Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök mopedannonser
» Mopedhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Mopedtester
» Mopedforum
» Mopedlänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Mopedpriser

Övrigt
» Mopeddelar & tillbehör
» Mopedförsäkring
» Låna pengar
» Kalender moped

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Italienska scooters & mopeder
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Piaggio typhoon setup?? Hjälp

2008-03-24, 03:03#1 
BLAZER
Nykomling

hej. jag har en piaggio typhoon -97.. skulle nu vilja ha hjälp med en bra setup till denna happy
just nu har ja en 50cc sport cylle av malossi eller polini vet inte riktigt vad den är, sen har jag oxå dragen variator bricka och ett ostrypt rör (någon sort av trimrör) det ser ut som detta fast utan metrakit märket och sen är det typ inte målat http://www.cykelkraft.se/index.php?contentpage=...

sen har jag blandade vikter i variatorn (6 och 7 grams). och den har gått i 70 innan utan problem, sen för någon dag sen så ville den bara gå 60. så ja bestämde mig för att ha en ny setup. applause

vill nu ha en bra setup till min moppe, om det går så helst en setup med 50cc och att den går runt 80 - 90. annars så kan ja få en setup med en bra 70cc oxå. som gör runt 110 - 120 grin

om ni har en bra setup så tackar ja för svar tounge

2008-03-25, 01:05#2 
prow
Medlem

"Sport" För dig med grundliga kunskaper om mopeden och motorer
Cylinder: 70cc sportcylinder, Malossi, Polini, Hebo
Avgasrör:LeoVince zx, Yasuni Z, Doppler s3r skall vara väldigt bra. Yasuni R samt Polini ForRace är det aldra vassaste men kräver lite mera inställningar
Förgasare: Orginal eller en 17.5mm, om du sitter på en 19mm går även detta, sedan börjar det bli för stort och den dränker motorn!
Variator:Orginal med 4-5grams vikter, eller en trimvariator: Polini speedcontrol", Malossi multivar 2000, Hebo next generation
Koppling:Orginal koppling med +75-100% fjädrar eller en trimkoppling med liknande fjäder setup
Andra saker: Byte av rem till en starkare rem om din gamla är sliten, går även att börja byta drev på din scoot med detta trim, då vinner du några extra km/h
Värt att tänka på: Köra in den nya cylindern, munstycken till den nya förgasaren, börja med ett jätte stort och arbeta dig nedåt, tändstiftet har en gullenbrun färg när det är som bäst efter 10minuter 75-100% gas

Uppskattad max effekt och hastighet med tur:
En 8-9hästar, du kan nå hastigheter av 95-100, även högre om du byter drev men du förlorar acc
Egna erfarenheter
Hade detta som början på min zip, då gasreste den på grund av sin vikt, gjorde en 90 på mätaren, sedan efter drevbyte gjorde den runt 130 på mätaren. FRÅN MNF SKALL FUNKA PÅ PIAGGIO MOTORER

2008-03-25, 15:15#3 
BLAZER
Nykomling

Avgasrör Stage6 Pro
Cylinder Stage6 Sport Pro 70cc
Förgasare Dellorto 17,5mm
Koppling Stage6 Racing
Kopplingsklocka Stage6 WingCooler, förstärkt
Luftfilter Stage6 Double-Layer stort - Röd
Variator Polini Speed Control

eller

Cylinder Malossi Sport 70cc
Insug Malossi
Koppling Malossi Fly-Clutch
Membranblock Malossi
Variator Malossi Multivar

hade tänkt mig det kanske. vad tror ni om dom då? och är där något ja har glömt så säg till grin

2008-03-26, 14:24#4 
BLAZER
Nykomling

Avgasrör Yasuni Z, Kevlardämpare
Cylinder Polini Sport 70cc
Koppling Stage6 Racing
Kopplingsfjädrar för Stage6 Racing koppling
Munstyckeskit Stage6 - Dellorto 6mm
Variator Polini Speed Control

det blir nog denna istället. cool någon som vill säga vad dom tycker? om ja har glömt något och lite sånt :P hehe tounge

Tack för snabba svar blushing

2008-03-26, 15:14#5 
g_unot08
Medlem

jag kör med ungefär liknande setup och 70 cc e najjz , va har du för vikter nu då ?

ska mäta upp min med gps idag ! så kan säga vad den går i sen

2008-03-26, 21:27#6 
BLAZER
Nykomling

just nu har jag blandade med 6 -7 grams vikter till den setupen ja har nu. men ska väl ha 4 eller 5 grams sen när ja fått hem den setupen med polinitounge hehe ja kan du göra :P vad har du för setup då, lite mer i detalj grin

- Inlägget ändrat 2008-03-26, 21:31 av BLAZER

2008-03-26, 22:03#7 
g_unot08
Medlem

70 cc polini luftkyld gjutgjärn leverar 7,7hk 9300@rpm

12mm förgasare
4,5 grams vikter
yazuni rör
sen trim koppling å hårdare kopplingsfjädrar å stage 6 variator rem

inge luftfilter 100 munstycke

4taktar får lite för mycket soppa ,

käääns som jag glömt något :P

glömde mäta men gör en runt 70-75 pga för lätta vikter, får inget grepp på de högre varven ;

2008-04-02, 21:24#8 
BLAZER
Nykomling

vilket avgassystem hade funkat bäst med en DR Evolution 70cc. fick en av en polare. och undrar vilket rör som skulle funkat bäst med det. zx eller xpro eller nåt sånt?

Tack För Snabba Svar tounge

2008-04-03, 13:23#9 
g_unot08
Medlem

har för mig att yazuni är avstämt för 70cc ,har det på och tycker det går mycket bra... ,leovince ZX är sådär halvdant rör en kompis har på det och den går bra men gick bättre med yazunit,

så jag skulle skaffat något rör som e anpassat för 70cc men svårt å säga,,

Edit : moppen e uppmät med gps . 85. ärliga ,, dock så e den inte helt inställd + 4,5grams vikter, men går dugligt bra iallfal

- Inlägget ändrat 2008-04-03, 13:24 av g_unot08

2008-07-23, 23:17#10 
Evileye
Medlem

Hej alla moppefreaks
Jag har just köpt mig en Typhoon. Jag kör med ett öppet luftfilter och munstycke 82 (0.82). Jag har testat från storlek 74 som var orginal. Jag märker att moppen varvar ut mer och mer ju större munstycke jag har på. Men nu är det så att jag inte har större än 82 (0.82). Så nu undrar jag om nån vet hur stort jag skall ha. Så att jag kan beställa större.

Samt om nån vet nån bra setup med orginalcylinder på vikter och kopplingsfjädrar och den andra stora fjädern vad den nu heter. Jag väger typ 83kg. det jag eftersträvar är bra acc och typ 65kmh. Det sitter gröna fjädrar på 3st små och en stor grön när jag köpte den. Men jag har inte en aning om när dom skall slå till (varvtal)

Mvh Evileye

Reklam:

Du är här: Forumstart » Mopeder » Italienska scooters & mopeder

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Italienska scooters & mopeder)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (11):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert  |  

Du är här: Startsida » Moped » Forumstart » Mopeder » Italienska scooters & mopeder