Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser
» Köpa bil guide

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

  Insplanet - Jämför bilförsäkring

  Bilförsäkring


 

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Öppet bilforum
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Flytta en avställd bil (biltrailer?)
 
2010-04-05, 13:06#1 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Godagens på ersmile

Nu funderar jag på att ta en bil från Varberg till Ljungby (ca 12 mil). Bilen är ej besiktigad, ej skattad, ej försäkrad, men avställd sedan några år tillbakatounge

Jag hade tänkt ta den på en trailer, men jag har bara B-körkort så det bli lite på gränsen med vikterna (dragbilens tjänstevikt måste vara högre än släpets totalvikt. Samtidigt får jag ju inte lasta på mer på släpet än dess maxlast)

Min dragbil har:
Tjänstevikt: 1530kg
Totalvikt: 1970kg

Min last har:
Tjänstevikt: 1110kg
Totalvikt: 1460

Bilen som jag funderar på att flytta borde jag ju kunna räkna bort vikten för lite bensin (ca 60l?), förare (70kg), batteri (ca 15kg), reservhjul (ca 15kg?). Då är jag nere på ca (1110-60-70-15-15) 950kgsmile

Är det något mer tungt som är lätt att plocka bort?

Har jag tänkt rätt?

Har tittat lite efter hyrsläp. Det som jag tycker passar bäst (en totalvikt på max 1530kg och med så hög maxlast som möjligt) är denna: http://www.okq8.se/privat/pastationen/hyrbilar/...

Har ni några andra släpvagnsförslag eller andra idéer om hur jag smidigast flyttar bilen är de välkomnasmile
(att bogsera en avställd bil är olagligtwink)


- Inlägget ändrat 2010-04-05, 13:08 av Sven 1
   
 
2010-04-05, 14:43#2 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Det finns ju bättre släp. Det här t.ex: http://www.blocket.se/varmland/Biltransportslap...
Men finns det något liknande att hyra i trakterna kring Varberg eller Ljungby?

Shell brukar väl inte ha någon biltrailer, eller?

Vad ska man tänka på när man lastar en bil på ett släp? Var ska spännbanden placeras?


- Inlägget ändrat 2010-04-05, 14:55 av Sven 1
   
 
2010-04-05, 16:10#3 
str4nd__
Moderator


Medlem sedan:
Apr 11, 2006
vet ju inte riktigt vad det är för bil du ska ha upp på släpet. Men stolar brukar vara relativt lätta att ta bort. Mina väger "massa" iallafall så räkna med kanske 10-15kg/stol. Baksätet väger kanske inte lika mycket men lite.


- Inlägget ändrat 2010-04-05, 16:10 av str4nd__
   
 
2010-04-05, 16:32#4 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Det borde ju inte vara så svårt att ta bort. I alla fall passagerarstolen borde man ju försöka ta bort, förarstolen kan ju vara bra att ha om jag ska köra bilen på och av släpet. Och jag vill ju inte skruva på för mycket prylar medan jag hyr släpet, men är det smidigt att plocka i och ur så...

Sista delen av avgassystemet kan jag plocka bort också, det ligger nämligen i bagaget, men det väger inte så mycket.

950-15=935
Nu borde väl vikten vara lugnt?

   
 
2010-04-05, 16:39#5 
turbodiz
Moderator


Medlem sedan:
May 20, 2006
Spenn fast på ofjædrad vitk du, dvs akslinger eller hjul.
Så får bilen stå å gynge fritt på planet. Hvis ikke tar du lett ihjæl stroppene dine smile
Vekten ellers skal jeg ikke uttale meg om, sørg bare for å få nok vekt over dragkulan ellers blir slepet et sant helvete å kjøredevil noe man ofte ikke merker før man kommer opp i litt fart... og tror du det går bra å bremse da eller? NOPE. Så altså.. så langt fram som overhodet mulig med bilen oppå planet blir som oftest bra.
Bon voyage med citronen du sikkert skal flyttewink

OG fyller du hjulene med helium så sparer du noen kilo der også tounge


- Inlägget ändrat 2010-04-05, 16:44 av turbodiz
   
 
2010-04-05, 17:15#6 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Citat:
Spenn fast på ofjædrad vitk du, dvs akslinger eller hjul.
Så får bilen stå å gynge fritt på planet. Hvis ikke tar du lett ihjæl stroppene dine


Precis vad jag tänkte. Är det i golv-gallret spännbanden ska fästat, så som denna bild:
http://www.fotoalbumet.se/bilder/1351-201004051...

