| Trimmdagboken: Piaggio NRG Power DD 1 [2] |
| |
 |  |
| 2008-05-24, 17:18 | #26 |
SweDef Nykomling

Jag tror inte den har nypt om den går bra igen med ringen tillbaka satt.
Du har en insprutsmotor dvs ingen förgasare så det med att borra eller byta munstycke gäller inte för din motor.
Beträffande "Gameboytrimming" finns det redan massor med trådar om det.(V-ring=bort->G-boy trim=ja)
Mäkligt om moppen går dåligt efter att du tagit ur v-ringen bara då det endast skall ge effekten att remmen tillåts vandra högre på variatorskivan.
Enda slutsatsen jag kan dra är att nånting i Variatorn (alt kopplingen) hängde sig och därav accade den segt, testa ta bort v-ringen igen du, var bara extra noga att allt sitter perfekt då du monterar ihop variatorn igen, jag tänker speciellt på dom 3 små "guiderna" i plast som sitter på den inre variator kåpan.
SweDef
- Inlägget ändrat 2008-05-24, 17:50 av SweDef |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-24, 18:02 | #27 |
Skuggzorz Nykomling
Bara det att när ringen va ur så .. efter ett tag låt oss säga 4-7 dagar så började den bete sig konstigt.. typ om jag stannade å sen skulle iväg igen så bluddrade den igång liksom.. lite panikkänsla i korsningar.. kan ju putta den fortare än vad jag kom iväg en del ggr 
Sen kändes det som om den inte fick bränsle vid lägre hastighet (varvtal) ,hade jag kört i ca 65-70 landsväg ett tag för att sen slå av lite (50-55) i stan så började den bluddra och ibland kändes det som att den (det ryckte till) som om den inte fick soppa.
Då kollade jag i forum å såg att man måste gameboytrimma den om v-ringen är dragen. det har jag kollat i andra topics men meningarna går ju isär även där från users.
Sen säger handlarna att jag kan dra v-ringen utan att behöva byta CDU/CDI utan att det ska hända nåt,eller att göra en mindre v-ring? Blir lite konfused liksom :o
Vet inte vad jag ska göra.
Och min fråga va. Om jag gör en mindre v-ring.. på vilken ledd ska den va mindre? Innermåttet måste ju va detsamma, med ska den va tunnare eller mindre bred? En del säger att den förhindrar nån kolv från att åka in, och nu du som säger att den hindrar remmen från att vandra.
Ska prova ta bort v-ringen igen (jag va väldigt noga med att allt va på sin plats förra gången så jag undrar om det inte är nåt annat) men nu när jag ändå ska ta bort den så ska jag göra 2 nya i lite olika storlekar å testa :)
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-24, 19:19 | #28 |
SweDef Nykomling

Medlem sedan: Apr 17, 2008 | Oke...tyvärr är det en hel del problem med Ditech/Factory motorerna,förhandlarna där jag bor (Oslo)nekar tom förtillfället att sälja fler med insprutning.
Det är lite svårt att förklara utan bilder men jag skall försöka.
Ringen Hindrar den yttre variator"konen" att gå helt ihop med den inre"konen"(variatorn med vikter), När man gasar drivs den inre "konen" utåt av centrifugalkraften. Detta medför att remmen inte kan vandra lika högt mellan dom två konerna med ringen på plats. Därav lägre toppfart.
Liknelse:Tänk dig en cykel med 3st fram drev, med ringen på plats kan du bara använda dom 2 minsta.
Och till din fråga: Om du lägger ringen plant på ett bord så skall du göra den "mindre hög"(göra det redan superkorta "röret" kortare), men jag ser ingen större vits i det ,den är lika olaglig då som helt borttagen.
Att den gick dåligt har garanterat ingenting med V-ringen i sig att göra. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-24, 19:58 | #29 |
Skuggzorz Nykomling
Jag vet också att alla sorters trimning är olagligt.. allt över 53km/h osv.
Anledningen till att jag har funderat på att göra en mindre ring är att.. jag va inte ute efter att få moppen att gå i 80 blås och köra som en tok för att sen förmodligen åka dit. Alltid nån som ser, polis eller annan med en mobil liksom 
Vi är 5 st som varje morgon åker tillsammans på våra EU moppar till jobbet och deras moppar går kanske en 7-10 km/h fortare än min..så dom får typ vänta på mig. Så jag tänkte att med ett par enkla medel få den att gå kanske 10 km snabbare som topp.. syns knappt om man inte blir stoppad i en kontroll och dom flesta EU mopparna gör runt 55-57 "orginal"
jag drog variatorn och så blev det som jag skrev innan... satte tillbaka den och har kört orginal sen dess (förra året nångång)
Nu snackade jag med en handlare och förklarade just vad jag har skrivit tidigare och han sa att det går att göra en mindre v-ring för att få upp den ca 10 km/h + att då behöver jag inte gameboytrimma för att skillnaden blir så minimal.
Tror du detta går?
och räcker det med att Citat:
| lägger ringen plant på ett bord så skall du göra den "mindre hög" | det är ingenting annat där då som skiter sig? eller som måste tas bort.. vikter å annat? Växlar å sånt störs inte av sånt eller? ..
Nån sa att -Du har en 4 växlad automat och nu när den är orginal så går den bara på 2 växlar, med v-ringen dragen så går den på alla 4a .. jaha! gör jag en mindre v-ring så kanske den "nästan" hoppar över på 3 eller 4a..
Är det ord av mindre kunnig.
har kollat i många forum och det är ju inte altid users vet vad dom snackar om.
Du verkar kunna detta så jag haglar på med frågor för att vara säker på vad jag kan/ska göra 
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-24, 21:46 | #30 |
SweDef Nykomling

Medlem sedan: Apr 17, 2008 | Känns som vi kapat Faldos tråd, kanske nån Mod kan flytta?...
Citat:
| Vi är 5 st som varje morgon åker tillsammans på våra EU moppar till jobbet och deras moppar går kanske en 7-10 km/h fortare än min..så dom får typ vänta på mig. |
Hahaha jag fattar vad du menar.
Citat:
Nu snackade jag med en handlare och förklarade just vad jag har skrivit tidigare och han sa att det går att göra en mindre v-ring för att få upp den ca 10 km/h + att då behöver jag inte gameboytrimma för att skillnaden blir så minimal.
Tror du detta går? |
Detta går absolut, så länge inte ringen blir skev eller sned. Huruvida du inte behöver Gameboy-trimma får stå för Handlaren du snackade med.
Citat:
det är ingenting annat där då som skiter sig? eller som måste tas bort.. vikter å annat? Växlar å sånt störs inte av sånt eller? .. |
Att byta vikter behöver du inte tänka på, dessa påverkas inte av denna modifiering. Några växlar finns inte, dessa ersätts av variatorn med rem.
Citat:
Nån sa att -Du har en 4 växlad automat och nu när den är orginal så går den bara på 2 växlar, med v-ringen dragen så går den på alla 4a .. jaha! gör jag en mindre v-ring så kanske den "nästan" hoppar över på 3 eller 4a..
Är det ord av mindre kunnig.
|
Han menade det nog bara som en liknelse, det vi har är STEGLÖS automat.
- Inlägget ändrat 2008-05-24, 21:50 av SweDef |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-24, 23:41 | #31 |
Skuggzorz Nykomling
vore kanske bra om nån mod flyttade detta ja.. sry att jag klampade in 
En fråga til bara sen ska jag testa detta med en mindre v-ring å se vad som händer.
Luftintaget är ju en jiffla massa böjar å krökar på.. om man tar bort det och kör med öppet till luftburken.. kan det skada motorn? eller spelar det ingen roll?
Va mycket lätare att mecka moppe när jag va 15 å hade en yamaha FSI .. bara att dreva,slänga på ett expanderrör,jacka kolven osv.. plus att all denna plast som nu finns inte fanns.
jaja det är ju 20 år sen å tekniken går ju frammåt... en annan hänger liksom inte med |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-27, 20:54 | #32 |
SweDef Nykomling

