|
| ”Mystiskt” drivline (?) fel på Opel Meriva -04 | | |  |  | | 2008-09-16, 19:28 | #1 | stha Nykomling
Jag köpte nyligen en Opel Meriva av 2004 års modell med 1,6 liters ecotec motor och easytroniclåda. Mitt problem är följande, vid acceleration gungar bilen snabbt med en frekvens som verkar överensstämma med varvtalet på hjulen. För att försöka beskriva hur det känns så är det som om höger framhjul (det känns som problemet sitter på höger sida) vid acceleration plötsligt inte längre sitter centrerat på hjulaxeln utan flyttar sig ”off-center” några centimeter. Eller att högra sidans hjul går över ett ”vågigt” underlag medan vänstra sidans hjul rullar på ett slätt underlag. Under ca. 60 km/h märker jag ingenting av detta fenomen men vid 60 km/h börjar det gunga för att vara som värst vid ca 70 km/h och sedan sakta avta vid 80 km/h. Vid 100 km/h märks det nästan inte alls. Att det känns så tydligt vid 70 km/h beror sannolikt på att frekvensen då överensstämmer med bilens ”resonansfrekvens”. Jag tror dock att fenomenet finns där hela tiden. Däremot försvinner fenomenet omedelbart när man släpper gasen, oberoende av hastighet. Fenomenet finns också inom samma fartområde oberoende vilken växel man kör på, dock med en kraftigare verkan på de lägre växlarna p.g.a. den större accelerationen. I övrigt ingen obalans, inga vibrationer eller missljud. Jag tror inte problemet beror på däck, fälgar eller hjullager utan sitter någonstans i drivlinan. Någon som har erfarenhet av samma eller ett liknande problem? Eller har en bra teori om vad det kan bero på?
Tacksam för svar.
SH | | | | | |  |  | | 2008-09-18, 20:26 | #2 | 1:grade Medlem
Medlem sedan: Nov 11, 2005 | Enda som jag kan komma på är att du har ett glapp i nedre kulleden på höger sida, så att hela fjäderbenet rör sig när du axar. Har du köpt bilen på firma så har du garanti (?) och i så fall ska du se till att dom åtgärdar felet. | | | | | |  |  | | Reklam: | |
| Du är här: Forumstart » Bilar » Teknik och mektips |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
| Utvalda bilannonser
- Saab, Saab 9-5 Aero 2,3 t
- Jaguar, XJ( Soverign 3,2
- Mercedes, 400SE
- Nissan, Figaro
- Audi, S8
- Volvo, 855 GLT
- Volvo, V70 Classic 2,4
|