|
| Skillnad på Derbi motorer? | | |  |  | | 2008-05-04, 18:38 | #1 | nattef Nykomling
Jag undrar vad det är för skillnad på dom olika Derbi motorerna. Det är dessa motorer jag menar:
Från 2000 till 2002 = EBEO50.
Från 2003 till 2005 = EBSO50.
Från 2006 och frammåt = D50BO.
Tack för svar/ natte | | | | | |  |  | | 2008-05-04, 19:30 | #2 | findus_90 Moderator

Medlem sedan: Sep 28, 2006 | EBSO50 och D50BO har olika cylindrar, vevarna skiljer sig lite också (eller om det är blocket(?))
Sen är kylningen annurlunda i den nya motorn (D50BO). Iställer för att bara gå runt cylinden så går den runt hela blocket.
Sen nästan alla andra skiljnader (mellan D50BO och EBSO50) kan du läsa här: http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=8128...
// Findus
| | | | | |  |  | | 2008-05-06, 17:53 | #3 | drdpro06 Medlem

Medlem sedan: Aug 10, 2006 | aa då var det den här frågan igen...
för det första heter motorn inte ebso utan EBS
skillnaden på EBO och EBS är veven/primären om jag inte missminner mig, annars är de rätt lika
d50b0 derbis nya motor som de släppte 06 har ett anourlunda block, där sitter placeringen på pinnbultarna annorlunda, om man ljämför med de äldre motorerna, vilket leder till att man inte kan sätta på en äldre cylinder.
dessutom så går kylningen ner i blocket, men det är INTE som findus säger, vattnet åker inte runt i blocket, det åker rätt ner igenom cyllen, ner i blocket någon centimeter sen ut åt höger (sett bakifrån) och sedan in i vattenpumpen och upp till "kylaren".
med tanke på att de har olika utformning på blocket, så ser veven annorlunda ut.
sen så har ebs motorn 2 st drev som man fäster på veven, d50b0 har bara 1, du kan INTE använda d50b0 drev på de äldre motorerna, men det går att använda ett "gammalt2 drev i nya d50b0 motorn
tack o hej | | | | | |  |  | | 2008-05-06, 20:52 | #4 | findus_90 Moderator

Medlem sedan: Sep 28, 2006 | Glöm vad jag sa och lita på drdpro06. Jag vet att han vet vad han snackar om. 
// Findus | | | | | |  |  | | Reklam: | BlueRide Blueride säljer neonljus och stylingprodukter. I webbshoppen så finner du ett stort urval av såväl neonljus, blue light, black light, lysande växelspa... | Du är här: Forumstart » Mopeder » Derbi & Rieju forum |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Derbi & Rieju forum) | « Tillbaks till föregående sida | |
|
|
|
|