Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga asiatiska mopeder
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Allt om City Hopper! [1] 2 3 4 5 6

2005-09-30, 13:32#1 
haganorra
Medlem

Nån som vet något om denna moppen. Den ser ju rätt cool ut och verkar vara rejäl. Rätt så kraftfull motor.. Men vad är det för tillverkare? Vad har den för strypningar? Kan man köpa reservdelar??

Snälla hjälp!!!

- Inlägget ändrat 2008-06-10, 09:16 av T.B.

2005-09-30, 14:43#2 
Gumpbert
Medlem

Enligt TI tillverkas den av Chuanling, men på mitt registreringsbevis står det "ATZ City Hopper". Det finns i princip ingen information att hitta på internet om mopeden. Det enda jag lyckats hitta är webbplatser där man kan köpa dem i container från Kina. Minst 50st per order.

Jag tycker nog att mopeden funkar bra. Den är stor och rymlig, vilket var avgörande för mig. Har kört lite drygt 40 mil med min nu och den dricker fortfarande bensin väl i klass med en liten bil, lite drygt en halv liter milen. Förmodligen har det mer med mitt tafatta skruvande på förgasaren att göra än med mopeden i sig.

Reservdelar verkar finnas hos TI, så det är nog lugnt. De intygade att de kommer att sälja den nästa år också, och då jag tvivlar på att man får behålla en moped i mer än ett år innan någon stjäler den kommer det sannolikt att finnas reservdelar hela mopedens livstid.

Strypningar och sådant har jag ingen som helst aning om. Jag kan dock säga att jag aldrig "maxat" mopeden. Dels för att jag tycker den går otäckt fort, dels för att den låter oerhört suspekt när man passerar 40-45 på hastighetsmätaren. Bilverkstaden i kvarteret gissade att mopeden är strypt i avgassystemet.

Bra att veta om du köper den är att tändstiftet har annorlunda nuffror. Det NGK-stift du ska ha verkar vara NGK BP7HS, och rådet att hälla 12cl transmissionsolja i mopeden är fel på den här modellen. Jag tappade ur nästan 3 deciliter när jag skulle byta olja.

Lycka till med inköpet!

2005-09-30, 15:54#3 
haganorra
Medlem

Tack för ett snabbt svar!!!

Vad tycker du om kvaliteten? Känns den OK?

Har du en aning om hur fort den går??

2005-09-30, 16:43#4 
Gumpbert
Medlem

Jag har ingen som helst erfarenhet av andra märken, så det blir lite svårt att göra jämförelser. Kvaliteten upplever jag som ganska bra för pengarna. Den är kinesisk, och min började rosta i pakethållarfästen redan efter någon dag. Har sprutlackerat hela mopeden med 5-56 nu, så jag hoppas det hjälper. Har i och för sig läst att andra kinesiska mopeder har samma problem.

Enligt TI gör mopeden 60km/h, men jag undrar just om de inte menar att den gör 60 enligt mätaren. Hur fort den går i verkligheten har jag ingen aning om. Har som sagt aldrig vågat ge mig på att gasa fullt ut. Det går på tok för fort för min smak i alla fall :-)

2005-10-01, 17:22#5 
haganorra
Medlem

Har TI sagt något om reservdelar? Kan man köpa det ngn annan stans. Det borde ju rimligen finnas delar till andra moppar som passar, tex avgasrör, variator och rem etc..

Jag blir mer o mer sugen på en City Hopper...

Vad var det som fick dig att välja just denna modell?

2005-10-01, 19:20#6 
Gumpbert
Medlem

När jag behövde en ny backspegel så hade de på lager. Jag skulle också gissa att det går att använda delar från andra tillverkare.

Jag valde just denna därför att jag inte fick plats på någon av till exempel Baotians modeller. City Hopper är lite större, så jag kan svänga utan att styret går i mina knän.

Jag är nöjd med mopeden än så länge. Har i och för sig bara haft den i cirka tre veckor, men den har funkat bra så här långt. Stora hjul är trevligt, och det sägs att tvåtaktare är roligare än fyrtaktare. Baksidan är att det inte är så många som har den (än), så det är inte lika lätt att få tips och hjälp om man nu skulle behöva det, men om du är duktig på att klura och skruva själv så är det nog inget problem.

2005-10-03, 16:33#7 
haganorra
Medlem

Jag har frågat lite på ett annat moppeforum och där verkar alla vara jätteskeptiska... En skrev att den var skev och nån annan att den brakade ihop helt...

Jag har kollat runt lite och det finns två varianter som jag lyckats hitta. Den ena är den som Trendimport har och den andra är tillverkad av Linhai, en annan kinafabrik och den har en licenstillverkad yamahamotor. Den skall tydligen vara "bättre" är tendimports.

Jag är dock fortfarande sugen....

2005-10-03, 21:06#8 
jane-doe
Medlem

tjenna
jag har en Maxx GT 50, den ser likadan ut som e city hopper, med en licenstillverkad Linhai-yamaha motor
maxxmotors
den toppar ca55-60km/h enligt mätaren, som gumpbert skrev innan så vid ca 45km/h så kommer det en del ljud från den, eller vad man skall kalla det kanske vibrationer.....annars så tycker jag det e en trevlig moppe att köra, har kört ca 180 mil med min sen i juli...Enda problemen jag har haft med den är en punka på bakdäcket efter 5 mils körning(typiskt) och tomgångskrux, men efter lite justering så ordnade det sig. soppaförbrukningen ligger inte på 2 decilter milen som det står i beskrivingen snarare 3-4, men det e väl för att jag mest ligger på fullgas för det mesta & för att hänga med stadstrafiken, men den duger till mig för att köra till jobbet med, istället för familjebussen som jag körde innan med i snitt 1.5-2 liter milen i stan.

2005-10-04, 21:09#9 
Gumpbert
Medlem

Jane: Har du klurat ut var missljudet kommer ifrån? Jag misstänkte att det hade att göra med att mopeden inte var inkörd, men om din gått 180 mil lär det ju inte vara det som är problemet.

Haganorra: Intressant, du känner inte för att berätta var du hittade info? Skulle gärna vilja veta vad andra säger om mopeden, och vad de haft för problem.

2005-10-05, 08:02#10 
jane-doe
Medlem

Hej gumpbert
Nej jag har inte luskat på problemet, lite svårt när man ligger o kör att hänga bakåt och lyssna när man kör 40-50 för att lokalisera ljudet. Det är snart dags för oljebyte i slutväxeln igen, vid 200 mil, tänkte även då lossa på variatorn o kolla vad det sitter för vikter på den och då kanske även byta, eller plocka bort några vikter för att få lite bättre acc. Jag själv upplever den lite seg i accet om man jämnför med andra scooters, vet inte hur du tycker din är?

2005-10-05, 09:24#11 
Gumpbert
Medlem

Felsökning i full fart är inte helt enkelt att göra nej, och angående accet håller jag med. Den hade gärna fått accelerera lite bättre. Toppfarten räcker bra för mig, men det som stör mig mest med den är att den inte orkar i backar :-|

2005-10-07, 22:17#12 
jane-doe
Medlem

backar är inte dens starka sida, iaf inte att starta i, då orkar den inget vidare men har man bara farten uppe när man kommer till en brant backe så sackar min till ca 40-45, bättre än att cykla iaf. Lossade på variatorkåpan igår och försökte få loss variatorn utan framgång, får bli ett besök till Rusta-butiken imorrn och inhandla en mutterknackare och se om man kan få loss den då. Tog en bi ldmed variatorkåpan av som jag skickar upp för den som e intressad och kanske har några tips

2005-10-08, 01:52#13 
Gumpbert
Medlem

Sackar till 40-45? Det är sällan min klarar mer än 30-35 (enligt mätaren) uppför en backe, även om jag har farten uppe innan backen...
Nåja, en bekant som är duktig på det mekaniska har erbjudit sig att titta på min moped. Håller tummarna för att han kan hitta någon magisk skruv som gör den lite starkare.

Av en händelse ramlade jag över lite bilder på CPI Popcorn. Det verkar som om våra mopeder är kopior på denna modell. Någon som vet något om denna, eller om CPI?

