Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Dieselmotorprolem, går mkt dåligt

2008-08-03, 09:44#1 
Artec
Nykomling

Morsning!
Motorn sitter på en traktor av årsmodell -76 men jag antar att tekniken är den samma som i bilar ungefär. Traktorn startar och går bra ett litet tag, från någon minut till 5-10 minuter, sedan slutar den att svara på gas och gasar man på då så dör motorn, man kan sitta och passa lite på gasen för att precis hålla motorn vid liv och efter någon minut/minuter så går det att köra den igen. Samma sak återkommer med några minuters mellanrum.

Bränslefiltrena är nya och systemet luftat. Någon sa att det ev. kunde vara matarpumpen som började sacka och därmed gav får dåligt med bränsle, dvs att den inte hann fylla på i samma takt som den gör av med diesel när den blir lite extra ansträngd. OM det är på detta vis borde inte synas att det "saknas" diesel i glaskoppen under bränslefiltret?

Någon som har en idé om vad problemet skulle kunna vara? All hjälp tas tacksamt emot!

2008-08-03, 22:48#2 
1:grade
Medlem

Nivån i glaskoppen är konstant hela tiden såvida det inte kommer in luft i systemet. Lossa slangen från matarpumpen och kör runt på starten. Det ska komma ordentligt med bränsle. Kolla att ledningen från tank till pump inte är igensatt. Ev. kan det finnas ett bottenfilter i tanken som kan vara täppt. Backblås med tryckluft i bränslesledningen till tanken. Kolla även att returledningen från spridarna till tanken är öppen.
  1 användare har tackat för detta inlägg  

2008-08-05, 22:31#3 
Artec
Nykomling

Bra idé det där med tryckluften, det hade jag inte tänkt på.. Har också lurat på om det kunde sitta ett filter i tanken men det satt så förbaskat illa till så jag orkade inte kolla utan att ha lite mer på fötterna, men nu slipper jag ju det. Testar direkt i morgon.

Idag 14:52#4 
Artec
Nykomling

Tryckluften hjälpte kan jag säga, hade glömt bort att jag hade en fråga här.. smile
Den går iaf som en klocka efter att jag blåste bränsleslangarna baklänges.

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Teknik och mektips

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (11):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Teknik och mektips