Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Mopedfilmer
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

  Insplanet - Jämför Mopedförsäkring

 

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om mopedbilar! [1] 2
 
2005-10-22, 15:06#1 
DracMannen
Medlem


Medlem sedan:
Aug 16, 2005
Min Kompis har köpt en moped bil... och han undrar i fall det finns något sätt att trimma mopedbil på går det med en 75cc cylle lr? skulle va tacksam med svar
   
 
2005-10-22, 19:36#2 
buba
Moderator




Medlem sedan:
Jun 14, 2005
Men är det inte en liten 2 cylinders dieselmotor i mopedbilarna?

Det är iallafall vad jag har hört..:-)

//buba
   
 
2005-10-22, 20:02#3 
AudiRS6
Moderator




Medlem sedan:
May 23, 2005
Japp 2 cylindrar e det med en diesel..:-) Det finns dock vissa moppebilar med elmotor..:-):-):-)

//Audi
   
 
2008-06-16, 23:11#4 
joel1982
Nykomling




Medlem sedan:
Jun 16, 2008
hej är det nån som vet vart man kan köpa en sån här moped bil i sverige ? http://tas.tinde.no/au/car.tas?nonavig=1&Ref=18...
   
 
2008-06-17, 08:00#5 
CRAZYHUNTER
Medlem




Medlem sedan:
Mar 25, 2008
sätt in ett kcr trimm då :P o vipps så har du en chiptrimmad moppebil xD
   
 
2008-07-07, 19:52#6 
Knallis
Nykomling


Medlem sedan:
Apr 19, 2007
Att trimma en diesel utan turbo är ingen som gör. ställa upp bränslepumpen kanske skulle funka wink
   
 
2008-07-07, 22:14#7 
Hazel-nut
Medlem




Medlem sedan:
Sep 17, 2006
Gammal tråd men jag berättar ändå för Knallistounge. De flesta diesel-mopedbilarna är strypta och kan därför trimmas genom att man tar bort strypningarnawink T.ex. har vissa 11 stycken variator ringarbigeyes tar du bort alla 11 så gör mopedbilen ca 70-75. Sen vet jag en i min stad som hade en skruv i gaspedalen som gjorde att man inte fick i fullgas... med den utskruvad gjorde mopedbilen ca 60cool.

//Hazel-nut
   
 
2008-08-28, 08:37#8 
raymie
Medlem


Medlem sedan:
Jul 07, 2006
Tjenare!
Funderar på en Aixam mopedbil. Undrar om nån vet hur man kan få den att gå lite bättre/snabbare?
   
 
2008-08-28, 08:37#9 
ERKnFAD
Avstängd
grin kanske svårt ohitta delar till mopedbilar? Men annars finns ju filen :D fila lite på cylinder, förgasaren, topplocket och dra alla pluggar laugh
   
 
2008-08-28, 08:37#10 
turbodiz
Moderator


Medlem sedan:
May 20, 2006
ERKnFAD:
"kanske svårt ohitta delar till mopedbilar? Men annars finns ju filen :D fila lite på cylinder, förgasaren, topplocket och dra alla pluggar"

Man borde kanskje ha lite reda på hva man snackar om innan man uttalar segangry

Aixam har en 400cc kubota dieselmotor på ca 5 Hk, och som många vet/ borde veta så finns det ingen förgasare på en diesel.

Hur man kan få dom lite snabbare beror på om det är en äldre modell eller en ny, metoderna e lite olika.
Sen beror det på hur mycket penger man e villig at använda, och Hur mycket man kan om dieselmotorer.

Kan bara säga at det e svårt at få dom gå mer än ca 55 - 60 utan at tänka på at byta motor
all den tid dom e gjorda efter EU moppe normen i ett EU land. Sen vill jag också tillägga at nån större hastighet e direkt livsfarlig då dom inte är konstruerade för större hastigheter. Ett plastkarosseri med nån aluminiumasförstärkningar e inte speciellt krocksäkert, det är en sak, sen är väghållningen en annan sak man kan tänka på.

EDIT: Pluggar i tradisjonell förstånd finns inte, då motorn inte e gjord för större effekt än dom befinntliga 5 hästar. Dock, om man har lite kunnande om dieselmotor, tillgång på endäl specialverktyg och många penger at bränna av så borde det i teorin gå bra at hänta ut en 12 - 16 Hk utan at man forstör motorn.


- Inlägget ändrat 2007-03-07, 23:42 av turbodiz
   
 
2008-08-28, 08:37#11 
KTM_250cc
Medlem




Medlem sedan:
Jan 01, 2006
du kan ju prova att byta till varmare stift XD hehe ne det ska du inte göra alls tycker jag finns inte några stift på dieselmotor, men det borde ju gå att öka diesel mängden för så stryper ju epa killarna sina dieslar
   
 
2008-08-28, 08:37#12 
avatar_rieju
Medlem


Medlem sedan:
Jun 19, 2006

det måste väll finnas tändstift på en dieselbigeyes
   
 
2008-08-28, 08:37#13 
mej_91
Medlem




Medlem sedan:
Jul 22, 2006
glöd stifft!!!

diseln bygger på komprision....inte gnista som bensinare
   
 
2008-08-28, 08:37#14 
turbodiz
Moderator


Medlem sedan:
May 20, 2006
Glödstift för att underlätta kallstart annars e den inte i bruk.

