Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök Mc-annonser
» Mc-handlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mc-tester
» Mc-forum
» Mc-länkar
» Fotogalleriet
» Mc-filmer
» Statistik: Mc-priser
» Mc-kalender
» Vägtips för Mc
» Campingplatser

Övrigt
» Mc-försäkring
» Mc-delar & tillbehör
» Mc-nyheter
» Mc-tidningar
» Låna pengar

Insplanet - Jämför MC-försäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Yamaha AS3 [1] 2

2009-08-10, 09:40#1 
sanda
Medlem

Tjena! Jag ska försöka fixa min morfars gamla Suzuki, den har inte gått på en härrans massa år... Men nu tyckte jag det var dags att rulla ut den igen! Men jag undrar om det finns nån butik som säljer Suzuki reservdelar? Jag räknar med att ganska mycket behöver bytas ut? Vad kan behövas göra nu när den stått still så här länge? Den funkade ju innan så motormässigt är det nog inga problem. Första gången jag ens snackar om MC nu så skulle behöva lite hjälp blushing
Tack på förhand!
MVH Mattias

2009-08-10, 13:19#2 
turbodiz
Moderator

smile
Hva er en gammel Zukiconfused

71 modell? eller 91 modell eller noe helt annet?
Og hva behøver du for slags deler?

Det beste stedet å begynne er uasett en Suzuki ÅF, det er utrolig hva de kan fremskaffe, og de kan også sitte inne med viten om hvor man kan få tak på lit mer udda deler.
Så altså!

ÅF, og det finner du på gule sider i telefonkatalogenlaugh

2009-08-10, 22:15#3 
sanda
Medlem

Oj, Det var visst en yamaha AS3 xD . Nej, men den har stått still nu ett tag men vad behövs för att få igång den igen? Ny bensin, ny olja & nytt batteri, är det nåt mer som behövs?

2009-08-10, 23:00#4 
turbodiz
Moderator

Det ble noe annet enn Suzuki...

Er det en 125?

Ensylindret totakt.

Ta ut tennstiften, ha i en liten sprut med WD40 eller CRC 5-56, men bare en liten enwink
Kicka så et par ganger før du återmonterer stiften. Gjør underverker for inntørkede ringer og sylinderveggerlaugh
Fyll så bensin og prøv å start.
Den kan vel være utrolig tregstartet om den har stått lenge, noen 2 takere er det, så litt startgass kan også være hendig å ha.
Husk også totaktsolje!

2009-08-11, 00:05#5 
sanda
Medlem

Ja, det är en 125, årsmodell 73 . En likadan som på bilden fast orange (= Ska meka lite i höst och kolla om det är nåt liv i den (= Då blir morfar min glad!

2009-08-11, 00:58#6 
turbodiz
Moderator

Gjør man et Googlesøk så får man inntrykket av at det finnes mange som har overlevd.
Sjansen for at det går å få tak i deler er da størresmile
http://www.google.no/search?q=Yamaha+AS3&ie=utf...

2009-08-11, 10:50#7 
sanda
Medlem

Ja, det får man hoppas. Men det mesta bör nog fungera men man vet ju aldrig! Måste det vara nåt särskilt batteri eller kan man ta till exempel Biltemas MC batteri? Och vet du vad det ska vara för olja i? smile

2009-08-11, 11:06#8 
turbodiz
Moderator

2 takts til brenslet så klartsmile

Væellådan 4takts MC motorolje. IKKE vanlig olje for bil, da går kopplingen.
Førsøk også med mineral og ikke syntetisk da syntetisk ikke fantes i de tidlige 70 årene.
Biltemas olje duger kanske, men har opplevd at kopplingen kan begynne slire på endel sykler av den...
Batteri fra tema fungerer også, mon tro om ikke du skal ha et på 6 volt til den derconfused

2009-08-11, 11:13#9 
sanda
Medlem

Batteriet är väl 12 Volt? Tack så mycket för svaren smile

2009-08-11, 17:07#10 
turbodiz
Moderator

Er ikke sikker på voltenconfused
6 volten hang med lenge på moped og lett MC. Det står vel på orginalbatteriet, ellers får du ta ut et påar lamper og se på hva de er merket med for voltstyrke.

2009-08-11, 21:55#11 
sanda
Medlem

Okej, ska kolla upp det när jag tagit hem den. Tack för all hjälp! smile

2009-08-12, 03:02#12 
turbodiz
Moderator

Citat:
Tack för all hjälp!

Ingen problemsmile
Hva skulle man ha forumet till ellers?
Lykke til med planene, og nøl ikke med å spørre (fråga) om det er noe du undrer på.
Av 45.559 forummedlemmer er det sikkert noen som kan svarewink

2009-08-23, 10:01#13 
sanda
Medlem

Hej igen! Idag ska jag nog äntligen hämta MC:n. Du vet kicken, om man inte kan röra vad kan det då vara för fel? Kickdrevet?
Och sen undrar jag om det finns nåt sätt att när man har fyllt på bensin och olja och fixat allting, kan man inte få runt oljan innan man startar den på nåt sätt för annars så är det ju helt snustorrt där?

Och en sista sak, ska det vara ren bensin i tanken eller ska man blanda? Vart ska annars tvåtakts oljan vara?

Tack för svar! smile

2009-08-23, 12:13#14 
turbodiz
Moderator

Jahajalaugh

Kicken? Går motorn rundt da? Om du setter den i 5ans væxel og ruller?
Er ingen expert på Yamaha, men om kickaxeln/drevet er pajj så er det nok mer som er pajad også er jeg redd.

Og fyll på angiven mengde olje, sett den i 5. og rull nån meter uten at tenningen er på, så får du fordelt oljen litt.

Og tror nok det skal være egen tank til 2taktsoljenconfused Se under sadeln, eller bak sidekåpene, men selvsagt så skal tanken være tilgjengelig uten at man behøver fram med verktøykisten.
Ellers så er det vel 3% i tanken som gjelder. (kan være så lite som 2% men det er best å safe littsmile)
Sånn helt egentlig så hadde jeg nok basert meg på å blande i bensinen da de gamle japanske 2 takterne hadde en høyst upålitelig separatsmørningsad
En LOTTOpumpe med andre ordcool

2009-08-23, 14:25#15 
sanda
Medlem

Hej igen! Vart och tittat på Yamahan nu! smile
Hittade vart motoroljan ska vara, det var under sadeln, och sen så ska 4 takts oljan vara där nere vid motorn va? smile

Nu till kickproblemet... Alltså, man kan kicka fast det är inget motstånd, fast kicken åker tillbaka i sitt ursprungsläge men det är inget motstånd när man väl kickar...Fattar du? Vad tror du kan va fel? sad

Ganska fin i övrigt, endast en liten buckla på tanken smile

2009-08-23, 15:17#16 
turbodiz
Moderator

Ahabigeyes!

Nei, det kan være rimelig bagatellmessig da... en returfjær på en sperrehake i kickmekanismen feks.
Men så kan det jo være drev og dyl... og da blir det verre.
Uansett må nok motoren klyves for å få reparert.
Så få i olje og bensin og rull start på den.
Sen får du kjøre litt og høre litt ekstra godt etter ulyder fra kicksystemet.
Er sykkelen bra og verdt å satse på, så får du ta bryderiet og kostnaden med reperasjonene seneresmile

EDIT:
http://www.yamaparts.com/index.php?page=yamaha-...
se videoen som ligger på den siden
Ser ut som om det er en tosylindret motorapplause
Da er det nesten så at jeg blir litt avundsjuk her jeg sittersmile
Lyden av de der gamle Yamaha twinmotorene er herliglaugh
Kan sammenlignes med en upphetsad geting på stereoider når varvet nærmer seg 10 K
grin

- Inlägget ändrat 2009-08-23, 15:26 av turbodiz

2009-08-23, 18:55#17 
sanda
Medlem

Okej, men tror du att jag kan ta bort kåpan där kicken sitter och kolla om det är nån fjäder har hoppat ur? Efter att jag tagit en "testrun" först och lyssnat hur den låter förstås smile

Vet du vad det ska vara för tjocklek på växellåds oljan? Har ingen instruktionsbok blushing angry

