Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök Mc-annonser
» Mc-handlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mc-tester
» Mc-forum
» Mc-länkar
» Fotogalleriet
» Mc-filmer
» Statistik: Mc-priser
» Mc-kalender
» Vägtips för Mc
» Campingplatser

Övrigt
» Mc-försäkring
» Mc-delar & tillbehör
» Mc-nyheter
» Mc-tidningar
» Låna pengar

Insplanet - Jämför MC-försäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Yamaha AS3 1 [2]

2009-10-14, 16:15#26 
HasSse666
Moderator

Snygg båge MEN elak bucklasad

Törs du testa detta (kanske tömma tanken först)?
För säkerhets skull ev. fylla den med vatten?

YouTube Video

FEL: Om du ser detta är antingen YouTube:s sajt nere, eller så har du inte installerat.

2009-10-28, 16:21#27 
sanda
Medlem

Tror du d skulle funka? De hade ju inte funkat för de som kommentarat på youtube...sad Och varför ska jag fylla tanken med vatten isf? blushing

Funderar på att pröva d, skulle va fint utan buckla love

Tack för tipset förresten love

2009-10-28, 16:48#28 
HasSse666
Moderator

Mmm det såg kanske ut liite för bra ut för att vara sant men kan tro att det fungerar på en "färsk" buckla på en plåt som inte är så tjock.
Med vattnet tänkte jag att man skulle minska risken för en explosion det är ändå en bensintank som skall värmas

2009-10-28, 17:02#29 
sanda
Medlem

Plåten är iofs inte så tjock men färsk vet jag inte...Är väl 20 år sen den blev tounge
Men jag behöver väl inte vara rädd för explosion då det inte varit bensin i på 20 år?

Men låste nånstans att d var en som plockat av tanken, fyllt den med vatten och sen lagt den i frysen så att bucklan försvinner, tror du d skulle funka?

2009-10-28, 18:30#30 
HasSse666
Moderator

Citat:
Ursprungligen postat av sanda @ 2009-10-28, 17:02
Men läste nånstans att d var en som plockat av tanken, fyllt den med vatten och sen lagt den i frysen så att bucklan försvinner, tror du d skulle funka?

Nja liite skeptisk jag noghappy

2009-10-28, 18:52#31 
sanda
Medlem

men tkr du jag ska prova d du tipsa om? happy

2009-10-28, 20:34#32 
turbodiz
Moderator

Fyll i så fall på vann, memn ikke helt full, Må ha plass til å expandere luften også :)
Bruk gjerne varmt vann også.
OG du kan også forlite deg på at brennbare ångor kan finnes i tanken selv etter 20 år.
Det er derfor det er et såpass farlig arbeide å benytte seg av varme.
Tror jeg først hadde tatt av tanken og gått til et karosseriverksted og tatt en prat med de.
De har endel spesialverktøy cool

2009-10-29, 22:40#33 
sanda
Medlem

Jaja, får ta o kolla på d sen smile

Idag försökte jag rulla igång den, kopplat in batteri, fyllt på olja och bensin (= Dock så funka ju inte kicken så försökte rulla igång den, men den startade inte sad Jag märkte också att den pissa bränsle vid bensinkranen, kom ganska ordentligt, kan det kanske va därför den inte startade? För att inte tillräckligt mkt bensin inte kommer fram till förgasaren? Tog av tändstiften för att kolla om de var blöta, det ena var d, inte d andra... D lät inte heller som den tände när jag försökte rulla igång den sad

Vad tror ni proffs? sad

2009-10-30, 00:05#34 
turbodiz
Moderator

Ikke det at jeg er noen proff, men jeg tror du har en liten jobb foran deg smile

Men det er ikke annet å vente med et fordon som har stått i 20 år.

Beninkranen... kanbli bra når gummipakninger sveller opp av bensin(ordner seg på en dags tid i så fall), eller så har pakninger tørket inn og sprukket, og da må det nok nye deler til.
Har den to forgassere, i så fall får bare en av dem levert bensin til sylindern. Skit eller ægring i/på munstykker og siler er nok årsaken.
Resten tar vi etterhvert, for nå er det sent og gubben turbo skal sovesmile

- Inlägget ändrat 2009-10-30, 00:06 av turbodiz

2009-11-02, 18:33#35 
sanda
Medlem

Tjena igen!
Pröva med polarens bensinkran, läckte inte lika alls mkt men d läckte pyttelite bigeyes Vi kollade även gnistan osv. Fin gnista på båda tändhattarna och tändstiften... Försökte starta den igen men gick inte... Såg nyss också att de hade läckt ganska mycket bensin på golvet nere i garaget. Vad tror du kan va anledningen till att den inte startar? Kan det vara så enkelt som att munstycket i ena förgasaren är igensatt?

2009-11-21, 12:05#36 
sanda
Medlem

Tjena igen!
Pröva med polarens bensinkran, läckte inte lika alls mkt men d läckte bigeyes Vi kollade även gnistan osv. Fin gnista på båda tändhattarna och tändstiften... Försökte starta den igen men gick inte... Vad tror du kan va anledningen till att den inte startar? Kan det vara så enkelt som att munstycket i ena förgasaren är igensatt?

- Inlägget ändrat 2009-11-21, 12:06 av sanda

2009-11-21, 23:23#37 
turbodiz
Moderator

smile Det er trolig at forgassere som har stått uten bensin i mange lange år behøver en gjennomgang ja.

2009-12-17, 20:46#38 
sanda
Medlem

Har inte skrivit så mycket men har gjort så mycket heller. Fixat bensinkranen nu så det läcker inte längre, även rengjort föggarna nu så dom ska bara på, dock är det väldigt svårt att få på dom då det är så förbaskat trångt -.- Får hoppas att den startar efter detta!

