Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Peugeot forum
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Strypningar

2005-10-29, 21:59#1 
Qalle
Nykomling

Så vitt jag vet finns det 3 st olika strypningar på en nyare Peaugeot moped, Variatorbrickan, Blind röret, och någon form av plugg i luftröret/burken.
Nåja, jag skulle vilja vet lite mer exakt vad de olika stypningarna gjör, vilken effekt de ger och hur man gör.
Jag har en Ludix trend och vill gärna att att den skulle gå i 60 km/h, så vilken strypning är bäst att ta bort om man vill nå den hastigheten?
/Qalle

2005-10-30, 09:31#2 
amonsson
Medlem

Luftburks strypningen gör att den får svagare blandning, Vilket gör att om du tar bort den så får du lite bättre ax, lite starkare och lite snabbare respons. men om du över huvudtaget märker detta eller ej beror på hur insatt du är i gången och så. De flesta märker det knappt om du inte trimmar mer.

Pluggen i avgasröret (Blindröret) gör att avgaserna måste gå en omväg och vända om vilket gör att de får mer motstånd och du tappar effekt. Tar du bort det och svetsar igen hålet så får du en betylidgt starkare moped, med bättre axx och kanske tom lite högre topp. Ska du göra detta rekommenderar jag att du även tar bort variatorbrickan för att annars kan du skada motorn.

Variatorbrickan gör att växellådan kan växla ut till den andra växeln. Strypningen spärrar så att motorn bara har första växeln att köra på. Vilket gör att den blir mer högvarvig på låga hastigheter. Detta gör också att om du tar bort variatorbrickan och inte tar bort blindröret så kommer den bli lite svagare eftersom den kommer ligga på lägre varv.

Men att bara få moppen att gå 60 är väldigt svårt. Bryr du dig inte om motorn så ta bort blindröret. Men om du bryr dig om motorn så kommer du inte kunna få den att gå under 75 på mätaren. Vilket den ungefär borde göra om du tar bort variatorbrickan. Du kan också ha den "turen" att den går ännu snabbare. Min tillexempel gick 90 på mätaren när jag bara dragit bort variatorbrickan ( dock var detta i nerförsbackar!!)

2006-10-11, 18:13#3 
Boox
Nykomling

Hur tar man bort variatorbrickan på Blaster??confused

2006-10-11, 19:24#4 
AudiRS6
Moderator

Den översta tråden i detta peugeot forum heter "variator strypningen på Peugeot"..

http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru...

/Audi

Reklam:
Besök StibixStibix
Säljer motorcyklar, mopeder och tillbehör såsom däck, glasögon, hjälmar, kläder och annat.

Du är här: Forumstart » Mopeder » Peugeot forum

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Peugeot forum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (3):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Peugeot forum