Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser
» Köpa bil guide

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Sälja och köpa bil
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Experter se hit! Bilköp!

2009-12-25, 15:32#1 
redman83
Nykomling

God dag!

Går i att köpa en ny bil. Har varit i kontakt med flertal vänner, experter m.m. men känner fortfarande att jag inte känner mig hundra % säker på vad jag vill ha. Dock har jag några bilar jag lagt lite mer energi på att läsa om och det är följande:

Audi A6
Volvo s60

Bägge bilarna faller inom min prisklass på runt 100.000 kr, kan lägga mer pengar om det skulle vara något speciellt men annars är det den prisklassen jag vill ligga runt.

Kan ju göra det lite lättare för er och berätta lite vad jag hade tänkt mig mer.

Nya modell såsom 02 och uppåt, En ganska så bra motor men heller ingen som slukar soppa.

Som ni ser är mina kunskaper relativt små, vet i stort sett bara hur man kör en bil och kan inte mycket om motorer m.m.

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få.

Mvh Petrus

2009-12-25, 16:47#2 
AudiRS6
Moderator

Hej!

Alltid kul när det är dags för köp av ny/begagnad bilsmile

Antar att det är en sedan vi pratar om. Hade du tänkt dig diesel/Bensin? Manuell, Automat?

Audi kom med en facelift på A6:an 2002 så senare ska du inte välja. 2005 kom en helt ny modell som går att hitta från 120´000kr.

När det gäller Volvon så blev den uppdaterad 2005 och jag tycker helt klart att du ska satsa på en sådan, det fungerar även inom ramen för din budget.

Har du testkört någon utav bilarna? Själv tycker jag S60:n är något mer komfort inriktad medan Audin (speciellt den som kom 2005) är lagt åt det lite sportigare hållet.

Ta dig en titt på frågorna så ska jag se om jag kan hitta några intressanta objekt!

MVH
Marcus

2009-12-27, 13:01#3 
redman83
Nykomling

Tack för visat intresse!

Intressant fakta, mycket intressant!

Så vitt jag vet så är egentligen en diesel ett bättre val om man ser på den ekonomiska biten, inte sant? Dock har jag fått höra att de skall vara något dyrare i inköp! Men det lutar åt en bensindriven.

Jag har mer eller mindre bara kört manuellt undantag några firmabilar, tycker det är lite mer känsla med manuellt men automatare är ju betydligt mer bekvämt. Men för att ge dig ett svar, av de jag redan pratat med så kan det nli en dyr historia om "växellådan" på en automatare går i sönder, om detta stämmer så kan nog en manuell vara valet för mig! Men rätta mig gärna om jag har fel, jag vände mig hit för att få hjälp och få lite mer kött på benen innan köpet.

Har bara testkört en S60 dock bara en kortare sträcka så jag vill inte påstå att jag fick känna särskilt mycket på den.

Mvh P

2009-12-27, 19:54#4 
AudiRS6
Moderator

Hej igen!

Diesel är oftast dyrare i inköp. De har även en högre fordonsskatt. Ska du räkna hem en diesel så bör du minst köra 1500-2000mil/år. Men även då kan en bensindriven vara att föredra. Eftersom du inte sagt något om att du använder bilen mer än en vanlig Svensson så tycker jag att vi riktar in oss på bensinvarianterna.

Håller med dig att man får mer kontroll över bilen med en manuell växellåda. Dessutom (om man kör någorlunda bra) så drar en manuellt växlad mindre bränsle.

Lite motoralternativ som finns till de olika modellerna:

Audi A6 (2002-2005) Audi A6 (2005-) Volvo S60 (2005-)
1.8t (150hk) 2.0T (170hk) 2.4 (140,170hk)
2.4 (140,170hk) 2.4 (177hk) 2.5T (210hk)
3.0 (220hk) 3.2 (255hk) T5 (250hk)

Audi A6 (2002-2005)
När det gäller denna Audi så finns det överlägset flest med 1.8T motorn till salu. Finns även många med audis fyrhujlusdrivning Quattro. Quattro medför lite sämre prestanda och gör så att den drar lite mer bränsle. Systemet är guld värt på vintern och ger överlägsen väghållning på sommaren gentemot vanlig framhjulsdrift som de andra A6:orna är försedda med.
Förövrigt kan man även säga att en merkostnad på 10´000kr är rimlig för en kombi gentemot sedan. Samma merkostnad, eller kanske något mindre gäller för Quattro. Ett exempel på A6 med denna motorn:
http://www.blocket.se/gavleborg/Audi_A6_1_8T_Qu...

Om du väljer 2.4l motorn bör du välja den starkare (de flesta exemplar är även försedda med denna motorn).
http://www.blocket.se/goteborg/Valdigt_exklusiv...

3.0 Motorn är väldigt trevlig och exemplaren är ofta välutrustade. Motorn är dock bra törstig och är svår motiverad ur många aspekter om bilen främst ses som ett transportmedel.

Audi A6 (2005-)
Här är 2.4l motorn den mest sålda eftersom den fanns vid lanseringen. Finns exemplar från 120'000 och uppåt. Motorn i sig är inte den roligaste utan har mest en linjär kraftutveckling.
Ex: http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6___2_4_2...

2.0T motorn är enligt mig en trevligare bekantskap men den kom först till modellår 2006 och då springer förstås priset iväg lite grann och utbudet är lite mindre. Finns från 130´000kr och uppåt.
Ex: http://www.blocket.se/ostergotland/Audi_A6_2_0T...

3.2 Motorn lider av samma syndrom som 3.0 motorn till generationen innan.

Volvo S60 (2005-)
Har själv kört alla motoralternativen och jag tycker 2.5T är den klart mest trevliga motorn.
2.4 fungerar men är lite tråkig. Lite som A6:an (2002-2005) med deras 2.4 motorer.

T5:an blir nog lite för dyr vad gäller allt och är svår att motivera. Precis som Audis större motorer.
Volvos 2.5T erbjuder dock en bra blandning av hyfsad bränsleekonomi med bra prestanda.
Ex: http://www.blocket.se/malmo/Volvo_S60_2_5T_Sven...

Nu blev det sjukligt mycket text men hoppas att det har hjälpt dig på något vis.
Det viktigaste när man ska välja bil är dock att titta på bilen och köra den. Det är först då som man kan bli helt säker. Provkör gärna olika motoralternativ också.

Min rekommendation till dig är att du bör provköra:
Audi A6 (2002-2005)
Här provkör du först 1.8T motorn. Om du tycker den är lite för sportigt lagd kan du med fördel testa 2.4, dock aldrig den med 140hk.

A6 (2005-)
Testkör 2.4 motorn. Den är helt okej. Ifall du vill ha mer spets kan du testa 2.0T motorn.

Volvo S60(2005-)
Testa till att börja med 2.5T motorn. Denna kanske till och med är lite för spetsig. Då testar du med fördel 2.4 med 170hk.

Hoppas att det här hjälpte dig lite!smile Ber om ursäkt för att det blev kriminellt mycket text..

MVH
Marcus

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa bil)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil