Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Projektforum
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

P--JawZ--K Volvo 244 Turbo förgasar projekt

2009-10-21, 18:12#1 
P--JawZ--K
Medlem

Ja efter att man fick körkortet för bil har det hänt ganska mycket, sen senast jag var aktiv på detta forum, med min kymco super 9 å även Chopper Super 9;an. Har Skaffat mig ett par volvo bilar, första var en 740 GL -88b med B230F motor, den andra blev en 745 DL -87 med b230k motor. Å nu denna Volvo 244 DL -87 med B230K orginal men bytt motor till en B230A som gått 18k+- Mil. Som har blivit turbo konverterad med förgasare grin

Här är länk till projekt tråden på garaget -> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=1...

Bilen i fråga:

Lista på saker som har skett å som ska ske:

Fixat -> (1), Halvt/påbörjat -> (!), Inte påbörjat -> (0)

Saker som är klara

MOTOR:

Få den att gå ok (1)
Renovera Förgasare (1)
Bygga en tryckbox (1)
Skaffa El-pump (1)
Sätta på Intercoolern (1)
Tryckrör från turbo till förgasare (1)
3" Avgassystem med ljuddämpare (1)
Dumpventil (1)
Piffa upp insugsgrenröret med kringutrustning (1)
Byta EGR ventil (1)
Göra rent vevhusventilationen jag har liggnas å sätta på (1)
Få den att gå med varmstartsventilen (1)
Fixa tomgången (1)
Bygga om tryckboxen med nytt fäste (1)
Renovera turbon (1)
Göra rent grenröret (1)
Bygga om tryckröret till tryckboxen (1)

EXTERIÖR:

INREDNING:

Barmätare (1)
Volt mätare (1)
Vatten temp. mätare (1)

LJUD:
Dra kablar te ljud anläggningen (1)
Sätta i baslådan (1)
Montera 6x9;or (1)
Montera Stereon (1)
Testa så ljudet funkar som det ska (1)

Saker som ska hända/ändras

MOTOR:
Göra fästen för vakuumanslutningar (0)
Bygga en 3" downpipe (0)
Skaffa en oljekylare (0)
Bygga ett nytt grenrör (0)
Kanske byta tryckklocka (0)
Porta toppen, lr få tag i en 531 (0)
Turboförgasar BTR (0)
Fixa två 3" 45 graders rör för ny downpipe (0)
Fixa ett 3" 45 graders tryckrör (0)
2.5" till 3" Silikon slang (0)
Ett till 3" tryckrör (0)
Kanske montera två Stromberg 175 CDUS med nytt insug (0)
Alu-Intercooler (0)
Byta växellåda (0)
Renovera extra motorn å sätta i (!)
Skaffa en ny kam (0)
Ny generator ska på en 80aH (0)

EXTERIÖR:
Tona rutorna (!)
Polera upp bilen (!)
På med vita glas runt om (0)
Ett par finare fälgar (0)
Ta bort de nedre dörrlisterna (0)
Fixa alla lackskador (0)
Lacka till SE utförande (0)
Lacka alla svarta plast detaljer blank svarta (0)

INREDNING:

Fixa så barmätaren visar rätt(0)
Byta stolar å säten (!)
Klä om inredningen (!)
Fixa instrument panel med varvräknare (0)
Fler mätare Volt, olje tryck/temp. vatten temp m.m (!)
Bygga en ny hatthylla (0)
Fixa ett snyggare fäste för stereon (0)
Bygga om instrument panelen (0)
Ny ratt Luisi kanske (0)
Skinn stolar (0)
El hissar (0)

LJUD:

Ett till par med 6x9;or (0)
2 par 5.25;or (0)
En ny Pioneer stereo (0)
En till RF lågnivå kabel (0)
Laga det gamla bas steget (0)
Kanske ett nytt bas steg (0)
Skaffa 50 kvadrats kabel för stegen, generatorn å batteriet (0)
En 2F lr mer kondensator (0)

Bild dags

Bilder på vad som har hänt sen den kom i min ägo:

Som motorn ser ut efter att jag byggt om den med intercooler, 3"/2.5" tryckrör, dump, sportfilter, ombyggd downpipe å 3" simons avgassystem å en 3" Simons dämpare. När jag köpte den satt det ett 90 graders 1.5" tums rör från förgasaren direkt ner till turbon, som täppte till ett par ventiler i förgasaren så det gick knappt å få upp den i 60 km/h :(. Och hade bara downpipen som avgassystem, å ett ombyggt orginal avgassystem som bara hängde på bakaxeln å som inte hade nåt rör mellan ljuddämpare å downpipe. Låt ganska så mycket när man for förbi :rolleyes:

Tryckboxen som jag snickra ihop, ska få ett nytt fäste så småningom. Dock ej jag som gjort flänsen

Ljud är ett måste ;)

Bytte ut det gamla Biltema batteriet som satt i å tog mitt AFA batteri istället :)

Gött med blåa leds i alla fall, ska se varför de andra inte funkar :P

Bar mätaren fick sin plats

Bytt halva baksätet, ska göra rent sitsen lukta lite dåligt av den :(, sen ska jag ta hand om stolarna fram

Här är strombergarna jag har, den med blå slang har gått 18k+ mil den andra har gått 41k+. Å 41k va jämnt som ny inuti jämfört med 18k som hade svarta avlagringar överallt plus metallspån från förra ägaren när han gängade hål för bulten som tätar choken

Som förgasarna såg ut innan renoveringen, hade bara öppnat dem när jag tog dessa bilder. Den te
höger har gått 41k mil, å den andra 18k mil

Lite diverse bilder på vad som hänt:

Så här såg förra ägarens "tryckbox" ut. det raka röret hade flänsen som sitter på min tryckbox

Förra ägaren som har tättat eger ventilen som ska ha ett rör som går till grenröret

Vevhus, EGR-ventil å rör som ska renoveras

Insprut å pump som kanske kommer på

Som downpipen såg ut innan jag svetsa ihop det, hade dock gjort iordning det lite redan då

Innan jag fick upp avgassystemet ordentligt, tack vare att downpipen var så långt ner

Å efter kortad downpipe

Den nya generatorn som ska på, i alla fall bättre än 55A som sitter på nu

Så här kopplade jag slangen till bar mätaren, vet ej ifall dä blev bra där, först visa den -0.6 vaccum utan ladd, sen ställde jag laddet till max å då visa den 0.5 ladd å sen så dog den bara, mätarn asså. Visar bara på 0 nu?? Nån som fattar varför. Har tryckklockan gett med sig tro? Och ifall ni undrar så gick den fint att ladda fullt cool lite lite ryckig när jag hade jämn gas på tvåans växel, men knappt så man märkte det. Har bara den mekansika pumpen å ingen BTR för tillfället.

Har inte blivit så många uppdateringar för har bara små pillat lite med bilen. Men nu fick det bli en liten update i alla fall.

var te biltema å köpte ett par mätare vatten å volt, jämnt för å ha nåt att gå efter tills jag får tag på riktiga grejer. Volt mätarn funkar fin fint inga problem där, men vatten mätarn ä helt cp. Den går upp å lägger sig jämnt lite över 120 grader men dä kokar inte.

Slutsteg brann efter jag satte i fel flat stift säkringar angry, tre stykna transistorer gick åt. Vet ej ifall dä ä nå mer som har tagit skada men ser inte ut som det, sen så var det en aning fuktskador lite här å där. Så får se ifall jag kan få tag på de transistorerna å sen kolla hur mycket dä kostar (inte mer än ett steg får jag hoppas i alla fall) å löda på dem så får vi se ifall dä funkar igen. Hoppas bara inte basen tog skada i samma smäll :(

Basarna tog ingen skada som tur var :D, satte dem på gas steget å dä basa på reddigt faktiskt, vet inte skillnaden spela inte ut dä nånting bara testa så basen gick som den skulle ;)

Har nu gjort rent insugsgrenröret jag hade liggnas från k motorn å även allt som satt på insugsgrenröret :), så te mörran när man vaknar blir det till att demontera insugs sidan å ta ner ett par andra saker jag ska renovera/byta så som vevhusventilationen, EGR-ventilen å säkert nått mer jag ser som behövs piffas upp när jag ändå har ner grejer.

Bilder;

Lite kvar att göra på den som lite smuts i de trånga utrymmena sen är det bara att skölja ur det från all eventuell metall spån å annan dret.

EGR-Ventilen putsad å nästan klar ska bara göra rent insidan av den så är det klart men dä blir imorrn

Saker jag har tänkt mig som ska på imorrn. Generatorn ska jag ju göra rent in å utvändigt samma sak gäller vevhusventilationen, sen ska packningarna på. Dock vet jag ej vad gummi packningarna ska?? de var i samma förpackning som grenrörs packningarna. Nån som känner igen dom??

Har satt dit det nya insugsröret å vevhusventilationen samt EGR-Ventilen, har dock inte kunnat testa ifall den går efter detta eftersom en justerskruv som ska på insuget vägrar lossna från det andra insuget som satt på innan. Så ska leta upp en ny skruv hos nån kompis lr skrot. Annars blev det en klar förbättring, utseende mässigt i alla fall :D

Bilder

Vevhusventilationen och EGR-Ventil (har ej gjort nåt fäste på grenröret än så väntar med att sätta dit röret så länge)

Renoverade insugsröret med kringutrustning (putsa upp varenda grej på det även muttrar å hållare)

Klart en förbättring jämfört med innan

Nästa grej jag ska ta i tur med är nog avgas sidan. Eller om jag tar ur hela motorn te veckan, får se ifall jag har tid med det å inte behöver använda bilen på ett tag. Så ska jag göra rent hela motorn, byta så många packningar jag bara kan å på med nya motorkuddar å fräscha upp motor utrymmet en aning :)

Nu har jag grejat lite smått med motorn igen. Har bara lackat tryckrören å tryckboxen samt på börjat poleringen av VOLVO märket på ventilkåpan. Ska ta ner avgas sidan imorrn byta grenrörs packningar å gå igenom skicket på turbon samt grenröret. Får se ifall dä behövs bytas eller göra rent nåt mer på avgas sidan.

Bilder:

Resultatet av lackningen å den påbörjade poleringen. Ska nog ta å blästra ventilkåpan å sen polera bara VOLVO märkena, så det sticker ut från resten av ventilkåpan. Blir kanske snyggt får se.

[/url]

Tryckboxen blev metallic blå. Dock ska jag slipa ner den mer så jag får bort alla rännor av primern. Sen så har jag ju fortfarande ombyggnationen av den å börja göra

[/url]

Gjorde rent huvlåsena under veckan

Ren gjort å lagt på lite färg för att rosten inte ska krypa fram igen (OBS ej färdig lack bara rost skyddat) Ska ta loss hela denna "brygga" å lacka om den ordentligt, å givetvis ta bort rosten å få en fin jämn yta.

Nya fästet för tryckboxen i RF. Ifall jag har teräcklit med material ska jag bygga tryckboxen i RF också.

Ny dimension på nålventilen, 3.0 orginal 2.5, den andra ä 2.5 den te höger alltså (sorry för kass kvalite men hade kameran lite för nära och den han inte justera sig riktigt innan jag tryckte av)

Har fått lös turbon nu med släggan å 13 nyckeln, Syns att det har läckt lite avgaser uppe i högra hörnet tack vare ingen packning mellan turbo å grenrör ska dock fixas snarast.

[/url]

Grenröret, har ingen direkt skada men nåt klet som har bränts å blivit en ganska hård hinna där packningen sitter (antagligen röd silikon). Ska lägga denna i bensin å få bort lite sot ur kanalerna. Ska så fort jag får pengar köpa rör bitar å svetsa mitt egna grenrör. Bygger även då en ny downpipe i 3" utförande å bättre anliggning mot turbon.

Här har det vart "lite" avgas läckage :rolleyes:, som man lätt kan skåda.

Ok turbo vad jag kan få fram, axial å radiela spel är inom gokända normer, går knappt att rubba. inga värre skador på bladen heller normal slitage kan man säga :D

Nuvarande downpipe, har blivit en aning varm i alla fall :P, tänkte te lite när jag slippa ner gjut färgen, ett bra sätt å se ifall dä ä grova krökar är att få en blank yta på rören å sen köra med lite ställ här å där så turbon jobbar. Plocka ner å se ifall dä har blivit som bild å bygga ett par snällare krökar

Å tror ni inte att jag skulle få gäng paj på den vänstra pinnbulten när jag skulle kolla hur downpipen satt på turbon. Typiskt vettu, blir te att skaffa tre nya pinnbultar dom ä lite skadade alla tre, lika bra att byta.

Har har ni sakerna jag har gjort för att få på tryckboxen. Förgasar fästet blev i svart plåt istället för rostfritt, hade för tunt RF blev lika böjligt som plast fästet, sen ä det tryckboxen med avkapat rör. Å plattan ska sitta på förgasar fästet, så att man kan skruva fast det utvändigt. Ifall nån vill ha mått å sånt på sakerna, kan dä fixas :).

Som det kommer att se ut när allt sitter ihop. Fast inget mellan rum mellan plattan å boxen.

Och så ska tryckröret se ut som går in i tryckboxen 3" till 2.5" övergång på 195 mm. får se ifall detta ska användas permanent lr om det ska göras en kortare övergång när jag får tag på mer 3" rör.

Också vattenkylaren som ska bli oljekylare. Vet inte riktigt hur jag ska göra mer än att kapa det, å sen får vi väl se hur jag gör nya sidor till det, med kopplingar å allt. Skulle va rolit å se ifall dä funkar, en rolig å nyttig sak att kunna, tycker jag.

Motorn isär plockad i loon. Kladdigt å trevlit :)

631 toppen med ventiler. Ska ej använda denna topp bar används som mall. Det är ventilerna som kommer användas var inte alls farliga.

Här är kolvarna jag kommer att använda mig av. b230K kolvar med lite finare kanter. Ska inhandlas en våg som kommer att användas för balansera alla kolvar till samma vikt.

Här är grejerna jag gjorde idag,Tryckboxen, förgasarfästet å downpipe fästet

Förgasarfästet, ska fin slipas å kanske få på sig lite färg.

Nya downpipe anslutningen mot turbon, blev riktigt bra faktiskt. Ska givetvis ta bort bottnen på den, var bara där för att lättare kunna få fram kransen runt röret

Som den gamla downpipen såg ut vid anslutningen te turbon. Ströp avgaserna en aning låg typ 10mm för öppning mot turbon.

Så kommer det att se ut, ska slipa bort gammal färg å på med ny färg givetvis.

Här ser ni hur äcklit tajt dä blev.

Downpipe flänsen som har fått sig en mild portning

B230K blocket jag tänkte använda mig av, men som det inte blir något av med ändå

Och så här såg det ut när jag plocka ner vattenpumpen ifrån K motorn, en jädrans massa röd silikon. Dä garanterat fullt i blocket också

Turbon å grenröret monterade med nya packningar å rengjorda från sot å annan dret :P.

[/url]

Kompressor å Turbin sidan. Fortfarande lite dret som ska putsas bort.

Efter bilder på kompressorn å kompressor huset. Fick bort all dret på bladen innan montering :).

Kolvarna klara med grov slipninga, ska fin slipas å balanseras å få på nya kolvringar.

IC;n ska blästras ner å lacka den vit. Hade jag tänkt mig.

Intercoolern Före

Intercoolern Grundad

Intercoolern Färdig

Monterad IC

2009-10-26, 18:58#2 
findus_90
Moderator

Riktigt nice! smile

// Findus

2009-10-27, 18:53#3 
P--JawZ--K
Medlem

Tackar tackar Findus smile kanske lite mycket på en gång men ja ja wink

Update 1:

Efter ett stilla stående ett tag har jag fått ihop allt. Å den starta utan några problem alls, första "kicken" så att säga :D Enda problem jag har funnit är trasig flottör packning, så dä läcker lite bensin men ska bytas snarast. Jag har ju inte vart ute å kört med den ännu, måste lufta om alla bromsar först å främst. Sen sitter ju downpipen bara i en skruv så inte optimalaste fästningen. Men den läcker knappt några avgaser, jämfört med gamla downpipe flänsen som läckte lite över allt oavsett hur hårt jag skröv åt (resulterade i gängpaj till slut å böjda pinnbultar) Ska byta pinnbulten te veckan lr om jag kan få lös dem under helgen skulle va aningen roligare.

Bilder:

Förgasarfästet av kortat, behöver dock kapa bulten en aning för att slippa ta loss broms oljebehållaren varje gång jag ska av med tryckboxen.

Sista modifiering av detta DP rör tills dä blir 3"

Ligger emot igen :rolleyes: , ä trött på detta så kommer ta fram slägga å slå in där det ligger emot istället

Ifall inte en ny packning fixar flottör läckaget så kommer denna på, från 240ins k motor

Hann även med att plann slipa dessa, ska upp i svarven så småningom.

Retur flaskan, har dock inget fäste till den ännu. Men ska fixas så fort jag vet hur jag ska fästa den.

Läckaget kommer från samma punkt lr ställe hela tiden. Under locket vid det mittersta skruvhålet (lite te vänster om hålet) det går en kanal ut genom en svart slang (synes te höger på bilden) kanske bildas ett sug tryck så det läcker. Eller så ä dä en ojämn yta helt enkelt. Så fort jag får tag på rätt gängtappar så ska jag testa med förgasaren på bilden som kommer ifrån 745an, den läckte aldrig när jag körde med i alla fall.