Medlem sedan: Apr 17, 2008 | Jag vet inte hur kaenslig insprutsmotorerna aer foer modifieringar av lufttillfoersel tyvaerr, trimningsmaessigt tror jag inte att du har mkt att haemta.
Jag kan troesta dig med att jag aer typ lika gammal som dig (och har kvar baegge mina "tonaors mopeder")...och ja! det var laettare foerr!
...saknar dom 3 sista bokstaeverna i svenska alfabetet pao denna pc :} |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-28, 23:43 | #33 |
Skuggzorz Nykomling
Tagit bort v-ringen igen (va väldigt noga med alla delar) samma skit resultat.. bludder bludder... gjorde 2 mindre ringar.. visst toppade 63 km/h .. precis perfekt.. men.
bludder bludder.. tappar ax som 17.. riktigt irriterande.
Åkte runt till stans alla moppehandlare och frågade om dom gjorde avstrypningar.. fick nej av alla. 2 sa.. köp en mc ist. lika olagligt för din del. 
Så nu e man tillbaka på ruta 1 igen. kör orginal .. tuffar på i exakt 51 km/h och arbetskamraterna får vänta in mig 
Kan man köpa en ny icke strypt ECU nånstans till en Aprilia SR50 factory 07a?
Men efter dina förklaringar så undrar jag om det inte är nåt annat vajs eftersom den tappar i ax å bluddrar när man pillar på v-ringen. Irriterande är det iaf |
| | |
| |
 |  |
| 2008-05-29, 22:22 | #34 |
SweDef Nykomling

Det laoter mycket maerkligt, har laest en hel del traodar om baode foergasar samt inspruts Aprilior men ingen med samma problem som dig.
Eventuellt om du tar bort v-ringen samt laemnar in den foer en felsoekning som den aer, dvs moppen aer olaglig men det e inte deras bekymmer, dom skall bara finna orsak till att den gaor daoligt.
Har desvaerre inga andra "goda" raod att ge, utan kan bara tillaegga att jag valde specifikt en med foergasare pga att insprutaren omtalats som ett problembarn 
Faldo:
Vad sker? har du faott dina prylar levererade? aer vaeldigt nyfiken vilken setup du lirar med avgasroeret! |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-04, 08:28 | #35 |
faldo Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | Gällande mopeder med insprut: Som SweDef säger finns inte mycket kraft att hämta förutom "gameboy trimmning". Med tanke på att spridarna är anpassade får originalutförande kommer du behöva mecka en hel del om du byter något som har med bensinblandning att göra. Mitt tipps är gameboytrimma och dra v-ringen, mer än så blir jobbigt. Självklart kan du även anpassa variatorvikter till önskad kraftöverförningskurva. I övrigt har insprutningsmotorer från Piaggio (innefattar även Aprilia och Gilera) slutat tillverkas fom. 2008 pga. alla problem som uppstår med dessa.
Gällande mitt projekt: Nu har Startuning äntligen skickat paketet, en månad senare än de utlovade på deras hemsida... de borde komma i morn eller övermorn så jag kommer fortsätta guiden inom kort.
- Inlägget ändrat 2008-06-04, 08:35 av faldo |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-04, 11:08 | #36 |
SweDef Nykomling

Medlem sedan: Apr 17, 2008 | Började fundera om du råkat ut för en olycka eller nått 
Jag hade tänkt åka lite snålskjuts på dig(dina settings) men drog på mitt rör igår kväll.
Testar med 68-munstycke vilket den drar på riktigt fint med, MEN den accar lite halvtaskigt under 20km/h vid när den e kall och när men kört lite accar den inte på ordentligt förrän 40km/h.
Tolkar väl detta som kopplingsfjädrarna blir varma och därför greppar tidigare/mer än vad dom borde, tycker detta även gäller för helt orig-setup.
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-04, 17:40 | #37 |
danielDD_92 Nykomling
Medlem sedan: May 07, 2008 | hejsan, Skulle ta bort variatorringen, vilket gick bra, men det blev ingen skillnad. mopeden (Piaggio nrg mc3) gick sämre, tar 40-50. och när jag tar full gas så stannar nästan moppen helt.. snälla hjälp en desperat moppe pojke. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-04, 22:12 | #38 |
SweDef Nykomling

