Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Mopedfilmer
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Insplanet - Jämför Mopedförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Baotian forum
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Ny Botian chafför !

Igår 13:05#1 
swede43
Nykomling

Hej Vänner !
Då jag har kommit upp i åren -50 men hittade en Botian här bakom garaget. så gav jag mej fan på att få den att gå, den vart i stort sett skrot men skam den som ger sej,, har haft hela motorn klyven, bytt alla lager, har slipat, putsat och donat för att till slut ha en kinamoppe som gör + 70 km/h utan att ha "trimmat" den, kör med 5gr vikter och har plockat bort alla strypningar samt öppet filter, samt bestyckat fuggen ganska hyfsat, den går mao ytterst skapligt.

kvar är att göra justera in transmissionen perfekt samt kanske tom gå upp i cc, har sett en del som knölar dit 89cc cyl, detta kanske vore nåt.

Kan oxå tilägga att när jag först startade så gick den i exakt 48 km/h, ostrypt men inga andra justeringar, dent kändes som att den gick trögt så trögt, men nu är det en helt annan maskin.

Har sökt runt lite men verkar inte kunna avläsa ett tydligt svar,,
Min fråga till alla experter här, gör det eller rättere sagt är det värt att sätta dit en cdi med ställbar tänkurva?
Jag tror inte min cdi är strypt men görs det nån skillnad på ostrypt vs ställbar eller trim,, skillnader?
Är det lönt att investera i en högeffektsspole ?
Samt fråga om kamaxel,, den som finns på pinalen, ger den någon effekt? dels på std maskin eller man måste upp i cc? då,isåfall på tex 72cc?

Jag borde ju kunna svara på detta själv men vill höra era åsikter samt tala om vilken enorm skillnad på maskin bara man blueprintar den lite.
Jag har skruvat med dragster motorer (TAD) i över 25 år trots detta var det en liten utmaning då allt är bla så smått så smått,,
En sista sak,, många är de som ställt frågor ang trimrör t våra 4 bangare,, kan svara på detta,, på orginal eller ostrypt maskin,,, ej mätbart,, men jag hade en maskin här för nåt års sedan som var rejält uppskrämd, varav mitt nyvunna intresse, denna maskin hade det löjliga sugröret på och jag svetsade ett nytt grövre "downpipe" samt tog ur honeycomb mtrl i bojan av dämpen samt borrade 3 hål om 10 mm var i första väggen,, det blev en enorm skillnad på en redan vass maskin, han sade att detta gjorde lika mkt som själva cyl bytet,,!! tror den som vill men jag prövade före o efter och i min lilla värld gjorde detta skillnad med en ytterst liten ljudökning då åt det dovare hållet. bara som info,

Svarar gärna på frågor och annat om ni tror att jag har något att ge,,
Tack på förhand.
Med vänlig hälsning, Swede,,,,

- Inlägget ändrat Igår 13:50 av swede43

Igår 13:39#2 
swede43
Nykomling

Jag glömde att tillägga,, ni som har orginalmoppar och den fortfarande känns trött eller orkeslös,, kolla upp så kamaxeln sitter rätt,, har plockat med minst 8st kinamoppar de senaste åren och på 6 av dessa satt kamaxeln ett hack fel fram eller back,, företrädelsevis ett hack bakåt,, detta gör enormt mycket.
Det kommer att bli en helt annan moppe när kammen är på rätt ställe, tror det finns många flera som kör med detta fel utan att veta. Ganska synd då det är en trevlig maskin och går bra bara man vill skruva lite.

har lite svårt att förstå de kinesiska kontrollanterna men då jag jobbat där i ett antal år så kan jag säga att jag vet istället för att tro.
Tack för ordet,, swede.

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Mopeder » Baotian forum

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Baotian forum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Baotian forum