Så dä va allt för denna update. Ska ut å testa den efter vägen. Efter bensin läckaget ä fixat å bromsarna givetvis ;)

2009-10-27, 20:09#4 
str4nd__
Moderator

trevligt projekt du har hær. har du något mål på hk sidan? eller satsar du bara på att få bættre æn original?smile

Undrar æven vad det ær før ljud du kør med? Lite bilder osv vore kul på det.

2009-10-28, 02:39#5 
P--JawZ--K
Medlem

Tackar, nä dä lutar nog mest åt bättre än orginal, men försöker landa på åtminstone 170-200 hk i alla fall. Men har funderingar på att koppla in ett megasquirt så småningom när jag fått ihop den andra motorn, och när man har pengar till det wink. Å sätta förgasarturbon i en hemma gjord rör ram, å ha som grus å is bil.

Ja ljudet består av ett par 7 år gamla GAS Silver 6,9or, Kicker CVX 15" å ett kortslutat BOSS slutsteg. Ska köpa mig ett par nya kicker 6,9or, 5,25or, 6.5or å steg till dä. Å laga BOSS steget. Å har en kortslutad Pioneer 2900MP stereo, ska köpa mig en ny pioneer lr kenwwod stereo. Dunkade på riktigt fint i både 740in, 745an (bäst av alla) å även 240in, men saknar ju kombin dels för utrymmet i bagaget å för att man kan få allt ljud i bilen.

2009-10-28, 18:23#6 
str4nd__
Moderator

tycker du ska skippa 6x9" høgtalarna om du har bas redan, satsa på ett lite bættre kitsystem fram istællet anser jaghappy

2009-10-29, 00:55#7 
P--JawZ--K
Medlem

Jag kommer ju inte att spara in på nåt med detta bygge, som jag har gjort på 740in å lite på 745an jag hade. Utan kommer köpa det som verkar ok å jag hört/sett fungera bra. Kommer gå efter kvalite inte kvantitet. Men först å främst ska jag få i ordning på steget, sen blir det ny stereo. å efter dä ska jag nog skaffa en te CVX 15" tummare smile

2009-11-17, 20:17#8 
P--JawZ--K
Medlem

Update 2:

Efter ett jävla bra tag med strulande tändning å läckande förgasare är detta äntligen fixat grin. Tändningen behöver dock ställas ner lite grann. Har bytt tändkablar mot nya bosch, nya NGK BPR7ES stift. Sen har jag byggt upp 745ans förgasare med nya delar rakt igenom nästan, har även fungerande choke nu å smile, behövs dock ej startar lika bra vare sig den är varm lr kall. Men efter att jag fått den att gå så bröt jag av ett tändstift i gängningen, whopido angry, Så ett nytt tändstift ska skaffas, ställa ner tändningen, lufta bromsarna, bygga en 3" DP, sätta på hela avgassystemet å ut å testköra den å försöka filma hur den går.

Bilder kommer...

2015-04-16, 06:59#9 
MegaNova
Nykomling

Nästa grej jag ska ta i tur med är nog avgas sidan. Eller om jag tar ur hela motorn te veckan, får se ifall jag har tid med det å inte behöver använda bilen på ett tag. Så ska jag göra rent hela motorn, byta så många packningar jag bara kan å på med nya motorkuddar å fräscha upp motor utrymmet en aning :)

- Inlägget ändrat 2015-04-23, 07:48 av MegaNova

2016-01-22, 07:35#10 
speedycarl
Nykomling

Fastnade här ett tag och läste igenom allt :)
Hur har projektet fortskridit?
Tack för rolig läsning

Idag 19:10#11 
fatalex
Nykomling

[QUOTE=]Update 2:

Efter ett jävla bra tag med strulande tändning å läckande förgasare är detta äntligen fixat grin. Tändningen behöver dock ställas ner lite grann. Har bytt tändkablar mot nya bosch, nya NGK BPR7ES stift. Sen har jag byggt upp 745ans förgasare med nya delar rakt igenom nästan, har även internet inkomst fungerande choke nu å smile, behövs dock ej startar lika bra vare sig den är varm lr kall. Men efter att jag fått den att gå så bröt jag av ett tändstift i gängningen, whopido angry, Så ett nytt tändstift ska skaffas, ställa ner tändningen, lufta bromsarna, bygga en 3" DP, sätta på hela avgassystemet å ut å testköra den å försöka filma hur den går.

Bilder kommer...[/QUOTE]

Jätte rolig läsning men alla bilder verkar ha försvunnit. Hur har det gått för dig?

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Bilar » Projektforum

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Projektforum)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Projektforum