Inte inloggad
» Logga in

Köp & Sälj
» Lägg in ny annons
» Ändra / radera annons
» Sök bilannonser
» Bilhandlare
» Märkessökning
» Sparade annonser
» Köpa bil guide

Tjänster
» Biltester
» Bilforum
» Billänkar
» Fotogalleriet
» Bilfilmer
» Statistik: Bilpriser

Övrigt
» Bilförsäkring
» Billån - låna pengar
» Bildelar & verkstad
» Bilnyheter
» Biltidningar
» Bilvård
» Köp- och säljtips
» Kalender bil

  Insplanet - Jämför bilförsäkring

  Bilförsäkring


 

Regler Medlemmar   Ny användare   Logga in för personliga meddelanden   Logga in
Här kan du söka bland ämnen och inlägg:
  Söktips
Sök endast i detta forum: Övriga fordon
Bilder []
Helskärm [av]
Fler inställningar...

A-traktor regler
 
2008-03-09, 19:10#1 
komstapower
Nykomling


Medlem sedan:
Mar 09, 2008
Jag undrar om det finns A-traktorer som det inte behövs dubbla växellådor i
   
 
2008-03-10, 06:22#2 
T.B.
Moderator
Här finns samtliga regler som gäller för ombyggnation till A-Traktor.
Detta var väl det du var ute efter:
Citat:

Begränsning av maxhastighet till 30 km/h
Beräknad konstruktiv körhastighet får uppgå till högst 30 km/h. Uppmätt maximal körhastighet får uppgå till högst 30 km/h + 10 procent . Dessa båda begränsningar kontrolleras vid registreringsbesiktningen. För att kunna åstadkomma detta måste som regel de högsta växlarna spärras och/eller en extra nedväxlingsanordning monteras mellan växellåda och drivhjul. Automatlåda får inte spärras. Således måste en extra nedväxlingsanordning monteras. Hastigheten på lägsta växeln får uppgå till högst 10 km/h vid 2/3 av motorns maxvarv.

Spärrning av växlar
Växlar kan spärras genom något av följande alternativ:
Bortmontering av drev
Nedslipning av kuggar
Igensvetsning av kuggar
Montering av hylsor på axlar med förskjutbara drev så att dessa spärras (hylsor ska inte kunna demonteras utan att axeln demonteras helt)
Fastsvetsning av synkroniseringsringar kan godtas i vissa växellådstyper
Vid bestämning av hur många växlar som måste spärras måste följande iakttas

Är fordonet försett med dieselmotor ska motorns varvtal vid kontroll av maxhastigheten uppgå till det maxvarv, som motorn monterad i bil, enligt tillverkaren är avsedd för. Varvtalet får således inte sänkas genom ändring av regulatorn.

Är fordonet försett med förgasarmotor får motorns varvtal begränsas genom lämplig åtgärd. Begränsningen ska vara så utförd att motorn inte utan svårighet kan ändras till högre varvtal än det som motsvarar 30 km/h på högsta användbara växel. Varvtalet får begränsas endast genom följande alternativ:

Fastsvetsning av strypringar i insugningskanalerna i motorblock eller topplock.
Ändring av ventiltider genom byte eller omslipning av kamaxel eller
Montering av varvtalsregulator. Denna ska vara inställd på det varvtal vid vilket maximieffekt erhålls enligt tillverkaren. Regulatorn kan således endast ses som ett skydd mot övervarvning, och får utgöras av t ex en rotor som bryter vid detta varvtal. Begränsning av varvtal Varvtalet får vid 1) och 2) inte minskas till mer än 10 % under det varvtal maximala effekten tas ut.


Ej godtagbara begränsningar
Begränsning genom strypning i insugningsrör eller förgasare godtas inte. Ej heller begränsning av gasreglagets rörelse godtas.


Det finns säkerligen de som bara har en men det lättaste alternativet
vid ombyggnad är att ha två lådor.
En baktanke med detta är att det även är lättare att kunna köra lite
fortare efter besiktningen.wink
   
 
Reklam:
MyLoan - Jämför billån

Du är här: Forumstart » Övriga fordon

Svara på detta inlägg

Starta nytt ämne i denna kategori (Övriga fordon)

« Tillbaks till föregående sida


Tips:
• Hitta mer information, testa en sökning på Google!

Kolla in forumtoppenKolla in bildgalleriet

Inloggade medlemmar (2):
Till medlemslistan

MyLoan
Om WebCar2000  |  Vanliga frågor  |  Regler  |  Handla säkert  |    |  
 

Du är här: Startsida » Bil » Forumstart » Övriga fordon