Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Öppet bilforum
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Däcken räddar oss på regniga vägar

2010-05-06, 19:57#1 
changehak
Nykomling

Precis när man lagt vinterdäcken på hyllan, och susar omkring med tysta sköna sommarsulor... Då hände det som man i tanken lagt undan lika mycket som vinterdäcken. En regnig eftermiddag, lite brådis hem på småvägar ute på Värmdö.

Bilen släpper i baken, och desperat försöker jag häva sladden. Det slutade med ett halft varv, och bilen hade ofrivilligt bytt färdriktning. Jag hade tur, eftersom det inte var någon trafik just då.

Bakdäcken var slitna, men höll sig inom lagliga gränsen på 1,6mm. Det är på tok för lite mönster på däck en regnig dag. (fråga mig sad). Nu har jag köpt nya däck nu. Tänkte först att köpa nya bakdäck, men jag hittade riktigt billiga däck på nätet! Så det blev fyra friska sommarsulor..Första gången jag köper däck på nätet, men det var riktigt smidigt och bra!

Så mitt råd blir, byt däck i tid! Vatten ger hala vägar.

- Inlägget ändrat 2010-05-07, 08:34 av str4nd__

2010-05-06, 20:43#2 
Sven 1
Medlem

Citat:

Har varit med om riktigt dåliga bromsar på äldre bilar, men då är man ju medveten om det och planerar sina inbromsningar

Varför planerade du inte din körning när du visste att dina däck inte var de fräschaste?

2010-05-06, 21:06#3 
Sven 1
Medlem

Vissa däckkedjor vet ju inte ens vad en BX ärbigeyes

- Inlägget ändrat 2010-05-07, 08:36 av str4nd__

2010-05-06, 21:30#4 
mulle meck
Moderator

Eller lokalt. Köpte mina däck hos den lokala däckhandlaren, Fick kundrabatt och utan moms (handla via företaget) Blev 10kr/däck billigare happy

2010-05-06, 21:56#5 
Sven 1
Medlem

Citat:
Blev 10kr/däck billigare

Snyggt jobbatcoolsmile

Finns en firma i Ljungby som brukar kunna vara betydligt billigare än de stora kedjorna.

blocket.se samt ditt märkesforums-köposäljdel kan även vara bra att kika igenomsmile

- Inlägget ändrat 2010-05-07, 08:35 av str4nd__

2010-05-07, 08:39#6 
str4nd__
Moderator

Sådär, har nu redigerat era inlägg lite så att dom inte bryter mot forumets regler. Anledningen till att jag inte tog bort hela tråden var att detta är något alla kan lära sig av. Sätt in på sommardäcken och tro att det är helt ofarligt. Samt, byt däck i tid. smile

Citat:
§2 All form av reklamlänkar, annonsering eller försäljning av egna varor/tjänster är förbjuden. Den som vill göra reklam för en motorrelaterad hemsida hänvisas till vår länksamling. Har du något att sälja - använd annonsmarknaden på sajten som är särskilt avsedd för just annonser!

2010-05-08, 16:20#7 
Sven 1
Medlem

Fler än jag som i princip struntar i vilket grepp sommardäcken har? Sänk hastigheten lite istället. Och att köra i vattenpölar, det gjorde man ju precis när man lärt sig cyklawink.

Tyvärr är det lite dåligt med däck som håller länge nu för tiden, var det inte michelin som tillverkade ett däck som brukade hålla ca 10000mil, hur som helst tror jag inte det finns att köpa längresad.

Och att byta däck en bit innan 1,6 millimeter gränsen känns väl lite väl lyxigt, även om det säkert passar inn i dagens slit och släng samhälle.

Förr i tiden, när man dagarna innan besiktningen noterade att däcken inte var riktigt lagliga längre, vad gjorde man då? Ja inte köpte man nya, i alla fall inte om man var smålänning. Fram med filen och fila i spåren tills man kom ned till väven så kunde man köra på däcken ytterligare ett år*smileapplause.

*Är vad jag hört från de gamla och visa.

2010-05-08, 19:16#8 
str4nd__
Moderator

Haha, låter ju som en "kul" sparsamhet laugh

men det "bästa" är ju att byta när det börjar närma sig 1,6mm iallafall. för om man tänker efter så är 1,6mm inte så speciellt mycket ändå. wink

Och bara för att det står 70km/h på en liten krokig blöt skogsväg med dåliga lagningar, så behöver man inte köra i 70km/h för det. Kör efter vädret och väglaget istället för skyltar och almanacka.

2010-10-20, 07:59#9 
poolar
Nykomling

Jag håller med, byt däck i tid! Förra året körde min fru av vägen för att däcken inte var de bästa. I år köpte vi nya däck och de var riktigt bra! Bra pris och hög kvalité :) Får hoppas att det inte händer något i år.

Editerat pga reklam

- Inlägget ändrat 2010-10-20, 15:22 av str4nd__

2010-10-20, 08:44#10 
Sven 1
Medlem

I år? Hur ofta brukar det vara vinterväglag vid jul? Nä att byta till vinterdäck i år tror jag inte det är många som gör. Det är ju först framåt mitten av januari det kan bli dags att lägga på vintersulorna, för att sedan plockas bort runt mitten av mars. Och de två månaderna klarar man sig bra med ett par gamla däck. Så djävla svårt är det inte att sänka hastigheten och planera sin körning. Klarar man inte det har man inte på vägarna att göra.

Editerade bort lite här med..

- Inlägget ändrat 2010-10-20, 15:22 av str4nd__

Idag 13:25#11 
NiSut
Nykomling

Jag kör alltid mycket på landet när det är värmt och ni kan föreställa hur många gånger räddade bra däck mig. Även om det regnar så att du kan knappt se nånting.

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Bilar » Öppet bilforum

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Öppet bilforum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Öppet bilforum