2005-10-08, 11:27#14 
jane-doe
Medlem

fick loss variatorn med hjälp av en nyinköpt mutterknackare, demonterade 3 av dom 6 vikterna, nu varvar den som som en ilsken geting ända upp till ca 55, går segt den sista biten, blir till att åka o väga vikterna och införskaffa nya med lite lägre vikt än vad nu dessa gamla har. Någon hylsa som stoppar variotor att gå ut max fanns inte på min iaf, återkommer när jag vet vikten på vikterna, dom är iaf av storlek12*20mm och rund på min.

2005-10-08, 11:30#15 
jane-doe
Medlem

fel mått på vikterna dom är 12*15mm

2005-10-12, 14:34#16 
Gumpbert
Medlem

Hur har det gått? Har du blivit klokare på hur variator, vikter, brickor och allt annat spännande där nere hänger ihop? Efter dina modifikationer, lät mopeden fortfarande konstigt när du passerat 45 km/h? Jag vill ha bort det där ondskefulla missljudet...

Väntar med spänning på dina testresultat :-)

2005-10-12, 16:58#17 
jane-doe
Medlem

införskaffade ett set med 5grams vikter o satte i, varvade lite väl mycket, då satte jag i 3 originalvikter(vet inte vad dom väger) och 3st 5 grammare och då blev det genast bättre resultat på accet och orken, den sackar ca 5-10km i en rätt brant backe, har köpt en sats med 6,5 idag och skall testa dom sen om jag hinner om det gör nån skillnad. missljudet kommer ibland bara men om det beror på viktbyte tror jag inte.... själv då? har du fått lite mer fart på hoppern??

2005-10-12, 17:50#18 
haganorra
Medlem

Hur fort går den nu då?

2005-10-12, 19:22#19 
jane-doe
Medlem

kommer upp i 55 lätt, sen pendlar den lite mellan 55-60, vad gör din då?

2005-10-12, 19:32#20 
jane-doe
Medlem

hagnorra du har väl inte köpt nån sådan moppe så då behöver jag inte fråga hur fort din går..
Ingen av er som bor i närheten av halmstad?? för där bor jag iaf.

2005-10-12, 20:49#21 
Gumpbert
Medlem

Bor inte i närheten tyvärr.

Har ännu inte gjort något med min moped, och min kompis rekommenderar att den körs in innan man börjar skruva. Får se vad som händer. Mest av allt vill jag ha bort oljudet. Om den dessutom kan bli starkare i backar vore det i och för sig också trevligt.

2005-10-12, 22:03#22 
haganorra
Medlem

Nope.. har inte köpt nån än..... Står i valet o kvalet.... Först var jag inne på Cityhopper... Sen härom veckan så var det Keeway Focus ( som faktist var rätt grym).. och igår svängde jag om och är plötsligt inne på en baotian Retro..

Jag blir snart schizofren......

p.s. är inte från Halmstad men gjorde lumpen där...

2005-10-13, 16:05#23 
Gumpbert
Medlem

Baotian Retro, helst racing green ā la MG, var den jag helst skulle haft, men den var för liten :-(

- Inlägget ändrat 2005-10-13, 16:05 av Gumpbert

2005-10-13, 16:39#24 
AudiRS6
Moderator

jan.doe... Vad kostade mutterknackaren? har du en länk?
Jag skulle nog personligen köpt en keeway idag o inte min sketna bt-sport:-)

//audi

2005-10-13, 18:12#25 
jane-doe
Medlem

hagnorra, det e inte lätt att bestämma sig, finns jhu lite att välja på i scooterväg om man säger så...beror på vad man vill betala, för min del så tyckte jag att min var helt ok och till hyfsat pris.

AudiRS6, kör du en sån eller?? vad skall du då med en moppe till? :-) här kommer en länk te dig

mutterknackare

Gumpbert, det kan nog vara klok att köra in den först, men det har du väl snart gjort eller??

Reklam:
Besök TrendimportTrendimport
Trendimport AB säljer produkter inom ATV, cross, moped, Mc och tillbehör. Bland varumärkena finns Qingqi, Baotian,TMS, Linhai samt Olgus.

Du är här: Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder
Allt om City Hopper! [1] 2 3 4 5 6

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga asiatiska mopeder)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (13):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Övriga asiatiska mopeder