Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

  Insplanet - Jämför bilförsäkring

  Bilförsäkring


 

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Bilstereo och elektronik
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Koppla strömbrytare på fotpedaler?? [1] 2
 
2009-07-31, 19:03#1 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
Hej,Jag har köpt fotpedaler 3st som lyser blått men dem ska kopplas till batteriet + och jord- men hur kopplar jag på en vippströmbrytare så att det inte drar ström hela tiden? Material som behövs? ge mej tips//alex
   
 
2009-07-31, 22:39#2 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
kabel + strömbrytare. plus kabel till batteriets plus pol och minus kabeln till batteriets minus pol. Strömbrytaren sätter du på plus kabeln.
   
 
2009-07-31, 23:05#3 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
okej..De vart för komplicerat för mej men jag tror jag skall lösa det!!:)
   
 
2009-08-01, 05:49#4 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
jag fixar en bild till dig senare. ska iväg till ullared nucool
   
 
2009-08-01, 11:30#5 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
okej ja det vore snäll om du kunde göra det:)
   
 
2009-08-01, 22:44#6 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
Här kommer en bild. hoppas du förstår den. happy



Rött streck = pluskabel
Blått streck = minuskabel

På det röda strecket sitter det en brytare.
Och i slutet på de blå strecken är det "jordsymboler", dvs att det är jordat i karossen.

Hoppas det hjälptetounge


- Inlägget ändrat 2009-08-01, 22:47 av str4nd__
   
 
2009-08-01, 23:39#7 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
´Tack så mycket..Visar sig men jag kommer lyckas:)

//Alex00ander
   
 
2009-08-02, 02:08#8 
turbodiz
Moderator




Medlem sedan:
May 20, 2006
Og sækringen da Strand?

The fuseconfused

cool
   
 
2009-08-02, 10:24#9 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
behövs knappt tror jag till domtounge då jag sällan tror att han kan välja en kabel som är så klen till dom pedalerna så att kabeln brinner. men om du vill då så sätt in en säkring innan brytaren på pluskabeln, storlek på den beror på vilken kabel du väljer att koppla med
   
 
2009-08-02, 11:16#10 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
okejj jo jag har ju hängsäkringar,duger det isf?

//alex00ander
   
 
2009-08-02, 15:15#11 
turbodiz
Moderator




Medlem sedan:
May 20, 2006
Citat:
behövs knappt tror jag till dom

DET kan du si til forsikringsbolaget den dagen bilen brennertounge
Hengsikring duger, så nære batteriet som mulig, 5 til 8 ampere skal du bruke ingen kraftigere.
   
 
2009-08-02, 16:42#12 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
Okej ja jag sätter på en hängsäkring medsmile

//Alex00ander
   
 
2009-08-02, 17:34#13 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
jao, men om du använder grov kabel så är det endast dålig kontakt mm som kan orsaka det. om man installerar det helt korrekt så kan det inte börja brinna. men men, sätt på en säkring om du har tillgång till en.smile så om du t.ex kör med 2,5mm2 kabel så kan du säkra den med 16A.

Citat:
5 til 8 ampere skal du bruke ingen kraftigere.


Varför inte ? smile
   
 
2009-08-02, 17:41#14 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
Okej,Men det är inte grovkabel jag kommer använda mej utav..Men kommer sätta på en hängsäkring bara för säkerhetens skull om det skulle hända nått!! Kommer börja med de på fredag så får vi se hur det gårsmile

Mvh// Dt_fixaren
   
 
2009-08-02, 20:11#15 
turbodiz
Moderator




Medlem sedan:
May 20, 2006
Citat:
Citat:
5 til 8 ampere skal du bruke ingen kraftigere.

Varför inte ? smile


Fordi da er det en fare for at den (tynne) kabeln brenner før sikringen gjør det.

