| Har lite problem att välja moppe [1] 2 |
| |
 |  |
| 2008-01-28, 20:44 | #1 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | tja! Jag ska köpa moppe snart men har extremt svårt att bestäma mig. vet inte om jag ska ha eu eller inte eu osv. Det enda jag vet är att jag inte vill ha någon scooter. Har tittat på en lite billigare cross moped (GY50) och en sån kanske det blir om jag ska ha eu och om jag får råd, men tror inte jag får ihop så mycket pengar. Det lutar mer åt någon lite äldre 30 moped. Har tittat på yamaha och honda mt5 och dom verkar trevliga. Har tittat lite på k50 också, gillar dom förutom att dom är fula. Har läst igenom lite andra trådar men har verkligen svårt att bestämma mig. Min kompis har en keeway hurricane EU moppe så jag vill gärna ha en 30 moped som är stark original, även om jag kan tänka mig att smyg trimma lite. Jawa tws har jag hört ska vara starka original men dom har extremt ful framlampa, men den kanske man kan byta? Ja vet ni någon 30 moped som är stark original och inte för dyr? Tanken är att jag kanske ska köpa något renoveringsobjekt nu för under 3000kr (det är svårt att hitta) eftersom jag fyller 15 i april så har jag lite tid att renovera den. Är det svårt att mecka för mig som inte meckat för mycket tidigare? Jag är inte helt oteknisk men moppar har jag aldrig hållt på med. Har inte riktigt pengarna nu eftersom jag ska försöka få lite prylar sålt eller eventuelt byta prylarna mot en renoveringsmoppe. Nu ska jag inte skriva mer för då lär det väll bli en hel bok om vad ja ska ha för moped. vad tycker ni? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-28, 21:21 | #2 |
Kay_Aprilia SR50 Medlem

Medlem sedan: Aug 11, 2007 | En bättre begangnad sym jet kan man få billigt och dom har 4.16 hästar orginal!!! |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-28, 21:27 | #3 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | Jag förstår att du inte orkar läsa igenom hela min bok, men jag skrev att jag inte ville ha någon scooter. men tack iallafall lite intresant va det faktiskt :) |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-28, 22:17 | #4 |
PowerSlave Medlem

Medlem sedan: Dec 03, 2006 | köp dig en suzuki k50 håller för allt och går bra maskinellt
mvh |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-28, 22:34 | #5 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | Okej är lite rädd att bli total mobbad bara för dom är ju inte direkt snygga :( Har tittat i lite styling trådar och sånt, men dom flesta verkar göra dom ¨fina¨men går det att göra dom coola? Jag ser en helsvart stylad k50 framför mig som inte ser ut som en gammal fin veteran moppe, utan som en cool snygg moppe. Kan någon svara på hur svårt det egentligen är att renovera/bygga ihop t.ex en k50 för en med ganska lite erfarenhet av moppar men som ändå brukar va lite medfött teknisk. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-29, 15:19 | #6 |
hablam Medlem

Medlem sedan: Dec 09, 2006 | hur mycket pengar har du? en yamaha dt är trevlig:) man kan få dom gå riktigt bra med fast de kostar lite^^ ifall du vill trimma lättare skulle jag satsat på nått nyare:P vill du trimma? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-29, 15:32 | #7 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | Just nu ligger väll budjetten på ungefär 0 kr. Tills det är dags (23 april) så kommer jag ha ungefär 7-8000 eftersom päronen ska pröjsa lite och så får jag pengar när jag fyller år. Om jag inte ska försöka hitta något billigare renoveringsobjekt då. Men det är yamaha dt50 och honda mt5 som lockar mest om jag inte ska ha en Eu moped. Hur stor skillnad är det på en original 30 moppe typ dt50 och en eu moppe i prestanda? OM det blir en EU moped blir det iallafall en GY50. Jag har tänkt att kanske trimma lite smått, men inte så det märks för mycket. Den behöver inte gå i mer än 50-55. Jag har hört att straffet är högre på att trimma eu moped än 30 moped, stämmer det? Tack för hjälpen :) |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-29, 19:49 | #8 |
hablam Medlem

Medlem sedan: Dec 09, 2006 | köp inte en gy50:S dom har SÄMST kvalitet en i min skola hans gy50 krånglade första dagen han fick den:P för 7000-8000 kan du nästan få en rötan rieju eller liknande kan vara kul att satsa på? annars tycker jag yamaha dt50 är bättre än mt5 |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-29, 19:56 | #9 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | Okej, jag misstänkte att det kanske var dålig kina skit  Yamaha dt50 98-03 eller vilka år det är är jävligt snygga också tycker jag. Dom är inte billiga men inte omänskligt dyra heller. Det blir antagligen en dt50 då och sen så bra och ny jag har råd med. det finns ju allt mellan 3000-27000 |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-29, 20:15 | #10 |
T.B. Moderator

