Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

  Insplanet - Jämför bilförsäkring

  Bilförsäkring


 

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Projektforum
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

projekt: Citroën Bx 19 TRI -87 1 [2]
 
2010-05-03, 12:31#26 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Citat:
Köp, besikta och sälj!smile

Felet med många Citroëner är de är beroende framkallandebigeyes, samt att de är tämligen svår såldawink.
Om någon här inte riktigt vet vad det är för bil så är det en Citroën Xantia ACTIVA. Dess hydraulik gör att den inte kränger i kurvorna och bilen har därför fått "ganska" bra betyg i Teknikens Världs "älgtest". Bilar som V70, S40, Passat, Vectra, 407 o.s.v. har maxhastigheten ca 70km/h, men vi tittar väl lite på top 15!

Plats......bil................................................hastighet (km/h)
15......BMW 330xd Coupé -07............................77,5
14......Porsche Cayman -08................................78
13......Porsche 997 Turbo Cabriolet -08................78
12......Porsche Boxster S -08..............................79
11......Nissan 350Z -04......................................79
10......Opel Omega 2,2 (sportchassi) -00...............80
9.......Chevrolet Corvette C6 -05.........................80
8.......Audi R8 4,2 FSI -08..................................80
7.......Porsche 997 Carrera S Cabriolet -05.............81
6.......Porsche 997 Carrera S -08.........................81
5.......Porsche 997 GT2 -08................................81,5
4.......Porsche 997 GT3 RS -08............................82
3.......Porsche 997 Carrera 4S -08........................82
2.......Porsche 996 GT2 -04................................82
1.......Citroën Xantia Activa V6 -99......................85km/h

http://www.teknikensvarld.se/algtest-snabbaste-...

Det är ju en grym bildrool. Men jag har mycket att göra nu. Ingen tid för fler prylar. Dessutom får jag absolut inte ställa någon mer bil i Ljungby (går ju dock alltid att parkera bilar i antingen ett bostadskvarter i Göteborg eller i centrala Ljungby, även stugan i Varberg är ett alternativ, men det är ju inga bra ställen tycker jag, framför allt inte om det är lite att göra på bilen (vilket det väl gissningsvis är).

Citat:
Om du är i Götet så får komma och hälsa på

Du bor ju också i Göteborg. Skillnaden är ju att DU letar efter en bil. En Xantia Activa är väl inte fy skam (se tabell ovanwink) Förvisso har denna inte en jättestor motor (2,0 på 132hk). Men det är den motor som är mest "lagom" tycker jag. Det är den "nya" 2,0 med 16V. 1,8 motorn är kanske något svag, 2,0 TCT (2,0 med turbo) har bara 8V, och Xantia med V6 motorn är trång i motorutrymmet. Antar att det på Xantia V6 är ungefär samma servicekostnader som på XM V6, alltså nästan 12000 kr för kamremsbyte, samt nästan 12000kr för avgassystemsbyte. Utan att ha kört eller åkt i någon av dem så håller jag 2,0 16V som nr1smile.

Ring Kay, ring!!!laugh

Det är inga bekymmer eller kostnader med hydraulik på en Citroën Xantia Activa (notangry). Kan vara rekomenderat att bara köra med dem på sommarhalvåretwink.

Ring Kay grin

   
 
2010-05-03, 16:26#27 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
jo den stod nog på samma ställe i en vecka ungefär tounge så nog hade den varit avstängd alltid.

   
 
2010-05-03, 17:05#28 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Citat:
jo den stod nog på samma ställe i en vecka ungefär så nog hade den varit avstängd alltid.


Ahhlaugh, jag började fundera på om det ens var en Citroën du hade settgrin
Han jag var och köpte BXen av hade nog 3st BX break (de är nu på skrotensad). De såg ganske OK ut, och en av dem trodde han skulle vara väldigt bra och den såg fin ut. Men det var bara ett litet fel. Det var en 19 TRI (bensin motor på ca 125hk) men den tidigare ägaren hade kommit på att det blir ju billigare att köra med en dieselsmile, så han bytte motor till en dieselmotorbigeyes. När sedan besiktningen nalkades insåg han att det inte var så jättesmart gjort och bilen såldes billigt.

Jag tror att nästan alla bilarna som stog där var bilar de köpt billigt/fått gratis av ägare som gett upp. Bl.a var där en XM V6 som skulle ha varit påkostad ca 50000kr av tidigare ägaren. Strax efter rök kamremmen och då gav han upp...