Jag köper nog batteri samtidigt också , för alltså det ska väl vara ganska mycket motstånd i kicken? Kanske inte ska vara så mycket motstånd i kicken på dessa gamla Mc? För det känns som det är två fjädrar, en för att den ska åka upp igen och den för att det ska vara trögt när man trycker ner den, fattar du? wink Men magkänslan säger att det inte är nåt särskilt stort problem i alla fall smile

2009-08-23, 19:15#18 
turbodiz
Moderator

Eh... tjocklek? Hvilken lek e det? tounge
Vet oppriktig talt ikke, men kjøp motorolje som er beregnet på MC, firetakt.. ikke syntetisk.
Dette er en olje som er tilsatt greier som gjør gøtt før kopplingen, "vanlig" olje tar død på kopplingen.

Og ikke tror jeg du ser noe om du tar bort den kåpen... regner med at kickaxeln fortsetter videre inn i motorens indre værld...
Men for all del, skruva bara bort... jeg KAN ha feil... kjenner som sagt ikke til Yamaha spesifikt, bare japanske småmotorer på et mer generelt nivåsmile

Men så kan det være så enkelt som at det ER lite motstand i kicken også da... ser man på en viss video så er det saker som tyder på just det. Og slirer kopplingen pga fel/brist av ojle så...
Få nå i gang sykkelen så får du/vi se hvordan det blir da. Føga vits i å ta bekymmringene på forhåndsmile

2009-08-23, 19:40#19 
sanda
Medlem

Tjocklek = 10W 15W 20W? Vet du vilken det ska vara finns ganska många fyrtaks oljor sad Alltså, ska det vara 4 takts MOTOR olja i växellådan?

Såg på videon nu...Det kanske inte är nåt fel på kicken ändå? Jag vet inte, men finns bara ett sätt att ta reda på det! laugh Ska inhandla olja och batteri sen försöka kicka, annars rullar jag väl igång den istället smile Och sen senare lämna in den smile

2009-08-23, 23:03#20 
turbodiz
Moderator

hehe... motorolje for firetakt ja.
Du forstår.. de fleste MCs har gemensam olje i motor og låda.. og de har også en koppling som går i samma oljebadet. Undantak finns såklart, bare så det er sagt.
Men du skal nok ha motorolje til 4t MC ja.
Og jeg forstod tjoklek da du... man har tross alt bodd i Sweden i yngre dager... måtte bare skoja lite med deg wink
men det er en svår fråga... for har man fel så vil kopplingen slira er min erfaring.
Man får prøve seg fram rett og slett.
Forsøk Biltema sin først, koster ca 70 kr for en liter. Mens Castrol sin koster 200 pluss pluss

2009-08-24, 13:42#21 
sanda
Medlem

Okej blushing wink Men får prova det, säger till när jag tagit hem den smile

2009-10-06, 19:29#22 
sanda
Medlem

Hey! Nu står den fina AS3 i mitt garage ! grin Så inom en snar framtid blir det att susa iväg och köpa batteri och olja och även fjäder till trumbromsen fram... Och kicken så är det nog nåt fel på, tyvärr...sad Ska troligtvis om en vecka ta det till en MC reperatör om den inte startar på kicken tounge Kan fixa lite bilder om nån vill se den sen smile

2009-10-06, 20:52#23 
turbodiz
Moderator

Så klart vi vil ha bildersmile
Det er jo faktisk en klassisk MC du har der.
Får håpe du får i gang den og at den gir deg mange trivelige stunder.smile

2009-10-06, 21:02#24 
sanda
Medlem

Här kommer lite bilder (=

Efter 20 år så ska den äntligen tas i bruk igen! (= Den är ju "lite" dammig men först ska jag göra så den funkar sen så ska jag putsa upp den (= Här kmr lite bilder då, dammit men ändå happy

BILD

min länk

2009-10-13, 23:19#25 
turbodiz
Moderator

smile
Den ser jo rett bra ut der den står, med TT styre i ekte 70 tallslook.
Synd med tanken, men det går jo å fikse.

Reklam:
Insplanet - Jämför bilförsäkring

Du är här: Forumstart » Motorcyklar » Teknik och mektips
Yamaha AS3 [1] 2

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Mc » Forumstart » Motorcyklar » Teknik och mektips