Medlem sedan: May 27, 2005 | Sköter du service och tar god hand om din moped så kan en kinesisk moped vara ett gott val. Du betalar mindre och någonstans måste detta visa sig, kvaliteten är något sämre än ett dyrt märke. Däremot att gå så långt att säga att det är skit, det är att vara osmart. Du kan själv klicka dig fram i ett otal trådar på detta forum där de dyra märkena har problem även de. Skillnaden blir att inköp och reservdelar är billigare till de kinesika versionerna. Om jag personligen skulle välja mellan en begagnad av äldre snitt med slitage därefter, kontra en ny kines så är det en ny som skulle inhandlas. Nu vet jag inte var du bor men har du dessutom en handlare i närheten så får du tryggheten med närhet vid eventuella garantireparationer/delar/personlig kontakt.
PS: Har tröttnat lite på medlemmar som skriver att vissa märken från vissa länder är skit. Detta då en mycket bättre skala för tyckande är mer eller mindre bra. Fundera lite på den meningen. Alla kan få ett exemplar som helt enkelt inte fungerar bra, trots att den är exakt lik de andra av samma modell (oavsett märke). Inte skriver ni att (exempel) Yamaha är ett skitmärke trots många som har fel på sina mopeder.
- Inlägget ändrat 2008-01-29, 20:18 av T.B. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-29, 20:18 | #11 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | Jaha, jag har fått intrycket av att läsa på den här, och några andra sidor, att allt från kina=skit. Det kanske inte är så men jag är ny inom mopeder så jag vet inte riktigt. Jag får fundera lite på det här då, det är ju ändå lite tid kvar. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-29, 20:26 | #12 |
Caretaker Moderator

Medlem sedan: Jun 07, 2005 | I vår familj finns det 2 olika kinapuffar och en "märkesmoppe" en suzuki ts 50x. Suzukin har varit ABSOLUT mest krångel med...så en "märkesmoppe" för en 7-8000:- är inget säkert kort det heller. Jag kör för tillfället en GY 50 2,5 mil om dan till jobbet och det som är största bekymmret är att den är känslig för regn och slask...innan jag blandade i en skvätt 2 takts olja i soppan så tenderade trotteln att fastna. Sen märks det iofs att allting är klenare gjort och att saker och ting har sämre passform så man får vara lite extra försiktig och inte pilla i onödan.
// CT |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-29, 20:31 | #13 |
T.B. Moderator

Medlem sedan: May 27, 2005 | Då skall du få en sak till att fundera över. Baotian som är Sveriges mest sålda moped ett antal år har i sin avdelning 1612 trådar. Yamaha som är populärt även det har 1418 trådar. Om man går in i dessa avdelningar så tror jag faktiskt att andelen problemtrådar är någorlunda lika. Nu är detta inte någon propaganda att du verkligen skall köpa ett visst märke, utan endast ett försök att få till en sansad funderings grund. Hur som haver så hoppas jag att du hittar något du blir nöjd med. MVH Thomas |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-30, 07:28 | #14 |
hablam Medlem

Sköter du service och tar god hand om din moped så kan en kinesisk moped vara ett gott val. Du betalar mindre och någonstans måste detta visa sig, kvaliteten är något sämre än ett dyrt märke. Däremot att gå så långt att säga att det är skit, det är att vara osmart. Du kan själv klicka dig fram i ett otal trådar på detta forum där de dyra märkena har problem även de. Skillnaden blir att inköp och reservdelar är billigare till de kinesika versionerna. Om jag personligen skulle välja mellan en begagnad av äldre snitt med slitage därefter, kontra en ny kines så är det en ny som skulle inhandlas. Nu vet jag inte var du bor men har du dessutom en handlare i närheten så får du tryggheten med närhet vid eventuella garantireparationer/delar/personlig kontakt.
PS: Har tröttnat lite på medlemmar som skriver att vissa märken från vissa länder är skit. Detta då en mycket bättre skala för tyckande är mer eller mindre bra. Fundera lite på den meningen. Alla kan få ett exemplar som helt enkelt inte fungerar bra, trots att den är exakt lik de andra av samma modell (oavsett märke). Inte skriver ni att (exempel) Yamaha är ett skitmärke trots många som har fel på sina mopeder. |
jo de vet jag men min kompis hade en sån de va ju fel på den första dagen han fick den! bakhjulet var inte åt skruvat drevet gick snett osv. sen efter nån vecka hoppa kjedjan helt plötslig bara å då låste sig hela moppen moppen vibrerar å skramlar som en gammal traktor å kåperna spricker hur mycke som helst:S aja jag skulle aldrig satsat på kina eller jo kanske en baotian för dom går men hade endå försökt undvika dom. tycker du gör ett bra val att leta efter en dt-98-03 dom e bra å du får oftast (märk väl oftast) sålt dom för mer än en kina:P för en kina moppe brukar inte ha så bra andra värde... |
 | |
| |
 |  |
| 2008-01-30, 18:20 | #15 |
T.B. Moderator

