Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Sälja och köpa bil
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Bästa nybörjar bil? [1] 2

2010-02-21, 02:29#1 
Kay_Aprilia SR50
Medlem

Hej allihopa! Är åter tillbaka på forumet men nu har man lämnat moppeåldern för bil iställetgrindrool
Nu kommer första hindret av många: vilken bil?!?!
Har kollat runt på volvo och saab och har hittat några riktigt fina men jag är fortfarande osäker.
Vill kolla med er på forumet vad ni tycker.
Krav: MÅSTE VARA EN TURBO! och ska helst kosta under 25.000 då jag har en budget på ca 30.000 och vill pilla lite på den.
Så nu behöver jag hjälp från er och vill veta vad ni tycker. Den ska helst vara lätt trimmad då jag vill ha ut en del hästar ur den.
Thanks! See ya!cool

2010-02-21, 10:33#2 
soul
Moderator

En volvo 850 turbo kan ju vara ett bra alternativ, de kan man få 300hk i utan några större problem, men som ny körkortsinnehavare så skulle jag istället rekomendera något billigt bakhjulsdrivet så att du lär dig köra. När man har nytaget körkort så behärskar man inte en 300hk bil.

Köp en bmw 318is -90 så får du lite körglädje för pengarna, effekt är inte allt.

2010-02-21, 12:58#3 
str4nd__
Moderator

håller helt med soul, en bil på 300hk kanske inte är den bästa för en "nybörjare".

fortsätter väl rekommendera bmw om du vill ha bakhjulsdriven första bil. finns även bmw 320 e30. jag tycker om den äldre modellen mer och då den även är billigare så får du mer pengar över till att skaffa lite "tillbehör" till den.

fast jag vet ju inte om du vill ha bakhjul- eller framhjulsdrivet dock, antar att du vill ha bakhjul bara happy

2010-02-21, 13:10#4 
Kay_Aprilia SR50
Medlem

Tack för bra tips hade faktiskt inte tänkt på BMW alls!

Haha men ni har båda rätt för jag vill ha bakhjulsdrivet dock har jag kört bil sen jag var 16 och nu blir det projekt innan jag får kortetsmile
Kommer nog ta lite tid men tanken är att det ska bli ett projekt av det hela.
Fortsätt gärna komma med tips,allt är av intresse! // Kevva

2010-02-21, 13:26#5 
str4nd__
Moderator

jag vet hur det är med projekt du ^^ haha. men kan säga att när du börjar komma över 300hk så får du en helt annan upplevelse av bil. Det är ruskiga krafter som börjar komma där. Så om du vill ha bakhjulsdrivet och ha endel hästkrafter så räcker det nog med 150-200hk till att börja med, lovar dig, det känns det också tounge

2010-03-26, 21:33#6 
Kay_Aprilia SR50
Medlem

Tjena allihop! Nu har jag äntligen börjat övningsköra på riktigt och kommer förhoppningsvis igång med kortet snart! Har kollat runt lite på bilar och har fastnat helt för Audicool
Dom som är mest intressanta är Audi 100 från och med -91 och Audi A3 1.8t.
A3 är lite över budgeten men den är ju så cool! Audi 100 är inte dålig heller och fördelen med 100:an är väl att den är lite rymligare än A3. Svårt val så Jag vill höra lite vad ni tycker och hon som jag övningskör med ska skaffa bil så jag har kollat lite åt henne oxå oxh jag har rekommenderat Audi 100 och hon verkar gilla den så vi ska väl iväg snart och provköra en.
Men som sagt tyck till och ge tips!

Ha de göttcool // Kevva

BTW: Jag kommer byta namn till Kevva eller Kevva8450 istället för Kay_Aprilia SR50 för det har blivit lite opassande.

2010-03-26, 23:42#7 
str4nd__
Moderator

ska du enbart köra bilen ? eller ska du göra något roligt projekt på den? Menar t.ex bygga feting ljud i den ( applause ) , så går det tipsa om lite bättre bilar ^^ Eller ska du bara ha en köra fort bil/bus bil?

