| TMS S7 200cc, värd köpet? |
| |
 |  |
| 2008-02-16, 20:24 | #1 |
campar Medlem

Medlem sedan: May 20, 2007 | Tja har en kompis som precis har köpt en TMS S7 200cc och nu undrar han om det var ett bra köp? hur e kvalitén? Vad bör man ha koll på? Oljebyte hur ofta? Finns det reservdelar någonstans? Listan kan bli lång. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-16, 20:56 | #2 |
T.B. Moderator

Medlem sedan: May 27, 2005 | Är dety inte lite sent att fråga det efter att köpet är gjort egentligen? Hur som haver så TMS/Qingqi/Baotian..... hur det nu var John Van B förklarade så bra på en annan plats i forumet. Det är kinesiskt och det är billigt, kvaliteten blir lidande på grund av detta. Det har en tendens att vara som så att man kan ha tur och få en som alltid fungerar och har man otur tvärt om. Har han inte tummen mitt i näven och tycker det är kul att meka så skall det inte vara några problem. Som vanligt är det viktigt med service och att man håller efter med att putsa och tvätta den. En god regel för mopederna är att byta olja vart 100mil eftersom det inte finns något riktigt filter, samma är det för dessa atv med sina små nätkoppar till filter. Vid första sercvicen (30 eller 50mil) så ställ/kontrollera ventilerna. Reservdelar borde han kunna köpa hos försäljaren som han köpte den hos. Annars finns reservdelar att införskaffa hos detta företag.
PS: Vid köpet så skall det funnits med en manual, där står det vad som skall servas och när detta skall göras. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-16, 22:08 | #3 |
campar Medlem

Medlem sedan: May 20, 2007 | Japp manual medföljde. Han fick bara ett ryck att köpa den när han var på citygross därför blev han lite eftersmart nu. Har själv en kines cross och kvalitén är ju sådär. Olja som var i motorn var ju rena friteringoljan. Så den byttes direkt på ATV:n. Han går inte riktigt rent på lite högre varv säger men kan detta ha något med ventilerna att göra? Låter precis som om han misständer och liksom dör till. Har testat att ändra nålen och luftskruven men ingen märkbar förbättring. Har nämligen samma problem på Fiddyn. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-16, 22:48 | #4 |
T.B. Moderator

Medlem sedan: May 27, 2005 | Byt tändstift så fort tillfälle ges, orginalet är ett som han kan använda i nödfall. Att den inte går rent på högre varv kan jag nästan säga direkt att den behöver ett större munstycke. Vi har ett helt annat klimat som kräver ett större munstycke för att få dem att gå rent. Väldigt många av mopedköparna har varit tvungna att sätta i ett större munstycke för att få till en moped som går rent och känns pigg. Jag vet numera varför jag inte behövde göra detta på min egen, det satt ett större (90) redan från fabrik på min. Jag köpte ett större av Cryptomaster som jag hade tänkt testa för länge sedan, förvånad är det minsta jag blev när jag öppnade förgasaren.
För att generalisera angående ventilerna så skriver jag så här: För snålt ställda ventiler - Maskinen är svårstartad eller startar inte alls. För stort gap - Maskinen tickar inte helt olikt en disel och du tappar ork. Båda de felaktiga inställningarna är skadliga för motorn. Antingen får du ett onormalt slitage eller brända ventiler. Detta var att generalisera. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-17, 00:08 | #5 |
campar Medlem

Medlem sedan: May 20, 2007 | Vet du vad det sitter för förgasare på den och var munstycken finns att köpa? Min kompis e inte så kunnig och jag har inte tittat närmare på föggen.
EDIT: jag har kollat på stiftet men ser bra ut, oboy brunt lite vitt på elektrod kanterna.
- Inlägget ändrat 2008-02-17, 00:14 av campar |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-17, 00:23 | #6 |
T.B. Moderator

Medlem sedan: May 27, 2005 | Jag skall inte ta gift på att det är en Kehin förgasare (kopia) men det är troligt att det är en sådan. Munstycke kan han köpa i länken som jag gav i tidigare inlägg.
- Inlägget ändrat 2008-02-17, 18:54 av T.B. |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Fyrhjulingar / ATV » Teknik & mektips |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Teknik & mektips) |
« Tillbaks till föregående sida |