Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Sälja och köpa bil
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Hjälp! Jag har problem med en handlare!

2012-04-27, 10:41#1 
duffy
Nykomling

Hejsan,

Jag skall försöka fatta detta kort men informativt.

Jag köpte en bil av Bilhuset i Kalmar, jag trodde jag köpte bilen av Bilhuset i Småland AB.
Anledningen att jag trodde detta är att jag hittade bilen på www.bilhusetsmaland.se, dessa två företag ligger under samma tak och deras bilar publiceras i en enda röra på deras hemsida så man kan inte i förhand veta vilket företag man gör affär med.

I alla fall, jag köpte en Renault Laguna -04 som hade gått 10301 mil.
Redan när vi körde ut bilen från bilfirman började problemen, kraftiga skakningar i ratten, motorn var orkeslös och det blev liksom ingen respons när man gasade och motor/avgassystem lampan tänds gult.
Vi körde tillbaka bilen och säljaren hoppade in och körde en sväng, men då uppförde helt plödsligt bilen sig och säljaren påstod att varningslampan berodde på att det varit soppatorsk i bilen tidigare.

Vi kör hem, varningslampan tänds och släcks om vart annat men bilen går hyfsat, stockar sig lite på låga varv.

Dagen efter kör vi bilen på motorväg och ligger i 90km/h då bilen bara dör... som tur är lyckas vi rulla in på en busshållplats och kan ringa bilfirman som kom och bärgade bilen in till kalmar, 2 dagar senare hämtade vi bilen och då visade det sig att det var en tändspole som hade "hoppat loss", en vecka senare börjar det skaka något fruktansvärt i ratten och vi åker in med bilen igen, då byter de ABS i vänster framhjul, vi får tillbaka bilen efter ett par dagar med orden "Ursäkta alla problemen men nu skall den vara OK" Då sa jag till företaget att de fick betala en besiktning på bilen och stå för ev. reperationskostnader, detta går bilhandlaren med på.

Bilen lämnas till bilfirman på torsdagen för "förkontroll" innan vi får köra den till bilprovningen på lördagen, på denna kontroll upptäcker bilhandlaren att det "lite skakninger i ratten" och meddelar oss att de behöver byta yttre spindel/styrled på vänster sida. Vi lämnar bilen och får en lånebil så länge, jag håller koll på bilprovningens hemsida och ser att bilen besiktigas på lördagen, den underkänns, på måndagen ringer jag upp företaget och hör med dem vad som var felet, jo det bara lite höga avgasvärden..

Jag ringer varje dag i 3 veckor, varje rång får jag en ny ursäkt, de hade inte fått rätt lambda sond, det var inte lambda sonden som var problemet, de skulle byta katalysator, de fick fel kata., utlandsresa för att importera bilar, inte haft tid att besiktiga mm.

Efter 3 veckor i en lånad bil får vi äntligen vår egna tillbaka, då börjar gummilister släppa vid framrutan, ena bakdörren går inte stänga för att gummilisten där släpper och elbackspeglarna lever sitt egna liv, ställer sig rakt upp när man försöker ställa om dem..

Nu har jag tröttnat och ringer bilfirman och säger åt dem att de får hitta en ny bil åt oss.
Efter myckert om och men så går de med på detta, så fort de får in en likvärdig.

Jag ringer åter igen varje dag i 2 veckor och frågar om de fått in någon de kan byta mot, och ja det hade de vid två tillfällen en Volvo V70 och en Ford Mondeo, men båda dessa gånger så säljer de dessa bilar innan vi hunnit dit, med undanflyckter att de skulle kontrollera något på bilarna och en kollega sålde bilen när "min" säljare inte var på plats...

Jag läste nyss på KOs hemsida att:

"Om det är fel på bilen har du rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller levererar en likvärdig felfri bil utan kostnad och inom skälig tid.
Vad som är skälig tid, det vill säga hur lång tid säljaren ska få på sig, måste bedömas från fall till fall. Avhjälpandet eller leveransen av en felfri bil får inte förorsaka dig som köpare väsentliga olägenheter. Du behöver exempelvis inte finna dig i att lämna in bilen för reparation av ett och samma fel mer än två gånger."

Vad är då skälig tid, och vad för bil kan jag kräva att få? Kan jag ställa några ultimatum? Vad skall jag göra?

HJÄLP TACK!!

2012-05-02, 21:46#2 
str4nd__
Moderator

bara att ta sig dit och prata vett med dom, om dom lovat dig en bil så ska du ju få en annan. Eller så kräv pengarna tillbaka bara och gå till en seriösare firma. har aldrig haft sådana här problem så vet inte så mycket mer.

Men pengarna tillbaka och gå till en annan är mitt tips.

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa bil)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil