Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Teknik och mektips
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Renault Laguna II V6 2002 där klimatanläggningen slutat fungera

2008-05-05, 20:30#1 
hammar59
Nykomling

Hej

Min klimatanläggning på min Renault Laguna II V6 årsmodell 2002 har slutat fungera. Jag har varit inne på Volvo (i småland) och kontrollerat klimatanläggningen med hjälp av deras programvara CLIP vilket innebär att man kan läsa av alla eventuella felkoder som datorsystemet i bilen kan rapportera.

Det som sker är att kompressorn startar inte, samt att den ena fläkten framme vid kylarna startar inte (det finns 2) som den ska göra när man startar AC:n, och då kan det vara tryckmätaren som säger att det inte finns tillräckligt med kylmedia (gas) och då blockeras kompressorn för att starta så den inte går sönder.

Enligt CLIP så skulle min klimatanlägging vara ok, samt att det fanns kylmedia i systemet däremot så såg jag inte hur stort trycket var men jag tror att det var ca. 750 millibar och jag vet inte hur mycket det ska vara samt att det kan variera beroende på temperatur enligt vad jag hört. Det

Sedan pratade jag med min biltekniker från Volvo i Malmö och han berättade att om CLIP säger att det är ok så kan det vara något annat som är fel och jag har kontrollerat de säkringar samt även huvudsäkringarna som man inte får själv får peta på enl. instruktionsboken. Det jag inte kontrollerat ännu är om det finns ett ev. kabelbrott fram till kompressorn vilket beror på att jag inte haft möjlighet att att hissa upp bilen än för att titta på anslutningarna till kompressorn.

Från kundtjänst så ville dom endast lugna mig med att det kommer nog att kosta 20 000:- att reparera AC:n och det roade mig inte ett dugg.

Är det någon av Er som har råkat ut för samma sak som mig coh kanske har ett tips så är jag tacksam för alla eventuella svar.

Mvh,
Micke, en olycklig Renaultägare sad

2008-05-06, 22:11#2 
uhlin
Nykomling

Du har fått ett PM.

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Teknik och mektips

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik och mektips)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (10):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Teknik och mektips