Sen får man såklart också sätta dit de där stoppklossarna.

Citat:
Vekten ellers skal jeg ikke uttale meg om, sørg bare for å få nok vekt over dragkulan ellers blir slepet et sant helvete å kjøre noe man ofte ikke merker før man kommer opp i litt fart... og tror du det går bra å bremse da eller? NOPE. Så altså.. så langt fram som overhodet mulig med bilen oppå planet blir som oftest bra.


Min dragbil är ganska hängig där bak och jag vill ju inte att det ska se jättetungt utwink Men såklart är det bättre med ett par kilo för mycket än för lite. Om släpet istället lyfter bilen ska man visst få en spännande resasmile
Max kultryck i vertikal-led tror jag brukar vara runt 75kg.
Citat:

OG fyller du hjulene med helium så sparer du noen kilo der også tounge


Om jag besöker en marknad innan så skulle jag ju sedan kunna fylla hela bilen med ballongerlaugh.
   
 
2010-04-05, 17:35#7 
turbodiz
Moderator


Medlem sedan:
May 20, 2006
Fin ritninghappy, japp, og stropp så du får spennet mot stoppklossene,framover, men det føles igrunnen litt unødvendig å formane just DEG om det da.. smile
Det er vel ikke en løk du har øverst oppi ryggraden eller?grin


- Inlägget ändrat 2010-04-05, 17:36 av turbodiz
   
 
2010-04-05, 17:59#8 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Inget är onödigt att informera om, jag har aldrig tidigare varit med och tagit en bil på trailer.

Citat:
Det er vel ikke en løk du har øverst oppi ryggraden eller?

Ibland undrar jag...

Googlade efter lite bilder, så här verkar folk binda banden:
http://www.aluminiumsvetsarn.se/P9130318.JPG-fo...

Det är nog smart. Min last har ju inte så breda däck...


- Inlägget ändrat 2010-04-05, 18:00 av Sven 1
   
 
2010-04-05, 20:27#9 
turbodiz
Moderator


Medlem sedan:
May 20, 2006
Du kan benytte alle festepunkt du vil bare det er ufjædrad.. og pass også på at båndene ikke ligger iver skarpe kanterr som kan kutte... ja du forstår
Alt man skal flytte i en skspbil eller på et slep har en tendens til å ville flytte seg framover. Det hører til sjeldenhetene at noe annet skjer.
Tror nok du har god hånd om det der prosjektet ditt, det er jo ikke akkurat astrofysikk og man ser jo litt hvordan man skal gå fram når man har det hele framom seg.
Men kolla (sjekk opp) strammingen på band osv etter en kilometers kjøring, er de stramme da så kan du jo stoppe en gang halvveis og sjekke også. Men har de slakket opp seg etter den første km må du gjenta prosessen til det blir ok.
Det der går bra.
Kjør som folk, og ha i bakhodet at du kan behøve så mye som den dobbelte avstand for å bremse.
Derfor, hold gooood avstand til biler foran. (Men du skal jo kjøre i 60 - 70 så du får vel alle biler BAK deg smile
   
 
2010-04-05, 21:13#10 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Citat:
Du kan benytte alle festepunkt du vil bare det er ufjædrad.. og pass også på at båndene ikke ligger iver skarpe kanterr som kan kutte... ja du forstår

Jasmile

Citat:
Alt man skal flytte i en skspbil eller på et slep har en tendens til å ville flytte seg framover. Det hører til sjeldenhetene at noe annet skjer.

