| Ryker om avgasröret |
| |
 |  |
| 2008-05-31, 11:51 | #1 |
findus_90 Moderator

Medlem sedan: Sep 28, 2006 | Hej, nu behöver jag lite hjälp. Det var så att igår så var jag och åkte lite med moppen som är en Derbi DRD. Sen när jag stannade så såg jag att det rök jättemycket ur avgasröret (även när motorn var avlagen).
Röken var rätt vit, jag pratade med några killar på msn om mitt problem, och den ena sa att ullet i ljuddämparen kanske brann lite, och en annan sa att den kanske tar in kylarvatten i cylindern.
Kylarvattnet skall ju vara mellan två sträck, och det låg vid det "minsta tillåtna".
Någon som har en annan idé om vad det kan vara, eller som kan "styrka" drar-in-vatten-i-cylinder-teorin?
Tacksam för svar.
// Findus |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-31, 12:19 | #2 |
Mouradona Medlem

Medlem sedan: Sep 01, 2006 | Jag antar att det kommer vätska ur ljuddämparen. Ta lite på fingret och lukta. Luktar det sött är det vatten. Då får du lämna in den på garanti  Eller om du vill fixa det själv och garantin försvinner Du märker oftast att den tar in vatten. Brukar bluddra och ibland dö. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-02, 12:22 | #3 |
zalle Medlem
Medlem sedan: May 01, 2007 | topplockspackning har gått, lämna in moppen o be dom fixa de. |
| | |
| |
 |  |
| Onsdag 19:24 | #4 |
Liando Nykomling
Medlem sedan: Jan 03, 2008 | Hej! Har en Xtreme som jag kanske (?) haft liknande problem med... Jag hade den nyss inne på 500-milaservice och bad dem då att kolla detta på samma gång. Det visade sig att oljepumpen hade "öppnat" sig så att motorn fick på tok för mycket olja som inte kunde förbrännas. Men då rann det också ur mitt avgasrör efter att jag kört ett tag, vet inte om det är likadant för dig. De justerade iaf det här och sen funka det... Ingen aning om du har samma problem men så var det för mig |
| | |
| |
 |  |
| Onsdag 22:26 | #5 |
findus_90 Moderator

Medlem sedan: Sep 28, 2006 | Tack för ett svar Liando, men jag har redan öppnat och kollat oljepumpen. Allt är som det skall där. 
// Findus
- Inlägget ändrat Onsdag 22:26 av findus_90 |
| | |
| |
 |  |
| Onsdag 23:25 | #6 |
zozola Medlem

Medlem sedan: Mar 23, 2007 | det låter som att de är topplockspackningen som är trasig för en som jag känner hams moppe betede sig så och då var den trasig ..... men findus kolla med fisken eller motorallt vad dom säger |
| | |
| |
 |  |
| Onsdag 23:27 | #7 |
PepsiMan Nykomling

Medlem sedan: Apr 28, 2008 | Låter ju som att det är vätska på läcker någonstans och förångas eftersom att röken är vit , gör Mouradona sa |
| | |
| |
 |  |
| Onsdag 23:27 | #8 |
findus_90 Moderator

Medlem sedan: Sep 28, 2006 | Jag är rätt säker på att den drar in lite kylarvatten. Topplockspackningen skall bytas. 
// Findus |
| | |
| |
 |  |
| Torsdag 20:33 | #9 |
PepsiMan Nykomling

| | |
| |
 |  |
| Igår 20:46 | #10 |
hence Medlem

Medlem sedan: Oct 21, 2007 | Men rök det från avgasröret hela tiden eller bara i några minuter när du körde? För när jag körde med min X-treme igår så kollade jag hur snabbt den gick sen efter det när jag saktade ner så började det komma mycket vit rök från röret. Det bara ökade och ökade men sen efter några minuter så minskade det. Var det så för dig med? |
| | |
| |
 |  |
| Idag 12:29 | #11 |
findus_90 Moderator

Medlem sedan: Sep 28, 2006 | Var hos en Derbi ÅF idag. Och det var inte kylarvattnet. Utan eftersom jag inte är 15 så kör jag inte så mycket, bara små korta sträckor ibland. Då samlas det ofta mycket olja i vevhuset och på andra ställen och därför ryker det så mycket.
Han sa att det skulle gå över av sig själv om man åkte en stund. 
// Findus |
| | |
| |
 |  |
| Idag 12:45 | #12 |
hence Medlem

Medlem sedan: Oct 21, 2007 | Hur långt har du kört med moppen då? För jag har kört 70 mil nu när det började ryka.. |
| | |
| |
 |  |
| Idag 13:36 | #13 |
findus_90 Moderator

// Findus |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
Clas Ohlson Tillbehör och reservdelar för bland annat motorcykel och moped samt bil och husvagn. Även bilvårdsprodukter och liknande. |
Du är här: Forumstart » Mopeder » Derbi & Rieju forum |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Derbi & Rieju forum) |
« Tillbaks till föregående sida |