|
| TMS 10V: Värme problem | | |  |  | | 2008-05-23, 20:51 | #1 | thorslund Nykomling
Jag är en ägare till en qingqi TMS 10V -07
Fakta om mopeden
TMS 10V 50cc 2-takt Årsmodell: -07 EU-moped / Liggande Morinimotor Mikuni 12x19 (ny lågbyggd modell) Orginalmunstycke: 50
Jag har haft enormt mycke problem med denna modell, men nu har jag ett större problem som jag ej kan få bukt på.
Det började med att jag noterade att ljuddämparen blev väldigt varm under kortare sträckor, Och med tiden så har mopeden blivit slöare och kraftlös. Gick ca 50km på plan asfalt och vid små lutningar så sjönk hastigheten till ca 40km, Uppförs backe gick den ca 25/30Km.
Med tiden pga värmen i dämparen, så brändes innanmätet i dämparen sönder (Tror) att det satt någon katalysator som blev molikyler och satt igen hela avgassystemet.
Under den tiden innan avgassystemet gick sönder hade jag gjort följande modiferingar.
Bytt till sportluftfilter. Viktat om från 7g vikter till 5g. Monterat bort brickan bak på variatorn, samt slipat ner " ringen " som funkar även som en distans, framför variatorn. Bestyckat om den till 76 munstycke.
Genom att avgassystemet var paj så köpte jag ett nytt orginal avgassystem,
Men mopeden var ännu mer kraftlös och tophastigheten sjönk, Ca 45km/h plan asfalt och uppförsbackar sjönk den till ca 20km/h
Jag noterade fortfarande med det nya avgassystemet att dämparn blir onormalt varmt. Till sist efter att med skjuts kör i 10km/H i uppförsbackar och toppade ca 35 på plan asfalt fick jag nog
Jag beställde en Malossi - Sport 70cc cylinder, Efter att fått hjälp med montering av cylindern så gick mopeden bättre, men det kändes fortfarande som något var fel. Gick ca 60Km/h plan asfalt och 45/50 Km/h uppför. Bytte då lågfartsmunstycke från 22 till 24,5, Men blev inge större skillnad.
Så dagen efter bestämde jag och min sambo tar en långtur till min bror, påvägen hem så gick mopeden sämre och sämre tills den tillsist stannade. Jag noterade då att hela dämparen glödde Lyckas till sist att få igång mopeden som då gick 20km/h på plan asfalt. och mopeden lät förjävligt.
Nu har jag nyligen beställt ett nytt avgassystem ett Tecnigas Next R. Tog bort pluggningen vid kröken och mopeden går avsevärt bättre, 80km/h planasfalt har inte testat uppför. Dock så blir det nya avgassystemet lika onormalt varmt redan vid kort körning Och törs inte köra mopeden förns jag får bukt med värme problemet.
Låter nästan som att mopeden fyrtaktar vid halvgas eller mindre. går ryckigt och den låter inge bra, Vid full gas så är det ett rentljud och den accelerar bra. Annan notering som kan nämnas är att den skickar ut olja ur avgassystemet. Har bytt tändstift efter att förra avgassystemet gick sönder.
Någon som tror sig veta vad mitt fel är ?
Var ej mening att skriva så mycke text. Bättre mycke information än lite
- Inlägget ändrat 2008-05-23, 20:58 av thorslund | | | | | |  |  | | 2008-07-01, 23:31 | #2 | Hans Medlem
Medlem sedan: May 22, 2006 | Jag har en likadan, men som går som en raket. I mina öron låter det som om tändningen står fel. Kolla upp det till att börja med. Nu vet jag inte vad den ska ha för förtändning men en bra grundinställning är 2-2,5mm föd. Nu när den har gått så varm så har säkert kolvringarna tappat spänsten så nya ringar vore nog på sin plats. Olja ur avgassystemet,,,tjaa, min spottar också litegrann men då blandar jag lite olja i bensinen själv så det har ju sin förklaring. Jag mätte min med gps för nån dag sen och den går 80,1 km/t. på plan väg, då visade mätarn ca:90 | | | | | |  |  | | Reklam: | |
| Du är här: Forumstart » Mopeder » Qingqi forum |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Qingqi forum) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
|
|