Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Mopedfilmer
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

  Insplanet - Jämför Mopedförsäkring

 

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Guider & Recensioner
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Guide: Snabbkontroll tändsystem CDI - Baotian 4-takt
 
2009-04-14, 19:27#1 
HasSse666
Moderator




Medlem sedan:
Sep 25, 2008
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Så här fungerar CDI´n/tändningen i korthet
  • Först blir en kondensator uppladdad i CDI´n (spänning från magnetspolen när du kickar)
  • Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet)
  • Pickupen skickar ca 2,1volt till CDI´n varje gång magneten snurrat 1 varv.
  • När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen
  • Tändspolen omvandlar inkommande spänning (400-600 Volt) till en spänning på normalt ca 15000 Volt
  • Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista

Länk: Wikipedia - CDI tändning
Länk: Läs mer om Baotians CDI strypning

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

ÖVERSIKT CDI


Bild 1 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med enkelkontakt
Notera i bakgrunden till höger i bild att den blå/gula kabeln från "pickupen" är skarvad till röd/vit som går in på CDI´n (denna skarv finns inte på min andra Baotian utan där går blå/gul direkt till CDI´n)

Kabel 1 röd/vit alt. blå/gul går till PICKUPEN
Kabel 2 svart/gul går till TÄNDSPOLEN
Kabel 3 svart/vit går till "CUT OUT COIL" tändnyckeln och nödstopp(om du fäller ned sidostödet)
Kabel 4 grön går till JORD
Kabel 5 ingen kabel alls (i detta fall är CDI´n varvtalsbegränsad)
Ibland en rosa kabel som går till avkännare för varvtalsbegränsning under variatorkåpan.
Kabel 6 Svart/röd går till TÄNDPLATTAN (spänning in)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Kontroll tändsystem


Bild 2 - OBS ! koppla ur kontakten från CDI innan mätning
OHM MÄT PÅ KONTAKTEN I CDI´n MELLAN...

Kabel 1 och Kabel 4 Ohm tal bör ligga mellan 80-160 Ohm
  • annars är kanske kabel 4 ej ansluten till jord (kolla kablage)
  • pickupen KAN vara trasig


Kabel 2 och Tändhatten (inne i den) Ohm tal bör ligga mellan 7-9 Kilo Ohm
  • annars kan tändspolen, tändhatt eller tändkabeln vara trasig


Kabel 3 och Kabel 4 Ohm talet får INTE indikera att du har kontakt (0 Ohm)
OBS! När du mäter skall tändnyckeln vara PÅ och sidostöd uppfällt
  • om du har kontakt=0 Ohm kan brytaren för sidostödet eller tändningslåset vara trasigt
  • om du har larm med stöldskydd kan det vara larmet som är trasigt eller stöldskyddet "aktiverat")
  • någon av kablarna 3 och 4 kan vara skadade och kortsluta mot jord


Kabel 4 och minus polen på batteriet Ohm talet skall vara 0 Ohm

  • annars kan kabel 4 vara dåligt jordad
  • någon kontakt kan ha glidit isär = kolla kablage


Kabel 5 (eventuellt en rosa kabel) varvtals begränsning behöver vi inte mäta..
OBS ! om du har en grön kabel här och Kabel 4 saknas har du jorden här istället.
Ersätt då alla ovanstående mätningar där jag skrivit kabel 4 med 5 istället


Kabel 6 och kabel 4 OHm talet skall vara 500-600 Ohm
  • kolla att pickupen sitter fast ordentligt (jordad)
  • kolla även att kablaget till pickupen är OK
  • annars KAN det fel vara på magnetspolen/tändplattan




Bild 3 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med dubbelkontakt
Notera - Svart/vit skall sitta uppe till höger
Denna CDI har ingen ROSA tråd för varvtalsbegränsning där sitter jorden istället (kabel 5)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

CDI PLACERING


Bild 4 - Här hittar du CDI´n under sadelfacket tex på Baotian Sprint


Bild 5 - Här hittar du CDI´n i batterifacket tex på Baotian Sport

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Felsökningstips ingen gnista
Tips 1
Mät mellan kabel 6 och kabel 4 (sätt intrumentet på volt DC)
När du kickar/använder elstarten skall du ha ca 12 volt in.
Om du inte får spänning dit har du fel i kabelstammen eller trasigt tändlås

Tips 2
Koppla bort kabel 3 (svart/vit)
Om du inte får gnista är problemet inom tändsystemets delar(tändspole,tändhatt,tändstift,magnetspole,tändplatta,spänningsregulator eller kablage till dessa).
Om du får en gnista, så är problemet tändningslåset , eventuellt larm, sidostödets brytare eller kablar som går till dessa.

Hur lossar man stiften från CDI kontakten?


Bild 6 - Platta till en liten spik


Bild 7 - Tryck in den tillplattade spiken i kontakten
Detta gör du för att "pilla upp" det lilla blecket som hindrar kabelskon att halka ur.
När spiken är på plats dra kabelskon bakåt


Bild 8 - Bild på kabelskon med det lilla blecket som skall "pillas upp"

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

CDI TEST

Egentligen behöver man ett special instrument för att mäta upp CDI´n
Men du kan få en fingervisning om du gör nedanstående mätning.
Du skall mäta direkt på CDI´n där kablarna enligt schemat normalt sitter.

Observera om instrumentet "fladdrar" under mätning vänta en stund tills kondensatorer i CDI´n laddas ur



Bild 9 - Jag kan inte garantera att CDI´n är hel även om värdena stämmer detta p.g.a. att elektroniken kan uppträda annorlunda under belastning eller när den blir varm.
Däremot kan du med större säkerhet konstatera att en enhet är trasig ifall ovanstående värden inte överensstämmer.


Vill du fortsätta felsöka på ditt elsystem?
Felsökning tändspole
Kontroll av pickup ,magnetspole och tändplatta


HasSse6666


- Inlägget ändrat 2010-08-06, 22:34 av HasSse666
  1 användare har tackat för detta inlägg  
 
2009-04-14, 23:04#2 
mulle meck
Moderator




Medlem sedan:
Mar 08, 2007
Mycket braapplause Går även att mäta i volt istället för ohm om man bara har sådan mätare. Dock måste man kicka eller köra med start motorn medan man gör det.
   
 
2009-09-19, 12:24#3 
erikhero
Nykomling


Medlem sedan:
Sep 19, 2009
hur tar man bort strypningar på såna cdi boxar?snälla säg
   
 
Reklam:
Insplanet - Jämför bilförsäkring

Du är här: Forumstart » Mopeder » Guider & Recensioner

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Guider & Recensioner)

« Tillbaks till föregående sida


Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  
 

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Guider & Recensioner