På min var väl det stora problemet att den inte startade. När de hämtade den så skulle han jag köpte bilen av backa biltrailern så att det gick att vinscha upp bilen. Medan han gjorde det upptäckte hans kompis att bränsleslangen läckte och innan biltrailern var i position var BXen igånglaugh.

_____________________________________________

Nä nu har Activan varit inne ett tag. Det är säkert något fel på den, alltså inget för migwink. Framåt helgen (har den köförbud) kan man kanske få den billigtgrin.

   
 
2010-05-03, 17:23#29 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
Okej . Riktigt kap du gjort må jag säga smile

Surt för den med v6'an. Men rök ventilerna och det också då? Eller var det bara remmen? För om det bara var remmen så var han rätt dum laugh
   
 
2010-05-03, 17:52#30 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Vet inte hur mycket som skadades på XMen. Nu har den ny kamrem och den startade och lät bra när jag var där. Den har inte blivit skrotad, men jag tror inte den är såld heller.

Citat:
Riktigt kap du gjort må jag säga smile

Det finns ju endel att göra och en fungerande BX är ju inte dyr. Vi får se om den kommer i trafik igen och vad "slutpriset" blir. Förhoppningsvis kommer man ju lära sig endel nyttigt medans man håller på med densmile.

Det där ägarbytet brukar väl inte ta så lång tid eller? Även om det nu är vår och många ägarbytan samt påsk borde jag väl ha fått ett papper nu från transportstyrelsen. Det har ju gått en månad sedan jag köpte bilen. Får ta och skicka ett mail till säljaren i morgon känner jag.

   
 
2010-06-01, 15:24#31 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Fick ett PM från säljaren idag. Han ska skicka in ägarbytespappret snarastsmile.
Det negativa är väl att pappret skickas till GBG och jag har numera sommarlov och befinner mig i Ljungby, men jag kan ju se via transportstyrelsen när det blivit ett nytt ägarbytesmile

Jag har börjat pilla på 505, ska försöka få den sjöduglig först. Grundpinnarna ska jag nog greja med redan i morgon. + massa annat som borde göras, sedan blir det BX.

När jag köpte BXen var väl pappa inte så mycket emot den, men han var rädd att det snart skulle stå ytterligare en (skr#t)bil på uppfarten. Och han fick rätt, min lillebror har nu köpt en Volvo 142 (för 6500kr). Den ser ganska fin ut på ca 10 meter håll, sedan ser man att all rost bara är överlackerad. Massvis med rost under. Men motor och koppling ska kännas bra, fast att motorn kokar lite då och då. Kylaren är för lite. Elen krånglar, motorn läcker olja, obesiktigad.

M.a.o. är det just nu lite svårt att hitta några verktygangryangry

Nä, nu ska jag ut i trädgårdensmile
   
 
2010-06-01, 21:49#32 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
haha, jag bara älskar din lillebror laughlaugh varför betala så mycket för en skrothög? typ kolla på den på ca 5-10meters håll och säga "aah, den ser bra ut".. Rädd för att få smuts på fingrarna? tounge

Hur har det gått med bx'en då? smile
   
 
2010-06-02, 08:18#33 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
När han tittar på en bil så vill han köpa den oavsett hur bra eller dålig den är. Brukar vara mamma och pappa som får stoppa honom, men nu var pappa så trött på att köra runt och leta bil åt honom.
Tanken var att min lillebror skulle ta in den till skolan (går fordonsprogrammet) och att någon där skulle hjälpa till med svetsningen (varför har de själva inte fått lära sig svetsa??). Men nu har han ägt bilen ca 2 veckor och den står fortfarande på garageuppfarten (så att man inte kan få ut V70in från garagetangry) och nästa vecka tar han studenten.bigeyes

Kollade lite på priserna på 142 på blocket och de är lite smådyra, så priset var kanske inte helt fel igentligen, men visst för de pengarna kunde han ju fått 13st Citroën BXlaugh.

Han brukar inte vara rädd för att smutsa ned sig, tvärt om brukar han vara väldigt duktig på det.

Har inte gjort något på BX. En garagedomkraft har köpts in. Ska ta den och se om jag får liv i hydrauliken fram, bak rör den sig, men fram är den uppallad och inget händer när jag drar i nivåregleringen. Men jag vet inte riktigt hur mycket som ska hända heller...
Får kanske ställa en fråga C-akuten om jag kör fastsmile. Men först har jag tänkt att jag ska rengöra hydraulolje-filtretsmile.