2010-04-30, 14:26#39 
sanda
Medlem

Tjena igen, behöver lite hjälp igen med Yamaha AS3n. Det är så att ena gasvajern har hoppat ur, motorcykeln är tvåcylindrig och ju därför två gasvajrar. Dessa två går ihop under tanken tillsammans med oljepumpsslangen under en gummigrej. Nu äre så att ena gasvajern har hoppat ur därifrån och har hållt på och tragglat o försökt få in den i flera timmar nu men får inte in den...Hjälp?

2010-04-30, 14:41#40 
turbodiz
Moderator

vet ikke hvordan Yamaha har for slags mekanisk løsning (har bare erfaring fra Suzuki), men tror det skal gå an å åpne den der 1:3 koblingen, og da ser du systemet i det og følgelig skal det være lett å fiksesmile
I motsatt fall... må du kjøpe ny vajersad men jeg kan ikke forstå at det skal bli nødvendig-
Men du må kanskje demontere hele vajersystemet for å få det til...
Lykke til, det går nok bra skal du se.
cool

2010-05-01, 12:33#41 
sanda
Medlem

Okej, tack för svar grin Får försöka att ta isär den då o fixa d smile

2010-05-01, 15:47#42 
turbodiz
Moderator

Går ut i fra at "hovedvaiern" er koblet til en "kolv" (av plast?)som drar de andre tre vajers, og at en av de tre har hoppet ut av sitt spor, eller?

2010-05-02, 18:59#43 
klas9
Nykomling

Har med intresse läst denna tråd då jag idag fick för mig att försöka få igång min gamla Yamaha AS3 från 1973. Den är visuellt i sämre skick än sandas, bl.a. omlackerad, och har stått still
nästan lika länge. Fyllde på bensin och försökte få igång den, men ingen snabb succe.
Jag antar att det är en fördel att köpa nytt batteri. Sanda fick du tag i ett batteri, jag tror det är 6 volts, stämmer det?

När det gäller kicken så är den också lite lös så att det inte är motstånd ibland, men om man kickar hårt så tar den tag och vrider motorn. Men antagligen så är det större chans att få igång den nu
med rullning.

2010-05-03, 22:02#44 
sanda
Medlem

Turbodiz: Jo, exakt så och dessa tre går ihop i en vajer. Är det bara att kapa upp plastkolven och försöka trycka i gas vajern i sitt spår?

Klas: Jo, d stämmer nog. Fick tag i d, kolla i närmaste MC handel. Dock så verkade det inte finnas så gott om just den modellen av batteriet så du kanske får kolla runt i lite olika butiker.

2010-05-03, 23:31#45 
turbodiz
Moderator

Tror da denne saken skal gå an å dele opp enklere enn å måtte kappe den...confused
Man skal jo ha muligheten til å bytte ut en enstaka del og ikke hele "paketet" skulle jeg mene.
Men uansett, åpnes må den jo, så forsøk å åpne den så at du kan återmontere den etterpå dasmile
En ny vajer er muligvis ikke så enkelt å få tak på uten at det koster 230 tusen dollar og 50 øresad

Ellers så har jeg en mistanke om at kickproblemene henger i hop med en treg/slirande koppling.
Gamle MC kopplinger er ofte så. Men med ny olje og noen meter (kilometer) bruker de å gå seg tilsmile
Ser jeg har skrevet at du skal benytte motorolje for 4takts motorsykkel på væxellådan, det hadde vært veldig bra om du hadde funnet en instrukssjons/servicebok som kunne bekrefte dette.
Jeg kan nemligen ta feil, men jeg tror det ikkehappy
Skal forsøke forske litt på saken her ogsåbigeyes

2010-05-09, 18:52#46 
sanda
Medlem

Tack för utförligt svar smile

Delar vet jag vart jag kan få tag på hyfsat billigt så det är inget problem smile Sen ska jag bara veta hur man monterar det confused

Har redan bytt motor och växellådsolja, och ja, det stod vad det skulle vara i manualen, det var bara vanlig växellådsolja. smile

Men jag får öppna upp den där gummibiten och hoppas på att det går att sätta i gas vajern smile

2010-12-05, 12:42#47 
sanda
Medlem

Hej igen! Då projektet ha legat på is nu under en längre tid har jag nu bestämt mig för att försöka fixa AS3 under vintern. Men jag behöver lite hjälp från er. Anledningen att den inte startar, skulle det kunna vara pga. att gasvajrarna inte ha haft kontakt med förgasaren? Har svårt att tro det.. Vad skulle det annars kunna vara för problem? Den har fin gnista i alla fall.. Förgasarna är rengjorda också..

Det med gasvajrarna/oljepumpsvajern har jag funderat lite på, borde det inte bli enklast att skaffa fram en ny sådan orginal vajer? Det knepiga blir ju att fästa oljepumpsvajern.. Är det svårt att ta bort oljepumpen och istället blanda direkt i tanken? Det vore ju nästan lite smidigare tycker man.. Men nå, vad tror ni om allt?

2014-02-07, 20:07#48 
joto
Nykomling

Hej! Jag har själv en Suzuki gt 125a och Tyckte det var intressant att läsa om din hoj, men hur gick det ,fick du igång den sen? När det gäller oljepumpen och den tömts på olja så måste man lufta den innan man startar motorn annars riskerar man att den inte får olja de första minuterna, på suzuki sitter det en skruv på pumpen som man skruvar bort tills det rinner olja utan luftbubblor.

Reklam:
Insplanet - Jämför bilförsäkring

Du är här: Forumstart » Motorcyklar » Teknik och mektips
Yamaha AS3 1 [2]

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Mc » Forumstart » Motorcyklar » Teknik och mektips