Og va er vel da vitsen med sikring i utgangspunktetsmile
Sikringen er i dette tilfellet mest for å gjøre besiktning og FB nøyde og belåtnalaugh
   
 
2009-08-02, 20:24#16 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
men du visste inte vad han skulle ha för kabel innan? wink så då kan du ju inte rekommendera 5-8A tounge om han hade kört med 70mm2 kabel så hade säkringen kunnat vara 250-300A, visserligen onödigt men OM han hade gjort det. 2,5mm2 får säkras 16A som jag skrev, och jag kör aldrig med mindre än 2,5mm2 när jag kopplar någonting i bilen. Blir mindre förluster och även blir kabeln mindre belastad och medför även att kabeln inte blir lika varm vid belastning och då sjunker också risken för kabelbrand.
   
 
2009-08-02, 23:23#17 
turbodiz
Moderator




Medlem sedan:
May 20, 2006
Soo om noen kobler de der små lampene med 100mm2 kabel da du... 0,75 er nok der. En behøver ikke overdrive.
Og et faktum er at en 1,5 kvadrat enleder kopperkabel er godkjent for 19 Ampere, uansett lengde på kabeln.happy
Ikke at jeg ville gjort det, men man behøver ikke overdrive kabeltverrsnittet heller da.
Den dagen man får et sår i isolasjonen på en kabel, og den kommer i kontakt med jord, da forstår du hva jeg mener. Med mindre sikring og kabel blir ikke smellen så stor. En annen sak er at kopper veier endel, og ved trimming og high performance vil man gjerne holde vekten nede.

men egentlig er dette flisespikkeri etter min mening, en kabel skal alltid ha en sikring, thats the fact.
   
 
2009-08-02, 23:43#18 
mulle meck
Moderator




Medlem sedan:
Mar 08, 2007
Öö? varför göra det så svårt? Minus i plåten och plus upp till säkring boxen. Slipper du dra så onödigt mycket sladd och ha häng säkring osv..

Sen behöver du inte speciellt tjock sladd för dom pedalerna då dioderna i pedalerna är så pass klent samman kopplade.


- Inlägget ändrat 2009-08-02, 23:45 av mulle meck
   
 
2009-08-02, 23:55#19 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
Nej jag vet det blev lite för komplicerat med allt nu men jag gör som man brukar minus i plåten å plus till batteriet å plus till vippströmbrytaren sen plus från pedalerna till vippströmbrytaren!

//alex00ander
   
 
2009-08-03, 13:07#20 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
du kan koppla med 100mm2, lite krångligt dock, och då får du ju avsäkra vad kabeln får avsäkras.
   
 
2009-08-03, 17:53#21 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
Okej.Joa men inte för mycket om detta nu då jag ska försökasmile

//alex00ander
   
 
2009-08-07, 19:55#22 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
Hej..Jag kopplade pluskabel från batteriet + sen den till vippströmbrytaren,sen kabel från fotpedalerna till en av polerna på vippströmbrytaren,sen svart kopplade jag i karossen men får inte pedalerna å lysa? vad kan det vara för fel??

//dt_fixaren
   
 
2009-08-07, 21:07#23 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
har du slipat helt plåtrent på karossen?
   
 
2009-08-07, 21:16#24 
DT_fixaren
Medlem




Medlem sedan:
Aug 28, 2007
Hej,Nej det har jag inte kan jag borsta med stålborste? Men hängsäkring kan det vara det också?Kom på att jag glömde de,p.g.a denna värme!

//Dt_fixaren
   
 
2009-08-08, 09:13#25 
str4nd__
Moderator




Medlem sedan:
Apr 11, 2006
nej det beror inte på säkringen. och nej det går nog inte så bra med stålborste tror jag inte. lättare med slippapper/fil. och glöm inte trycka på strömbrytarenhappy
   
 
Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Bilstereo och elektronik
Koppla strömbrytare på fotpedaler?? [1] 2

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Bilstereo och elektronik)

« Tillbaks till föregående sida


Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (1):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  
 

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Bilstereo och elektronik