Min dragbil är ju väldigt trött även utan släp så om lasten skulle börja förflytta sig bakåt skulle nog min haka hamna i höjd med markengrin
Citat:

Men kolla (sjekk opp) strammingen på band osv etter en kilometers kjøring, er de stramme da så kan du jo stoppe en gang halvveis og sjekke også. Men har de slakket opp seg etter den første km må du gjenta prosessen til det blir ok.

Ja det är viktigt. Vad förvånad man har blivit när man har stannat för att känna på surrningen som man tycker sig utfört så exemplariskt och märker att lasten har ändrat position, vilket gjort att remmar hängt helt löst.

Citat:
Kjør som folk, og ha i bakhodet at du kan behøve så mye som den dobbelte avstand for å bremse.
Derfor, hold gooood avstand til biler foran. (Men du skal jo kjøre i 60 - 70 så du får vel alle biler BAK deg


Jag får väl försöka hålla 80km/h. Vägarna jag funderar på att köra är 5,5 mil 120-väg (motorväg E6), 5,5 mil stor fin 90-väg (25 ), sedan blir det 1 mil 70-väg. Simlångsdalen kan bli en trevlig backe, där brukar långtradarna krypa. Är man smart växlar man ned innan backen, annars kan det nog bli lite jobbigt.

Jadå planera körningen så den blir mjuuuk tycker jag inte borde bli några problem, det är jag van vid (brukar ibland ha landsköldpaddor i bilen och för att inte de ska glida runt i sina lådor får man köra försiktigt). Jag kör nog också betydligt mjukare än vanligt folk tillvardags, "pensionärsaktig körning"blushing.

Jag ska upp igen och kika på bilen så får jag bestämma vart jag ska köra den. Det ska nog gå brasmile Jag hoppas på körning runt veckoslutetsmile.

Tack ska ni hasmile


- Inlägget ändrat 2010-04-05, 21:15 av Sven 1
   
 
2010-04-05, 22:08#11 
turbodiz
Moderator


Medlem sedan:
May 20, 2006
Her i landet kan vi få kjøpe noe som heter "Dagsprøvekjennemerker"
Koster 225 Kr i døgnet, men trafikkforsikringen er da inkludert. Og fordonet skal være i god stand, det er man ansvarlig for.
Men altså... et bra alternativ til slep er det jo å få kjørt bilen på egne hjul.
Merkelig at dere ikke har sånt i S, deres myndigheter er jo mer billiberale enn de norske.confused

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Pr...


- Inlägget ändrat 2010-04-05, 22:39 av turbodiz
   
 
2010-04-05, 22:33#12 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Tänk om man hade haft något sådant i Sverige. Det hade inte varit dumt.

Enda sättet att köra bilen skulle vara att boka en besiktning i Ljungby. Om man betalar skatt och försäkring på bilen får den nämligen köras raka vägen till bilprovningen, dock tror jag inte man måste boka tid hos den närmaste besiktningsstationenbigeyes, mycket märkligt.

Citeringar från: http://www.stcs.nu/forum/viewtopic.php?f=18&t=8...
Citat:

I BMW-forumet för några år sedan fanns följande inlägg:

"Du får köra en obesiktad till till bilprovningen, men du får bara köra kortaste vägen till bilprovningen (inga avstickare från färdvägen eller stopp). Det behöver inte vara den närmaste bilprovningen heller, utan du kan välja en bilprovning i vilken del av Sverige som helst bara du inte gör några "utflykter" på vägen dit.

Jag använde mig av det knepet för att hämta hem en bil jag köpt, som stod 45 mil härifrån. (Bokade en besiktning på en bilprovning 5 mil söder ut från där jag bor, åkte 45 mil norrut och hämtade bilen, när jag passerade hemmet så stannade jag helt enkelt och ringde och avbokade besiktningstiden). Kontrollerade allt innan med Polis, vägverket, försäkringsbolaget och bilprovningen. Alla var överens om att bara bilen var trafikförsäkrad så fick jag köra den närmaste vägen till valfri bilprovning i hela Sverige...