Men idag ska jag ut med grundpinnar, sedan vill jag ha 505 klarwink
   
 
2010-06-02, 09:48#34 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
Jomen ifall dom är dyra , varför köpa en sån dyr bil ifall man är student ? tounge Och helt ärligt så tror jag inte den kommer komma till skolan innan han tar studenten happy

Han kanske skulle kollat på någon annan bil som sagt? Någon som är lite billigare som man kan få i fint skick för mindre peng.

Hoppas du löser hydrauliken på citroënen. Men då undrar jag en sak, hade renault också någon form av hydraulik på sina renault 19 modeller? Tänkte ifall du vet ifall dom har det, annars så är det bara åka ut och börja undersöka saken laugh

   
 
2010-06-03, 10:44#35 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Det får inte vara en "vanlig" bil. Han har kikat mest efter gamla amerikanare, typ AMC Pacersad. Men pengar har han ju inte...
Jag tyckte att Renault Safrane med Volvo-motorn var perfekt för honom, men bilen får tydligen inte vara fransk och inte asiatisk.

Nej nu ser det inte ut som att den ska dit. Istället har han tänkt ta den till en kompis pappas verkstad och ska försöka svetsa där. Undrar vem som tar sig till besiktningen förstconfused

Citroën = hydraulik
Övriga = någon märklig spiral-grejsimojs alternativt några platt-järn, är "omöjliga" att renovera.

Har svårt att tro att renault har haft hydraulik på någon modell (TB är ju renaultist, han vet kanskeconfused). Hur som helst så sammarbetar inte Renault och Citroën med varandra. Citroën "sammarbetar" med bl.a. Peugeot. BX delar teknik med Peugeot 405, men 405an har ingen "riktig" fjädring. Idag är det inte många av de Peugeot-bilar som säljs med chevroner i grillen som har hydraulisk fjädringsad.

I förgår kom knotten, igår var det mycket mygg ute på kvällenangry. Nu ska jag ut och fortsätta med vaxningen av 505. Den blir så finsmile

Har du en 19 Strandconfused

Edit: http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru...



- Inlägget ändrat 2010-06-03, 13:53 av Sven 1
   
 
2010-06-03, 18:46#36 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
okej, det var ju skit angry nee min flickvän har en sådan som bara står pga att bakänden är nersjunken. Dom körde en sväng och sen small det bara till, då stannade dom och kollade och inget såg konstigt ut. Sedan så ställde dom bilen i garaget sedan nästa gång så var bakvagnen nersjunken wink Det är ju vanligt att något i bakvagnen havererar och den åker ner, men då åker den ner direkt, denna sjönk ju sakta ner. Men men. Får felsöka sad

Släng upp lite bilder på 505'an nu då när du inte håller på med din bx happy
   
 
2010-06-03, 22:20#37 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Låter märkligt. Detta känns också underligt: http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&s...

Men om det är hydraulisk fjädring så skulle det varit en stor grön pöl i garaget.

Kolla under bilen, spännandesmile.

Kan försöka vara lite bättre på att lägga in bilder i tråden jag länkade till i föregående inläggsmile
   
 
2010-06-03, 22:26#38 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
där ser man smile aldrig varit inne på båt-avdelningen tror jag blushing

får kolla om jag hittar något bland all rost . Den har nog knappt gått 10 000 iallafall, hennes farfar som ägt den ett bra tag tills hon fick ärva den.
   
 
2010-06-03, 22:51#39 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Webcar är stortlaugh.

En 19 blir väl bra som vinterbilsmile. Tror det kan vara en ganska OK bil, "lagom" stor, lite lik BX, så länge det inte är sedan-versionen vill säga. Och den är fransklove

   
 
2010-06-03, 23:13#40 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
Haha, joo det är ju det laugh jag borde ju veta det iförsig tounge

Vinterbil? wink Ne du sven, nu är du ute och seglar , har kommit fram till vad det blir för något. Men nu ska vi inte kladda ner din tråd med mina projekt happy

Men nu blir det bingen. studentfirande imorgon , ställa klockan på halv 7 , seegt sad
   
 
2010-06-09, 23:25#41 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Jippi. Nu ser jag att antalet ägare på bilen har ändrats från 4 till 5smile. Antagligen ligger det snart ett papper i GBG (men jag är ju numera i Ljungby)wink.

Idag gick min lillebror ut från skolan (i regnetgrin). Så nu är det snart ur världen (varför ska jag klippa gräs, slipa och måla om ett av uteborden, städa, rensa ogräs, tvätta tak, rensa mossa från tak, byta bräder på staketet, o.s.v. ?? när kostymnissen bara skapar problem???)smile.
På Lördag blir det kalas/studentfirande/bla,bla i stugan (farmors fel).
Sedan ska 505 och BX bli klar, MEN just det ja, nästa vecka börjar jag jobbalaugh.