2010-04-06, 23:56#8 
Kay_Aprilia SR50
Medlem

Jag vet inte riktigt. Jag kommer nog att bygga nått av det senaresmile
Men om du har något tips på en bra bil så dela gärna med dig:)

2010-04-07, 21:41#9 
mic-ech
Medlem

Hmm har du funderat på något japansk? tex nissan 200sx (s13) bra bil, TORBO! 0-100 7,5 sec 170 hk
ganska dugligt, det finns några som är ganska billiga på blocket.laugh

2010-04-07, 22:00#10 
str4nd__
Moderator

den är ruskigt billig att äga och köra också wink *hör ironin*

2010-04-07, 22:16#11 
mic-ech
Medlem

Då kan du ju gärna skriva vad som är dyrt att äga en 200 bigeyes

2010-04-07, 22:31#12 
str4nd__
Moderator

170hk räcker nog som svar. och det är ingen nyare bil så då dricker den rätt så bra.

EDIT: 170hk, 0-100 på 7,5sek , turbo , bakhjulsdriven. Jadu, kan ju inte annat än att bli märken i skärmarna bak applause

- Inlägget ändrat 2010-04-07, 22:32 av str4nd__

2010-04-07, 22:47#13 
mic-ech
Medlem

Det ända jag säger är Kay_Aprilia SR50 "önskemål" han ville ha turbo och en bil som är lätt att trimma. Btw var har Kay_Aprilia SR50 skrivit att han ville ha en bensinsnål bil och billig bil att äga?

- Inlägget ändrat 2010-04-07, 22:51 av mic-ech

2010-04-07, 22:55#14 
str4nd__
Moderator

med tanke på att han går i skolan och kanske inte har något jobb så blir nog 1050:- lite fattigt till bensin, försäkring och skatt och leva resten av månaden. Sedan skulle han göra ett projekt av det, och det kostar kan jag lova.

Fast vem vet, han kanske ha ett jobb som han tjänar massa pengar på? inte vet jag men jag utgår från att han inte har något...

2010-04-07, 23:07#15 
mic-ech
Medlem

Juste jag glömde ju att det är han som BETALAR och inte föräldrarna, jag menar alltså jag tror inte att han kommer betala bensin, försäkring, skatt osv om han bara ska övningsköra, samt om han nu är 16-17 (inte vet jag) så är jag ganska säker på att hans föräldrar kommer så för kostnadenwink
hur annars skulle han ha en budget på 30 000 kr.

2010-04-07, 23:12#16 
str4nd__
Moderator

ööhm. jag skaffade bil när jag var 17? och jag fick då betala allt själv. han kan ha sparat ihop till 30t? känner folk som sparat ihop 70-150t bara för att köpa bil, sedan när dom gjort det har dom inte ett öre och då får bilen stå där bara, till vilken nytta?

Dom kanske har sagt att dom ska vara med och betala en del av bilen? Men vart ser du att det står att hans föräldrar betalar ALLT då? Tänd lampan och hitta ur nattmössan.....

Alla har inte jurister och oljeplattforms säkerhetschefer till föräldrar så du vet om det?

- Inlägget ändrat 2010-04-07, 23:14 av str4nd__

2010-04-07, 23:19#17 
mic-ech
Medlem

Jag menade aldrig att han inte skulle betala allting, men men,, vi får väl se vad Kay_Aprilia SR50 väljer. Det ända jag gjorde var att tipsa honom om en bil utifrån hans önskemål.

2010-04-08, 18:05#18 
turbodiz
Moderator

Citat:
Ursprungligen postat av Kay_Aprilia SR50
Krav: MÅSTE VARA EN TURBO! och ska helst kosta under 25.000 då jag har en budget på ca 30.000 och vill pilla lite på den.

Citat:
Ursprungligen postat av mic-ech
Btw var har Kay_Aprilia SR50 skrivit att han ville ha en bensinsnål bil och billig bil att äga?

