Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

Bilförsäkring

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Sälja och köpa bil
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

Är Volvo V40 en bra bil?

2008-03-23, 00:08#1 
andreassofus
Nykomling

hej! har funderat lite på att köpa en ny bil, har just nu en toyota corolla -91 som har börjat bli lite fel på, men det känns inte rätt att lägga ut ca 5000kr på den gamla bilen så nu har ja kollat runt lite på andra bilar och fastnade lite för volvo v40.

har sökt på forumet men hittade inte mycke om v40, någon som kan berätta lite om dom? är det en bra bil?

mina krav är AC, bensinmotor och elhissar och att den ska kännas som en "riktig" bil för det gör inte en corolla i alla fall, de susar och vibrerar o så.

har sett en v40 från -98 för ca 21000kr som har gått dryga 23000 mil, nybesiktigad i mars. såg hel och fin ut

tror ni det kan vara ett bra köp? annonsen finns på blocket

mvh Andreas

2008-03-24, 18:01#2 
soul
Moderator

Att köpa den absolut billigast bilen man hittar av en modell brukar ju innebära att den antagligen inte är i toppskick heller så man få ju göra en kompromiss hur fräsch bil man vill ha.

Jag har själv haft 2sv v40 (båda T4 en -98 och nu en -01) och nog tycker jag att det är bra bilar, något knarrig inredning och komforten är inte den bästa men ok för biltypen, vet inte vilken motor du är intresserad av men man ska undvika 1.8 GDI modellen då de har haft många problem.

Annars får man titta efter de vanliga sakerna, rost, knarr och gnirk osv...

Bara att fråga om du undrar något mer.

2008-03-24, 18:48#3 
PowerSlave
Medlem

Volvo V40 är lite av en B klass Volvo om man jämför med dom andra modellerna, eftersom som att den inte görs i sverige så håller den inte "svensk standard"
men det finns ju alltid exemplar som är bättre än andra..

mvh

2008-03-24, 19:03#4 
T.B.
Moderator

Många grodor på en och samma gång där Powerslave.
Jag kan intyga att V/S 40 inte är en B bil.
Att de skulle ha sämre kvalitet för att de inte produceras i Sverige är nonsens.
Exakt vad är det som säger att en Torslanda producerad Volvo har högre kvalitet
än en från Gent (tror jag)?
Däremot så har V/S 40 brister som Soul har nämnt, vilken normal bil
är helt utan brister?
För sin klass så är detta ett bra alternativ bland flera andra.

2008-03-25, 14:43#5 
andreassofus
Nykomling

hej och tack för era svar
har kommit på att det inte är så bra att köpa den billigaste så jag har börjat kolla på dom lite dyrare. kan nog tänka mig att betala 30-35 tusen och det kan man få en -98 för.

powerslave, du säger att man ska undvika 1,8l gdi motorn. är alla 1,8l GDI modellen eller finns det flera 1,8l modeller?

jag är ute efter allt förutom 1,6l modellen och turbon så antigen vill ja ha 1,8l eller 2,0l men är 1,8l dålig så får de ju bli en 2,0l istället :)

är det något speciellt som man ska va noga med att förra ägaren har bytt på bilen innan man köper den? tex kamrem eller katalysator och så? har -98 några sjukdomar som man ska kolla up extra noga?

många frågor här men jag hoppas att någon vill svara på ett par i alla fall

/Andreas

2008-03-26, 16:36#6 
soul
Moderator

Ja 1,6:an har jag haft som hyrbil och det var inte så trevligt, man fick planera omkörningarna noga om jag säger så = slö ;)

Jag tror att det finns en vanlig 1,8 som inte är GDI motorn och den ska vara ok det är bara GDI motorn som jag har hört dåligt om men 2,0 lär väl vara piggare antar jag.

Om bilen är servad enligt serviceboken så ska det inte vara något problem när det gäller kamrem osv men finns det några oklarheter när den senast är bytt så är det nog säkrast att byta i förebyggande syfte. -98 modellerna hade lite problem med styrboxarna det artade sig att de gick lite ojämt och ryckigt men det gäller nog bara turbomodellen.

Annars är 2,0t en trevlig bil som känns hyfsat pigg och dricker inte mycket soppa.

2008-03-26, 17:35#7 
andreassofus
Nykomling

ok, nej 1,6l vill ja inte ha, har alla 2,0l turbo? är lite skeptisk till turbobilar då det ofta är ungdomar som kör dom och kör väldigt hårt med dom,, men man kanske inte behöver oroa sig så mycket eller?

2008-03-26, 18:59#8 
AnnaVirrPanna
Nykomling

oj vilken bra tråd!Står också i valet och kvalet om att köpa en v40. Har tittat på en V40 1,8 Addition-02 som gåt 8500mil.
Nu har jag några funderingar som jag hoppas nån av er här kan svara på smile
Vad står Addition för?
Är 1,8 slö? (1,6an är ju något fruktansvärt slö)
Hur mycket soppa drar den blandad körning?
Är skillnaden i bränsleförbrukning stor mellan 1,8 och 2,0ans motor?
Säljaren till bilen har haft den 3 år ungefär och mer eller mindre bara kört stadskörning. Är det något man ska passa sig för?
Är det något särskilt jag ska hålla utkick efter när jag kollar på v40? Är det något särskilt som det "brukar" bli problem med?
Vad är ett rimligt pris för en bil som den jag nämde?

Tack på förhand.

Mvh Anna

2008-03-26, 21:13#9 
T.B.
Moderator

Citat:
är lite skeptisk till turbobilar då det ofta är ungdomar som kör dom och kör väldigt hårt med dom,, men man kanske inte behöver oroa sig så mycket eller?

Tackar och bugar för den yngre titeln som jag nu kommer använda.wink
Så länge serviceboken är fullkletad och bilen känns rätt vid provkörning
då är det som oftast rätt bil.
Törsten vad gäller denna variant varierar ganska kraftigt.
Är det en vanlig lugn dag så är det ca 0.9 liter som går åt per mil,
kommer den lilla busen fram så är det dock inga problem att
göra av med två liter per mil och kanske lite till.blushing
Som försvar har jag bara att vår inte riktigt är orginal.

2008-03-27, 16:04#10 
andreassofus
Nykomling

ok,då blir de nog ingen turbo eftersom bensinen är så dyr.

ibland ser man att de står 2.0t och ibland T4. är det samma motor?

om ja har fattat det rätt så får man köpa en 1.6l eller 1,8l om man inte vill ha en turbo?

2008-03-27, 23:23#11 
soul
Moderator

1,8 har inte turbo och 2,0 har inte turbo men 2,0t och T4 har turbo vilket gör bilarna betydligt piggare medans bensinförbrukningen hålls på en rimlig nivå.

2008-03-28, 17:27#12 
andreassofus
Nykomling

menar du att 2,0l t drar mindre bensim än 1,8l bara för att det är turbo?

2008-03-28, 19:15#13 
AudiRS6
Moderator

Enligt volvo är förbrukningssifrorna under blandad körning för de båda motorerna som följer:
2.0T - 0.79l/mil
1.8i - 0.78l/mil

Där fick även du, AnnaVirrPanna svar på din förbrukningsfrågasmile

Jag skulle dock tro att man kör lite mer "aggresivt" med Turbo motorn eftersom den ger den där lilla turboknuffen som är beroendeframkallande vilket skulle driva upp förbrukningen aningengrin

/Audi

- Inlägget ändrat 2008-03-28, 19:17 av AudiRS6

2008-03-28, 21:05#14 
andreassofus
Nykomling

ok, men då verkar dom ju dra lika mycke då om man kör lugnt,, men som du säger så är det svårt att köra lugnt när man har turbo :)

2008-03-29, 06:08#15 
T.B.
Moderator

Citat:
2.0T - 0.79l/mil

Jag undrar hur de kan få fram den siffran överhuvudtaget?
Ägg under pedalen, medvind, nerförsbacke, hemlängtan osv
måste vara hjälpmedel för detta.
På långkörning så kan vi komma ner mot den siffran, inte blandad körning.
Hur som helst så är turbon en rolig bil att köra och får mina köprekomendationer.smile

2008-03-29, 13:27#16 
andreassofus
Nykomling

nu har jag beslutsångest.. har förresten höjt mina nu så bilen får inte vara äldre än en -oo för jag vill ha dom nya framlyktorna med klarglas :)

men nu till valet och kvalet, kan inte bestämma mig om jag tycker att v40 eller s40 är snyggast samt vilken färg.
tycker nog egentligen svart är väldigt fint men även den silvriga (om det är kombi) sen kan jag inte bestämma mig om jag tycker den himmelblåa färgen är gräslig eller jättefin :)

på vissa modeller står det att det är stabiliseringssats eller vad det heter, samt sips och även antispin + mittarmstöd.. vilka modeller ska man leta efter då för att få allt de? är det nåt speciellt paket som dom har köpt till då?

i dom modellerna där den utrustningen finns brukar det också finnas de stora ljudpaketet med subwoofer

2008-03-30, 15:29#17 
soul
Moderator

Min -98 hade också klarglas då T4 modellen fick klarglas tidigare :) -01 kommer ytterligare detaljförändringar i utseendet (1700 förbättringar tror jag volvo sa i reklamen på den tiden) btw.

Svart är ju en jäkligt snygg färg men efter att ha haft en svart bil så måste jag nog säga aldrig mer, den håller sig ren i ca: 5 minuter när du har tvättat den.

Den "plast blåa" fägen tröttnar man nog på efter ett tag skulle jag tro, men visst den sticker ut lite mer än de övriga färgerna.

Vet inte vad paketen heter men i regel tror jag att turbomodellerna är bättre utrustade redan från början, dsa dvs antispinn fanns med som standard i T4 modellen redan från början om jag inte missminner mig.

Reklam:

Du är här: Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa bil)

« Tillbaks till föregående sida

Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (5):
Till medlemslistan

Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Tipsa en vän  |  Handla säkert

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Bilar » Sälja och köpa bil