Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser
» Köpa bil guide

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Insplanet - Jämför bilförsäkring

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder [på]
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Inkoppling av generator?

2008-09-29, 14:48#1 
Artec
Nykomling

Morsning.
Tänkte försöka ge mig på att dra om elen till min gamla traktor (-76:a). Förra ägaren har gjort en fullösning efter en kabelbrand och enbart dragit trådar för startmotorn och en startknapp, vilka inkopplade direkt mot batteriet.

Steg 1 i detta eljobb är ju då att koppla in generatorn igen och att få fart på densamma..
I generatorn finns fyra stift märkta B+, D+, D- och DF. B+ kan ju kopplas direkt till batteriet eller till startmotorn har jag förstått, och D-, D+ och DF ska väl till något laddningsrelä..
Men vad jag inte förstår är var laddningslampan ska kopplas in någonstans.. Ska den sitta mellan D+ på generatorn och laddningsrelät? Eller ska den gå från D+ till laddningslampa till 12V+ i tändningen?

DF? Ska den bara gå mellan DF på generatorn till DF i laddningsrelät? Inget mer eller?

D-, ska den jordas till schassit vid relät eller?

Om någon har en enkel (obs! enkel!! jag är total el-idiot.. smile) skiss på hur kopplingen bör se ut vore jag våldsamt tacksam!

2008-10-06, 20:57#2 
1:grade
Medlem

Enklast är om du har en växelströmsgenerator med inbyggt laddningsrelä. SAAB eller Volvo från skroten för några hundralappar...
Då har du bara + till batteriet och DF som ska gå till laddningslampan. Andra anslutningen från
laddningslampan ska gå till jord. Genom laddlampan får generatorn spänning till fältlindningen och skapar så sitt magnetfält. Likströmsgeneratorer har permanentmagneter och kan ge ström utan att kopplas till något batteri (egenremanens) Generatorn sitter redan monterad med ordentlig jordkontakt så någon extra jordning är ej nödvändig.
Vill du använda en generator med externt laddrelä är det enklast att plocka bort hela systemet med kontakter o relä från en äldre Volvo (140 - 240 -80 talare)

Idag 21:18#3 
Bryant85
Nykomling

As we know that generator is one of the best tool that provides the continues energy for people who need generator. A lot of people want to get the https://generatorinsight.com/ option that provides the variety of electric option for everyone for continues energy.

Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Bilar » Teknik och mektips

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning pÃ¥ Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Teknik och mektips