Ser man da på denne:
Citat:
Ursprungligen postat av Kay_Aprilia SR50
ska helst kosta under 25.000 då jag har en budget på ca 30.000 och vill pilla lite på den.

Så bør man kan lese ut fra dette at man ikke er ute etter en bil som koster skjorten å ha.
Realisme er en egenskap ikke alle har, ser man i noen innlegg her.wink

Ellers Kay, Audi er såklart en bra bil, men vil opplyse deg om at Audi 100 heter A6 siden 1995, og at en A3 bare er en VW Golf med statusgrillcool
Så vil du ha en a3, så kjøper du heller en Golf.laugh OG sparer mange kroner på det.
Min mening er at man ikke skal legge altfor mange penger i sin første bil, da denne ofte har en tendens til å få mer stryk enn hva senere biler får. En uerfaren sjåfør er en uerfaren sjåfør uansett.

Og. la meg bare få nevne at jeg nok oppfatter mic-echs innlegg her som rent nonsens, men siden det er MIN mening i egenskap som forummedlem så lar moderatoren i meg det få stå urørt. cool

- Inlägget ändrat 2010-04-08, 19:33 av turbodiz

2010-04-08, 18:55#19 
Sven 1
Medlem

sx200 med 168hk ska dra under litern blandad körning...
Sedan finns ju andra utgifter också som jag inte har tänkt försöka uttala mig iwink.

Vilken Audi 100 c4 har turbo?

- Inlägget ändrat 2010-04-08, 19:09 av Sven 1

2010-04-08, 20:03#20 
turbodiz
Moderator

Bryr meg ikke om å diskutere så mye mer om dette emnet, men vil anta at det blir forsikringen som blir dyr på en 200 SX smile
Ikke tror jeg tilstanden på en slik i den aktuelle prisgruppen er av en sånn art at det blir kostnadsfritt bilhold med tanke på underhåll og slitedeler heller.
Nei, Kay, var jeg deg, ville jeg nok heller ha vurdert Golf
Turbo kan man faktisk ettermonterehappy

- Inlägget ändrat 2010-04-08, 20:04 av turbodiz

2010-04-09, 01:53#21 
Kay_Aprilia SR50
Medlem

Hehe tack allihop det har varit lite kul att titta på alla era inlägg:)
Men för att reda ut några frågetecken så är jag 1. verkligen inte rikhappy
2. Jag är bara 17 men jag vill ha bilen klar till min 18 års dag.
3. Jag är en fattig student för tillfället men söker jobb så vem vet hur det ser ut när jag skaffar bil?
4. Mina föräldrar är inte heller rika men dom ska hjälpa mig att betala lite på bilenwink

Tack så mycket turbo för att du redde ut detta med Audi A3. En sak som är sann är att den är verkligen dyr jämfört med Golfen. Men saken är att alla har en Golf och jag vill inte vara som alla andra. Men kanske en Golf VR6 2.8...?? har oxå kollat mycket på saab det sista och jag gillar verkligen vissa modeller. Men men vem vet??

Om det är någon av er som bor nära Göteborg så får ni gärna ge tips på billiga garage platser.
Har hört att man kan hyra en garageplats i någon lokal på Ringön för tusen spänn i månaden. Då får man tillgång till verktyg oxå men jag är inte säker.

Och tack str4nd för lite roliga argument xD Men du har helt rätt jag är inte rik eller lyckligt lottad utan har bara ett stort intresse för bilarcool
Jag lär mig aldrig laugh

Men det var ett lite kul men dyrt förslag. Vill nog ha en bil som jag har råd att köra mer än en gång varannan månadhappy

Fortsätt gärna komma med förslag:) Det finns inga dumma förslag!

// Kevva

2010-04-09, 12:43#22 
turbodiz
Moderator

Citat:
Men saken är att alla har en Golf och jag vill inte vara som alla andra.

