydelse om man kan kolla tändningen så vilket tändsystem det är eller är du bara nyfiken? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-09-14, 00:33 | #10 |
VickeLKPG Nykomling
Medlem sedan: Jul 30, 2008 | Jag hade samma problem med min SAAB 900 -94. Har nu bytt luftmassemätere på det verkar fungera. Har inte testat den fullt ut ännu men i övrigt så startar den klockrent varenda gång. Hoppas att felet ä'r borta i alla fall!
Luftmassemätare går att få tag på ganska billigt på skroten, en del är billigare en del är dyrare. Kolla runt! |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Bilar » Teknik och mektips |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips) |
« Tillbaks till föregående sida |