|
| Förbannade försäkringsbolagsdjungel! | | |  |  | | 2008-05-10, 19:39 | #1 | leifdottir Nykomling
Medlem sedan: Sep 15, 2007 | Tycker att det är sååå sjukt med försäkringsbolagen. Premierna motsvarar PER ÅR, nästan vad en ny moped kostar (ca 6-10 000) självrisken ovanpå det, nästan halva priset för en ny moped (ca 3-4000) PER SKADA, trots det är friskrivningseglerna för bolagen fler än någonsin... Regler som säger tex "nedskrivning av ersättning med100%" förvånar iaf mig, då det ju innebär att de inte ersätter skadan öht Vissa bolag binder avtalet per år, även om jag inte behöver försäkringen på vintern och allt är avställt och undanställt. Andra bolag vill tvinga på mig avtal som kräver att jag vid en eventuell stöld, själv först köper en ny likadan moped, innan min ersättning (minus självrisk, minus nyttjandeavdrag, minus något annat) motvilligt utbetalas. Detta vare sig jag kan eller vill köpa en likadan ny moped! Något annat bolag kräver att jag ska någon ANNAN typ av försäkring hos dem, för att öht få det tvivelaktiga nöjet att teckna en mopedförsäkring hos dem. Speciella självriskpåslag (a' 1000, alltså ovanpå de vanliga hutlöst höga 3-4000 kr) för förare under 24 år, trots att de redan betalar 25-50% högre premie!!!
...and on it goes!
Jag har alltså inte ens skaffat försäkring ännu (och är således inte i konflikt med något försäkringsbolag eller så), men bara så jävla förbannad på hela "marknaden". Ta lite av alla svindlande fallskärmsavtalspengar eller nåt, och använd dem till att ge rimliga villkor till försäkringstagarna istället. Dessutom borde det vara helt otillåtet att göra feta pengar på en lagstadgad trafikförsäkring, den premien borde vara ett fastställt lika belopp oavsett vilket bolag som handhar den, då villkor och ersättningarna i den är identiska. Ha det bra alla! /leifdottir
- Inlägget ändrat 2008-05-10, 19:40 av leifdottir | | | | | |  |  | | 2008-05-11, 00:27 | #2 | T.B. Moderator

Medlem sedan: May 27, 2005 | Så är det för alla att ta sig igenom denna jungel. För att underlätta för dig och andra så finns detta alternativ: https://swww.insplanet.com/moped/
Att man känner sig lurad är ingen nyhet, dock så hjälper detta en bit på vägen. Alla bolag är inte skurkar, jag lovar. | | | | | |  |  | | 2008-06-12, 19:48 | #3 | robb192 Nykomling

Medlem sedan: Dec 19, 2007 | jag tycker du ringer till sveland o frågar efter deras trafik försäkring jag ger nääästan 700 kr / helår i trafik :) | | | | | |  |  | | Reklam: | |
| Du är här: Forumstart » Mopeder » Försäkring och finansiering |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Försäkring och finansiering) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
|
|