|
|
|
| Hjälp mig... | | |  |  | | 2008-07-21, 10:30 | #1 | Julkossan Nykomling
Tänkte köpa en Eu-moped som man ska ta sig till och från jobbet med. Har fått ett erbjudande om att köpa en Aprilia area 51 -02 som gått 120mil. Helt felfri moped, ägaren körde istortsätt bara in den och var mycket försiktig. Kostnad 7000:- inkl alla tillbehör man behöver.
Problemet är att det är en klassII-moped och dom går väl inte att registrera som eu-moped? Trots att den går i 55km/h otrimmad och har allt som en klassI-moped har!! och med klassII får man bara köra i 30km/h
Det andra allternativet är att köpa en ny Baotian 4-taktare för ca 10 000:- som går under klassI. Då kan man registrera och få nummerskylt vilket känns bra. Sen verkar det svårt att hitta delar till Aprilia då nästan ingen har den, det finns en skapad tråd om den mopeden på detta forum, som inte ens fick något svar!!! Medans Boatian nästan alla kör nuförtiden. Den säljs ju överallt också vilken inte är fallet med Aprilia
Vad ska jag välja?
Hjääälp
- Inlägget ändrat 2008-07-21, 10:32 av Julkossan | | | | | |  |  | | 2008-07-21, 10:43 | #2 | Full Gas Medlem

Medlem sedan: Jul 21, 2007 | Som jag sa i ett annat forum, vet inte om det var dig jag svarade så jag kör här med.
Aprilia har liggande minarelli-motor vilket innebär att motordelar dräller det av i Sverige de flesta tvåtaktare använder sig av den typen av motor. Det är kåpor till en area 51 som jag är osäker på men det är ju bara att kolla runt bland de större butikerna och höra om de kan få tag på såna.
Vad gäller omtypning så tror jag det går. En klass 2 moped får göra max 45 om jag inte missminner mig, däremot ska den bara göra 30 men för att bli "straffad" så får den inte gå fortare än 45 liksom en klass 1 moped inte får gå fortare än 52 för att man ska bli "straffad"
Omtypning vet jag inte vad det kan kosta men det går ju att typa om i princip vilket fordon som helst så jag ser då ingen anledning till varför det inte skulle gå med moped.
EDIT: Just det, ring vägverket och hör efter!
- Inlägget ändrat 2008-07-21, 10:44 av Full Gas | | | | | |  |  | | 2008-07-21, 10:46 | #3 | Julkossan Nykomling
Medlem sedan: Jul 21, 2008 | Det var ett annar forum men jag fick ett surt pm från en medlem att dom bara pratar Boatian där så jag testade här istället. Tack för svaret | | | | | |  |  | | 2008-07-21, 14:52 | #4 | T.B. Moderator

Medlem sedan: May 27, 2005 | Då var det dags igen med detta aber att vissa tror att det är sååååå lätt att omregistrera en klass 2 till en klass 1. Det är inte omöjligt men otroligt kostsamt och svårt. http://www.vv.se/templates/page3____24668.aspx
Från förste januari 1998 så krävs ett CoC - Certificate of Conformity Det är en handling där tillverkaren intygar att bilen (moped,traktorer, motorcyklar) omfattas av ett EG-typgodkännande. Då denna Aprillia inte är en eu variant så kommer du aldrig att kunna få tag i ett från tillverkaren. Då finns detta alternativ att du måste typa om den själv (grattis). Dessa krav är vad du då måste se till att mopeden klarar av för att få en omtypning till eu variant: http://www3.vv.se/vvfs/pdf/2003nr024.pdf
För att få de exakta uppgifterna av alla dessa uppgifter så måste du skicka efter detta från vägverket.
Som avslutning så ser jag att ni har lite problem att skilja vilken klass som är vilken. Framförallt vilka hastigheter som det enligt LAGEN är som gäller! Klass 1 Moped klass I är en moped som är konstruerad för att köras i högst 45 km/tim. Det är denna moped som kallas EU-moped. Klass 2 Det finns två typer av moped klass II. Den EU-godkända mopeden är konstruerad för att köras i högst 25 km/tim och motorns effekt får vara högst 1 kilowatt. Den andra typen är konstruerad för att köras i högst 30 km/tim och är godkänd i Sverige enligt äldre bestämmelser.
- Inlägget ändrat 2008-07-21, 14:59 av T.B. | | | | | |  |  | | 2008-07-21, 19:03 | #5 | Full Gas Medlem

Medlem sedan: Jul 21, 2007 | Nu menade jag inte att det är sååååå lätt att omtypa en moped iofs men vad gäller hastigheterna så har jag rätt förutom att de nya reglerna gäller 25 istället för 30 som du säger. Däremot finns ju denna felmarginal och vad den är på de nyare 25-mopederna vet jag inte, på 45 och 30 mopederna däremot har jag redan skrivit vad som gäller.
Är det verkligen så att coc-intygen började gälla redan -98? Jag trodde det var när de ändrade reglerna 2003. Ingen pik eller så, bara nyfiken.
För övrigt så tycker jag det är lite synd att det ska vara så svårt att typa om mopeder men men.. | | | | | |  |  | | 2008-07-21, 22:17 | #6 | T.B. Moderator

Medlem sedan: May 27, 2005 | Det började gälla redan vid detta datum som jag skrev. Finns att läsa i en av länkarna jag gav. Då vägverket är de som har beslutanderätt om vilka hastigheter som skall gälla för vägar, hastighet för vissa fordon och trafikregler överhuvudtaget så är det detta vi skall rätta oss efter. Givetvis så är dessa lagar lagstadgade efter att ha gått igenom diverse trafikutskott mm. Som jag skrev förut så är det enligt LAGEN dessa hastigheter som gäller. Med andra ord högst 45km/h för klass 1 och högst 25 eller 30km/h för klass 2 beroende på modell. Att vi får lite rabatt av de som skall se till att vi efterföljer detta skall vi bara vara glada över. | | | | | |  |  | | 2008-07-21, 22:49 | #7 | Full Gas Medlem

Medlem sedan: Jul 21, 2007 | Där ser man, alltid lär man sig något nytt :) Trodde det bara var typintygen som gällde före maj 2003 och sen kom coc-pappren. Tackar för informationen. | | | | | |  |  | | Reklam: | Trendimport Trendimport AB säljer produkter inom ATV, cross, moped, Mc och tillbehör. Bland varumärkena finns Qingqi, Baotian,TMS, Linhai samt Olgus. | Du är här: Forumstart » Mopeder » Sälja och köpa moped |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa moped) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
|
|
|