..bilen måste dock vara trafikförsäkrad och för att göra det så måste du ju "ställa på" bilen under den tid du kör till bilprovningen........ "


Citat:
Har en kompis som blev stoppad med obesiktigad bil i Ljungby... Han var på väg till bilprovningen i Malmö... Polisen tyckte det var heeelt sjukt då killen i fråga kommer från Luleå. Han mena på att det är så långa köer till bilprovningen... Polis ringde SBP och kollade att han var bokad sen fick han vackert åka vidare utan problem, se bara till att ha trafik på bilen så är det 100% grönt..


Men bilen i fråga vill jag inte köra hem i det skick som den är nu...wink
   
 
2010-04-12, 23:01#13 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Nu blev det så där långt igenblushing.

I tisdags skulle jag upp till GBG så jag körde och kollade till min bil som jag ställt på en parkeringsplats utanför en skola (tomt nu under påskenhappy), den såg lite ensam ut men ok. Baken hade sjunkit ned, men fören var ganska högt upp, men när jag öppnade dörren så sjönk även fören ned en bit.

Jag körde om OKQ8 macken i Himle (varberg) som jag hade tänkt hyra släp hos senare, men de hade inga biltrailers alls...

På fredagen skulle jag hem till Ljungby igen och körde då genom Varberg. Vid Lassabacka kollade jag på Shell, där fanns inga biltrailers, och på Statoil fanns ett 1300-släp och ett 2000-släpsad. Jag körde då ut till Håsten och där (på statoil) stod en biltrailer med totalvikten 1500kg och maxlast 990kgsmile.

Körde då till mina föräldrars sommarstuga som är i Apelviken (södra/söder om Varberg) och plockade ut sköldpaddorna och körde sedan ut till bilen.
Där såg jag att det bildats en pöl LHM under bilensad, men jag hade varit på Biltema och köpt ett par lite för säkerhets skull.

Tog sedan fram batteriet jag "lånat" från min lillebrors kvaddade escort och som jag haft i alla fall några timmar på laddning. Svart till minus och svart till ??? hmm, varför är båda kablarna svarta? Den ena kabeln hade ett lock för batteripolen på sig och den var svart, jag gissade därför att detta var minuskabeln, men för säkerhets skull gick jag till personen jag köpt bilen av frågade. Jadå minus framåtsmile.
Men jag tyckte det passade väldigt dåligt och plötsligt såg jag ett litet litet + tecken på kabelklämman jag trodde var minus. Jag gick tillbaka till den säljaren och kollade på en likadan bil som min och där var + framåt. Jag frågade då honom igen och javisst ja + är ju framåt, minus bakåt, sa jag tvärt om?
Jag frågade honom om han inte hade någon instruktionsbok till bilen, ty en sådan kan nog jag behöva. Han gick in i huset och letade fram både instruktionsboken och serviceboken till bilenapplause.

Sedan gick jag tillbaka till min bil och försökte starta njeewnje sa startmotorn, ingen vidare laddning i det batterietsad. Men jag hade tagit med ett tillsmile, som visade sig vara helt sten döttangry.

I min dragbil hittade jag sedan ett tomt paket vilket skulle ha innehållit startkablar, men efter lite ytterligare letande hittade jag startkablarna i en annan kartong, och med hjälp av dem startade min bilsmile. Och med en liter ny LHM reste den sig en bitsmile.

Därefter plockade jag ur lite onödig vikt så som reservhjulet (+ ett extra hjul), hatthyllan, avgasrör och främre kofångaren. Eftersom släpet jag tänkt hyra hade så bra maxlast beslutade jag mig för att låta stolar och batteriet sitta kvar. Här är en bild på min dragbil med lite prylar (varför känns det som att när jag är ute och kör ser bagaget alltid ut så här? Hur klarar sig folk med sedanbilar?):



Luktar lite försiktigt på sin nya kompishappy:



Sedan körde jag och lastade ur sakerna i stugan och lastade in sköldpaddorna istället, hyrde släpet och körde tillbaka till min bil. Men plötsligt var ganska många bilar på parkeringsplatsen som tidigare varit helt ödebigeyes. Tydligen skulle det spelas en innerbandy matchangry. Som tur var hade ingen ännu parkerat närmast min bil utan jag kom åt med startkablarna, märkte att det kom fler bilar så jag lade ut några lådor på de närmaste p-platserna så att jag skulle ha plats att lasta på bilen. Sedan startade jag bilen flyttade den så jag kunde köra fram dragbilen så att det bakom den fanns plats för lastning.

