|

|
Guide: Snabbkontroll tändsystem CDI - Baotian 4-takt |  |  | |  |  |
|  |  | 2009-04-14, 19:27 | #1 | HasSse666 Moderator

Medlem sedan: Sep 25, 2008 | XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Så här fungerar CDI´n/tändningen i korthet
- Först blir en kondensator uppladdad i CDI´n (spänning från magnetspolen när du kickar)
- Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet)
Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1 varv.- När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen
- Tändspolen omvandlar inkommande spänning (400-600 Volt) till en spänning på normalt ca 15000 Volt
- Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista
Länk: Wikipedia - CDI tändning Länk: Läs mer om Baotians CDI strypning
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
ÖVERSIKT CDI

Bild 1 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med enkelkontakt Notera i bakgrunden till höger i bild att den blå/gula kabeln från "pickupen" är skarvad till röd/vit som går in på CDI´n (denna skarv finns inte på min andra Baotian utan där går blå/gul direkt till CDI´n)
Kabel 1 röd/vit alt. blå/gul går till PICKUPEN Kabel 2 svart/gul går till TÄNDSPOLEN Kabel 3 svart/vit går till "CUT OUT COIL" tändnyckeln och nödstopp(om du fäller ned sidostödet) Kabel 4 grön går till JORD Kabel 5 ingen kabel alls (i detta fall är CDI´n varvtalsbegränsad) Ibland en rosa kabel som går till avkännare för varvtalsbegränsning under variatorkåpan. Kabel 6 Svart/röd går till TÄNDPLATTAN (spänning in)
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Kontroll tändsystem

Bild 2 - OBS ! koppla ur kontakten från CDI innan mätning OHM MÄT PÅ KONTAKTEN I CDI´n MELLAN...
Kabel 1 och Kabel 4 Ohm tal bör ligga mellan 80-160 Ohm
- annars är kanske kabel 4 ej ansluten till jord (kolla kablage)
- pickupen KAN vara trasig
Kabel 2 och Tändhatten (inne i den) Ohm tal bör ligga mellan 7-9 Kilo Ohm
- annars kan tändspolen, tändhatt eller tändkabeln vara trasig
Kabel 3 och Kabel 4 Ohm talet får INTE indikera att du har kontakt (0 Ohm) OBS! När du mäter skall tändnyckeln vara PÅ och sidostöd uppfällt
- om du har kontakt=0 Ohm kan brytaren för sidostödet eller tändningslåset vara trasigt
- om du har larm med stöldskydd kan det vara larmet som är trasigt eller stöldskyddet "aktiverat")
- någon av kablarna 3 och 4 kan vara skadade och kortsluta mot jord
Kabel 4 och minus polen på batteriet Ohm talet skall vara 0 Ohm
- annars kan kabel 4 vara dåligt jordad
- någon kontakt kan ha glidit isär = kolla kablage
Kabel 5 (eventuellt en rosa kabel) varvtals begränsning behöver vi inte mäta.. OBS ! om du har en grön kabel här och Kabel 4 saknas har du jorden här istället. Ersätt då alla ovanstående mätningar där jag skrivit kabel 4 med 5 istället
Kabel 6 och kabel 4 OHm talet skall vara 500-600 Ohm
- kolla att pickupen sitter fast ordentligt (jordad)
- kolla även att kablaget till pickupen är OK
- annars KAN det fel vara på magnetspolen/tändplattan

Bild 3 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med dubbelkontakt Notera - Svart/vit skall sitta uppe till höger Denna CDI har ingen ROSA tråd för varvtalsbegränsning där sitter jorden istället (kabel 5)
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
CDI PLACERING

Bild 4 - Här hittar du CDI´n under sadelfacket tex på Baotian Sprint

Bild 5 - Här hittar du CDI´n i batterifacket tex på Baotian Sport
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
Felsökningstips ingen gnista Tips 1 Mät mellan kabel 6 och kabel 4 (sätt intrumentet på volt DC) När du kickar/använder elstarten skall du ha ca 12 volt in. Om du inte får spänning dit har du fel i kabelstammen eller trasigt tändlås
Tips 2 Koppla bort kabel 3 (svart/vit) Om du inte får gnista är problemet inom tändsystemets delar(tändspole,tändhatt,tändstift,magnetspole,tändplatta,spänningsregulator eller kablage till dessa). Om du får en gnista, så är problemet tändningslåset , eventuellt larm, sidostödets brytare eller kablar som går till dessa.
Hur lossar man stiften från CDI kontakten?

Bild 6 - Platta till en liten spik

Bild 7 - Tryck in den tillplattade spiken i kontakten Detta gör du för att "pilla upp" det lilla blecket som hindrar kabelskon att halka ur. När spiken är på plats dra kabelskon bakåt

Bild 8 - Bild på kabelskon med det lilla blecket som skall "pillas upp"
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
CDI TEST
Egentligen behöver man ett special instrument för att mäta upp CDI´n Men du kan få en fingervisning om du gör nedanstående mätning. Du skall mäta direkt på CDI´n där kablarna enligt schemat normalt sitter.
Observera om instrumentet "fladdrar" under mätning vänta en stund tills kondensatorer i CDI´n laddas ur

Bild 9 - Jag kan inte garantera att CDI´n är hel även om värdena stämmer detta p.g.a. att elektroniken kan uppträda annorlunda under belastning eller när den blir varm. Däremot kan du med större säkerhet konstatera att en enhet är trasig ifall ovanstående värden inte överensstämmer.
Vill du fortsätta felsöka på ditt elsystem? Felsökning tändspole Kontroll av pickup ,magnetspole och tändplatta

HasSse6666
- Inlägget ändrat 2010-08-06, 22:34 av HasSse666 |  | | |  |  | 2009-04-14, 23:04 | #2 | mulle meck Moderator

Medlem sedan: Mar 08, 2007 | Mycket bra Går även att mäta i volt istället för ohm om man bara har sådan mätare. Dock måste man kicka eller köra med start motorn medan man gör det. | | | |  |  | 2009-09-19, 12:24 | #3 | erikhero Nykomling
Medlem sedan: Sep 19, 2009 | hur tar man bort strypningar på såna cdi boxar?snälla säg | | | |  |  | Reklam: |
| Du är här: Forumstart » Mopeder » Guider & Recensioner |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Guider & Recensioner) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
 | 
|
|