Under kompressjonstaktenen stiger tempen i förbränningsrummet till ca 700 grader, sen när man då börjar spruta in diesel börjar den brinna momentant. Därför e dieselmotorn konstruerad så att den sprutar in diesel mens kolven e på väg nedåt, så man har alltså en tillnärmad konstant förbränning i arbetstakten. annars hadde man fått en grandiosa smäll med et flygande topplock och en vevaxel och kolv i asfalten som resultat.
Såklart man kan justera dieselpumpan, med den värkan att motorn svartryker och går sämre.
I dom äldre modeller av Aixam hadde man en variatorbricka och strupningar på luften, men nu har dom pluggat dom mer effektivt.

Men nog gjör dom befinntliga 5 stärka dieselhästar jobben sin, problemet ligger mer i slutväxeln. Det är den man måste ändra utväxling i för att öka toppfarten.
Man kan INTE varvtalstrimma en diesel, då har man inte motor länge.

Men tro på meg när jag säger att 60 km/h är mer än nog hastighet på dom där bilarna, och det kan man få vid att justera dieselpumpen urlite. Då menar jag urlite som i urlitehappy
Vil man ha större hastigheter borde man heller kjöpa en begagnad formel 1 bilgrin

Annars kan kanskje mitt användarnamn säga nåt om dieseltrim kanskjecool


- Inlägget ändrat 2007-03-10, 00:28 av turbodiz
   
 
2008-08-28, 08:38#15 
Hjalmar
Nykomling


Medlem sedan:
Oct 01, 2007
Hej... Jag har en Amica A50... det är en mopedbil och den är automat.... Den vill inte starta... har prövat att byta stift och sånt där... vet ni vad som kan vara fel ?. Det är en vanlig 2 takts motor...


- Inlägget ändrat 2007-10-01, 22:23 av Hjalmar
   
 
2008-08-28, 08:38#16 
Piaggio_MET
Medlem




Medlem sedan:
Jul 01, 2007
Kolla om han får gnista. han kanske inte får tillräckligt med sådant.
   
 
2008-08-28, 08:38#17 
Hjalmar
Nykomling


Medlem sedan:
Oct 01, 2007
AAaaa ..Det har jag kollat.... gnistan är perfekt....happy
   
 
2008-08-28, 08:38#18 
Caretaker
Moderator




Medlem sedan:
Jun 07, 2005
Jaha...och bensin får den? Är stiftet blött när du tittar på det?

?

CT
   
 
2008-08-28, 08:38#19 
Hjalmar
Nykomling


Medlem sedan:
Oct 01, 2007
AA det blir blött
   
 
2008-08-28, 08:38#20 
Piaggio_MET
Medlem




Medlem sedan:
Jul 01, 2007
Kanske något med startmotorn elr förgasraren. Kolla det.
Kolla kablarna också. Nån kan vara av.
   
 
2008-08-28, 08:38#21 
Fluxx
Medlem


Medlem sedan:
Aug 06, 2007
Öh ,

En mopedbil har till 99% en Dieselmotor ,

Säkert att du har en bensinare ?

Med det sagt så behöver du antagligen lufta systemet. Dieselmotorer är lite egendomliga på det sättet.

Eller är det den gamla trehjuliga Amican du har ?


- Inlägget ändrat 2007-10-03, 20:09 av Fluxx
   
 
2008-08-28, 08:38#22 
rodi
Medlem


Medlem sedan:
May 31, 2006
det är bensin och 2-takts olja,
den han har är en amica a50 3-hjuling...jag har oxå en sån hemmagrin


- Inlägget ändrat 2007-10-03, 21:07 av rodi
   
 
2008-08-28, 08:38#23 
Jaansson92
Medlem




Medlem sedan:
Jun 14, 2007
kolla så de är bensin du har tankat:P sist jag tanka så var de vatten:S vet inte vart de kom ifrån
   
 
2008-08-28, 08:38#24 
Morten68
Nykomling


Medlem sedan:
Jan 16, 2008
Hei! Er det noen som vet hvor man får tak i deler til en Amica mopedbil?:)


- Inlägget ändrat 2008-01-16, 21:42 av Morten68
   
 
2008-08-28, 08:38#25 
JohnVanB
Moderator




Medlem sedan:
Apr 22, 2005
Kolla denna länk:

http://www.amicamopedbilar.com/1.html
Jag tror du får ta kontakt med dem...

/
JohnVanB
   
 
Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Mopeder » Teknik och mektips
Allt om mopedbilar! [1] 2

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida


Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  
 

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Teknik och mektips