Jag tyckte ju att det var bra att bilen stått så ensamt så att jag som aldrig kört biltrailer tidigare skulle kunna lasta ifred och utan folk som glor. Men nu var det väl ingen där som missade det eftersom jag hade ljuddämparen på annan ort...

Men lastningen gick bra. Här är bilen uppe på släpet och surrad:



Lite små trångt bakåt:



Men hur ska jag ta mig utbigeyesconfused:



Blir nog lite småtrångt att svänga runt åt höger, men fick då syn på fotbollsplanen som var framför. Dit körde jag, vände och började resan hemmåt:



Ställa in backspegeln:



Kände på remmarna efter ca 1,5km (precis innan jag svängde på motorvägen), allt kändes bra, drog ett klick på ett spännband. Kollade sedan allt igen på en rastplats efter några mil på motorvägen allt kändes kalassmile.

Resan gick, citerar nu Jeremy när han testat Citroen C6 i Top Gear Citat:
unbelievable smooth
. Lite trafik, men många lastbilar på E6 att ligga efter, inte en enda polis i sikte och mjuk det var körningen sannerligenhappy. Backspeglarna användes flitigt, släpet är ordentligt brett, men jag var inte i en enda trottoarkanthappy.

Lastade av bilen hemma, slängde i mig en färdigrätt snabbt som blixten och körde sedan tillbaka kärran till Varberg.

Hyrde kärran för 0-6 timmar för 435kr (ink. stoppklossar och 4 spännband), för mig tog detta ca 5,5 timmar.
Bränsleförbrukningen på dragbilen (v70 2,0 -98) var jag rädd skulle bli äckligt hög. När jag vinschade upp min bil på släpet hade jag haft den i högsta fjädringsläget och sedan stängt av den. Därefter satte jag fjädringen i normal-läget, men den vill tydligen inte sjunka ned när bilen är avstängd. Och att starta den igen tyckte jag var för komlicerat. Det blev alltså onödigt högt luftmotstånd och onödigt stum last på kärran.
På vägen tillbaka till Varberg körde jag kanske ganska snabbtblushing.
Förbrukningen när mina föräldrar haft bilen och kört fram och tillbaka till jobbet (1,3mil enkel resa) + att jag kört till GBG och därifrån sedan till varberg blev (67,2liter/65mil): 1,03l/mil.
Jag med biltrailer, med bil till Ljungby och tomt tillbaka blev: (28,18liter/26,76mil): 1,05l/milbigeyessmilehappy
Den är märklig den där bilen, den drar alltid ca 1l/mil.
Simlångsdalen (uppförsbacke med lutningen 10%) klarde den på 3.ansmile.

Men det var ju inte om det bilen det skulle handla, om någon lyckas klura ut vad det är för bil (gissa-bilen trådenwink) så får jag väl försöka göra något projekt. Vad det slutar vet jag dock ej ännu...

Jaja summa summarum: allt gick bra tycker jag. Man får passa på medan föräldrar och småbröder är bortresta (de var iväg en dryg vecka och kom hem på natten lördag-söndag). De visste ingenting...grin

Edit: Tur att jag kopierade texten denna gången. Men varför blir två bilder jättestora?


- Inlägget ändrat 2010-04-13, 12:40 av str4nd__
   
 
2010-04-13, 12:39#14 
str4nd__
Moderator


Medlem sedan:
Apr 11, 2006
ojojoj, det var långt du tounge om det finns ett skyddslock så är det oftast +, med tanke på att det är dumt ifall något skulle landa på den och en karossdel tounge minus gör inte så mycket, men det är iallafall därför man skyddat + klämman.