Medlem sedan: Apr 17, 2008 | Enda jag kan tänka mig är att allt inte är 100%igt tillbaka satt OM det enda du gjort är: tagit bort V-ringen.
Montera isär allt igen samt sätt ihop det igen.
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-04, 22:46 | #39 |
danielDD_92 Nykomling
Medlem sedan: May 07, 2008 | fanns en liten annan ring i varriatorn men inte säker på att ja satt den på rätt ställe. hittar ingen hygglig sprängskiss. (meckare utan kunskap) Rengjorde luftfilteret, mopeden går bättre nu, dör inte på full gas men den går fortfarande bara i 50-55 på raka.(efter V-ringen borttagen)
- Inlägget ändrat 2008-06-05, 17:01 av danielDD_92 |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-08, 03:10 | #40 |
faldo Medlem

Medlem sedan: Jun 29, 2007 | SweDef, jag kör oxå med storlek 68 med nya röret, har samma problem med att den inte drar på förrens vid högre varv. Detta beror på att variatorvikterna är för tunga för de extra hästar som produceras med effektavgasrör. Vikterna slungas ut för tidigt och orsakar seg start. Kommer göra en guide för viktbyte senare.
Jag har gått över till MoppeNet.com då intresset där va större. Orkar inte konvertera guiden längre då den blivit lite stor och HTML taggarna är inte 100% kompatibla.
- Inlägget ändrat 2008-06-08, 03:17 av faldo |
| | |
| |
 |  |
| 2008-10-06, 22:31 | #41 |
PAndersen Nykomling

Medlem sedan: Oct 02, 2008 | Fett nice guide Faldo, jag har en Piaggio NRG Power DT och har haft mycket användning av denna detaljerade guide.. 
Vad hände med fortsättningen med rör etc.?
ursäkta lite sent ute kanske ^^
/Andersen
- Inlägget ändrat 2008-10-06, 22:32 av PAndersen |
| | |
| |
 |  |
| 2008-10-09, 19:37 | #42 |
insane Nykomling
Fett nice guide Faldo, jag har en Piaggio NRG Power DT och har haft mycket användning av denna detaljerade guide.. grin
Vad hände med fortsättningen med rör etc.?
ursäkta lite sent ute kanske ^^
/Andersenapplause |
Det har han redan gjort. han har flyttat över till moppenet ist då responsen var mkt bättre där |
| | |
| |
 |  |
| 2008-10-14, 16:53 | #43 |
PAndersen Nykomling

Medlem sedan: Oct 02, 2008 | så det finns inget mer här på webcar?? :/ |
| | |
| |
 |  |
| 2008-10-28, 17:52 | #44 |
jansson14 Nykomling
Medlem sedan: Oct 28, 2008 | tjenare jag har också en nrg power dd dragen v ring och pluggen till förgasarn är borta och skulle idag byta kopplingsfjädrar (hebo, blå) så bytte det, gick gankska bra sen skulle jag sätta tillbaks allt då fick jag inte på alla grejer som sitter längst fram i variatorn fick på den mässingsfärgade taggiga hjulet kommer inte ihåg va de heter men de gick på trögt men sen den lilla grejen som ska sitta mot de hjulet gick inte på tryckte på den så gått de gick å satt på mutern men lät då konstigt på tomgång och gick långsamt (45) så de skippar jag nog har också provat att sätta på en gummi packning och sen trycka på allt lät då bra men gick fortfarande långsamt, men sen vet ja inte om variator remmen sitter rätt för i början var den för spänd och sen drog vi ihop tryckfjädern lite då blev den för slak så vet inte om de kanske har nå me de å göra.
tacksam om du har någon idé |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Mopeder » Projektforum Trimmdagboken: Piaggio NRG Power DD 1 [2] |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Projektforum) |
« Tillbaks till föregående sida |