Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Bilstereo och elektronik
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Vilken power på slutsteg? 1 [2]

2009-08-04, 21:06#26 
str4nd__
Moderator

haha, det är lugnt. men en bild säger mer än tusen ord. till mutant steget ska ENBART basarna kopplas. och innan du gör det så säger du till mig så visar jag med en bild då du ska ha 2ohm helst.tounge vad är det för jvc steg? och sedan är det hur noga du är med ljudet, då du förmodligen kommer köpa dig en stereo med 2st lågnivå/RCA utgångar så kopplar du den ena till bassteget och den andra till slutsteget för högtalarna. Då får du inget sorroundljud men du får så du kan justera höger/vänster + ren baskanal. Men lägg upp en bild på sladden du hittade och länka till jvc slutsteget, om du inte hittar någon länk så lägg upp en bildsmile

2009-08-04, 21:32#27 
hafvstrom
Nykomling

tror att det bara är en lågnivåutgång på stereon jag tänkte köpa! går det ändå eller ska jag ha en med flera? haha dum som en stentounge

2009-08-05, 15:22#28 
str4nd__
Moderator

jag skulle nog satsa på en med MINST 2st, t.ex en sådan jag har Pioneer DEH-P6000UB . mycket prisvärd och finns begagnade. Då det finns en sw utgång till bas och sedan en över till ett slutsteg som driver framsystemet. Bara rekomendationer, finns billigare också som har två, men då jag har erfarenhet av denna så rekomenderar jag den. Vill inte rekomendera som jag inte vet är bra.

2009-08-05, 22:13#29 
hafvstrom
Nykomling

nu ska vi se här om det blir rättlaugh.

bild på kablarna:

ang. stereo så har jag pratat med en vän som jobbar på brl han rekomenderade Pioneer DEH-2120UB som ha 2 utgångar iställe för 1 o låg i en prisklass jag tyckte om haha:biggrin..

ang. slutsteg. höll på och letade efter mina nya högtalare idag och då fann jag mitt första slutsteg. Kan detta vara något:

PRO 300. Bryggningsbart 2-kanalsslutsteg med möjlighet till samtidig stereo/mono (Tri-mode). Uteffekt vid 2 W: 2 x 110 W, uteffekt vid 4 W: 2 x 75 W, uteffekt vid 4 W bryggkopplat: 1 x 220 W.

2009-08-06, 12:57#30 
str4nd__
Moderator

den gula? vad är det för kabel? remote? du lägger samman de två röda baskablarna med varandra och dom två svarta in på slutstegets kanaler. viktigt att dom inte är fasvända (plus på minus och tvärtom).

EDIT: det slutsteget kan du driva dina högtalare med. det funkar nog bättre än med stereon enbart iallafallsmile

- Inlägget ändrat 2009-08-06, 12:58 av str4nd__

2009-08-06, 19:37#31 
hafvstrom
Nykomling

Citat:
haha, det är lugnt. men en bild säger mer än tusen ord. till mutant steget ska ENBART basarna kopplas. och innan du gör det så säger du till mig så visar jag med en bild då du ska ha 2ohm helst.

nu har jag fixat bildergrin.

slutsteget med sin "remote" plus nån kabel:

ena sidan slutsteg:

sista sidan:

så hur kopplar jag nu då hehe laugh.

stereo fixar jag i morgon blir en; Pioneer DEH-P3100UB istället då den andra var slut. fick ett bra prissmile.

hur e de med 6/9 å basar, slår dom ut varandra fast dom inte är kopplade på samma steg? för i sådana fall får jag ta vanliga högtalare och koppla in istället.

hehe synd om dig som får hjälpa ett så hopplöst fall! otroligt tacksam iafapplauseapplause

2009-08-06, 22:19#32 
str4nd__
Moderator

ser ju bra uthappy du kopplar plus kabeln ifrån båda basarna in på +. Sedan båda minus kablarna ifrån basarna till -. Du kopplar in plus ifrån batteriet till + 12v på steget, och där sätter du även en säkring ca 30cm ifrån batteriet. Sedan så drar du en jordkabel till GND på steget. Sedan så står det RMT på en anslutning, där sätter du in en till kabel som antingen går till remoten på stereon eller en tryckknapp beroende på om du vill att basarna ska starta samtidigt som stereon eller om du vill kunna lyssna utan bas. Du kopplar in lågnivå/RCA kabeln till Input, sedan så var det klart tror jag. smile kan fixa bild imorgon, hinner inte med det just nu.

2009-08-08, 12:48#33 
hafvstrom
Nykomling

jag tror jag e med nu iaf hahagrinlaugh...

men hur ställer jag in så det blir 2 ohm då? eller blir de deblushing?

2009-08-09, 14:08#34 
str4nd__
Moderator

om basarna är på 4ohm som jag hoppas att dom är, så behöver du bara parallell koppla dom in till stegets kanal. 4ohm / 4ohm = 2ohm. fast om basarna är på 8ohm som dom också kan vara så blir det 4ohm totalt, och då kommer dom inte prestera lika bra. men om du har en multimeter eller ohmmeter hemma så kan du mäta från + till - på basarna och se vad dom har för ohm talsmile

EDIT: bra sidor att ha

Inkoppling av basar
Beräkning av baslådor

- Inlägget ändrat 2009-08-09, 14:11 av str4nd__

2009-08-09, 20:31#35 
hafvstrom
Nykomling

Efter mycket om och men så har vi fått allt att fungera nu och är rejält tryck i basarna fast dom bara går på 2/4 fastän det stod 3/4 i boken som följde med slutsteget.

Killen innan mig hade kopplat lite tokigt så vi fick koppla om innan vi fick allt att fungera så nu fungerar allt kanondrool...

Tack så mycket för hjälpen str4nd__!!! applauseapplauseapplause

- Inlägget ändrat 2009-08-09, 20:31 av hafvstrom

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Bilstereo och elektronik
Vilken power på slutsteg? 1 [2]

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Bilstereo och elektronik)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (1):
Till medlemslistan

Redo
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Bilstereo och elektronik