Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Bilstereo och elektronik
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Uppgradera ljud + org.kablar!!

2008-08-26, 19:12#1 
erikkk
Nykomling

Har tänkt trycka i ett par MDS Dynamic 6,5" koxialer fram, och ett par likadana 5,25" bak i min Astra G caravan. Detta tillsammans med en Pioneer DEHP6000UB. Eventuellt ett par andra diskanter också, men det senare... Nu sitter en bas/mellan-högtalare i varje dörr, och två diskanter fram, och två bak.

Det jag undrar är om jag kan använda originalkablarna! Jag ska ju inte ha några extra högtalare, så det finns ju kablar till alla högtalare, men är de tillräckligt tjocka etc?

Det är Opels originalljudanläggning i bilen nu. Stereon är en Siemens VDO CDR500.

Vet någon var delningsfiltret sitter original? I stereon? Det sitter delningsfilter i Pioneer DEHP6000UB.

Hur gör jag om jag kopplar in koaxialer? Ska kablarna från diskanterna ner till dem då, eller funkar det med endast den gamla kabeln, som innan drev bas/mellan-högtalaren, till koaxialen? Vad gör jag av originaldiskanterna då, bara låter dem vara urkopplade?

Lite kort: Om jag har rätt adaptrar till huvudenhet och högtalare, är det enda jag behöver då att koppla in de nya högtalarna istället för de gamla, och likadant med stereon?
Vad behöver jag annars också göra?

2008-08-27, 06:52#2 
str4nd__
Moderator

mycket frågor blir dethappy borde stå på kabeln hur tjock den är? om du inte kör med slutsteg till framsystemet så är det nog ingen större fara då det inte blir någon större effekt i kablarna. jag vet inte hur det är kopplat i Opel osv så jag har inte en aning resterande.

2008-08-27, 11:20#3 
soul
Moderator

De allra flesta använder orginalkablaget då det kan vara ganska krångligt att byta kabel hela vägen.

Diskanterna kan du ju låta vara ikopplade om du inte tycker att ljudet stör.

Och som svar på din sista fråga så borde det bara vara att koppla in stereon och högtalarna, om du inte fick något filter med till högtalarna för då ska ju det kopplas in också.

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Bilstereo och elektronik

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Bilstereo och elektronik)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (3):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Bilstereo och elektronik