Nej 142 togs aldrig till skolanangry.

En BX kan se sportig ut:
http://i161.photobucket.com/albums/t234/The_Dag... happy

För att hålla koll på vad som skrivs på webcar brukar jag klicka på "Forumstart" nedansmile.
   
 
2010-06-23, 23:33#42 
findus_90
Moderator




Medlem sedan:
Sep 28, 2006
Haha, sedär. Gör den fin! love

// Findus
   
 
2010-07-21, 22:56#43 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Får be om ursäkt för att jag varit här så lite på senare tid, men när det är fint väder får man passa på att vara utewink.

Hittar inte mojängen som behövs för att få bilderna från kameran till datornsad, men förhoppningsvis kommer lite bilder och text senare (mojängen ligger kanske i GBG).

Var ute en liten runda idag...

Positivt för tillfället är att:
Den just för tillfället inte läcker LHMsmile.
Avgassystemet är på platshappy.

Negativt:
Det gnisslar ganska mycket när den är igångsad.
Lite elfel.
Motorn varvar "lite" mycket när den fått upp temperaturensad.

Det som gnisslade trodde jag berodde på att generatorremmen var lite väl slak, men det gnisslar även efter sträckning. Kanske är det ett lager i generatorn som är lite dåligt. Får väl ta bort generatorremmen igen och se så att det värkligen är där felet är. Generatorn är lätt att komma åt, men verkar jättesvår att få dänsad.
Men ibland får jag känslan av att det är flera olika (o)ljud från bilen...

Oftast är temp-mätaren i bilen död, men ibland hoppar den plötsligt till (och börjar lysa) och lägger sig rätt, en kort stund. När bilen är varm visar temp-mätaren runt mitten, när mätaren fungerar vill sägawink.
Tutan lät mindre än tutan på en Puch Maxi på tomgång, så jag bytte ut tutorna till ett par exakt likadana (franskacool) fast i mycket bättre skick (tog dem från escorten), men det blev inte bättresad.

Men nummer ett att försöka fixa nu är tomgången. Den ligger bra när motorn är kall (under 1000rpm) men ökar successivt desto varmare motorn blir. Idag låg den på drygt 2500rpm när motorn kommit upp i medeltemperatur.

Någon som har något bra tipps på hur jag ska få ned tomgångsvarvet när motorn börjar få upp temperaturenconfused Läste något om att en lossad vakuumslang alternativt en trasig temp-givare kan vara boven. Några tips? En slang som jag sedan tidigare visste satt lite dåligt har jag fäst ordentligt, men utan resultat.

Är lite trött/arg på min "bil" just nuangry

Edit: Handbromsen tar troligtvis mest (eller bara) på höger fram, samt jag är osäker på om bakbromsarna tar något över huvud taget..., men fram nitar den lättsmile


- Inlägget ändrat 2010-07-21, 23:02 av Sven 1
   
 
2010-07-22, 10:37#44 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
Då får du väl åka till göteborg då och hämta kabeln, du kan ju passa på att titta på några gothia matcher happy

Tempmätaren låter som om det är glapp i? wink Min var också kass så jag böt bara mätarhus för orkade inte fixa den själv.

Och jag tror inte handbromsen tar något ifram? Eller gör din det? bigeyes

Bättre sent än aldrig med updates vet du sven tounge
   
 
2010-07-22, 12:48#45 
turbodiz
Moderator




Medlem sedan:
May 20, 2006
Citat:
Tutan lät mindre än tutan på en Puch Maxi på tomgång, så jag bytte ut tutorna till ett par exakt likadana (franskacool) fast i mycket bättre skick (tog dem från escorten), men det blev inte bättresad.

Et dårlig jordpunkt er sannsynligvis årsaken, ellers får du koble inn et ekstra rele.

Citat:
Någon som har något bra tipps på hur jag ska få ned tomgångsvarvet när motorn börjar få upp temperaturen?

Ja!tounge

Hehehe, men jo, trasige vakumslanger er ofte årsak, men sjekk også ut vakumregulatoren på fordeleren.. er den død får du ofte slike symptomer.
   
 
2010-07-23, 00:09#46 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Göteborg är jag så lite som möjligt i, jag tycker inte om Göteborg. Jag tycker inte om städer över huvud taget.
Kanske ligger den någonstans i mitt rum, det är väldigt stökigt nu. Jag har tanken att när det regnar kan jag passa på att städa lite, men det har inte regnat här på längeblushing.