Medlem sedan: May 27, 2005 | Nu måste jag ge en eloge. Bra värdering om varför du tycker på detta vis och detta med fakta om kompisens moped som grund för det hela. En ypperlig text att ta till sig istället för att ignorera då det endast står att det är skit. Så för hablam kommer här en  MVH Thomas
Edit: För att verkligen uppmärksamma det hela får du även en stjärna i kanten.
- Inlägget ändrat 2008-01-30, 18:24 av T.B. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-01-31, 13:40 | #16 |
PowerSlave Medlem

Medlem sedan: Dec 03, 2006 | angående de du skrev om k50 innan, så kan man faktiskt göra en k50 riktigt snygg om man bara har lust och fantasi till det och eftersom din budget var å cirkus 8000 så kan du köpa en billig men fungerande för 4000 o sen har du ju pengar över att fixa den till det som DU tycker är snyggt. Det finns inget som man kan vara stoltare över än när man har fixat en moppe ifrån grunden som bara passar dig själv
mvh
Edit: K50 är väldigt lätta att meka med och bra mekaniska med billiga delar
- Inlägget ändrat 2008-01-31, 13:41 av PowerSlave |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-07, 13:14 | #17 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | Tack för alla svar. Har funderat nu och har kommit fram till några olika beroende på hur mycket pengar jag får ihop. ca 3000-6000kr: honda mt5 eller yamaha dt50mx ca 6000-8000kr: yamaha dt50mx i mycket bra skick eller yamaha dt50r äldre årsmodel ca +8000kr: yamaha dt50r årsmodel -98 och nyare. Äldre dt50r och dt50mx har väll samma motor? men dt50r borde ju väga mer, alltså borde den vara slöare? Däremot är den ju större och det kan ju vara skönt. Dessutom är dom väll gå bättre trimmade. Någon som kan svara på om dt50r är slöare än dt50mx? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-07, 18:20 | #18 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | Hej igen. Har hittat en intresant annons. Är inte så säker på om jag verkligen vill ha en k50 men iallafall... Tror ni det här är svårt för någon som typ aldrig rört en moped? http://www.blocket.se/vi/14698512.htm?ca=11_s
Den kostar ju bara 1000kr så då har jag massor med pengar kvar att göra den precis som jag vill ha den. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-07, 19:10 | #19 |
hablam Medlem

Medlem sedan: Dec 09, 2006 | om den är helt komplett köp den!:D |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-07, 22:05 | #20 |
Kay_Aprilia SR50 Medlem

Medlem sedan: Aug 11, 2007 | Om ja hade varit du så hade ja väntat och köpt en fin yamaha yankee.dom e ganska coola.eller en puch dakota. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-08, 10:52 | #21 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | Jag har ingen lust att bygga ihop hela den moppen och dessutom är jag tveksam om ja vill ha en k50. Ja har hittat nåra bra olika annonser på mt5 och dt50. hittade även mb5 som verkar helt ok också. jag Håller på och mejlar om en mb5:a. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-10, 12:28 | #22 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | Idag ska jag faktiskt åka och titta på en scooter även fast jag inte gillade scootrar först. Det är en suzuki katana 02 fast det är ingen eu bara en 30 moppe :/ Ska test köra den och hoppas den går lite snabbare än 30 typ 40 iallafall. Vad finns det för strypningar på den? |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-10, 13:12 | #23 |
g_unot08 Medlem

Medlem sedan: Apr 25, 2007 | avgasrör cdi variator brukar vara det vcanligaste ?
jag tycker mt personligen är en bra moped , det är inte så mycket nya finesser å hålla reda på som en ny , men den går skapligt lätt och billig å få i 55-60 |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-11, 15:15 | #24 |
jar913 Medlem
Medlem sedan: Nov 28, 2007 | Nu är jag iallafall ägare till en suzuki katana -02 :) Den toppar ca 55 men är klass 2 så den får bara köras i 25 4000 fick ja ge för den fast han hade inga papper på den  Den är röd och är ganska repig men annars va det inget fel på den  Han kommer med den senare idag. |
| | |
| |
 |  |
| 2008-02-11, 19:40 | #25 |
PowerSlave Medlem

Medlem sedan: Dec 03, 2006 | jag har med en suzuki katana fast en 03:a
kom ihåg att om du ska trimma ska du helst byta drev för den är väldigt lågt drevad. men det betyder att den har ett underbart acc
mvh |
| | |
| |
 |  |
| Reklam: |
|
|
Du är här: Forumstart » Mopeder » Sälja och köpa moped Har lite problem att välja moppe [1] 2 |
Svara på detta inlägg |
Starta nytt ämne i denna kategori (Sälja och köpa moped) |
« Tillbaks till föregående sida |