Alle andre (Med få unntak) har to bein å gå på... men likevel har jeg også detgrin
Nettopp derfor er det lett å få tak i (billige) deler til golfen, både nytt og begagnad... og en turbomotorhappy
Du vet, du kan jo bruke de penger du sparer på styling så at du får en unik bil.
Audi 80 da, med litt mer enn 1,8 litersmotoren i. Der finnes også motorer på markeded med mer power til en overkommelig pris... og turbo i 1800ccn går også an å ettermontere så klart.
Har man bilinteresse, vilje, verktyg og utrymme så er det ingenting som er umulig wink Ja! også tid da.

2010-04-09, 17:55#23 
str4nd__
Moderator

antog nästan att du är en fattig student som de flesta är när de ska skaffa bil, sedan så finns det ju vissa som är lyckligt lottade. tänker inte säga något mer om den punkten...

men det finns gott om billigare reservdelar till dom äldre golfarna, t.ex 3'an. Var på skroten senast idag och tittade efter lite delar. Såg MINST 10-20st inte allt för skadade golf 3'or. Och billigt är bra eller hur? cool

fast samma sak där, vr6'an kan vara lite dyr att köra / äga tyvärr. fast sedan så förstår jag inte alla som vill ha massa hk. Drar mer bensin, kostar mer i skatt & försäkring, dyrare att köpa, får bara köra 120km/h i sverige? Och då räcker 50-70hk, kanske t.o.m mindre bigeyes

Fast kan hålla med om att det är lite "status" att ha en bil med 200-300hk, men det kanske inte är så smart om man är en fattig student. För det är inte bara bilen som kostar i dessa fall, det är även reservdelarna som stiger i pris. Och dom modellerna hittar man väldigt sällan på skroten, iallafall i bra skick.

2010-04-10, 09:35#24 
T.B.
Moderator
Fattig student som faktiskt inte tagit kortet ännu.
Tänk om en gång till eftersom detta kommer bli dyrt, mycket dyrt.
Sportigare bil med flås i motorrummet så stiger försäkring och skatt.
Att det blir än dyrare med försäkring då du har noll vad gäller bonus och
är under 25 är tyvärr en självklarhet.
Att du dessutom är kille hjälper till med ännu dyrare försäkring.
Skulle dina föräldrar stå för försäkringen så måste de klicka i att
en person under 25 skall köra bilen så kostnaden blir hög ändå,
dock något lägre än om du står för den själv.
Summa summarum är att bilen kostar en hel del pengar innan du ens
satt dig i bilen för att köra.
När du väl gör detta så drar en bil med flås mer soppa.

Mitt tips är att du kollar upp noga via de olika sökmotorerna som finns
för att ta reda på vad allt kostar innan du köper en bil överhuvudtaget.
Det kanske visar sig att fram till du fått något jobb så måste det tyvärr bli en liten bil med en lika liten motor.sad

2010-04-10, 11:44#25 
str4nd__
Moderator

golf 2 är ruskigt billigt att äga happy

1200:- någonting i skatt/år (kan man spara ihop till under ett år)
189:- / månad i försäkring (OBS! Helförsäkring grin)
0,6-0,8l/mil (beror på körsätt)
besiktning 300:-
inköpspris ? jadu, finns från 3000 och uppåt (räknar på 8000)

dvs:

1200+(189*12)+(0,8*13*1500)+300+8000=27 068 tounge

* skatt+försäkring(helår)+bensinpris*körsträcka+besiktning+inköpspris *

Sedan får man dra av inköpspriset för det kostar ju inte varje år, då är man nere i 19 068:-

det kallar jag "billigt". Fast sedan får man räkna med att det kan gå sönder saker, kan det ju på vilken bil man än köper.

Sedan så kanske man inte kör 1500mil om året som student för man behöver ju inte köra den till skolan osv varje dag som man måste om man jobbar och börjar innan bussarna går wink

som sagt, ett prisexempel fick du här, och detta var inget tips på bil, detta är av egen erfarenhet och jag tror inte jag missat några utgifter som är nödvändiga? smile

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil
Bästa nybörjar bil? [1] 2

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa bil)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil