| Skötsel av mc ... |
| |
 |  |
| 2008-02-15, 08:46 | #1 |
enligne Nykomling

Har nyligen köpt en Kawasaki ZZR ... Eftersom jag är ny på området MC så undrar jag en sak Hoppas det finns någon som kan/vill svara mig ...
Ang tvätt, vad skall man tänka på då ... alltså, kan man använda högtrycksspruta? Hur nära kan man stå och spruta på, med tanke på elen?
MVH enligne |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-16, 18:09 | #2 |
findus_90 Moderator

Medlem sedan: Sep 28, 2006 | Hägtrycksspruta funkar utmärkt. Stå 3-4 meter ifrån, sen ska du undvika att spruta på luftburken/luftfiltret eftersom det då kan komma vatten i förgasaren. Om den nu har förgasare.
Sen skall du inte spruta in i avgasröret, ett tips är att sätta en plastpåse över ljuddämparen så det inte kommer in vatten där. Det finns även "tvättpluggar" att köpa för 50-lappen.
Annars är det nog bara att tvätta på. 
// Findus
- Inlägget ändrat 2008-02-16, 18:10 av findus_90 |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-17, 09:53 | #3 |
enligne Nykomling

Tackar för tipset ... Men om man nu behöver som i mitt fall tvätta lite mera noga (Rengörning av fälgar exempelvis) Så kanske man kan gå lite närmare ? Hojen är grymt skitig ...En annan sak också, avfettning kan man väl använda sig utav - eller ?
En annan sak också som jag har funderat på, skall man akta kedjedrevet samt intill liggande bromsar ? De är ju infettade vad jag förstår ...
MVH /jean |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-17, 12:58 | #4 |
findus_90 Moderator

Medlem sedan: Sep 28, 2006 | Jadå, det är inga problem med fälgarna, men om du ska köra högtryck på så nära håll så räkna med att du kommer få en liten duch du med. Men annars kan du ju använda en tvättsvamp eller liknande. 
Avfettning är inga problem.
Sen som du säger så kan ju ju tänka på att ta det lite "försiktigt" vid kedjan och det. Men efter tvätten kan du alltid olja in kedjan igen så den blir fin. 
// Findus |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-20, 12:00 | #5 |
enligne Nykomling

Ja jag skall ta det lugnt, då med tanke på en egen dusch !! 
Tack, ha det !!
/jean |
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-15, 11:38 | #6 |
kajsalof Nykomling
Medlem sedan: Jun 15, 2008 | Det funkar väl bra med precis samma produkter som när man tvättar bilen... eller?
/Kajsa
Member of Club Viking Helmets www.vikinghelmets.se
|
| | |
| |
 |  |
| 2008-06-15, 11:38 | #7 |
kajsalof Nykomling
Medlem sedan: Jun 15, 2008 | Det funkar väl bra med precis samma produkter som när man tvättar bilen... eller?
/Kajsa
Member of Club Viking Helmets www.vikinghelmets.se
|
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
Italia Bike Center Vi servar och säljer Ducati. Nya och begagnade Mc samt Mc-tillbehör. |
Du är här: Forumstart » Motorcyklar » Öppet MC-forum |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Öppet MC-forum) |
« Tillbaks till föregående sida |