Men detta kommer bli ett projekt antar jag? grin

(fixar dina bilder också)
   
 
2010-04-13, 12:53#15 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Citat:
om det finns ett skyddslock så är det oftast +, med tanke på att det är dumt ifall något skulle landa på den och en karossdel minus gör inte så mycket, men det är iallafall därför man skyddat + klämman.


Nu när du skriver det så känns det ju väldigt logisktsmile. Men att sätta ett svart lock på +sidan tycker jag kändes lite avigt. Bilen är ju inte heller riktig i nyskick så att ett lock skulle ha kunnat försvinna under årens lopp kan man ju inte heller utesluta.

Citat:
Men detta kommer bli ett projekt antar jag?


Gissa då! (det är ok att ta hjälp av bilderna i denna trådwink)

http://www.webcar2000.com/countries/sweden/foru...

Men hur länge projektet kan hållas vid liv vet jag ej. Det kan hända att det blir för mycket att göra på bilen...

Citat:
(fixar dina bilder också)

tackarsmile. Hurconfused


- Inlägget ändrat 2010-04-13, 12:53 av Sven 1
   
 
2010-04-13, 12:59#16 
str4nd__
Moderator


Medlem sedan:
Apr 11, 2006
jo det är ju sant om locket, men så är det tänkt iallafall. Sedan att båda kablarna var svarta gör ju inte saken lättare. Jag hade nog både brun och svart som minus i golfen ett tag. och även en svart som var plus, men den kom från generatorn så där antog jag att det var plus happy

Jag sparade ner dina bilder till min dator och laddade upp dom på imageshack.us och valde att beskära ner dom till 1024x768 smile
   
 
2010-04-13, 13:42#17 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Citat:
Jag sparade ner dina bilder till min dator och laddade upp dom på imageshack.us och valde att beskära ner dom till 1024x768


Ahaa, då får jag försöka med något liknande ifall det krånglar igen (min gratisuppladdning på pixbox är slut för denna månadsad).

Citat:
Sedan att båda kablarna var svarta gör ju inte saken lättare. Jag hade nog både brun och svart som minus i golfen ett tag. och även en svart som var plus, men den kom från generatorn så där antog jag att det var plus


Märkligt att man som tillverkare gör det onödigt svårt för hemmamekaren, även om svart skulle råka vara ett halvt öre billigare. Det där med att göra det svårt för ägaren brukar väl de där lite dyra tyska märkena vara duktiga på. Det är dock inte likt Citroën, hoppas jagblushing


- Inlägget ändrat 2010-04-13, 13:48 av Sven 1
   
 
2010-04-13, 15:45#18 
turbodiz
Moderator


Medlem sedan:
May 20, 2006
Storleken på + og - polene er ikke riktig like store, heller ikke polskowink
Så skal det bli interessant å følge med om dette blir et prosjektsmile
   
 
2010-04-13, 22:12#19 
Sven 1
Medlem




Medlem sedan:
Jun 01, 2005
Citat:
Storleken på + og - polene er ikke riktig like store, heller ikke polsko


Det märkte jag, men har aldrig lagt märke till det tidigare, ty jag har aldrig tidigare testat att koppla fel. + polen på batteriet är större än minus. Men den gamla väl oxiderade kabelskon gick på när man lossat lite på skruven. Men sen när jag trädde på + kabelskon på minuspolen så gick den inte att spänna åtgrin, och då gick jag till han jag köpt bilen av...

   
 
Idag 06:36#20 
Bakagan
Medlem


Medlem sedan:
Oct 31, 2018
I kontoren finns ofta i princip all information som företaget har – alla dokument, bokföring, arbete på datorerna, kontaktuppgifter mm. Att överlåta det till vilken besök hemsida som helst kan vara väldigt oroväckande och jobbigt. Man behöver veta säkert att all personal som utför ens kontorsflytt Stockholm är fullt medvetna om hur viktigt uppdraget är och agerar med det i åtanke. Allt ska transporteras på ett säkert sätt och inget får komma till skada.
   
 
Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Bilar » Öppet bilforum

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Öppet bilforum)

« Tillbaks till föregående sida


Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  
 

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Öppet bilforum