Ja elen löser sig nog, det är de andra 2-3 negativa punkterna jag tycker mindre mycket om. Det ska sitta en jordpunkt vid ett av de främre hjulhusen. Den ska ha lätt för att börja oxidera, får börja med att kika efter den.

På Citroën brukar handbromsen ta på framhjulen, även Saab (bl.a. 900) har ibland handbromsen på de främre hjulen.
Men bak är ju vanligast.

Får kika lite mer på slangarna, fick ingen tid för BX idag.
Hur kontrollerar jag vakuumregulatorn? Googlade lite och hamnade på något traktor-forum. Om jag förstod rätt så ska jag plocka bort den oranga kåpan (fördelaren) och sedan se ett membran, som antingen är helt eller sönder. Har aldrig pillat med den så jag har inte riktigt koll på hur det ser ut, men det ger sig kanske.

   
 
2010-07-23, 01:22#47 
turbodiz
Moderator




Medlem sedan:
May 20, 2006
En "klokke" som sitter på siden av fordeleren. Den har til oppgave å høyne fortenningen etter vakumnivået. Du kan jo ta av fordelerlokket før du suger på slangen som går inn på vakumklokken...da skal hele tennplaten vri seg.
   
 
2010-07-23, 22:40#48 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Tack turbo. Jag hittade en liten "klokke" vid fördelaren. Från den gick en tunn slang som gick inn strax efter luftfiltret, men den var svår att komma åt för att suga, så jag började känna på slangarna istället och upptäckte då att ett plastlock i vilken 2 slangar är fästa satt lite löst. I själva behållardelen kom en slang från sidan och en underifrån.
Lite kladdigt var det i den och förstod inte riktigt vad den var till. Pappa kom förbi och misstänkte att det var i den man fyllde på motorolja. Jag tyckte det lät märkligt, ty behållaren sitter på vänster sida i motorrummet, slangen i botten av behållaren går till den högra sidan av motorn och sedan tillbaka mot den vänstra sidan och sedan eventuellt in i motorn (svårt att se). "Men vart ska man annars fylla på olja?" undrade pappa och det var ju en bra fråga, hmm.
Tittade i instruktionsboken och visst är det i den behållaren som oljan ska fyllas på, men den är i instruktionsboken inte placerad på samma ställe som under min motorhuv.

Inne i behållaren satt en "plasttratt" lite på sniskan som jag tog bort och bakom den var det på väggarna ett lager mörk "gegga" (gammal olja). Gjorde rent där, men tror inte att det var så mycket att det kan ha lett till mitt problem.

Tittade lite vid änden av gaswiren (placerad bredvid oljepåfyllningsbehållaren). Det ser lite små skumt ut tycker jag. Och när motorn är varm kan man trycka tillbaka wiren (ytterst lite) och få ned varvet. Men nu när motorn var kall kändes det som att den inte gick att dra tillbaka något alls. Startade motorn och det gick inte sänka varvet till under normal tomgång, jag misstänker att något är fel där.
Märkte att när jag duttade på gasen kom gnisslet, tittade då på hydraulikpumpens remskiva och såg då att när jag hastigt rörde gasen så hann inte den snurra med riktigt. Lite stearinljus på remmen eller rättare sagt en mindre torr rem skulle behövaswink.

Tröttnade på att stå under huven och passade på att kika hur det ser ut bakom vänster bakhjul. Nu står nämligen bilen ute på gatan ( = fast underlag, = lättare att hissa upp bilen med domkraft). Har aldrig tidigare haft bort något av bakhjulen och underifrån bilen sett ser man inget av bromsar och dylikt på grund av att någon tidigare ägare (tror i alla fall inte att det är original) har satt aluminiumplåtar för att skydda skivorna från smuts.
Hur som helst, bromsoket såg fint ut, mycket belägg kvar, skivan är lite rostig men det är ju inget annat att vänta på en bil som stått 6 år. Bromsen tog när jag satte fingrarna mot bromspedalensmile.

MEN i framkant av hjulhuset är det en oljefläck. Jag har ingen annan förklaring än att ett hydraulikrör har något litet rosthål. Och att byta ett hydraulrör ska inte vara så jätte kul, samt att förståsigpåarna anser att har ett rör gått sönder ska man byta alla där bak.

Ska kika på det igen senare, jag kunde inte se var i från det läcker. Men att börja byta rör är jag inte så jätte sugen på idag i alla fall.
   
 
Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Projektforum
projekt: Citroën Bx 19 TRI -87 1 [2]

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Projektforum)

« Tillbaks till föregående sida


Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (1):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  
 

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Projektforum